Lithiumbatterier
Lithiumbatterier - I primære lithiumbatterier består anoden af lithium mens katoden kan bestå af uopløselige, faste forbindelser (f.eks. MnO2, FeS2 eller polycarbonfluorider), opløselige forbindelser (SO2) eller flydende forbindelser (f.eks. SOCl2)
Leverandører af og viden om lithiumbatterier:
Akkumulator- og Batteriteknik ApS
Plantagevej 13
6330 Padborg
Tlf.: +45 7555 2366
E-mail: info@setronic.dk
Lotek A/S
Rønsdam 10
6400 Sønderborg
Tlf.: 70 13 52 00
E-mail: info@lotek.dk
Batteri-butik.dk
Industriparken 31
7400 Herning
Tlf.: +45 70 22 88 60
Batteribyen
Spettrupvej 1A-B
8722 Hedensted
Tlf.: 75 89 72 00
E-mail: info@batteribyen.dk
BatteryStore & More ApS
Middelfartvej 11 E
5000 Odense C
Tlf.: 66 11 61 44
E-mail: info@batterystore.dk
Celltech A/S
Lejrvej 25
3500 Værløse
Tlf.: +45 70 25 22 01
E-mail: info@celltech.dk
Cypax - elektronik komponenter
Industrivej 24
7470 Karup J
Tlf.: +45 9710 1188
E-mail: mail@cypax.com
EFB-Elektronik Nordic A/S
Naverland 22
2600 Glostrup
Tlf.: +4544662911
E-mail: info(at)efb-nordic.dk
Elektrokul A/S
Snedkervej 2A
4600 Køge
Telf.: 70 20 78 26
E-mail: info@elektrokul.dk
GN belysning A/S
Birkegårdsvej 4
7400 Herning
Tlf.: +45 97 22 08 17
E-mail: gnbelysning@gnbelysning.dk
Hans Følsgaard A/S
Theilgaards Torv 1
4600 Køge
Tlf.: +45 43208600
E-mail: hf@hf.net
Hørbart
Vejle - Viborg - Herning - Skanderborg
Tlf.: 7730 5050
E-mail: hej@hoerbart.dk
LAPP Danmark
Korskildelund 6
2670 Greve
Tlf.: 43 95 00 00
E-mail: kundeservice.dk@lappgroup.com
MALMBERGS
Generatorvej 14
2860 Søborg
Tlf.: 44 50 03 77
E-mail: info@malmbergs.dk
Orogenic
Stiftsvej 9
7100 Vejle
Tlf.: 7218 3883
E-mail: sales@orogenic.dk
PRO OPTIX
Tlf.: +45 21 41 70 07
E-mail: allan@prooptix.dk
Phoenix Contact A/S
Hammerholmen 43 C
2650 Hvidovre
Tlf.: 36 77 44 11
E-mail: kundeservice@phoenixcontact.dk
RODAN Technologies A/S
Vassingerødvej 6
3540 Lynge
Telefon: +45 45821294
E-mail: sales@rodantech.com
Scankab Cables A/S
Malervænget 3
5560 Aarup
Tlf.: 7020 3455
E-mail: scankab@scankab.dk
Schneider Electric Danmark A/S
Lautrupvang 1
2750 Ballerup
Tlf.: 88 30 20 00
Semicon Power ApS
Gydevang 4B
3450 Allerød
Tlf.: 25 21 99 48
E-mail: info@semicon-power.dk
TME - Transfer Multisort Elektronik Sp. z o.o.
ul. Ustronna 41
93-350 Łódź, POLAND
Wieland Electric A/S
Vallørækken 26
4600 Køge
Tlf.: 70 26 66 35
E-mail: sales@wieland-electric.dk
Mere viden om lithiumbatterier:
Lithiumbatterier er ikke-opladelige (primære) batterier, der har lithium metal eller lithiumforbindelser som anode. Afhængig af design og kemiske forbindelser der anvendes, kan lithiumceller producere spændinger fra 1,5 V til ca 3,7 V, altså op til over det dobbelte af spændingen på et almindeligt zink-brunsten eller alkalisk batteri. Lithumbatterier kan levere forholdsvis høj strøm i et godt stykke tid. Lithiumbatterier bruges til mange formål, heriblandt fjernstyringer til modelhobby, elektriske biler og andre bærbare elektroniske apparater eftersom de er meget lette og kan holde i længere tid end andre primærbatterier.
ACTEC – Populære batterier til industriel automatisering
Tekcell 3.6V batterier er populære til industriel automatisering, hvor udskiftning af batterier er vanskeligt og dyrt
Tekcell 3.6V batterier er populære til industriel automatisering, hvor udskiftning af batterier er vanskeligt og dyrt
Tekcell Lithium Thionyl Chloride (Li-SOCl2) batterier med en dokumenteret holdbarhed på mere end 10 år og en lav selvafladning på 1% om året.
De er populære på grund af deres høje energitæthed, lang levetid og fremragende ydeevne under svære betingelser.
Primære lithiumceller har normalt en cellespænding mellem 1,5 volt og 3 volt. Cellespændingen i et Lithium-Thionyl Chlorid batteri har en lidt højere cellespænding på 3,6 volt. Dette spændingsniveau opretholdes gennem hele dets levetid, hvilket er en fantastisk præstation som følge af batteriernes unikke kemi. Dette betyder, at de kan levere en stabil strøm og spænding over en længere periode.
Høj energitæthed
Lithium Thionyl Chlorid (Li-SOCl2) batterier har en af de højeste energitætheder blandt alle ikke-genopladelige batterityper. Du kan nå op til 710Wh/kg. Det betyder, at de kan lagre meget energi i forhold til deres størrelse og vægt. Dette gør dem velegnede til anvendelser, hvor langvarig strømforsyning er vigtig, f.eks. i fjernovervågningsenheder, sikkerhedssystemer, medicinsk udstyr og nødudstyr. Det elektrokemiske system tilbyder den højeste energitæthed af ethvert tilgængeligt primærbatteri: op til 710Wh/kg og 1.280Wh/dm3.
Omfattende holdbarhed
Det er nogle hårdføre batterier, som kan præstere selv under ekstreme temperaturer. De kan håndtere meget lave og ekstremt høje temperaturer ned til -55°C og ved høje temperaturer op til 85°C, hvilket gør brugen bred og diversificeret.
Tekcell batterierne har en dokumenteret holdbarhed på mere end 10 år og med en lav selvafladning på 1% om året, gør det dem velegnet til applikationer f.eks. i industriel automatisering eller dybhavsudstyr, hvor udskiftning af batterier er vanskeligt og dyrt.
Lav selvafladning
Med en lav selvafladning kan batterierne bevare deres opladning i lang tid, selv når de ikke er i brug. Dette er nyttigt i situationer, hvor batterierne skal opbevares i lang tid, inden de bruges, f.eks. i nødstrømsystemer eller backup-strømforsyninger. De fleste nødlokaliseringssendere på fly bruger nu Lithium Thionyl Chlorid batterier, da de er velegnede til lave temperaturer og er lette.
Ultimativ sikkerhed
Alle Tekcell primære lithium-batterier er UL-godkendte og opfylder FN's transporttestkrav og fåes i forskellige størrelser og former og kan leveres med loddeflige, printspyd, axial pins, ledning og stik efter ønske. Uanset hvilken du vælger, forbliver alle kvaliteterne, såsom driftsspænding og holdbarhed, de samme.
Eaton – Der er stor forskel på batterier
Eaton litium-ion batterier Litium-ion batterier giver flere fordele end blysyre batterier, alt imens de giver den nødvendige backup til driften
Eaton litium-ion batterier Litium-ion batterier giver flere fordele end blysyre batterier, alt imens de giver den nødvendige backup til driften. Med litium-ion batterier får du en række fordele:
Installation
- Spar penge til batteriudskiftning pga. længere batterilevetid
- 40% vægtreduktion gør installationen lettere
Ydeevne - 2-3 gange længere levetid
- Op til 3 gange hurtigere opladning forbedrer gendannelse
- Up-to-date indsigt i batteriets ydeevne
Sikkerhed
- Battery Management System (BMS) overvåger aktivt temperatur og opladningscyklusser
- Samme leverandør af batteri og BMS forbedrer integration og sikkerhed
Læs mere om 9PX UPS her
Nye AGM-batterier fra Clarios giver elbiler optimal ydeevne
Det er EU's målsætning at reducere CO2-udslippet fra køretøjer med 40 % inden 2030 sammenlignet med 2021. Derfor haster det for bilproducenterne med at udvikle modeller med nuludslip eller CO2-udslip under 50 g/km. Disse krav er med til at fremskynde elektrificeringen, og ifølge en prognose fra IHS vil tæt på en tredjedel af de nyregistrerede køretøjer være helt elektriske allerede i 2025. I 2030 vil mere end halvdelen af nybilsmarkedet i Europa bestå af hybrid- eller helt eldrevne køretøjer. Når Europas bilpark elektrificeres, står VARTA i en god position med sin xEV-portefølje, som nu udvides med nye typer af batterier.
Konstant kraft og afgørende sikkerhedsfunktion
I elkøretøjer forsynes drivlinen af højspændingsbatterier af litium-ion-typen. Det suppleres af et 12V-batteri, som driver det interne elsystem med dets komfort- og sikkerhedsfunktioner. Det sikrer, at elbilen ikke kun fungerer under kørslen, men også når den står parkeret, og højspændingsbatteriet er frakoblet. For eksempel sørger 12V-batteriet for, at bilen kan låses og låses op, det muliggør trådløse opdateringer og sikrer, at alarmsystemet fungerer, når bilen er parkeret. Under kørslen sikrer det, at lys, bremser og styretøj fungerer korrekt, også hvis der opstår pludselige fejl på højspændingssystemet, hvor bilen skal stoppes på en sikker måde.
Leverandører af instrumentbatterier
Derfor skal elbiler have pålidelige 12V-batterier med større kapacitet, som kan håndtere konstante opladnings- og afladningscyklusser.
– Et uegnet batteri kan måske ikke klare bilens energibehov og dermed forårsage tidlige havarier. Det er derfor vigtigt, at originalbatteriet erstattes af et produkt, som opfylder de samme krav, siger Manuel Hammermann, Senior Specialist Technical Support and Services fra Clarios, producenten af VARTA-batterier.
VARTA AGM xEV-batterier er udviklet specielt til elkøretøjer og opfylder kravene fra OEM-producenter. Med varemærket VARTA er Clarios verdens førende batteriproducent og den største leverandør af originaludstyr til alle store bil- og erhvervskøretøjsmærker som Mercedes-Benz, Volkswagen Group og BMW. Seks ud af ti nye køretøjer i Europa er udstyret med et Clarios-batteri. VARTA AGM xEV-batteriers robuste design betyder, at de kan opfylde nutidens og fremtidens krav til el- og hybridkøretøjer.
Alsidige løsninger til ekstremt krævende anvendelsesområder
Ud over AGM xEV-batterierne har Clarios en komplet produktportefølje med lavspændingsbatterier, bl.a. lithium-ion-batterier, til særligt krævende anvendelsesområder. De kan håndtere høj, skiftende belastning og klare forskellige krav til anvendelsen. De har exceptionel ladekapacitet og klarer mange opladningscyklusser, hvilket giver bedre batteriudnyttelse og lang levetid. Vores lavspændingsløsninger muliggør avancerede Start-/Stopfunktioner, som kan forbedre brændstoføkonomien med op til 8 %, og mild-hybrid-drivliner, som er over 15 % mere besparende end køretøjer med forbrændingsmotor.
Den komplette VARTA xEV-portefølje dækker allerede 97 % af alle køretøjer inden for xEV-segmentet, og der kommer konstant nye varianter til for at opfylde markedets behov og understøtte udviklingen. Vores 12V-batterier fungerer perfekt sammen med højspændingsbatterier, hvilket sikrer bilen optimal ydeevne, pålidelig elforsyning og afgørende sikkerhedsfunktioner for hybridbiler og køretøjer, som både kører på batteri og brændselsceller.
Batterikompetencer til professionelle
På værkstederne stiger antallet af elbiler hurtigt. En af årsagerne er, at de 12V-batterier, der sidder i første generations hybrid- eller batterielbiler, skal udskiftes. Elbilers helt nye servicerutiner stiller værkstederne over for yderligere udfordringer.
– 12V-batterier bliver en reservedel for elbiler nogenlunde som tidligere. De vil også kunne skiftes på selvstændige værksteder. 12V-batteriet er en komponent, som har betydning for sikkerheden i køretøjet. På grund af markedets hurtige udvikling og vækst ændres forudsætningerne konstant, og værkstederne skal uddannes til at kunne servicere elbiler og vælge det rigtige batteri, siger Manuel Hammermann.
Mange værksteder er stadig ikke klar til at modtage elbiler, men de kan få hjælp af VARTA's kompetence og støtte:
– Via vores nye kursusprogram Batteries – Yesterday, Today, Tomorrow kan de få den rette viden til at opfylde kravene nu og i fremtiden, lover Ulrich Germann, chef for uddannelse og teknisk support hos Clarios.
I takt med køretøjsteknologiens fortsatte udvikling tilpasser vi løbende vores kursusprogram, så værkstederne altid kan holde sig opdaterede. For eksempel kan batterierne i elbiler være placeret skjult, så det faktisk kan være svært for en mekaniker at finde dem. Al nødvendig information om batteriets placering er nu samlet i VARTA Partner Portal sammen med værdifulde råd om, hvordan udskiftningen skal foretages. VARTA Partner Portal-databasen omfatter 99,8 % af den europæiske bilpark, inklusive næsten alle el- og hybridkøretøjer med avanceret AGM-batteriteknologi.
Nyheder og Indlæg om Lithiumbatterier
Seneste om Lithiumbatterier