Gasmotorer

Gasmotorer anvendes ofte på decentrale kraftvarmeværker som drivkraft for generatoren, samtidig med at motorens varmeafgivelse udnyttes som fjernvarme. Gasmotorer er oftest firetaktsmotorer. På denne side kan du finde din leverandør af gasmotorer.

Leverandører af og viden om gasmotorer:


NISSEN energy a/s

Godthaabsvej 1
8660 Skanderborg
Tlf.: +45 75 75 65 00

www.nissenenergy.com

Kompetencer: gasmotorer, dieselmotorer, gasbrændere, oliebrændere, generatoranlæg, gaskedler, kedler, styringer, termografi, service, biogas

Læs mere om NISSEN energy a/s


OJ Energy A/S

Ørnevej 1
6705 Esbjerg
Tlf.: 75 12 07 44 - 24 timers service
E-mail: post@oj-energy.dk

www.oj-energy.dk

Kompetencer: Elektromekanisk service, Generator service, El-motor service ATEX & IECEx, Pumpe service, Tilstandsbaseret vedligehold, Marine elektronik

Læs mere om OJ Energy A/S


Mere viden om gasmotorer:

En gasmotor er en forbrændingsmotor der drives af gasformige brændstoffer. Den første kendte gasmotor blev bygget af en franskmand ved navn J. Lenoir. Dengang var gas det eneste brændstof til en forbrændingsmotor, som kunne fås i større mængde, og motoren fik stor udbredelse i mindre industrifirmaer.
Efter 1900 blev gasmotorens anvendelse begrænset af prisen på bygas og af elmotorens fremkomst. Fra 1990'erne har gasmotoren fået ny aktualitet med naturgas og biogas som brændstof. Den er miljøvenlig på grund af høj virkningsgrad, og fordi gas giver renere forbrænding end kul, olie og benzin.
Idag anvendes gasmotorer ofte på decentrale kraftvarmeværker som drivkraft for generatoren, samtidig med at motorens varmeafgivelse udnyttes som fjernvarme. Gasmotorer er for det meste firetaktsmotorer

En gasmotor er en forbrændingsmotor, som kører på gas, såsom kul gas, produceret gas, biogas eller naturgas. I USA, på grund af den udbredte brug af "gas" som en forkortelse for benzin, kaldes en gasmotor også for en gasformig dreven motor eller for en naturgas motor.

Generelt refererer udtrykket gasmotor til en heavy-duty industriel motor i stand til at køre kontinuerligt ved fuld belastning i perioder nærmere sagt en høj andel af 8760 timer om året. I modsætning til en benzin bilmotor, hvilket er let, high-revving og typisk løber for ikke mere end 4.000 timer i hele dens levetid. Den typiske kraft på en gasmotor spænder fra 10 kW (13 hk) til 4.000 kW (5.364 hk).

Typiske anvendelser er grundlast eller high-timers generation ordninger, herunder kraftvarme, lossepladsgas, miner gas, godt hoved gas og biogas (hvor spildvarmen fra motoren kan bruges til at opvarme rådnetanke). For typiske biogasmotor installation parametre se. For parametre for en stor gasmotor CHP-system, som er monteret i en fabrik, se [6]. Gasmotorer er sjældent brugt til standby applikationer, som fortsat hovedsagelig provinsen dieselmotorer. En undtagelse til dette er den lille (<150 kW) nødgenerator ofte installeres af gårde, museer, små virksomheder, og boliger. Forbundet til enten naturgas fra det offentlige nytteværdi eller propan fra on-site lagertanke, kan disse generatorer arrangeres til automatisk start efter strømsvigt. De naturlige gasmotorer (LNG) bliver mere ind i den marine marked, da lean-burn gasmotorer kan opfylde de nye emissionskrav uden nogen ekstra brændstof behandling eller udstødnings rengøringssystemer.

Da naturgas (metan) længe har været en ren, økonomisk og let tilgængelige brændstof, er mange industrimotorer enten udviklet eller modificeret til at bruge gas, som adskiller sig fra benzin. Selvom kulstof emission fodaftryk ikke afviger væsentligt, deres drift producerer mindre komplekse kulbrinte forurening og motorerne har færre interne problemer. Et eksempel er den flydende gas (propan) motor, der bruges i stort antal gaffeltrucks. Fælles brug af "gas" til at betyde "benzin" kræver en eksplicit identifikation af naturgas motor.

En gasmotor adskiller sig fra en benzinmotor på den måde brændstof og luft blandes. En benzinmotor bruger en karburator eller brændstofindsprøjtning men en gasmotor ofte anvender en venturi-system til at indføre gas i luftstrømmen. Tidlige gasmotorer brugte en tre-ventilsystem, med separate indsugningsventilerne for luft og gas.

Det svage punkt i en gasmotor i forhold til en dieselmotor er udstødningsventilerne, da gasmotorers udstødningsgasser er meget varmere til en given produktion, og dette begrænser udgangseffekten. Således vil en dieselmotor fra en given producent vil normalt have en højere maksimal ydelse end den samme motorblok størrelse i gasmotor versionen. Dieselmotoren vil generelt have tre forskellige ratings - Standby, stabil og fortsættende, (UK, 1 times rating, 12 timer rating og kontinuerlig), mens gasmotorer generelt kun vil have en kontinuerlig rating, som vil være mindre end den diesel kontinuerlig bedømmelse.