CT scanning

CT scanning i industrien: En detaljeret og ikke-destruktiv inspektion

CT-scanning (Computerized Tomography) bruges i industrien til en række forskellige formål, primært inden for kvalitetskontrol, undersøgelse af materialer og reverse engineering. C T scanning i industrien giver mulighed for en detaljeret og ikke-destruktiv inspektion af komponenter og materialer, hvilket bidrager til forbedret kvalitetskontrol, fejlsøgning og designoptimering i forskellige industrier såsom bilindustrien, flyindustrien, medicinsk udstyr, elektronikproduktion og meget mere.

Leverandører af CT scanning:

Teknologisk Institut
Kalibreringslaboratorier

Kongsvang Allé 29
8000 Aarhus C
Tlf.: 72 20 20 00

E-mail: kalibrering@teknologisk.dk

web

Se hele vores produktprogram og profil her

ZEISS Industriel Måleteknik

Bregnerødvej 133A 1. Sal
3460 Birkerød
Tlf.: 70 15 70 15
E-mail: info.metrology.dk@zeiss.com

www.zeiss.dk/maaleteknik/home.html

Se hele vores produktprogram og profil her

Zebicon a/s

Hedegårdsvej 11
7190 Billund
Tlf. 76 50 91 52
E-mail: info@zebicon.com

www.zebicon.com

Se hele vores produktprogram og profil her


Mere viden om CT scanning:

CT scanning er røntgenscanning i 3D og bliver også kaldt for Computertomografi. CT-scanning benyttes til emneopmåling og materialeanalyser, da både indvendige og udvendige geometrier dokumenteres.

Her er nogle af de vigtigste anvendelser af CT-scanninger i industrien:

  1. Kvalitetskontrol: CT-scanninger anvendes til at inspicere og vurdere kvaliteten af fremstillede komponenter og produkter. Det kan detektere fejl, mangler, porøsitet eller andre defekter, der ikke er synlige ved konventionelle inspektionsteknikker. CT-scanninger giver mulighed for non-destruktiv prøvning og muliggør en tredimensionel visualisering og analyse af komponenter for at sikre, at de opfylder specifikationerne.
  2. Undersøgelse af materialer: CT-scanninger bruges til at karakterisere materialer og undersøge deres indre struktur og egenskaber. Det kan afsløre intern struktur, inhomogeniteter, sammensætning, porøsitet og densiteter af materialer. Denne information er nyttig til at vurdere materialekvalitet, identificere defekter og optimere produktion og design.
  3. Reverse engineering: CT-scanning bruges i reverse engineering-processen, hvor komplekse komponenter eller produkter gengives digitalt baseret på deres fysiske form. Ved at udføre en CT-scanning af et objekt kan man opnå en nøjagtig 3D-model af dets geometri og indre struktur. Denne data kan derefter bruges til at generere CAD-modeller eller reproduktion af objektet.
  4. Fejlsøgning og fejlanalyse: CT-scanningen giver mulighed for at inspicere komponenter eller produkter for at finde årsagen til fejl eller funktionsfejl. Ved at analysere den interne struktur og samspillet mellem forskellige dele kan CT-scanning afsløre årsagerne til problemer og hjælpe med at forbedre design og produktion.
  5. Prototyping og designvalidering: C-T-scanning bruges til at evaluere og validere prototyper og designs af komponenter og produkter. Det giver mulighed for at kontrollere, om den faktiske fremstilling stemmer overens med de tilsigtede designspecifikationer og identificere eventuelle afvigelser eller mangler.

ZEISS sætter Danmark på bilindustriens verdenskort




Ekspertise inden for måling af små plastemner med store performancekrav har givet ZEISS QEC i Nørresundby nye opgaver

Danmark har traditionelt ikke spillet den store rolle inden for bilindustrien, men måske er der nye tider på vej. I hvert fald har ZEISS Quality Excellence Center (QEC) Danmark i Nørresundby konstateret en stigende interesse for måletekniske opgaver relateret til produktion af elbiler.

- Vi har som noget nyt fået henvendelser fra underleverandører til bilindustrien. De har behov for måling af emner til fuel cells og batterier. Det kendetegnende er, at der er tale om plastemner med meget store krav til performance. Senest har vi målt en komponent med en 0,2 mm taster. Det var en komponent, som i princippet ikke kunne holdes, men vi udviklede en ny metode til at fiksere emnet. Elbiler er et nyt og hot område – også for os – men jeg er sikker på, at der bliver et stort behov, siger Frank Nielsen, Head of ZEISS QEC Danmark.

Det er ellers mest målinger for medicobranchen, som ZEISS QEC i Nørresundby har særlig ekspertise i.

- Omkring tre fjerdedele af vores kundeportefølje er fra medicoindustrien. Det er både store og små medicovirksomheder samt firmaer, der er underleverandører til medicovirksomheder. Når vi er så efterspurgte af medicobranchen, skyldes det, at vi har dygtiggjort os inden for meget små emner med store krav til tolerance. Vi kan rådgive, eksempelvis om opmåling af plastkomponenter med sofistikerede interfaces, men vi fungerer også som buffer, der kan aflaste kundernes egne målelaboratorier, siger Frank Nielsen.

Blandt kunderne er også rådgivende ingeniørvirksomheder samt firmaer, der støber plast til forskellige brancher, heriblandt industrien og energibranchen.

CT-scanning giver mest information

Mange virksomheder kontakter ZEISS QEC for at få udført CT-scanning.

- CT-scanning er hjørnestenen blandt vores ydelser. Det er i forbindelse med CT-scanninger, at vi kan bruge alle vores metrologiske kompetencer. Den store fordel ved CT-scanning er, at det er den målemetode, der giver kunden mest mulig information. Det kan være om både enkeltemner og samlinger. En CT-scanning er den bedste måde, hvorpå man kan opdage uregelmæssigheder som fx luftindslutninger, porøsiteter, revner og sprækker. Alternativet ville være, at vi skulle lave en taktil CMM-måling, men en sådan måling kræver mere. Ved taktil opmåling skal vi holde emnet, og vi skal på forhånd vide, hvor vi skal ind og måle på emnet.

Ifølge Frank Nielsen er det yderligere en stor fordel for kunderne, at ZEISS QEC i kraft af CT-/CMM- kalibrering kan tilbyde CT-scanning og CMM-opmåling i præcis samme miljø.

- Dette er relevant for mange kunder af hensyn til sporbarhed. Vi kan uden problemer "oversætte" resultaterne af en CT-scanning til CMM. Men det måske vigtigste er, at vi er meget skarpe på leveringstid og pragmatik. Vi er gode til at nå frem til praktiske løsninger.

Undervisning og træning

Ud over selve udførelsen af måleopgaver tilbyder ZEISS QEC undervisning og træning. Her er der tale om alt fra det globale måletekniske certificeringskoncept AUKOM til træning i brug af maskiner, udstyr og programmer som fx ZEISS CALYPSO.

ZEISS QEC omfatter i alt seks medarbejdere, som løser opgaver for virksomheder i hele Danmark, enten fra basen i Nørresundby eller lokalt hos kunden.


ZEISS – Leading the race in quality and precision




CT Technology at Williams Racing

ZEISS and Williams Racing are proud to work in partnership in a multi-year association with ZEISS being an official supplier of the team.

The partnership sees ZEISS provide a range of equipment benefiting departments throughout the business including Wind Tunnel, Quality & Inspection and Prototype & Test.

The installation of a new ZEISS METROTOM 1500 industrial computed tomography system at the team’s campus in Grove UK will expand the team’s in-house capabilities and deliver greater insights into the quality and integrity of components, ensuring a precise, accurate and robust quality control process.

Williams Racing’s core competency is the design, manufacture and development of racing cars to compete in the FIA Formula 1 World Championship. Innovation, precision and manufacturing excellence are the cornerstones of success for a racing team competing at the pinnacle of global motorsport. With a strategic ambition to be Climate Positive by 2030, Williams Racing is one of the leading teams in Formula 1 to state its ambitions to drive positive, sustainable change throughout the industry.

As a sport, Formula 1 is a pioneer in its development of fully sustainable e-fuels for introduction in Formula 1 hybrid engines in 2026.

"Formula 1 is a torture test of precision and quality," says Dr. Jochen Peter, member of the ZEISS Group Executive Board responsible for the Industrial Quality & Research segment. "Therefore, the highest standards of precision and quality are required. Many new technologies and developments start here and then find their way into automobile production. We are proud to support the Williams Racing team with our experience and know-how and our extraordinary dedication to precision and quality."

About Williams Grand Prix Engineering Limited

Williams Grand Prix Engineering Limited's core competencies are the design and development of racing cars to compete in the Formula One World Championship. As one of the world's leading Formula One teams, the company has secured 16 FIA Formula One World Championship titles since its foundation in 1977. Nine of these titles have been won in the Constructors' Championship in association with Cosworth, Honda and Renault. The remaining seven titles were won in the Drivers' Championship with Alan Jones, Keke Rosberg, Nelson Piquet, Nigel Mansell, Alain Prost, Damon Hill and Jacques Villeneuve.

Read more on ZEISS METROTOM here



Cookie-indstillinger