Broer
Broer - Leverandører af broer finder du i listen på denne side. Leder du efter noget andet end broer, så brug søgefeltet under denne boks.
Leverandører af og viden om broer:
YIT Danmark A/S
Nørreskov Bakke 1
8600 Silkeborg
Tlf.: 8722 1500
E-mail: info@yit.dk
Kompetencer: Asfalt, Vejbump, Fartdæmper, Beton, Parkeringsdæk, Vejbelægning, Industrigulv, Confalt, Fuger, Broer, Parkeringsdæk, Fugefri belægning, Fugtisolering, Revneforsegling, Brobelægning, Industrigulve, Fugefrigulve, Trafikmarkering, Vejvedligeholdelse, Vejstriber, Termoplast, Maling, Opmaling, Skiltning, Densifalt, Densiphal
Verdens første perlekædebro løftes på plads

I dag bliver en banebrydende dansk betonteknologi anvendt for første gang ved opførelsen af en ny bro.
Teknologien er baseret på principperne i en perlekæde, hvor betonstykker spændes sammen som perler på en snor. Broen bliver samlet ved siden af vejen, hvorefter den løftes på plads i løbet af en dag. Billister slipper således for at blive frustreret over længerevarende trafikgener ved broprojekter.
Et dansk konsortium har siden 2012 arbejdet på at udvikle en ny og banebrydende måde at bygge broer på. Udviklingsprojektet, der har modtaget 10 mio. kroner i støtte fra Innovationsfonden, skulle efter planen være færdig til sommer, men projektgruppen er på rekordtid nået så langt, at den første rigtige bro allerede nu bliver opført i Ringkøbing-Skjern Kommune.
Teknologien bag det nye brokoncept er baseret på noget så simpelt som principperne i en perlekæde. En række betonelementer spændes sammen med en wire og danner en stærk bue. På samme vis som når elastikken strammes i en perlekæde.
- Vores nye perlekædebroer er en helt ny og effektiv måde at bygge broer på. Vi anvender princippet fra en perlekæde ved at spænde otte betondæk sammen i en bue. Når kablet spændes, bliver buen selvbærende, og vi kan løfte den på plads med en kran. Den første perlekædebro her i Skjern bliver i alt 25 meter lang, men teknologien kan opskaleres til større motorvejsbroer, siger projektleder Nicky Viebæk Petersen fra virksomheden Abeo A/S.
Størstedelen af alle motorvejsbroer i Danmark bliver støbt på stedet. Det er en månedlang proces, der kræver et omfattende stillads- og formarbejde og har store negative konsekvenser for bilister. Et af de mest mærkbare eksempler er, da støbeformen under en bro på Helsingørmotorvejen brød sammen sidste efterår.
Slut med kilometerlange køer
Med opførelsen af den første perlekædebro kan det ændre sig i
fremtiden. Nicky Viebæk Petersen uddyber:
- Perlekædebroerne kan føre til et paradigmeskift inden for betonbroer. Vi kan nu samle hele den bærende konstruktion ved siden af vejen, som derefter kan løftes på plads i løbet af en dag. Det vil medvirke til langt færre gener for trafikken og færre bilkøer under byggeprocessen.
I Innovationsfonden vækker projektet glæde hos direktør
Peter Høngaard Andersen:
- Det er godt at se den innovative idé blive til virkelighed. Det
er samtidig offentlig innovation, når det er bedst. Jeg vil gerne
rose Ringkøbing-Skjern kommune for at vælge perlekædebroen og
dermed give det lovende koncept en unik chance for at vise sit
værd.
Teknologien bag de nye perlekædebroer er oprindeligt opfundet af professor Kristian Hertz fra Danmarks Tekniske Universitet. Kristian Hertz modtog i sidste uge den danske byggebranches svar på en Oscar i form af 'Betonprisen 2015' for sin epokegørende opfindelse. Konceptet er blevet videreudviklet af Abeo A/S i samarbejde med virksomhederne Perstrup, Grontmij, Skandinavisk Spændbeton og DTU