Broer

Broer

Broer er konstruktioner, der bruges til at krydse naturlige eller menneskeskabte forhindringer, såsom floder, dale, motorveje eller jernbaner. De er designet til at bære trafik eller fodgængere og giver en passageway fra den ene side af forhindringen til den anden.

Broer kan variere i størrelse, design og konstruktion afhængigt af deres formål og de specifikke krav i det område, de er bygget i. De kan være enkeltspændingsbroer, hvilket betyder, at de er understøttet af to endepunkter, eller de kan være flerspændingsbroer, der har flere understøttelsespunkter.

Leverandører af Broer:

Layher ApS

Vejleåvej 50
2635 Ishøj
Tlf.: 69 15 74 00
E-mail: info@layher.dk

www.layher.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

RD Engros ApS

3660 Stenløse
Jagtgårdsvej 16
Tlf.: 70 60 52 30
E-mail: info@rd-engros.dk

web

Se hele vores produktprogram og profil her

Silkeborg Stigefabrik A/S

Adidasvej 2, Knudlund Industricenter
8653 Them
Telf.: 86 84 92 44
E-mail: mail@silkeborgstigefabrik.dk

www.silkeborgstigefabrik.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

Stigeteknik.dk

Silkeborgvej 31A
7442 Engesvang
Telf.: 20 17 01 22
E-mail: mail@stigeteknik.dk

www.stigeteknik.dk

Se hele vores produktprogram og profil her


Mere viden:

Nogle almindelige typer af broer:

  1. Balkbroer: Balkbroer består af en enkelt vandret bjælke understøttet af to støttepunkter på hver side. De bruges ofte til mindre spændvidder og let trafik.
  2. Buebroer: Buebroer har en buet struktur, der distribuerer vægten jævnt og overfører belastningen til understøttelsespunkterne. Disse broer kan have forskellige buede former som runde buer, parabelbuer eller elliptiske buer.
  3. Hængebroer: Hængebroer har hængekabler, der understøtter brodækket fra høje tårne eller pyloner. De har en karakteristisk udseende med hængekabler og lodrette master.
  4. Skråstagsbroer: Skråstagsbroer har skråkabler, der understøtter brodækket fra tårne eller pyloner. Skråstagene giver broen stabilitet og styrke og skaber et karakteristisk udseende.
  5. Blandede strukturer: Nogle broer kombinerer forskellige designelementer, såsom bue- og hængestrukturer, for at opnå den ønskede spændvidde og belastningskapacitet.

Broer kan også være fremstillet af forskellige materialer som beton, stål, træ eller kombinationer af disse materialer afhængigt af deres anvendelse og omgivende forhold.

Design og konstruktion af broer er komplekse og kræver ekspertise inden for ingeniørarbejde og strukturel analyse. Ingengiører udfører detaljerede beregninger og analyser for at sikre, at broerne er sikre, holdbare og i stand til at modstå belastninger som trafik, vind, temperaturændringer og jordbevægelser.

Broer spiller en vigtig rolle i transportinfrastrukturen og letter transport og kommunikation mellem forskellige områder. De giver også æstetiske og arkitektoniske værdier og kan blive ikoniske landemærker i et område.


Vellykket bromontage over Hillerødmotorvejen


04.apr 2024


CG Jensen har natten mellem den 27. og 28. marts monteret en stibro hen over Hillerødmotorvejen i Gladsaxe som et led i anlæggelsen af den kommende Hovedstadens Letbane.

CG Jensen har natten mellem den 27. og 28. marts monteret en stibro hen over Hillerødmotorvejen i Gladsaxe som et led i anlæggelsen af den kommende Hovedstadens Letbane.

Den knap 40 meter lange bro skal fremover sikre plads til fodgængere og cyklister, når letbanen tages i brug.

Broløftet skete med hjælp fra to styk 200 ton mobilkraner, som på mindre end 30 minutter fik den 65 ton tunge bro på plads – helt som planlagt. I videoen herover kan du opleve bromontagen på tæt hold.

Det er CG Jensens division Stål, der har stået for produktion og montering af broen. Divisionen forventer at montere endnu en stibro hen over Hillerødmotorvejen i Gladsaxe ultimo 2024.

CG Jensen står for anlægsarbejdet i kommunerne Rødovre, Herlev og Gladsaxe og har desuden bygget letbanens kontrol- og vedligeholdelsescenter i Glostrup Kommune.

CG Jensen udfører arbejdet for Hovedstadens Letbane, der kører sin første tur fra Ishøj til Lundtofte i 2025.


CG Jensen – Kom tæt på bromontagen i Grejsdalen




CG Jensen har monteret en flot bro hen over Grejsdalen i Vejle. Broen åbnede i starten af juli og er allerede nu et yndet besøgsmål.

CG Jensen har monteret en flot bro hen over Grejsdalen i Vejle. Broen åbnede i starten af juli og er allerede nu et yndet besøgsmål. 

Herover kan du se, hvordan broen blev til – med lidt hjælp fra Danmarks største mobilkran.

CG Jensen har opført broen for Vejle Kommune – i et internt samarbejde mellem to af CG Jensens fagdivisioner; division Anlæg Vest og division Stål.  

Forud for bromontagen har pågået otte måneders planlægning inklusive fremstilling af brofag og indhentning af tilladelse til togspærringer.

Læs denne artikel om tagprojekt

”Det har været et rigtig spændende projekt at være en del af og vi har haft glæde af gode samarbejder hele vejen rundt; fra bygherre og rådgiver til arkitekt. Det har givet en smidig proces og et flot resultat”, siger projektleder i division Anlæg Vest, Jesper Juel Pedersen.

Bygherre: Vejle kommune

Arkitekt: Arkitema

Rådgiver: COWI


CG Jensen monterer den første ud af to stål stibroer over Motorring 3




Som en del af vejudvidelsen til den kommende letbane på strækningen i Gladsaxe Kommune, har CG Jensen i weekenden monteret den første ud af to nye stibroer på hver side af motorvejsbroen over Motorring 3.

Flere af CG Jensens divisioner herunder Jord, Kloak og Forsyning, Anlæg Vest, Beton Øst samt Stål har med deres forskellige kompetencer været involveret i broprojektet.

Levering og montering af broerne

Broerne er af to omgange blevet leveret til Ringvejsbroen med særtransport forud for monteringen.

”Ved hvert løft blev broerne i første omgang placeret på bukke på den eksisterende motorvejsbro på Buddingevej, hvorfra de hver især skal løftes på plads af to 450 tons mobilkraner”, siger projektleder i division Stål, Hussein Al-Nema.

Natten mellem den 11.-12. marts blev den første bro så monteret med henblik på at påvirke trafikken mindst muligt. Der var ca. 30 mænd involveret i broløftet, og de klargørende arbejder startede klokken 20.00 og indebar spærring af Buddingevej samt omlægning af trafikken fra Motorring 3 hen over Buddingevej via til- og frakørselsramperne. Herefter foregik tilrigning af kranerne, og da klokken var ca. 23.53, kunne kranerne løfte den første bro væk fra bukkene.

”Jeg synes, at det gik rigtig godt – løftet forløb planmæssigt, og broen var løftet på plads inden for ca. 30 min. Så det hele foregik faktisk hurtigere end estimeret”, siger Hussein Al-Nema.

Genetableringen af trafikken skulle efter planen foregå mellem klokken 06.00-08.00 morgenen til søndag men allerede klokken 4, kunne den første bil køre under den nymonteret bro over Motorring 3.

Det samme forløb er planlagt i forbindelse med monteringen af den anden bro i weekenden den 18.-19. marts.

Når begge de nye broer er monteret, består det efterfølgende arbejde blandt andet af tilpasning af til- og frakørselsramper, omprofilering af vejbanerne på den eksisterende betonbro samt anlægning af nyt vejareal.

Samarbejde mellem flere divisioner

Division Jord, Kloak & Forsyning har stået for de mange forberedende arbejder i forbindelse med projektet herunder diverse forundersøgelser, trafikomlægning, nedlægning af signalmaster, diverse udgravninger samt bortkørsel af jord.

Under meget trænge omgivelser, og uden påvirkning af trafikken på motorvejen, har division Jord, Kloak & Forsyning gjort klar til betonafdelingens funderingsarbejder for søjlevederlagene i midterrabatten på motorring 3.

Hertil har division Anlæg Vest nedrammet spunsvægge langs siderne på udgravningen i midten af motorvejen for at sikre sig at den eksisterende vejbane ikke ville sætte sig under udgravning til det nyt fundament.

En særlig udfordring har derudover været at få lokaliseret de eksisterende jordankre fra spunsvæggene ved motorvejen for at sikre sig fri adgang i jorden til de kommende betonpæle. Her var det nødvendigt at lukke de fire til- og frakørselsramper på Motorring 3 under udgravningen til jordankrene.

”Der var egentlig afsat fire dage til at lokalisere ankrene ved udgravning. Her blev der kørt ca. 2500 ton jord væk fra de fire hjørner ved hjælp af fire 50-tons gravemaskiner og tilbagefyldt næsten det samme. Vores folk klarede det på 2 dage, så de har virkelig gjort et flot stykke arbejde”, siger byggeleder i division Jord, Kloak & Forsyning, Emil Pedersen.

Efter lokalisering af jordankrene kunne division Anlæg Vest herefter slå 32 betonpæle (8 stk. i hvert hjørne) med en diameter på 30×30 cm ned i 12 meters dybde, hvorpå vederlagene blev monteret.

Byggeleder, Marting Krogsgaard fra division Anlæg Vest, forklarer, at betonpælene ”… blev slået i en weekend, hvor man kunne spærre det langsomme spor på motorvejen.”.

Division Beton Øst har stået for udførelse af vederlagene, som de kommende to broer skal hvile på fra Motorring 3.

”Vederlagene består af to søjler, som blev præfabrikeret af vores kollegaer i betonrenovering i deres gamle hal. Disse er så efterfølgende monteret inde i midterrabatten. Herefter laver vi ét vederlag ved hver af de 4 tilkørselsramper”, siger projektleder i Beton Øst, Henrik Lindorff Schwarz.

Division Stål har stået for produktionen af de to stålstibroer, der måler ca. 50 m x 5 m x 1,3 m, og hver vejer lidt over 80 tons.

De to næsten identiske stålbroer, er produceret i Polen, og er derfra sejlet på skib i slutningen af september til Køge Havn. Her har de så været deponeret siden starten af oktober forud monteringen over Motorring 3.

De to nye stibroer forventes at blive taget i brug i starten af april 2023, og er tilegnet fodgængere og cyklister.


Nyheder og Indlæg om Broer


Seneste om Broer



Cookie-indstillinger