Byggestål

Byggestål – Stål specielt egnet til byggeri
Byggestål er stål specielt egnet til bygninger og byggeri. Byggestål er oftest af højere standard end andre ståltyper, hvorfor der også kræves europæisk certificering. Byggestål, også kendt som armeringsstål eller armeringsjern, er en type stål, der primært anvendes i bygge- og konstruktionsindustrien til armering af betonstrukturer. Det bruges til at forbedre betonens styrke og modstandsdygtighed over for trækbelastninger.
Det er vigtigt at bemærke, at byggestålet skal overholde de nødvendige standarder og specifikationer for at sikre kvaliteten og overholdelsen af bygningsregulativerne. Installationen af stål skal også udføres korrekt i overensstemmelse med de relevante bygningskoder og anbefalinger for at sikre en effektiv og sikker forstærkning af betonstrukturer.
Leverandører af Byggestål:
A/S Metalcentret
Ejby Industrivej 100
2600 Glostrup
Tlf.: (+45) 43 63 21 22
E-mail: mail@metalcentret.dk
Ahlsell
Håndværkervej 14
9000 Aalborg
Tlf.: 96 30 60 00
E-mail: ahlsell@ahlsell.dk
ahlsell.dk/da
DS Stålkonstruktion A/S
Samsøvej 2
9500 Hobro
Tlf.: 96 57 27 27
E-mail: ds@ds-staal.dk
EBI A/S
Sylvestervej 7
2610 Rødovre
Tlf.: +45 4497 8111
E-mail: salg@ebi.dk
Lemvigh-Müller A/S
Stationsalleen 40
2730 Herlev
Tlf.: +45 3695 1230
E-mail: lemu@lemu.dk
lemu.dk
Simik ApS
Værkstedsvej 7
4230 Skælskør
Tlf.: 21 91 96 34
E-mail: kn@simik.dk
Mere viden:
Byggestålet kommer i form af runde stænger eller armeringsjern med en typisk diameter på 6 mm til 50 mm, selvom andre størrelser også kan være tilgængelige afhængigt af projektets krav. De fleste byggestål opfylder standarder og specifikationer fastsat af myndigheder eller organisationer, såsom Eurocode eller ASTM.
Nogle vigtige funktioner og anvendelser:
- Forstærkning af beton: Byggestål bruges til at forstærke betonstrukturer ved at absorbere trækkræfter, der ellers ville svække betonen. Det øger strukturens bæreevne og modstandsdygtighed over for belastninger.
- Fundamenter: Byggestål anvendes i fundamentkonstruktioner for at sikre stabilitet og bæreevne.
- Gulve og dæk: Byggestål indlejres i betongulve og dæk for at forhindre revnedannelse og forbedre den strukturelle styrke.
- Søjler og bjælker: Byggestålet bruges til at forstærke søjler og bjælker i bygninger og broer for at øge deres bæreevne og modstandsdygtighed.
- Støttemure: Byggestålet anvendes også i støttemure for at øge deres stabilitet og modstandsdygtighed.
Byggestål er gerne CE-mærket - Resistenstabel – Resistenstabellen er en vejledning til valg af materialer - Formler, formelsamlinger og teknisk viden
Tibnor leverer 4500 tons stål til 172 kilometer langt infrastrukturprojekt

Tibnor leverer 4500 tons stål til 172 kilometer langt infrastrukturprojekt
På den jyske vestkyst er arbejdet med at udvide Danmarks el-net i fuld gang, så det i fremtiden kan håndtere det stigende behov for mere vedvarende energi. Det er entreprenørkoncernen Arkil, som skal etablere fundamenterne til hele 438 nye luftledningsmaster, hvor blandt andet Tibnor har leveret 4500 tons stål til opførelsen af disse.
Der er akut behov for at udbygge Danmarks vitale infrastruktur. Med etableringen af nye havvindmøllerparker, solcelleparker og PtX-anlæg skal elnettet nemlig forbedres markant i disse år for at kunne håndtere den voksende mængde elektricitet fra vedvarende energikilder.
En vigtig del af udbygningen er den nye Vestkystforbindelse, som lige nu anlægges langs en 172 kilometer lang strækning fra Holstebro til den dansk-tyske grænse.
Med Energinet som bygherre er Entreprenørkoncernen Arkil i den forbindelse i fuld gang med etableringen af intet mindre end 438 fundamenter til luftledningsmaster, som bliver armeret med 4500 ton armeringsjern fra ståldistributøren Tibnor.
- Vi er stolte af at være en del af opgaven med at udvide Danmarks el-infrastruktur, da projektet er afgørende for, at man kan imødekomme fremtidens energibehov og understøtte den grønne omstilling. Der er ingen tvivl om, at det er et komplekst projekt at opføre de nye fundamenter, som kommer til at stå med 330-340 meters mellemrum på den lange strækning. Derfor er produktionsprocessen også timet og tilrettelagt ned til mindste detalje, lyder det fra Per Helgesen, som er projektchef hos Arkil.
Logistik og koordinering i fokus langs 172 kilometer lang strækning
Opførslen af de mange nye elmaster har stillet store krav til logistikken. Tibnor skal nemlig levere stålløsningerne på præcise koordinater for hver enkelt mast, hvilket har resulteret i hele 438 delleveringer:
- Foruden at finde den rette armeringsløsning, som skal sikre, at de færdige betonfundamenter kan bære de virkelig høje elmaster, har der ligget en stor logistikopgave i at få armeringsstålet leveret på de præcise lokationer og på det helt rigtige tidspunkt. Det er noget, som har krævet en hel del planlægning, da der er tale om en ret speciel byggeplads, som strækker sig over flere hundrede kilometer, fortæller produktspecialist hos Tibnor, Rune Lorentzen, som suppleres af Per Helgesen:
- Det har været væsentligt for os med en samarbejdspartner, som har kunnet håndtere logistikopgaven, da der er rigtig meget kørsel frem og tilbage for at få tingene til at lykkes. Derudover er det altafgørende at aftaler overholdes, og at varen leveres til tiden for at komme i mål med et projekt, hvor der skal håndteres store mængder armeringsstål på mange forskellige lokationer. Derfor har det løbende været nødvendigt at foretage justeringer i koordineringen mellem Tibnor og Arkil for at komme godt i videre i processen.
Planlægningen af Vestkystforbindelse har stået på i otte år. I efteråret 2023 gik man så i jorden, og på nuværende tidspunkt er status, at man er meget tæt på at færdiggøre fundamenterne på de 2 første af i alt 7 sektioner.
Udvidelsen forventes at stå helt færdigt i tredje. kvartal 2026.
MT HØJGAARD –

Bæredygtigt p-hus i stål tages nu i brug på Musicon
Roskilde Kommune indvier i dag det første ud af tre planlagte parkeringshuse i den kreative bydel Musicon. Helt i bydelens ånd kommer p-huset til at skille sig visuelt ud med en varierende facade af rustikt genbrugsstål, metalliske containersider og slyng- og klatreplanter. P-huset er opført af MT Højgaard Danmark og byder også på nye rammer til to lokale foreninger og plads til aktiviteter for bydelens beboere.
Læs også: NUVVE – Parkeringsplads på Frederiksberg opnår international berømmelse
Bydelen Musicon i Roskilde har fokus på kunst, kultur og kreativitet, og netop kreativiteten er til at få øje på i områdets nye p-hus, som Roskilde Kommune i dag indviede. Huset kan nemlig meget mere end at rumme parkerede biler. En skulpturel trappe forbinder etagerne, og der er skabt plads til både akrobatiske parkour-udøvere og motorcykel-entusiaster i p-husets foreningslokaler. På taghaven vil beboerne i området på sigt kunne dyrke grøntsager og krydderurter.
“P-huset i stål har været en rigtig sjov opgave. Stål er et slankt og ganske fleksibelt materiale, som vi kan bygge hurtigt med, så vi ser resultater fra dag til dag. Råhuset stod for eksempel færdig på godt tre måneder, hvilket er et særsyn for byggerier i den størrelse. Klassiske P-huse i beton er ofte ret lavloftede for at få plads til mange biler. Men her er vi sammen med bygherren og arkitekten gået en anden vej, så der er masser af plads og høje rum. Højden betyder, at rummene nemt kan bruges til andre formål end biler på sigt, i takt med at byens og borgernes behov ændrer sig,” siger projektdirektør Khaled Ghizzaui fra MT Højgaard Danmark.
Design For Disassembly og genbrugsmaterialer i fokus
Roskilde Kommune, som er bygherre og ejer af p-huset, har vedtaget en ambitiøs ejendomsstrategi. Her er bæredygtighed en af fire kernemålsætninger. Derfor er der arbejdet hårdt med udviklere, arkitekter og entreprenører om at bygge med genanvendte materialer fra området og på at holde helt styr på alle stumper undervejs. Derved kan huset skilles ad, så de enkelte dele kan få nyt liv senere hen. Desuden er der valgt løsninger, som giver gode rammer for foreningsliv og bydelens øvrige brugere. For borgmester Tomas Breddam er det derfor en glædelig dag for Musicon og for Roskilde Kommune.“Nu, hvor Musicon har fået et nyt stort erhvervshus og en masse nye boliger, er det afgørende, at beboere og ansatte har tidssvarende parkeringsforhold. Når det er sagt, så har vi valgt at fokusere på at holde antallet af biler i bydelen nede. Vi har store ambitioner inden for bæredygtig byudvikling, så vi arbejder sideløbende på at fremme alternative transportformer. Vi er dog klar over, at mange er afhængige af bilen,” siger Tomas Breddam.
Fakta om p-huset i Musicon
- Parkeringshuset er skabt i et samarbejde mellem arkitektvirksomheden Mangor & Nagel, MT Højgaard Danmark og Astron S.A for Roskilde Kommune, der er bygherre.
- Der er plads til 240 parkerede biler og 12 motorcykler.
- P-huset er primært opført i stål, som let kan skilles ad igen og genanvendes, hvis der bliver behov for det. I det hele taget er tænkt bæredygtighed ind mange steder, bl.a. med nedknust og genanvendt beton og andre materialer fra tidligere byggerier på Musicon og andre steder i Roskilde Kommune.
- Der er adgang fra Køgevej via den nye vej Optakten