Automatisering

Automatisering er opbygningen eller implementeringen af automatiserede processer i stedet for manuelle. Automatisering er reelt en videreudvikling af den mekanisering som fandt sted år tilbage, hvor man inden da udelukkende udførte arbejdet manuelt.

Leverandører af og viden om Automatisering:


BILA A/S

Industrivej 18
7900 Nykøbing M
Tlf.: +45 97710044
E-mail: bila@bila.dk

www.bila.dk

Kompetencer: Automatisering, Industrirobotter, Universal Robots, MiR, Kawasaki Robots, samarbejdende robotter, Mobile robotter, Produktionsoptimering, Robot service, Robotter, Robotarme, Palleteringsrobotter

Læs mere om BILA A/S


Dansk RobotTeknik ApS

Måløv Værkstedsby 90
2760 Måløv
Tlf.: +45 29 86 07 15
E-mail: Info@danskrobotteknik.dk

www.danskrobotteknik.dk

Kompetencer: Automatik, Automatisering, Industrirobotter, Kollaborative robotter, Palleteringsrobotter, PLC, Specialmaskiner, Sprøjtestøbemaskiner, Styretavler, Vision systemer

Læs mere om Dansk RobotTeknik ApS


GIPO Sp. z o.o.

Bohaterów Warszawy 35
75-211 Koszalin
Poland
Tlf.: +48 94 341 09 90
E-mail: Sgp@gipo.eu

web

Kompetencer: Rullebaner, Kædebaner, Robotceller, Spåntagning, Outsourcing, Konstruktion, Montage, Drejning, Fræsning, CNC, Laserskæring, Kantpresser, MIG Svejning, TIG svejsning, Svejse automat, Robot svejsning, 3D fræsning, Afgratning, Aluminium bearbejdning, Automatdrejning, Automatfræsning, Boring, Elektrogalvanisering, Elektropolering, Flammeskæring, Forzinkning, Fornikling, Kantbukning, Maskinbearbejdning, Smedearbejde, CNC bearbejdning, Færdigmontage, Pladebearbejdning, Overfladebehandling, Certifikatsvejsning, Automatisering, PLC styring, Servosystemer, Robotprogrammering

Læs mere om GIPO Sp. z o.o.


Pehama Productions A/S

Kvanløkke 1
6430 Nordborg
Tlf.: +45 74 45 04 08
E-mail: pehama@pehama.dk

www.pehama.dk

Kompetencer: Alu-profil system, Automatisering, Montageborde, Robotteknologi, Specialmaskiner, Spåntransportører, Transportører

Læs mere om Pehama Productions A/S


Produktionsteknik ApS

Hans Egedes Vej 14
5210 Odense NV
Tlf.: 66 18 75 18
E-mail: info@produktionsteknik.dk

www.produktionsteknik.dk

Kompetencer: Spåntagende bearbejdning, spåntagning, bearbejdning, CNC-bearbejdning vandstråleskæring, specialmaskiner, konstruktioner, industriautomatisering, automation, fixturer, intern transport, robotgribere, tapedispensere, finmekanik

Læs mere om Produktionsteknik ApS


Rotec Production ApS

Rotec

Bygmarken 5
3520 Farum
Tlf.: +45 44994280
E-mail: christian@rotec.dk

www.rotec.dk

Kompetencer: Automatisering, Palletering, Robotløsninger, Industrirobotter, StyretavlerSpecialmaskiner, Specialmaskiner medico

Læs mere om Rotec Production ApS


Scan-Tech

Møllegade 76
8660 Skanderborg
Tlf.: 87 93 32 30
E-mail: info@scan-tech.dk

www.scan-tech.dk

Kompetencer: Robotter, Automation, Automatisering, Pakkemaskiner, Specialmaskiner, Montagemaskiner, Industrirobotter, Kasserejsere, Kassepakkere

Læs mere om Scan-Tech


Tic-elkas A/S

Meterbuen 15
2740 Skovlunde
Tlf.: 70 22 90 01
E-mail: info@ticelkas.dk

www.ticelkas.dk

kompetencer: El-tavler, eltavler, styretavler, fordelingstavler, UPS og strømforsyninger, PLC, HMI, SCADA, dataopsamling, automation, atex, industrimontage

Læs mere om Tic-elkas A/S


Mere viden om Automatisering:

Automatisering kræver naturligvis en hvis investering i nyt udstyr og maskiner, men frigør samtidig manuelt arbejde. Automatisering styres af nyere systemer som SCADA, PLC eller lignende automatiserings teknik.


Lenze – Gennemsigtighed i OEE


01.nov 2021


På SPS messen i Nürnberg præsenterer Lenze anvendelsesmuligheder for den digitale tvilling samt software og hardware til end‐to‐end digital engineering.

Maskinbyggere og deres kunder står over for stadig større udfordringer med nye forretningsmodeller, modstandsdygtig og ressourceeffektiv produktion og mindre nedetid takket være gennemsigtighed af relevante data. På SPS 2021 i Nürnberg (23.‐25. november) viser Lenze sine digitale løsninger samt software og hardware til disse opgaver. Fokus er på digitalisering og fremskyndelse af processer inden for produktion, service og udvikling.

Automatiseringseksperterne fra Lenze fokuserer på applikationer, der giver maskinbyggere og operatører hurtig og konkret merværdi. To applikationer skiller sig ud her.

Adgang til oplysninger om aktiver

Produktionsvirksomheder er interesserede i at minimere vedligeholdelses‐ og reparationsomkostningerne gennem effektiv planlægning. For at dette kan lykkes, skal brugerne have indsigt i, hvilke aktiver der rent faktisk er installeret. Lenze ønsker at forenkle administrationen af alle installerede aktiver, så det er muligt at hente alle relevante oplysninger, hvis en maskine fejler. Servicepersonalet vil derefter blive underrettet via e‐mail eller MS teams via IoT‐gateway’en X4 Remote og kan idenficere og udbedre fejlen i overensstemmelse hermed.

Udgangspunktet for dette er Lenzes applikationssoftware FAST. I de seneste måneder har Lenze udvidet sin gennemprøvede software‐værktøjskasse til en ramme. Den digitale tvilling spiller også her en vigtig rolle.

OEE‐optimering

OEE er stadig et problem i mange virksomheder. Minimering af maskinens nedetider og optimering af gennemløbstider kræver ubegrænset adgang til relevante oplysninger om komponenter og maskiner. Men der er ofte mangel på data og endnu oftere mangel på gennemsigtighed. Det ændrer sig nu med OEE & Downtime Tracking, som giver større gennemsigtighed i produktionsprocessen uden brug af yderligere hardware eller sensorer. Først beregnes OEE i PLC'en. Resultaterne visualiseres for brugeren på forudkonfigurerede dashboards. EASY UI Designer giver også brugeren mulighed for selvstændigt at konfigurere visualiseringen. Dette værktøj er frit tilgængeligt på Lenzes hjemmeside fra starten af messen. Downtime Tracking giver omfattende analysemuligheder. Her undersøges OEE‐faktorerne "tilgængelighed" og "ydeevne" i detaljer.

Udvidelse af automatiseringssystem

Ud over software og digitale løsninger vil Lenze også præsentere den tilhørende hardware på messen. De besøgende vil få mulighed for at få et smugkig på den nye servoomformer i750. Denne servoomformer vil blive det nye standardelement i en fremtidsorienteret automatiseringsløsning med en Lenze‐controller.

Sammen med ovennævnte software applikationer og digitale tjenester fra Lenze‐automatiseringssystemet skabes et hidtil uset bevægelsesstyringskoncept.


Rockwell Automation og Ansys samarbejder om at optimere procesindustri


24.sep 2021


Rockwells Studio 5000 Simulation Interface kan nu bruges sammen med Ansys digitale tvillinger 

Rockwell Automation, Inc. og Ansys offentliggør, at Studio 5000 Simulation Interface nu kan bruges sammen med Ansys digitale tvillinger. Det giver automatiserings- og procesingeniører nye måder at bruge simulering på for at optimere design, implementering og ydeevne i procesindustrien.

Studio 5000 Simulation Interface forbinder Rockwell Automations industrielle kontrolsystemer med simulerings- og modelværktøjer. Den nyeste version forbedrer forbindelsen til Ansys Twin Builder, en førende software, der bruges til at skabe simuleringsbaserede digitale tvillinger eller digitale kopier af fysisk udstyr. Softwaren bruger multifysik til at identificere, hvordan fx strømningshastigheder, mekanisk belastning og termiske profiler kan påvirke udstyrets ydeevne og tilstand.

"Ved at forbinde et kontrolsystem til Ansys Twin Builder kan brugerne simulere komplekse fysiske processer og give realistiske input til kontrolsystemet," sagde Julie Robinson, business manager, Rockwell Automation. “Det giver rigtig god indsigt i hele udstyrets livscyklus. For eksempel kan en simuleringsmodel, der kører parallelt med et fysisk system i produktion, vise muligheder for at optimere ydeevnen i realtime.”

Ingeniører kan bruge digitale tvillinger og simulering til at forbedre systemdesign, levering og ydeevne ved at:

• Oprette og teste design i et virtuelt rum for at spare tid og reducere behovet for at fremstille dyre fysiske prototyper.

• Tage udstyr i brug virtuelt for at undgå problemer på selve produktionsstedet under opstart

• Sammenligne simuleret og faktisk systemydeevne og identificere justeringer, der kan forbedre effektivitet, output og meget mere.

• Teste procesændringer med henblik på at øge produktion eller andre ydelsesaspekter i et virtuelt rum, før de eksekveres i et fysisk system.

• Beregne komponenternes resterende levetid, som en del af en forebyggende vedligeholdelsesstrategi, så komponenterne kan udskiftes, før de forårsager uplanlagt nedetid.

• Gennemføre operatørtræning i et virtuelt miljø, hvor det ikke er nødvendigt at have udstyr til rådighed. Operatører kan undervises i og træne uventede eller farlige situationer.

"At forbinde den digitale og fysiske verden med Studio 5000 Simulation Interface har stor værdi for brugerne," sagde Shane Emswiler, senior vice president of products, Ansys. ”Det kan øge tempoet fra konceptuel designfase til fysisk udstyr og gøre det til en lavere pris. Det giver også en ny, værdifuld indsigt under produktionen. For eksempel kan brugere teste forskellige scenarier for at forstå virkningen af ændringer på den samlede proces. De kan oprette virtuelle sensorer for at estimere værdier, der ellers er for dyre eller ikke er mulige at fastslå i dag, og de kan forudsige fejl, der skader produktionen og bundlinjen.”

Studio 5000 Simulation Interface giver brugerne mulighed for at tilslutte en digital tvilling til enten en imiteret eller en fysisk controller. Tilslutning til en imiteret controller hjælper dem med at optimere produktionen i designfasen, før de har en fysisk controller. Ved at oprette forbindelse til en fysisk controller kan de via den digitale tvilling se, hvordan udstyret bør fungere, og sammenligne det med den reelle ydeevne.


BILA – Nu skal fiskeindustrien top-automatiseres med nyt dansk-norsk partnerskab


17.aug 2021


Mange fiskeproducenter har et stort uforløst automationspotentiale, som kan indfries og bidrage til at løse udfordringer med bemanding og benhård global konkurrence. På den store internationale fiskerimesse Aqua Nor, kan de besøgende møde et helt nyt makkerpar, der kan hjælpe producenterne med at øge automationsgraden: Det er norske Melbu Systems og Skandinaviens største automationshus, nemlig danske BILA A/S, som tilsammen udgør et nyt stærkt team med ekspertise i robotter, automatik, mekanik og service.

Når konkurrencen er global og benhård, og marginerne er små, så gælder det om at optimere endnu mere og på en klogere måde end konkurrenterne. I Norges næststørste industri, fiskeindustrien, er det vidt forskelligt, hvor effektivt produktionen foregår - både på skibene og i bearbejdningsfabrikkerne. Især hos branchens mange SMV'er er omfanget af manuelt arbejde stort. Dette billede vil BILA A/S og Melbu Systems sammen ændre på.

Melbu kender fiskeribranchen indgående som mangeårig leverandør af mekanik, maskiner og service. Med sin stærke tilstedeværelse i hele Norge, kan Melbu Systems være der for kunderne og sikre en høj oppetid og en kosteffektiv produktion. BILA A/S har 30 års erfaring med automatisering af fødevareproduktion i hele Nordeuropa, herunder også Norge. Tilsammen tilbyder makkerparret en stærk kombination af en dyb brancheindsigt i fiskeproduktion og en meget bred palet af både automationsteknologier og produktionsudstyr. Det sikrer fiskeproducenterne adgang til at få toptunet deres produktion.

Vi i Melbu Systems AS er meget glade for at have indgået et samarbejde med BILA A/S, det gør os til en endnu mere komplet leverandør, og vi ser frem til mange spændende projekter sammen, siger Einar Roger Pettersen, CEO i Melbu Systems.

Mens Danmark og Sverige er henholdsvis verdens sjette og femte mest automatiserede land, så ligger Norge på plads 40+ på verdenslisten med en forsigtig vækst, dog fortsat under det globale gennemsnit for robotudbredelse, ifølge International Federation of Robotics.

Fiskeindustriens beslutningstagere kan møde det nye makkerpar, når Nordens største fiskerimesse udfolder sig. Nøglepersonerne fra Melbus' CEO Einar Roger Pettersen og BILAs Sales Manager Norway, Morten Pedesen står på stand E-402 på Aqua Nor, som finder sted fra 24. til 27. august i Trondheim Spektrum. De glæder sig til at få en god dialog med messens besøgende om automatisering i fiskeindustrien.

Det er ikke svært at få øje på potentialet for at optimere i fiskeproduktionen. Filetteringslinjer kan eksempelvis automatiseres med maskiner og robotter og dermed adressere problemet med at skaffe tilstrækkeligt med arbejdskraft til de tyndt befolkede egne i Nordnorge. Norges lukkede grænser under corona-epidemien har kun gjort dette problem endnu mere udtalt og givet udfordringer med Norges næststørste eksportvare: Laksen, siger Morten Pedersen, Sales Manager Norway. Det er 20 år siden, automationshuset BILA A/S med hovedkontor i Danmark, leverede sin første robot til den norske lakseindustri, og Morten Pedersen ser frem til en god dialog med fiskeproducenterne på Aqua Nor.


BILA – Dyrk nye muligheder med automatisering


29.apr 2021


Vi er for nylig blevet kåret som guldpartner i Danmark samt regional top-10 distributør i EMEA regionen for Universal Robots. I den forbindelse har BILA’s Head of Robotics, Lars Skaarup Rasmussen, talt med Universal Robots om rollen som UR-partner, status på dansk automatisering og gode råd til, hvordan du opnår det bedste udbytte med din automatisering.

BILA blev grundlagt i 1988 og hjælper kunderne med produktionsoptimering gennem automatiseringsløsninger. BILA har også sit eget innovationscenter samt et imponerende og Covid-sikkert showroom. Her kan man opleve nye automatiseringsløsninger. Virksomheden beskæftiger i dag mere end 400 medarbejdere fordelt i Danmark, Norge og Sverige.

- Hvorfor bliver BILA kåret som guldpartner?
Vi er rigtigt glade for anerkendelsen. BILA har i et udfordrende år leveret på de målsætninger, vi har sat sammen med Universal Robots. Vi har haft en god dialog med kunderne, og vi har været så meget hos dem som muligt. Derudover har vores showroom vist sig at være en stor fordel under pandemien, da kunderne har fået ny inspiration i sikre rammer, selvom deres egen virksomhed måske har været lukket ned. Det har mange benyttet sig af, og vi sætter stor pris på den åbne dialog. BILA er en stabil partner, og mange kunder har følt en tryghed i, at vi altid har de nødvendige ressourcer til at hjælpe dem.

- Hvordan har Covid-19 påvirket BILAs kunder?
Vi ser to forskellige tendenser. Nogle kunder har været tilbageholdende med investeringer, mens andre har kigget fremad og automatiseret, mens tiden har været til det. Det drager sidstnævnte stor nytte af nu, hvor økonomien så småt begynder at buldre afsted igen.

Vi ser også, at cobots har vist sig yderst fleksible og værdifulde under lockdown. De medvirker blandt andet til, at virksomheder har kunnet holde produktionen kørende på stabil og sikker vis. Robotterne har ganske enkelt kunnet træde til på linjerne og løfte nye opgaver.


- Hvordan kommer man bedst i gang med et nyt automatiseringsprojekt?
Cobots kan naturligvis udføre de opgaver, som de er tiltænkt i et automatiseringsprojekt. Men de kan også meget mere. Og ved at tænke den menneskelige dimension ind og give plads til at undersøgerobotternes muligheder, får medarbejderne lynhurtigt teknologien ind under huden i den afgørende startfase. Derudover opstår der ofte nye idéer og forslag til, hvordan robotterne kan hjælpe på andre områder. Cobots har x-faktor, og nysgerrigheden kan være en måde at finde nye potentialer i din virksomhed.

Ifølge Lars Rasmussen er det også vigtigt at støtte medarbejderne gennem implementeringsfasen. Her har BILA god erfaring som en stabil og driftsikker partner, der kan gå aktivt ind med sparring og nye forslag.

Denne tekst bygger på en UR blogpost – læs hele teksten her


Coronakrisen vil sætte turbo på automatiseringen


18.jan 2021


Industrisektorens omsætning er vokset næsten ufortrødent siden finanskrisens afslutning, mens antallet af medarbejdere i samme periode kun har oplevet begrænset vækst. Det viser en ny analyse. Udviklingen skyldes hovedsageligt en øget automatisering af den danske industri, som salgsdirektør hos automationshuset Migatronic Automation Claus Pagh forventer vil blive forstærket af den igangværende coronapandemi. 

Industriens omsætning slog i begyndelsen af 2020 rekord med en kvartalsomsætning på 209 milliarder kroner, viser en ny analyse af automationshuset Migatronic Automation baseret på tal fra Danmarks Statistik. Rekorden kroner et flot årti for den danske industri, hvis omsætning er vokset nærmest ufortrødent siden 2010. Helt konkret nåede den årlige omsætningen op på hele 822 milliarder kroner i 2019 sammenlignet med 584 milliarder kroner i 2010 svarende til en vækst på hele 41 procent.

På trods af den massive omsætningsvækst går det anderledes trægt med antallet af medarbejdere. I 2010 arbejdede godt 300.000 personer i den danske industri, mens industrien i begyndelsen af 2020 – før coronapandemien for alvor brød ud – havde 310.000 ansatte svarende til en vækst på blot 3 procent.

At omsætningen er stukket af fra medarbejdervæksten, kommer ikke bag på salgschef hos automationshuset Migatronic Automation Claus Pagh, som selv har arbejdet med automatiseringsløsninger til industrien i over 30 år. Ifølge ham satte finanskrisen for alvor gang i automatiseringen af den danske industri, og netop derfor har de danske fremstillingsvirksomheder formået at imødekomme en stigende efterspørgsel med færre hænder:

- Under finanskrisen gik det op for mange industrivirksomheder, at de blev nødt til at effektivisere deres processer. Både ved at investere i automationsløsninger, men også ved at kigge nærmere på medarbejdernes arbejdsgange, og det har man ifølge vores analyse haft stor succes med, siger han og tilføjer, at automatiseringen har ændret industriens behov for arbejdskraft:

- De fleste automationsløsninger har stadig brug for mennesker til at betjene dem. Det kræver nogle tekniske færdigheder at betjene eksempelvis robotter, og derfor er der et større behov for nye typer medarbejdere i dag. Vi ser også, at uddannelsesinstitutionerne omstiller sig og har øget deres fokus på automation. Enkelte har tilmed oprettet deciderede videnscentre inden for området. Herudover køber mange virksomheder sig i højere grad til specialiseret viden ude i byen. Fra 2010 til 2018 steg industriens køb af teknisk assistance faktisk med næsten 90 procent, viser vores analyser.

Smitte kan lukke virksomheder ned

Ifølge tal fra Danish Industrial Robot Association, DIRA, blev der i 2019 installeret 768 industrirobotter i Danmark svarende til en stigning på 14 procent sammenlignet med 2018. Ser man bort fra bilindustrien, er Danmark det land i Europa, som har den højeste robottæthed, viser tal fra International Federation of Robotics.

Selvom industriens omsætning led et knæk i andet kvartal af 2020 på hele 9 procent, og antallet af medarbejdere faldt med 2 procent i samme periode, forventer Claus Pagh, at den danske industri fortsat vil have fokus på automatisering på trods af den igangværende coronapandemi:

- Vi oplevede en lignende situation under finanskrisen, som ligeledes lagde en midlertidig dæmper på investeringer i nye automationsløsninger. Efter krisen kom interessen hurtigt igen og med fornyet styrke, og vi forventer, det samme vil ske denne gang, siger han og fortsætter: 

- Coronapandemien har fået virksomhederne til at indse, hvor sårbare de egentligt er. Det koster for det første at opsætte og administrere de rette sundhedsforanstaltninger, og følgerne kan være katastrofale, hvis der alligevel opstår smitte på en fabrik, hvilket potentielt kan lukke dele eller hele produktionen ned i en længere periode. Det vil på sigt få flere virksomheder til at kigge mod automationsløsninger, der er fuldt funktionsdygtige på trods af smittefare.


Overvejer du at automatisere produktionen?




Annonce:

Det er blevet nemmere end nogensinde før at automatisere produktionen. Og med de mange fordele, der følger med ved en automatiseret produktion, er det nærliggende at spørge sig selv, om tiden nu er inde til at automatisere enten hele eller dele af produktionen. I denne artikel ser vi nærmere på, hvor nemt det i grunden er at automatisere, og hvilke fordele, virksomheden efterfølgende kan se frem til.

Så nemt er det blevet at automatisere

Førhen var automatisering af produktion forbundet med besværlig programmering, længerevarende opsætning og ufleksible løsninger. Sådan er det ikke længere. I dag er det ved hjælp af robotter nemmere end nogensinde at klare både programmering og opsætning. Faktisk er programmeringen af robotterne blevet så enkle, at selv operatører uden forudgående erfaring er i stand til at lære at programmere robotterne i løbet af ingen tid.

Som nævnt er der samtidig sket en mindre revolution på opsætningsfronten. Hvor det tidligere kunne tage uger at opsætte automatiserede produktionslinjer, er det i dag muligt at gøre samme dag. Hos Universal Robots, der anses for at være en af de førende robotvirksomheder i Danmark, er tilbagemeldingen fra kunderne, at opsætning af robotterne typisk tager en halv dag. Det er sågar muligt at have robotten klar til den første simple opgave under en time efter, at robotten er ankommet til produktionsstedet!

Klare fordele ved at automatisere produktionen

Ser vi på fordelene ved at automatisere produktionen, er de heller ikke til at tage fejl af. Robotter er ideelle til at udføre trivielle og tunge opgaver, og er samtidig uovertrufne, når det kommer til at levere præcisionsarbejde. Når robotten er opsat og indstillet korrekt, bliver den ganske enkelt ved med at levere det samme stykke arbejde igen og igen, døgnet rundt, året rundt.

Udover den åbenlyse fordel af, at robotter effektiviserer selve produktionen, så er der også flere følgefordele ved automatisering. F.eks. gælder det, at virksomheder med en automatiseret proces oplever langt færre arbejdsulykker sammenlignet med virksomheder, der endnu ikke gør brug af automatisering.

Mange frygter så, at robotterne tager menneskenes arbejde. Men ofte forholder det sig direkte omvendt – robotterne skaber i stedet flere arbejdspladser. Det skyldes, at virksomhederne med en effektiv automatisering pludselig kan levere flere og større ordrer end tidligere, hvilket selvsagt skaber et øget behov for arbejdskraft.

Har din virksomhed endnu ikke taget skridtet og begyndt med at automatisere produktionen, er det derfor en god idé at overveje nøje, om ikke tiden er inde til automatisering.


Gibotech og finske Flexmill i samarbejde om revolutionerende værktøj til automatiseret materialebearbejdelse




Flere og flere virksomheder ønsker at automatisere forskellige fremstillingsprocesser. Der er dog store forskelle i hvor meget de forskellige processer er automatiseret. For eksempel er mange svejseoperationer allerede fuldt automatiserede, mens automatiseringsniveauet for materialebearbejdning er relativt lavt. En væsentlig årsag er manglen på egnede værktøjer og metoder, der er nemme at implementere.

Nyt samarbejde og patenterede løsninger

Men værktøjer alene er ikke nok; det er vigtigt at forstå hele automatiseringsprocessen. Gibotech vil sammen med deres finske partner Flexmill gøre automatiseringsprocesserne lettere. Derfor lancerer Flexmill nu komplette Plug-and-Process værktøjssæt, værktøjsvekslere og procespakker samt en M-serie platform til Gibotech, så den fynske virksomhed nu kan tilbyde endnu flere løsninger til deres kundenetværk.

FlexGrinder værktøjsfamilien omfatter bælte, spindel og forskellige rundslibere, der er udstyret med kraftmomentsensor for bedre processtyring til at sikre højkvalitetsoverflader. Og for første gang introduceres FlexChanger-produktlinjens patenterede løsninger og metoder til skift af slibebånd og discs i Danmark. FlexChanger giver muligheden for at køre større serier eller længere perioder med ubemandet drift. Sammen med den indbyggede værktøjsveksling giver det maksimal fleksibilitet også ved mindre serier. Det betyder i sidste ende, at tilbagebetalingstiden forkortes, fordi det bliver muligt at minimere antallet af medarbejdere, der skal arbejde med manuelle opslidende processer.

- Flexmills filosofi er at samarbejde med kunden om at udvikle innovative løsninger til komplekse og krævende produktionsprocesser. Den filosofi passer rigtig godt til Gibotechs mission om at skabe værdi for mennesker gennem innovative, kundetilpassede løsninger, og vi forventer os meget af samarbejdet, lyder det fra Mikkel Bjerregaard, salgsdirektør i Gibotech.


Eltronic Production System – ny dansk systempartner til KUKA Nordic




Nu styrker KUKA Nordic sin tilstedeværelse i Danmark og føjer endnu en dansk systempartner til rækken - Eltronic Production System.

- Sammen med vores nye systempartner Eltronic Production System kan vi tilbyde nuværende og fremtidige kunder i Danmark komplette automatiseringsprojekter, siger Kim Reeslev, salgschef hos KUKA Nordic, Denmark.

Eltronic Produktion System er en systemintegrator og maskinbygger til de store danske industrikunder. Virksomheden arbejder tæt sammen med kunderne for at udvikle og optimere produktionsfaciliteter og maskiner ved at skabe innovative og effektive løsninger, der giver kunderne forbedret konkurrenceevne og bedre resultater. Eltronic Production Systems bygger specialmaskiner, hvor KUKA-robotter ofte er indgår som en del af løsningen.

Fælles for begge virksomheder er en stræben efter at altid levere høj kvalitet, og kombinationen af ​​virksomhedernes kompetencer giver et attraktivt tilbud til danske virksomheder som efterspørger automatiseringsløsninger.

 - Samarbejdet med KUKA betyder meget for os og betyder at vi kan fortsætte med at tilbyde vores eksisterende og nye kunder en stærk teknisk kvalitetsløsning, siger Morten Svendsen Nordli, Vice President hos Electronic Production System og fortsætter:

- Det er vores håb, at vi som systempartner for KUKA kan bidrage til at udvide markedet for industrirobotter i Danmark og derved styrke vores kunders internationale konkurrenceevne.

- For os er det meget positivt at have en stærk partner i Danmark, der leverer komplette automatiseringsprojekter. Vi ser meget frem til at kunne levere fremtidens smarte automatiseringsløsninger sammen med Eltronic, ”siger Kim Reeslev.


Hurtig opstartsforløb med KUKA Ready Packs




– hurtig leveringstid for færdigpakkede løsninger

For dem, der på kort tid vil have en højtydende robot i deres produktion, har KUKA udviklet KUKA Ready Packs – komplette robotpakker, der er hurtige at sætte ind i produktionen.

– Med løsningerne i Ready Packs-serien afkortes projekttiden, og kundernes omkostninger mindskes, siger Joacim Lorentsson, salgschef hos KUKA Nordic.

Automatisering med robotter er en voksende trend i industrien, og at opfylde kundernes behov for effektivisering er en vigtig del i KUKAs strategi for fremtiden.

Med KUKA Ready Packs kommer man hurtigt i gang med sit projekt. Leveringstiden er på to til fire uger, og robotterne leveres med styring, betjeningspanel og software – et komplet produkt.

– Vores ambition er at gå et skridt videre end blot at sælge en robot. Der er tale om en type robotter, der passer ind i en række forskellige sammenhænge, siger Joacim Lorentsson.

Alle Ready Packs bygger på produktkombinationer, som er gennemtestede, og perioden, før man kommer i gang, er meget kort. Kunderne kobler nemt udstyret sammen, og kan derefter programmere det til deres egen skræddersyede løsning.

De robotserier, der kan fås som Ready Packs, er blandt andet KR 3 Agilus, LBR iiwa. KR Cybertech, KR Cybertech nano, KR 60 og KR Quantec PA – robotter som sammen dækker et stort område inden for industriel produktion.

Hensigten med Ready Packs-serien er at gøre det hurtigt og let for kunderne.

- At bidrage til, at virksomheder lettere kan automatisere deres produktionsprocesser for at spare tid og penge, er en del af vores mission, siger Joacim Lorentsson.

Pakken leveres med det håndholdte betjeningspanel KUKA smartPAD-2, kabler, og en af KUKAs kontrolenheder KR C4, KR C4 Compact eller KUKA Sunrise Cabinet.


Rittal – Automatisering styrker FH Automation i Horsens




FH Automation, en af Jyllands førende virksomheder inden for industriel automation, har valgt Rittal som leverandør for at effektivisere egen produktion
Med hjælp af bearbejdningsmaskinen Perforex og tilskæringsmaskinen Secarex effektiviserer FH Automation en række tunge og tidskrævende arbejdsgange i sin produktion. Det betyder, at virksomheden øger kvaliteten, mindsker omkostningerne og forbedrer arbejdsmiljøet. – Hvis vi i Skandinavien skal klare os i konkurrencen på produktion af automatikskabe, skal vi have fokus på kvalitet og leveringstid. Det kræver investeringer. Det ser jeg tydeligt i vores tilfælde, siger Direktør Lars Farsø. 1 200 arbejdstimer sparet FH Automation regner med at spare 1.200 arbejdstimer årligt ved at bearbejdning af indkapslingerne, som eksempelvis hulboring til knapper, lamper og skærme, nu sker automatisk. I stedet for manuelt arbejde med sav og boremaskine, håndterer Perforex boring, gevindskæring og fræsning i en enkelt operation og med høj præcision. Secarex tilskæringsmaskinen klipper automatisk DIN-profil skinner og ledningsføringskanaler og markerer dem med et projektnummer. – Medarbejderne oplever investeringen som meget positiv. Vi slipper for tunge løft og det går hurtigere. Mens maskinerne klarer det kedelige arbejde, kan medarbejderne koncentrere sig om opgaver som kræver mere tænkning. Arbejdsmiljøet er klart forbedret, siger Lars Farsø. Direkte info fra design Næste skridt af automatiseringsbølgen er investering af 3D el-tegne program hvor filer kan overføres direkte til maskinerne. – Dermed fjerner vi et led. Vi behøver ikke at programmere maskinen, hvilket gør processen endnu mere effektiv, enkel og sikker, siger René Rose Christensen, elkonstruktør hos FH Automation og ansvarlig for at køre programmerne på Perforex. Effektivitet med præcision Den nye måde at arbejde på betyder, at 3D data gemmes i systemet. Ønsker kunden at bestille flere lignende skabe, kommer disse til at ligne de forrige fuldstændig. –Vil kunden have en lille ændring er det bare "copy and paste" der gælder, siger René Rose Christensen. Programmet er intelligent og beregner automatisk hvor øvrige komponenter skal placeres når noget flyttes. Tænker fremad FH Automation er en innovativ virksomhed som de seneste årtier har udviklet en bred vifte af kompetencer inden for industriel automation. Virksomheden tilbyder produktion af automatikskabe, reparation af elektriske motorer, PLC-styring, softwareudvikling og innovativ robotteknik. – Fremstilling af styreskab har været kendetegnet ved en høj grad af manuelt arbejde. Det bliver stadig vanskeligere, især for de virksomheder som arbejder med kunder, der efterspørger større serier. FH Automation har tænkt fremad i snart 100 år, lige siden de startede i 1921, og vi er glade for de positive erfaringer de nu har fået med den nye produktionsmetode, siger Per Magnusson, produktchef hos Rittal Automation Systems.

Fusion giver produktionsvirksomheder endnu mere rygstød, når de skal indkøbe automations- og robotløsninger




Udbudsspecialister fusionerer med uvildige rådgivere inden for automation og robotteknologi

Det er Tenbid Consulting (det tidligere Zohnesen & Klint), der fusionerer med det uvildige konsulenthus, Gain & Co. Virksomheden fortsætter under navnet Gain & Co og bliver et kraftcenter med nogle af landets stærkeste rådgivningskompetencer inden for it, teknologi, automation og robotter.

Industri 4.0

Det styrkede Gain & Co vil bl.a. sætte realiteter bag Industri 4.0. De vil udnytte den digitale transformation, som mange virksomheder er i gang med, til at få it og produktionsudstyr til at spille endnu tættere sammen og skabe nye forretningsmuligheder for virksomhederne.

Tenbid Consulting er specialister i udbud, tilbud, kontraktstyring og SKI-aftaler og håndterer store, komplekse opgaver for det offentlige. Gain & Co rådgiver uvildigt offentlige og private virksomheder om teknologi, automation og robotter.

Screening af produktionsvirksomheder

Fusionen er drevet af en øget efterspørgsel efter kombinationen af de to virksomheders ydelser. Gain & Co har gennemgået mere end 100 produktionsfaciliteter hos danske og udenlandske virksomheder og identificeret processer, som virksomhederne med fordel kan automatisere. Samtidig efterspørger virksomhederne rådgivning, der kan få deres forretningsstrategi knyttet tættere sammen med investeringerne i automation og robotteknologi – og ikke mindst sikre koblingen til den digitale strategi.

Opsamling og udnyttelse af data

Gain & Co går forrest med en ambition om at styrke udbredelsen og anvendelsen af automation og robotteknologi både herhjemme og i udlandet. Målet er først og fremmest at rådgive virksomhederne til at investere i de rigtige robotter til de rigtige processer. Men det handler også om opsamling af data og forståelsen for, hvordan data kan bruges af robotterne til at optimere produktionen.

"Det nye Gain & Co kan med sine kompetencer inden for it, teknologi, automation og robotter rådgive virksomhederne til at skabe den rigtige platform for deres fremtidige vækst. Vi gør tilgangen til og udnyttelsen af teknologi, digitalisering og automation enkel for virksomhederne," siger Søren Peters, adm. direktør i Gain & Co.

Dansk robotviden til udlandet

Gain & Co har på mindre end et år opbygget en stærk kundebase inden for bl.a. metal-, plast-, elektronik- og fødevarebranchen samt vindenergi, affaldssortering og pharma. I det offentlige rådgiver Gain & Co flere offentlige sygehuse, som står over for markante investeringer i teknologi og robotter. Senest er rådgivningen rykket til udlandet, hvor Gain & Co oplever efterspørgsel i især Polen, Storbritannien og USA. Inden for de kommende måneder etablerer Gain & Co kontor i Polen.

Ud over at tilbyde konsulentydelser udvikler Gain & Co også en række værktøjer, som kan hjælpe små og mellemstore virksomheder med at få kortlagt deres automationsparate processer. Værktøjerne kommer på markedet i løbet af 2019 og vil blive udrullet i Danmark og globalt.


Intego – Kistefabrikken Tommerup Heilskov fordobler sin produktion




For at fastholde kisteproduktionen i Danmark krævede det en gennemgående effektivisering og automatisering af produktionsanlægget

En ny robot og gennemgribende automatisering af anlægget har fordoblet den daglige produktion af kister med det samme antal produktionsansatte. Samtidig sikrer robotten en massiv besparelse i malerudgifter.

”Hvis ikke vi havde automatiseret anlægget, så havde vi ikke været her i dag. Det var nødvendigt for at bevare arbejdspladsen i Danmark og ikke flytte produktionen til udlandet. Derfor stod vi over for en kompleks opgave, hvor vi skulle lave en ny og fremtidssikker styring af anlægget og udskifte det forældede produktionsapparat. Alt imens, vi også skulle lukke virksomheden i Randers for at udvide produktionen på Fyn. Derfor havde vi brug for en partner, der kunne løfte opgaven som en totalentreprise,” forklarer Ulrich Hein Boe Nielsen, CEO hos Tommerup Heilskov.

Her har Intego stået i spidsen for optimeringsarbejdet og installation af den nye malerrobot, som spiller en vigtig rolle i effektiviseringen af kisteproduktionen.

”Det har været enormt spændende at følge produktionens udvikling, hvor vi med forskellige optimeringstiltag har sikret, at den nye malerrobot i dag maler dobbelt så mange kister med den samme mængde maling, og samtidig kan virksomheden producere dobbelt så mange kister,” indvier Integos ingeniør Jan Dam Pedersen, der har stået i spidsen for automatiseringen.

Herudover har Integos smede og elektrikere også spillet en stor rolle i projektet. De har fx ombygget store dele af produktionslinjen, trukket ledningerne til det nye anlæg og tilsluttet den nye styretavle.

Sparer 400.000 kr. årligt til maling

Tommerup Heilskov havde en klar målsætning om at mindske produktionstiden, så hver station i produktionen ville tage under fire minutter fra kisten bliver samlet og til sidst malet.

”Malerrobotten opfylder det krav – og endda væsentligt hurtigere. Det tager kun 2 minutter og 40 sekunder at male en kiste, hvor vi tidligere brugte 6-7 minutter. Derfor maler robotten også dobbelt så mange kister – og den første kiste, vi fik malet, var faktisk i orden,” indvier Ulrich.

En ekstra gevinst ved programmeringen af den nye robot, som kistefabrikken heller ikke havde forventet, er en årligt besparelse på 400.000 kr. til maling, der er med til at betale investeringen. Samtidig er malerarbejdet også pænere og mere ensartet, og der er tilmeld mindre spild af maling.

”Vi har ændret arbejdsrutiner for at optimere produktionens flow. Malerrobotten har fået en ny kabine, hvor kisten kommer ind på den ene side og ud af den anden. Før kom kisten ind og ud samme sted. Det er bare én af de måder, vi har reduceret ventetiden væsentligt,” forklarer Jan.

Fremtidssikkert anlæg med visioner om mere

Udbyttet af optimeringsarbejdet har givet blod på tanden og næste skridt er dataopsamling.

”Anlægget er langt mere driftssikkert, og det er en løsning, vi kan bygge videre på. Hvis vi fx skal have en robot mere, så kan vi integrere den i systemet. Det kunne vi ikke før. Men den nye styring sikrer, vi kan automatisere endnu mere. Lige nu arbejder vi fx med at opsamle produktionsdata. Selvom vi har opsat tællere i produktionen, skal vi manuelt optælle og registrere det. Men vi vil gerne undgå det manuelle arbejde og udnytte dataene til fx at bestille varer,” forklarer Ulrich.

Her skal Intego være med at sikre, at overvågningen kan spotte produktionens flaskehalse, så man kan iværksætte tiltag, som kan optimere produktionen yderligere og øge oppetiden.


Gain & Co. – Virksomheder bør kende deres robotpotentiale




Nu kan fremstillingsvirksomheder få screenet deres produktion og samtidig få anbefalinger til, hvilke manuelle processer det bedst kan betale sig at automatisere

Danske fremstillingsvirksomheder er heldigvis både nysgerrige og modige, når det kommer til robotter. Nye tal fra IFR (International Federation of Robotics) viser, at der alene i 2017 blev installeret 774 nye industrirobotter i Danmark. Men et kæmpestort potentiale mangler stadig at blive udnyttet.

Inden man som virksomhed kaster sig ud i robotinvesteringer, bør man dog træde et skridt tilbage og sikre, at det nu også er de rigtige processer, man er på vej til at sætte strøm til, eller at det er den rigtige robot, man er ved at byde indenfor. Det mener Søren Peters, der er adm. direktør og partner i Gain & Co., som leverer uvildig rådgivning til danske og udenlandske virksomheder om robotteknologi og automatisering.  

”Virksomhederne ved, at de før eller siden bliver nødt til at investere i robotteknologi og automatisering for at overleve i et marked, hvor effektivitet og produktivitet betyder alt. Men de har ikke nødvendigvis fokus på de processer, det bedst kan betale sig at automatisere.”

Som eksempel nævner Søren Peters en elektronikvirksomhed, der ville automatisere en proces, hvor der manuelt samles en række komponenter. Efter at have analyseret produktionen, foreslog Gain & Co, at virksomheden i stedet automatiserede en af de simple processer, hvor kasser åbnes og klargøres til pakning. Den første proces ville blive dyr og være forbundet med kvalitetsudfordringer, mens den anden har givet umiddelbar værdi og nu kan overføres til mange af virksomhedens øvrige produkter.

”Vi møder også virksomheder, der allerede har investeret mange penge i en robot. Og så viser det sig desværre, at den bare ikke fungerer i dagligdagen. Her er det vores anbefaling, at man orienterer sig bredt i markedet og ikke køber det første det bedste, man møder på sin vej,” fortæller Søren Peters.

”Over tid har mange virksomheder fået bygget en produktion op med en masse uhensigtsmæssigheder som fx ulogiske produktionsflow, lange ventetider og kontroller alt for langt fremme i processen. Til dem leverer vi en plan for, hvordan de kan strømline deres faciliteter og på den måde gøre sig klar til automation.”