Betontransportbiler

Betontransportbiler er også kendt som betonmiksere

Betontransportbiler, også kendt som betonmiksere eller betonbiler, er specialiserede køretøjer, der bruges til at transportere færdigblandet beton fra betonstationer til byggepladser. Disse lastbiler er designet til at opretholde betonens konsistens og kvalitet under transport og levere den på det ønskede sted.

Leverandører af Betontransportbiler:

Vmb stålindustri ApS / VM Blandere

Munkbrovej 27
7500 Holstebro
Tlf.: 22 50 99 38
​E-mail: jerryspoulsen@gmail.com​

www.vmblandere.dk

Se hele vores produktprogram og profil her


Mere viden:

Betontransportbiler består typisk af følgende komponenter:

  1. Tromle: Tromlen er den centrale del af betontransportbilen, hvor den færdigblandede beton opbevares under transport. Tromlen er normalt konisk i form og roterer under transport for at opretholde en jævn blanding af betonen og forhindre sedimentation eller adskillelse af materialerne.
  2. Vandtank: Betonbiler har normalt en vandtank eller vandtilførselssystem, der tillader justering af betonens konsistens, hvis det er nødvendigt. Vand kan tilsættes under transport for at opretholde den ønskede blandingsegenskaber og forhindre, at betonen bliver for tyk eller stiv.
  3. Chassis og motor: Betontransportbiler er monteret på et chassis, der er designet til at håndtere det tunge læs af beton. De har kraftige motorer, der giver den nødvendige kraft til at drive både lastbilen og tromlen under transport.
  4. Kontrolpanel: Betontransportbiler er udstyret med kontrolpaneler, der giver føreren mulighed for at styre rotationen af tromlen og doseringen af vand. Disse kontroller sikrer, at betonen forbliver i den rette konsistens og leveres i den ønskede tilstand på byggepladsen.

Under transport skal betontransportbiler sikre, at betonen forbliver jævnt fordelt og ikke adskiller sig eller mister sin konsistens. Tromlens rotation og eventuel vanddosering hjælper med at opretholde betonens kvalitet under transport.

Når betontransportbilen når frem til byggepladsen, kan betonen tømmes enten ved hjælp af tromlen eller ved at bruge en betonpumpe, der er monteret på lastbilen. Betonpumper anvendes, når betonen skal leveres til steder, der er vanskeligt tilgængelige eller kræver længere rækkevidde.

Betontransportbiler er afgørende for at levere færdigblandet beton til byggepladser i rette tid og kvalitet. Det er vigtigt at have erfaren personale og overholde sikkerhedsprocedurer for at sikre en sikker og effektiv brug af betontransportbiler


Unicon er nu den europæiske betonproducent med flest elektriske betonbiler i drift


17.apr 2024


Unicon er nu den europæiske betonproducent med flest elektriske betonbiler i drift

Danmarks største producent af færdigblandet beton, Unicon, præsenterer sammen med Volvo Trucks det næste udviklingskridt for fuldt elektriske betonbiler, da en helt nyudviklet 4-akslet betonbil med Liebherr opbygning blev præsenteret 16. april 2024. For Unicon er det dermed elektrisk betonbil nr. 10 i Danmark, og Unicon er nu den europæiske betonproducent, der har flest elektriske betonbiler i drift og flere følger.

Unicon har sat et mål om at reducere CO2-udledningen fra sin flåde med 30 procent i 2025 sammenlignet med 2019. Unicon har samtidig en klar strategi om, at flåden af betonbiler skal være emissionsfri i 2035.

Derfor er et udviklingsarbejde i gang sammen med Volvo Trucks og Liebherr-Mischtechnik for at skabe de elektriske betonbiler, der er nødvendige for at realisere målene.

Den 16. april 2024 blev næste trin afsløret på Unicons fabrik i Avedøre, da Danmarks første 4-akslede elektriske betonbil blev sat i drift. Det er samtidig den tiende elektriske bil i Unicons flåde, som også tæller hybride betonbiler, hvilket gør Unicon til den førende betonproducent på området i Europa.

- Vi er ekstremt stolte over at være involveret i udvikling og test af denne nye elektriske betonbil, der er målrettet til anvendelse i Skandinavien og Benelux. Lanceringen af ​​denne nye 4-akslede elektriske betonbil markerer en milepæl for Unicon Danmark, da vi nu har i alt 10 elektriske betonbiler i drift i Storkøbenhavn. Dette gør os samtidig til den europæiske betonproducent, der har flest elektriske betonbiler i drift, forklarer Christian Elleby, Supply Chain & Procurement Director i Unicon.

Lastbilen er en Volvo FM Electric med 360 kWh batterikapacitet udstyret med en Liebherr 10 kubikmeter tromle. En ny teknisk løsning er udviklet for at sikre den mest avancerede forbindelse mellem lastbil og tromle, og denne vil være grundlaget for fremtidige projekter med Volvo Trucks og Liebherr-Mischtechnik. Den nye 4-akslede elektriske betonbil vil allerede fra midten af april 2024 dagligt levere færdigblandet beton med udgangspunkt i Unicons Avedøre-fabrik - uden emissioner på hverken veje eller byggepladser.

- Efter succesfuld gennemførelse af udviklingsprojekter med Unicon i 2021 og 2023 er vi glade for igen at kunne præsentere en fremadskuende elektrisk betonbilsløsning, der kan implementeres på mange af vores nord- og centraleuropæiske markeder. Derfor vil jeg gerne benytte lejligheden til at takke Unicon for det gode samarbejde, og vi ser frem til mange flere nye og innovative projekter i de kommende år, siger Joakim Bansholm Nilsson, forretningsudviklingschef for Zero Emission i Volvo Danmark.

Unicon har planer om at øge antallet af elektriske betonbiler i de kommende år, og den nye 4-akslede elektriske betonbil vil hjælpe med at opnå bedre driftsforståelse, der kan bruges til at træffe de rigtige beslutninger for fremtidig udrulning af flere elektriske biler fra Volvo.



Cookie-indstillinger