Søjler i beton og stål
Søjler i beton og stål til konstruktion – en guide
Søjler i beton og stål er strukturelle elementer, der bruges til at bære laster og understøtte bygninger, broer, broer og andre konstruktioner. Begge materialer har deres egne fordele og anvendelser afhængigt af kravene til det specifikke projekt
Søjler til byggeri fås både i beton og stål og kommer i mange længder og i forskellige forme. Søjler i beton vil som oftest være armeret for at styrke bæreevnen.
Både beton- og stålsøjler har deres egne fordele og anvendelser, og valget mellem dem afhænger ofte af faktorer som belastningskrav, bygningens type, økonomi og æstetik.
Leverandører af Søjler i beton og stål:
Give Steel A/S
Sjællandsvej 14
7330 Brande
Tlf.: +45 75731218
E-mail: info@givesteel.com
Simik ApS
Værkstedsvej 7
4230 Skælskør
Tlf.: 21 91 96 34
E-mail: kn@simik.dk
Mere viden:
Her er en sammenligning af søjlerne:
Søjler i beton:
- Materiale: Betonsøjler er normalt støbt af armeret beton, hvilket er en blanding af cement, sand, grus og vand forstærket med armeringsjern for at øge styrken og holdbarheden.
- Styrke og holdbarhed: Beton er kendt for sin høje trykstyrke, hvilket gør det til et ideelt valg til søjler, der skal bære tunge belastninger. Betonsøjler er også modstandsdygtige over for brand og korrosion, hvilket gør dem velegnede til mange anvendelser.
- Konstruktionsmetoder: Betonsøjler kan være prefabrikerede og støbt på fabrikken eller støbt på stedet. De kan have forskellige former og tværsnit, herunder rektangulære, kvadratiske, cirkulære og andre former, afhængigt af designkravene.
- Æstetik: Beton giver mulighed for forskellige finish og overflader, herunder glat, ru, mønstret eller farvet, hvilket giver designere og arkitekter fleksibilitet til at opnå ønsket æstetisk udseende.
Søjler i stål:
- Materiale: Stålsøjler er normalt fremstillet af stålprofiler såsom I-bjælker, H-bjælker eller runde stålrør. Stål er en legering af jern og kulstof, og det kan også indeholde andre legeringselementer for at forbedre styrke og holdbarhed.
- Styrke og holdbarhed: Stål har en høj trækstyrke og god bøjningsstyrke, hvilket gør det til et fremragende valg til søjler, der skal bære store belastninger. Stålsøjler er også lette og kan modstå ekstreme miljøforhold, herunder jordskælv og høje vindbelastninger.
- Konstruktionsmetoder: Stålsøjler kan være svejste, boltede eller sammenføjede på forskellige måder afhængigt af design og installationskrav. De kan også være prefabrikerede eller tilpasses på stedet.
- Fleksibilitet: Stål giver stor fleksibilitet i design og konstruktion af søjler med mulighed for forskellige tværsnit, former og dimensioner. Det kan også genanvendes og genbruges, hvilket gør det til et miljøvenligt valg.
MT Højgaard Danmark skal renovere Knud Højgaards Hus
En karakteristisk bygning i centrum af København får nyt liv, når MT Højgaard Danmark renoverer Knud Højgaards Hus på Kultorvet for Knud Højgaards Fond.
MT Højgaard Danmark har indgået en aftale med Knud Højgaards Fond om renovering af Knud Højgaards Hus på Kultorvet – en karakteristisk bygning i hjertet af København, der tidligere blandt andet har rummet Niels Brock Copenhagen Business College og før da Københavns Hovedbibliotek. Fremover bliver huset indrettet til retail i stueetagen og kontorer på 1. til 5. sal.
Knud Højgaards Hus istandsættes med respekt for den oprindelige funkisstil med en rå indretning med blandt andet fritstående søjler og synlig ventilation.
- Vi er meget glade for og stolte over at have fået opgaven med at renovere Knud Højgaards Hus. Det er til dato årets største renoveringsprojekt. Målet er at hæve huset til en helt anden moderne standard, siger seniorprojektchef Morten Steen Steensen fra MT Højgaard Danmark.
Gennemgribende renovering
Bygningen er opført i årene 1955-57 og var efter tidens standarder meget moderne. Blandt andet var de præfabrikeret chok-betonelementer, som bygningen er opført ved hjælp af, noget helt nyt. Efter at have været udsat for vind, vejr og forurening i godt 65 år er betonfacaden dog nu moden til en udskiftning. De nuværende betonfacader bliver derfor fjernet og erstattet med en mere miljøvenlig sandstensfacade.
- Udover at forsyne bygningen med en ny flot og tidssvarende facade i sandsten bliver ejendommen samtidig renset for tidligere tiders brug af diverse miljøskadelige materialer. Hensigten er at gøre stueetagen til et attraktivt handelsmiljø og transformere resten af husets fem etager om til helt moderne kontorer, siger Sten Scheibye, der er formand for Knud Højgaards Fonds bestyrelse.
I dag står bygningen som råhus, strippet for alt tidligere interiør. Med renoveringsprojektet får MT Højgaard Danmark opgaven med at føre bygningen frem til det, der kaldes ”white box” – altså et stort set færdigt byggeri, men hvor beslutningerne om den sidste indretning med fx endelig ruminddeling, farver på væggene og gulvbelægning aftales efterfølgende mellem bygherren og de nye lejere.
Den samlede entreprisesum på renoveringen lyder på ca. 180 mio. kr. Derudover kommer lejemålsindretningen, som MT Højgaard Danmark også forventer at ville byde ind på at udføre.
Bæredygtig renovering
Renoveringen bliver DGNB sølv-certificeret. Det betyder, at byggeriet skal leve op til en række skærpede krav i forhold til almindelige byggenormer inden for blandt andet isolering, grøn energi, indeklima, miljøvenligt materialevalg, affaldssortering samt konvertering af p-pladser til cykelparkering. For eksempel bliver der på byggeriet anvendt fsc-certificeret træ og genbrugstræ.
At renoveringen bliver bæredygtig har været en meget vigtigt faktor i det gode samarbejde, der har været mellem København Kommune og Knud Højgaard Fond i forbindelse med udviklingen af projektet.
- Som en erhvervsdrivende og almen velgørende fond er det vigtigt, at vi også gennem vores erhvervsmæssige aktiviteter støtter op om aktiviteter og projekter, der kan være med til at fremme agendaen om et større fokus på bæredygtighed. Ydermere er det vores vurdering, at fremtidige lejere vil se det som en fordel, at bæredygtighed er taget alvorligt i de ejendomme, de lejer sig ind i, siger Sten Scheibye.
Central placering
Med placeringen midt på Kultorvet, omringet af gågader og små krogede gader i middelalderbyen, forudser Morten Steen Steensen, at der også fremadrettet bliver behov for et tæt samarbejde med Københavns Kommune, når logistik og transport til og fra byggepladsen skal gå op.
- Vi vil gerne tage mest muligt hensyn til naboer og omgivelser i byggeprocessen, så vi kommer til at arbejde med logistikken. Men placeringen er jo også med til at gøre det til et utroligt spændende projekt. Renoveringen kommer til at få stor betydning for bygningens udtryk. Mange københavnere kender bygningen – nogle måske fra deres uddannelsestid – så det er en sjov opgave at få lov til at give bygningen nyt liv. Jeg tror, at det nye udseende på huset kommer til at give hele området et løft, siger han.
Renoveringen af Knud Højgaards Hus er tegnet af Danish Architect Group, bygherrerådgiver er EMCON, og Rambøll er rådgivende ingeniør og arkitekt.
Give Steel A/S underskriver FEMERN-kontrakt
En større totalentreprise er landet hos den danske stålproducent Give Steel A/S i Brande. Give Steel skal levere stålkonstruktionerne til den nye tunnelelementfabrik, hvor betonelementerne til Femern-Bælt forbindelsen skal produceres. Ordren er den største i Give Steels historie.
Produktionshaller ved Rødby havn lyder måske ikke af noget særligt. Men når der er tale om langt over 8000 tons stålkonstruktion bestående af mere end 20.000 stålspær, søjler og bjælker, så er det bemærkelsesværdigt. Det er Joint Venture-selskabet Femern Link Contractors (FLC), som står for design og byggeri af sænketunnelen til Femern Bælt-tunnelen, der har lagt ordren på de danskproducerede stålkonstruktioner fra Give Steel A/S.
I totalentreprisen er der inkluderet underentreprenør-opgaver som f.eks. facadebeklædning, tag mv. Alle underentreprenør aftaler er langt fremskredet og i proces.
Skaber danske arbejdspladser og lærerpladser til udfordrede unge
Med den store ordre til Give Steel vil FEMERN projektet skabe flere arbejdspladser i Jylland. I forbindelse med kontrakten har Give Steel også tilbudt Lolland Kommune at oprette lærepladser til udfordrede unge fra Lolland Kommune, så de kan få en uddannelse på Give Steels fabrik i Brande. Her har virksomheden allerede 30 lærepladser til unge mennesker med og uden særlige udfordringer. Adm. direktør i Give Steel A/S, Torben Larsen fortæller:
”Året starter godt ud. Vi har netop udgivet vores første EPD Miljøvaredeklarationer og kan nu glæde os over den største ordre i virksomhedens historie. Alle stålkonstruktioner til projektet i Rødby bliver produceret i Brande og jeg glæder mig over, at vi kan bevare og skabe arbejdspladser i Danmark. FEMERN forbindelsen er så stort et byggeprojekt at det gerne skal komme hele Danmark til gode. I forhold til lærepladser har vi indgået en aftale med Lolland Kommune om at oprette lærepladser til udfordrede unge fra Lolland på fabrikken i Brande. Vi har som virksomhed gode erfaringer med at give unge på kanten af arbejdsmarkedet en chancen for en uddannelse - det er en del af vores DNA. Vi har således med ordren også fået mulighed for at sætte et socialt fingeraftryk, hvilket er et klart mål i vores bæredygtighedsstrategi.”
Tunnelelementfabrikken skal producere første element til Femern Bælt-tunnelen fra slutningen af 2023 og det sidste i sidste halvdel af 2026. Femern forbindelsens 18 km lange tunnel forventes at stå færdig midt i 2029 og vil forkorte rejsetiden mellem Skandinavien og det øvrige Europa.
Illustration: Femern A/S