AC generatorer

AC generatorer

AC generatorer er en af flere typer generatorer. AC generator producerer strøm, der hele tiden skifter retning og DC generator producerer strøm, der kun løber i én retning – Få mere at vide om generatorer her eller se beregning af generator størrelse herFormler, formelsamlinger og teknisk viden

Leverandører af AC generatorer:

KVA Diesel ApS

kva diesel

Borrisvej 10, Astrup
6900 Skjern
Telf.: 97 36 41 11
E-mail: Info@KVA-Diesel.dk

www.kva-diesel.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

Norwerk A/S

norwerk

Tuborg Boulevard 12
2900  København / Hellerup
Tlf.(+45) 7012 1317
E-mail.: kontakt@norwerk.dk

www.norwerk.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

Stemas Maskinsalg A/S

Tolsagervej 2
8370 Hadsten
Tlf.: Jylland/Fyn: 86 43 49 00 / Sjælland: 57 61 46 67 - 46 15 36 00
E-mail: stemas@stemas.dk

www.stemas.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

Tima A/S

Ryttermarken 10
3520 Farum
Tlf.: 36 34 25 50
E-mail: tima@tima.dk

web

Se hele vores produktprogram og profil her


Mere viden:

Her er nogle kendetegn ved AC-generatorer:

  1. Mekanisk energi til elektrisk energi: generatorer fungerer ved at konvertere mekanisk energi til elektrisk energi ved hjælp af elektromagnetisk induktion. Når en leder bevæger sig gennem et magnetfelt, genereres der en elektrisk strøm i lederen.
  2. Princip om elektromagnetisk induktion: Generatoren består typisk af en roterende del (rotor) og en stationær del (stator). Rotor indeholder en spole eller en ledende tråd, der roterer inden i et magnetfelt. Den roterende bevægelse inducerer en vekselstrøm i statorviklingerne, der er stationære.
  3. Vekselstrøm (AC): generatorer producerer en vekselstrøm, hvor strømretningen og styrken periodisk ændres. Dette adskiller dem fra DC-generatorer, der genererer konstant strømretning.
  4. Frekvens og spænding: Rotationshastigheden af rotor og antallet af poler i generatoren påvirker den producerede frekvens af vekselstrømmen. I elektriske systemer er standardfrekvensen ofte 50 eller 60 hertz (Hz). Spændingen genereret af en generator afhænger af design og anvendelse og kan variere i størrelsesordenen kilovolts.
  5. Anvendelser: generatorer bruges i kraftværker, vindmøller, vandkraftanlæg, transportmidler og andre steder, hvor der kræves elektrisk energi. De er også essentielle i backup-strømforsyningssystemer og til nødstrømforsyning.

AC-generatorer spiller en nøglerolle i elektriske systemer ved at levere strøm til vores daglige liv og industrielle processer. De er afgørende for at opretholde en pålidelig og kontinuerlig strømforsyning, som vi er afhængige af i moderne samfund.


Blue World Technologies lancerer næste generation af methanol brændselscellesystemer til stationær elproduktion




Verden over installeres flere hundrede tusinder mindre strømgeneratorer, hvert eneste år. Det efterlader et enormt klimaaftryk. Blue World Technologies er nu klar med et grønt alternativ til det globale, stationære marked: CellPack™ Stationary, en strømgenerator baseret på methanol brændselsceller.

I december 2022 kunne den danske udvikler og producent af brændselsceller Blue World Technologies, beliggende i Aalborg, offentliggøre, at de startede serieproduktion af brændselsceller. Nu kan virksomheden melde endnu en nyhed ud. Blue World Technologies lancerer et nyt produkt. CellPack™ Stationary er det grønne alternativ til konventionelle strømgeneratorer, som i dag benytter fossilt brændstof. CellPack™ Stationary er en strømgenerator, der er baseret på methanol brændselscelleteknologi. Det nye produkt er specielt udviklet til telekommunikationsindustrien, en industri, der hvert år installerer hundredtusindvis af mindre generatorer verden over. Det er dog ikke kun inden for telekommunikationsindustrien at CellPack™ Stationary kan erstatte de konventionelle generatorer. Produktet kan tilpasses til andre behov, såsom opladning af elbiler eller den kan fungere som strømforsyning til installationer, hvor der enten ikke er elnet eller, hvor dette er dårligt. CellPack™ Stationary kan leveres som et 5-, 10- eller 15-kW system til brug som enten backup, supplerende eller primær strømkilde afhængigt af kundens behov. Med høj effektivitet, en kontinuerlig effekt, et rent methanol-brændstofsystem og IoT-baseret fjernovervågning er CellPack™ Stationary et innovativt system, der kan erstatte konventionelle fossilbaserede generatorer.

"Med de mange fordele ved CellPack Stationary-systemet sammenlignet med fossilbaserede generatorer, men også andre brændselscelleløsninger på markedet, præsenterer vi et stærkt grønt alternativ til elproduktion", siger Mads Friis Jensen, medstifter og Chief Commercial Officer i Blue World Technologies og fortsætter: "Generelt har brændselscelleteknologien et stort potentiale på forskellige markeder, særligt inden for tung transport og den maritime sektor, men det er stadig år fra en kommerciel udrulning. På markedet for mindre generatorer kan vi gøre en væsentlig forskel nu ved at nedbringe CO2-udledning og luftforurening. Så det er her vi starter, én generator ad gangen”.

 CellPack™ Stationary består af en basisenhed kombineret med enten et, to eller tre 5 kW moduler afhængigt af kundens strømbehov. Systemet, der har et lille fodaftryk, kan installeres som en hybridløsning kombineret med vedvarende energikilder som solceller eller vindmøller. Da brændselscellesystemet kun har få bevægelige dele, er støj- og vibrationsniveauet meget lavt, hvilket gør det ideelt til brug i tætbefolkede områder.

"Vi oplever kraftig efterspørgsel fra potentielle kunder, der søger efter alternativer til dieselgeneratorer. Men det er ikke nok at reducere CO2-udledningen og luftforureningen, det skal også være en god forretning for dem. Så det er det, vi leverer med CellPack Stationary-systemet, en methanol brændselscelle-baseret strømgenerator, der giver vores kunder en lavere OPEX og TCO sammenlignet med dieselgeneratorer”, forklarer Prabhakar Tunuguntla, produktdirektør for CellPack™ Stationary hos Blue World Technologies, og fortsætter: "vi forventer, at vores systems unikke funktioner og den stærke business case vil gøre os i stand til at accelerere masseudbredelsen af dette produkt inden for de kommende år".

Blue World Technologies’ brændselscellefabrik i Aalborg har i øjeblikket en årlig celleproduktionskapacitet på 15 MW, hvad der svarer til 3.000 CellPack™ Stationary-systemer. Det er dermed en solid base, der gør Blue World Technologies i stand til nu at entrere markedet for mindre generatorer. Inden for de næste par år forventes fabrikkens årlige produktionskapacitet at blive mere end tredoblet, da virksomheden forventer en voksende efterspørgsel efter udskiftninger af dieselgeneratorer. Samtidig planlægger man hos Blue World Technologies udrulningen af brændselsceller til andre markeder.


Et principdiagram af CellPack™ Stationary methanol brændselscellesystem

CellPack™ Stationary – en methanol brændselscelle-baseret strømgenerator

•    CellPack™ Stationary har en kontinuerlig effekt på 5 kW, 10 kW eller 15 kW.
•    CellPack™ Stationary er et modulært system bestående af en base og op til tre strømgenererende moduler á hver 5 kW.
•    CellPack™ Stationary er baseret på højtemperatur PEM-teknologi og har en systemeffektivitet på 38-40%.
•    Når brændselscellerne drives af grøn methanol, har de netto-nul CO2-udledning.
•    Uden NOx, SOx eller partikelemissioner under drift forårsager brændselscellerne ikke luftforurening.
•    CellPack™ Stationary er specialudviklet til telekommunikationsindustrien, men kan også benyttes inden for mange andre industrier med behov for elproduktion.


ABB sætter strøm til Islands første elfærge




Den nye elfærge, der skal sejle på en islandsk rute kendt for barske vejrforhold, vil kunne udnytte den effektivitet og bæredygtighed, som ABB's teknologi giver
ABB skal levere integrerede energi- og energilagringsløsninger til den islandske vej- og kystadministrations (IRCA) nye færge, som 3.600 gange om året skal sejle i det barske farvand mellem Landeyjahöfn på fastlandet og Westmannaøerne, en tur på 13 km, der tager ca. 45 minutter Den 70 meter lange færge med plads til 550 passagerer og 75 biler er designet af Polarkonsult og vil blive leveret fra skibsværftet Crist S.A. i år. Skibet vil have en stor batteripakke på 3.000 kWh og er designet til at være eldrevet det meste af tiden med opladning i begge havne. Under særligt udfordrende vejrforhold, når forbruget af batteristrøm kan være større end den mængde energi, der er til rådighed, vil færgen bruge sin dieselelektriske generator. Den nye færge erstatter MF Herjólfur bygget i 1992 i tråd med Islands ambitioner om at fremme eldrevet transport. 80 % af Islands energi kommer fra ikke-fossile ressourcer som hydropower og geotermisk energi, og det nybyggede skib vil således være med til at opfylde Islands mål om bæredygtighed. “Valget af ABB’s elløsninger gør det muligt for skibet at overvinde begrænsninger, som umiddelbart synes at være i modstrid med hinanden. Det er optimeret til renere drift og reduceret udledning af drivhusgasser, samtidig med at der er tilstrækkelig strøm til at sejle sikkert i meget farligt farvand,” sagde Sigurdur Gretarsson, Director of Maritime Division i den islandske vej- og kystadministration. ABB’s eldistributionssystem Onboard DC GridTM vil sikre høj effektivitet på den nye færge, da batterierne kan forbindes direkte til jævnstrømsnettet, hvilket bidrager til at undgå strømtab under opladning og afladning. Desuden gør systemet det muligt for dieselmotorerne at køre med variabel hastighed, hvilket resulterer i nedsat brændstofforbrug. ABB's leverance omfatter også generatorer, transformerer, switchboards, et Power and Energy Management System (PEMS) og et Energy Storage Control System (ESCS). Færgen vil blive tilsluttet ABB Ability™ collaboration center infrastruktur, hvor der anvendes fjernovervågning af udstyr og dataanalyser til remote teknisk support samt tilstandsbaseret vedligeholdelse og planlagt vedligehold. Strømforsyningsforbindelsen på lander også leveret af ABB og er afgørende for den understøttende infrastruktur til at oplade batteriet med 2.500 kW, mens færgen er i havn. Opladning vil i gennemsnit tage ca. 30 minutter. “Valget af ABB’s teknologier til et skib, der sejler på en så barsk rute, hvor vanddybden somme tider kun er 4,5 m, mens bølgerne kan nå en højde på 3,5 m, sætter et nyt benchmark for batteristrøm om bord på et skib,” sagde Juha Koskela, Managing Director, ABB Marine & Ports. “I tråd med vores vision om elektrisk, digital og forbundet transport viser dette projekt, at systemintegration – uanset om det er om bord på skibet eller mellem skibets besætning og ekspertisen på land – er en vigtig succesfaktor for skibsfart.” Den nye færge vil ikke kun reducere miljøbelastningen men også forbedre forbindelsens stabilitet. Tidligere ville den færge, der sejlede på ruten, anløbe en anden havn, når vejret var meget dårligt, og således forlænge sejltiden fra 45 minutter til næsten 3 timer og gøre passagererne søsyge. Med undtagelse af meget sjældne tilfælde med særligt udfordrende vejrforhold vil færgen kunne nå sin destination.


Cookie-indstillinger