Asfalt

Asfalt

Asfalt

Asfalt

Asfalten kender vi alle fra veje og stier og asfalt er det foretrukne materiale for vejbelægning i den vestlige verden. Asfalten er en sort højviskos masse, som er temmelig klistret og som indeholder en blanding af diverse høj molekylære kulbrinter – disse høj molekylære kulbrinter benævnes også for asfaltener.

Asfalt bruges bredt inden for vejbygning på grund af dens holdbarhed, modstandsdygtighed over for vejrmæssige påvirkninger og evne til at modstå belastningen fra køretøjer.

Leverandører af Asfalt:

ErgoFloor A/S

ergofloor

Viborgvej 9
7160 Tørring
Telf.: 76 90 20 01
E-mail: ergofloor@ergofloor.dk

ergofloor.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

Stemas Maskinsalg A/S

Tolsagervej 2
8370 Hadsten
Tlf.: Jylland/Fyn: 86 43 49 00 / Sjælland: 57 61 46 67 - 46 15 36 00
E-mail: stemas@stemas.dk

stemas.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

TZACHO P/S

Faurskovvej 1
8370 Hadsten

Sjælland afd.:
Industrivej 9
4683 Rønnede
Tlf.: 87 61 00 12
E-mail: info@tzacho.dk

tzacho.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

V. LØWENER A/S

Smedeland 2
2600 Glostrup
Tlf.: 43 200 300
E-mail: vl@loewener.dk

web

Se hele vores produktprogram og profil her


Mere viden:

Asfalten kender de fleste af os i dag som det materiale/stof som giver vores vejbelægning, asfaltbeton, dets karakteristiske sorte farve. Asfalten og tjære bliver ofte sat i forbindelse eller ligefrem forvekslet - Men tjære er meget lig asfalt, og blev førhen anvendt som bindingsmateriale i vejbelægninger. Tjære er et produkt udvundet fra kul og har været tilgængeligt i rigtig mange år. En stor fordel ved asfalten, er asfaltens modstandsdygtighed over for elementer som vejr vind og ikke mindst varme. Hvorimod tjære kan have en tendens til at blive mere klistret og flydende ved varme.

I fremstillingsprocessen opvarmes bitumenen, og derefter blandes den med de ønskede aggregater ved høje temperaturer. Den resulterende asfaltblanding, også kaldet asfaltbeton, anbringes derefter og komprimeres på vejen eller det pågældende område.


Teknologisk Institut – Biobaseret bindemiddel til asfalt kan reducere CO2-udledning




Teknologisk Institut: Biobaseret bindemiddel til asfalt kan reducere CO2-udledning – Arkivfoto: Freepik.com

Biobaserede restmaterialer fra halm eller træ har potentiale til at kunne erstatte fossil olie i bindemidlet bitumen og dermed reducere CO2-udledningen fra asfaltproduktion.

En række danske virksomheder vil sammen med Teknologisk Institut udvikle et biobaseret bindemiddel til asfalt som erstatning for fossil bitumen. Løsningen kan potentielt reducere CO2-udledningen fra asfaltproduktionen betydeligt og styrke forsyningssikkerheden for det vigtige råmateriale.

Kan sænke klimabelastningen
Asfalt består primært af en blanding af sten, sand og grus, som udgør 95 procent af materialet, mens de resterende fem procent er en mørk, klæbrig masse kaldet bitumen. Bitumen får asfalten til at hænge sammen og giver den dens karakteristiske sorte farve. Selvom bitumen udgør en lille del af asfalten, er det ansvarligt for en betydelig del af dens CO2-aftryk, da det stammer fra fossil råolie.

Ved at erstatte halvdelen af bitumen i asfalt med et CO2-neutralt alternativ, er der potentiale for en reduktion af Danmarks CO2-udledning med 25.000 ton om året.

- Når én enkelt komponent bidrager væsentligt til klimaaftrykket, kan det være gavnligt at finde en mindre belastende erstatning. Ambitionen er at udvikle et alternativ til bitumen, der ligner det traditionelle produkt, men som er baseret på olie fra biobaserede materialer såsom halm. Lykkes dette, kan det føre til betydelige CO2-reduktioner og åbne nye forretningsmuligheder, fortæller projektleder Trine Boje Røgild fra Teknologisk Institut.

CO2 bliver lagret i asfalten
Projektet vil undersøge mulighederne i de termokemiske processer pyrolyse og hydrotermisk likvefaktion (HTL), hvor biomasse som f.eks. halm udsættes for tryk og varme og dermed nedbrydes i en proces a la naturens, hvor dyre- og planterester gennem millioner af år er blevet omdannet til olie dybt under jordens overflade.

– Biologiske reststrømme som halm og træ er interessante, fordi vi kan omdanne dem til bioolier, der minder om fossile olier. Hvis bitumen kan produceres fra biologiske materialer, vil kulstoffet fra disse reststrømme blive lagret i asfalten i stedet for at blive frigivet som CO2 ved forbrænding, fortæller Trine Boje Røgild.

Geopolitisk ustabilitet presser leverancer af bitumen
Udover den grønne dagsorden er asfaltproducenterne også presset til at finde alternativer på grund af stigende priser og faldende tilgængelighed af bitumen. Siden 2020 er prisen på bitumen steget med over 250 procent, da raffinaderierne i stigende grad vælger at opgradere bitumenfraktionen til mere profitable produkter.

– Vi ved, at bitumen i større og større omfang kommer fra områder med øget usikkerhed og geopolitisk ustabilitet, hvilket gør forsyningskæderne skrøbelige. En afkobling fra den fossile industri vil styrke vores leverancesikkerhed betydeligt, udtaler Lotte Regel Josephsen, laboratoriechef og ansvarlig for bæredygtighed hos PEAB Asfalt.

Projektets partnere forventer, at et brugbart alternativ kan åbne op for nye forretningsmuligheder, ikke kun i asfalt-branchen men for bioolie generelt. På længere sigt kan udviklingen af et biobaseret asfaltbindemiddel potentielt transformere industrien og bidrage til en CO2-reduceret asfaltproduktion.

Projektet strækker sig over to år og vil involvere udvikling, test og demonstration af de nye løsninger.

"Biotumen - Godt på vej" (2024-2026) er støttet af er støttet af Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram under Miljøministeriet, og er et samarbejde mellem PEAB Asfalt (asfaltproducent), Stiesdal Skyclean (miljøteknologisk virksomhed), Koppers Denmark (Producent af organiske basiskemikalier) og Teknologisk Institut (videnspartner og projektleder).


Nogle opgaver kræver en kyndig hånd – dette skal du vide om asfaltering




Der er mange fordele ved at benytte sig af en overflade som asfalt, men det er en lidt teknisk projekt og derfor er det også vigtigt at du sætter dig godt ind i den. Har du et projekt, hvor asfaltering kan være en mulighed som belægning, så er du havnet på den helt rette artikel. Først og fremmest er det vigtigt at understrege, at sådan et projekt kræver en kyndig hånd, derfor er det vigtigt at du allierer dig med en professionel. Udover at læse om selve materialet, så kan du også her finde ud af, hvor du kan søge den rette hjælp.

Her er firmaet du skal samarbejde med

Asfalt kan komme i mange forskellige former og faconer, der er for eksempel den klassiske “våde” variant. For at kunne vide, hvilken form for asfalt du skal bruge, så skal du også være sat godt ind i de tekniske projekter bag det. Det er de færreste privatpersoner der er det og derfor er det en god idé at alliere sig med en kyndig. Få lavet og udført korrekt asfaltarbejde, ved at få et samarbejde med Colas. Dette er et firma som er vant til og kender til mange og også forskellige opgaver. Det er et firma som både er vant til at hjælpe private og erhverv og derfor er du sikker på, hvis du allierer dig med dem, at de kan hjælpe dig med lige netop det projekt som du ønsker.

Dette skal du vide om asfaltering

For at fjerne det tekniske aspekt og gøre det brugervenligt, så kan du her læse mere om, hvilke formål du kan bruge asfalt til. Der er den klassiske løsning som at lave veje og indkørsler. Gør det nemmere for biler at køre på dybe skråninger, ved at få asfalteret. Det er dog ikke kun de praktiske løsninger, som du kan bruge asfalt til, du kan også bruge det til de kreative. Asfalt er et godt underlag på legepladser eller i boldbure. Det er et utroligt holdbart materiale, som over tid ikke vil blive slidt synderligt meget. Derfor er det meget alsidigt og uden tvivl et materiale som du kan bruge til mange forskellige slags projekter. Det er dog vigtigt, at du allierer dig med en kyndig så der er forståelse for de tekniske aspekter i det og du dermed får de rette resultater.


Munck Asfalt vælger Fujitsu som leverandør af C7 projektledelsesværktøj




Fujitsu er valgt som leverandør af projektstyringsværktøjet C7 til den danske asfaltproducent Munck Asfalt A/S. Formålet er at effektivisere virksomhedens administration og dermed opnå tidsmæssige og økonomiske besparelser samt øget kontrol i hele projektfasen.

Den danske asfaltfabrikant Munck Asfalt A/S, som er specialist i asfaltproduktion og vejbelægning, havde brug for et skræddersyet projektstyringsværktøj til at kunne beregne og holde styr på alle ender af virksomhedens projekter. I første omgang ledte Munck Asfalt A/S efter et system specifikt til asfaltbranchen, men har netop valgt et mere branchegenerisk projektledelsesværktøj, C7 fra Fujitsu, som kan understøtte hele projektfasen fra første tilbud til sidste faktura.

”Fujitsu C7 er nem at bruge, intuitiv og gør det muligt for os at få bedre kontrol over vores projekter, herunder at kontrollere tidspunkter, budget og bemanding”, siger Claus Storm Andersen, forretningsområdechef hos Munck Asfalt A/S.

Projektstyringsværktøjet C7 fra Fujitsu kan let integreres i eksisterende systemer og dermed hente relevante projektoplysninger såsom udgifter og indtægter fra det finansielle system samt data administreret i andre systemer.

”Vi er glade for at indgå et samarbejde med Munck Asfalt, som er en af de førende virksomheder i den danske asfaltindustri. C7 er et meget veletableret projektledelsesværktøj i den skandinaviske byggebranche, og vi er overbeviste om, at vores løsning kan bidrage til at effektivisere Munck Asfalts forretning”, siger Ted Lundström, ansvarlig for Fujitsu.


Nyheder og Indlæg om Asfalt


Seneste om Asfalt



Cookie-indstillinger