Førerløse trucks (AGV)

Førerløse trucks (AGV - Automated guided vehicles) er med til automatisere håndteringen af materialer og varer hos mange virksomheder. Førerløse trucks (AGV)  eller automatiserede trucks om man vil er kendetegnet ved at være fleksible løsninger, som giver mere effektive og omkostningsbesparende håndteringer.

Leverandører af og viden om Førerløse trucks (AGV – Automated guided vehicles):


BILA A/S

Industrivej 18
7900 Nykøbing M
Tlf.: +45 97710044
E-mail: bila@bila.dk

www.bila.dk

Kompetencer: Automatisering, Industrirobotter, Universal Robots, MiR, Kawasaki Robots, samarbejdende robotter, Mobile robotter, Produktionsoptimering, Robot service, Robotter, Robotarme, Palleteringsrobotter

Læs mere om BILA A/S


SSI Schäfer tilbyder AGV’er (Automated guided vehicles) eller førerløse trucks


15.okt 2020


Flere virksomheder har indset, at de kun kan opnå yderligere produktivitetsstigninger og omkostningsbesparelser, hvis de automatiserer og sammenkæder materialehåndteringsprocesser. Hvor produktionsvirksomheder de seneste år har investeret massivt i automatisering af deres produktionsprocesser, gennemføres materialetransport og logistikprocesser internt i virksomheder stadig ofte manuelt. 

AGV’er (Automated guided vehicles) eller førerløse trucks er et ideelt første skridt til at påbegynde automatisering. Læs her hvilke lagersystemer kan med succes udvides med AGV - Se mere her


BILA – Saint-Gobain Distribution Denmark optimerer manuelle processer via test-løsning


27.mar 2020


Med Global AGV’s demo-koncept har virksomheden Saint-Gobain fået muligheden for at danne sig praktisk erfaring med en AGV-løsning over en testperiode på tre måneder. Ved at optimere manuelle arbejdsprocesser har den selvkørende truck efter kort tid vist potentiale til at blive en værdifuld ressource for distributionsvirksomheden. 

Automatisering står højt på listen over udviklingstiltag hos distributøren Saint-Gobain, som de senere år har søgt efter en AGV-løsning med de rette egenskaber i for at optimere arbejdsprocesser. Grundet et komplekst set-up ved virksomhedens terminalbygninger har der hos Saint-Gobain været tvivl om, hvorledes en AGV ville kunne skabe værdi i deres distribution. Ifølge Rasmus Ambrosen, logistikanalytiker hos Saint-Gobain, har Global AGV’s demo-koncept derfor vist sig som alletiders mulighed:

”Med et forholdsvis lille investeringsbudget har vi chancen for at afprøve en AGV-demo og få oplevelsen af, hvordan den fungerer i praksis – både i samspil med medarbejderne og teknisk udstyr. Og det ser vi som en kæmpe fordel”, siger han og uddyber:

”Ved at starte med at implementere en simpel AGV-løsning på test-basis kan vi blive klogere på den værdi, en selvkørende truck kan tilføre en virksomhed som vores og samtidig få erfaringer med de udfordringer, som måtte opstå.”

Med potentiale for værdiskabelse

På baggrund af en hurtig indkøringsproces kunne Saint-Gobain inden for kort tid konkludere, at AGV’en havde bevist sit værd.

”AGV’en har vist potentiale til at blive en værdifuld ressource, der kan overtage dele af den manuelle kørsel, mindske vores spidsbelastning på en række områder og resultere i frigivelse af medarbejderressourcer til andre, mere værdiskabende opgaver”, fortæller Rasmus Ambrosen.

Også medarbejderne har taget godt imod AGV’en, som Saint-Gobain forventer på sigt kan blive en fast del af arbejdsstaben:

”Sameksistensen mellem AGV’en og medarbejderne fungerer upåklageligt. Medarbejderne lader med glæde den selvkørende truck tage en tørn med at fragte ting rundt, så de i stedet kan bruge deres tid på mere værdifulde aktiviteter”, lyder det fra Rasmus Ambrosen.

God samarbejdspartner  

Ifølge Rasmus Ambrosen har samarbejdet med Global AGV fungeret upåklageligt:

”Samarbejdet med Global AGV har været rigtig godt. I og med vi har befundet os på et lidt ukendt terræn, ift. hvordan en AGV ville kunne løfte opgaven i vores set-up, så har samarbejdet hele tiden haft som omdrejningspunkt at skabe erfaringer i fællesskab”, siger Rasmus Ambrosen og afslutter: ”Ved at være en del af den store BILA-koncern har Global AGV en stor viden om automatisering og kendskab til andre løsninger, der kan supplere AGV’en på sigt i vores distribution. Og det er en klar fordel”.


BILA – Disruption – Industrien kan nu automatisere sine gaffeltrucks uden lang ventetid


15.jan 2020


BILA vil automatisere gaffeltrucks i hele verden. Skandinaviens største automationshus, BILA, fjerner nu de tre største barrierer for, at industrien let kan komme i gang med at automatisere manuel palletransport med gammeldags gaffeltrucks. Løsningen hedder Global AGV. Det sker samtidig med, at BILA lancerer en helt ny division i sin forretning med fokus udelukkende på logistikautomation.

I BILA Logistics samles både kompetencer og logistikprodukter ét sted. Der er tale om en global satsning fra BILAs side, og til at eksekvere den ambitiøse plan har BILA Logistics håndplukket en stor kapacitet fra den internationale logistikbranche, Ole Madsen, tidligere CEO i Schäfer, Nord- og Østeuropa gennem 12 år.

Der er tre ting, der forhindrer mange industrivirksomheder i at automatisere logistikken på fabriksgulvet, så de mere effektivt kan flytte paller fra A til B. Det plejer at være dyrt, besværligt og tage utroligt lang tid at implementere selvkørende gaffeltrucks. Og derfor tilføres der hvert år mere end en million manuelle stablere og gaffeltrucks rundt i den globale industri. Det vil BILA Logistics lave om på med den nye løsning Global AGV. I spidsen for denne mission står 52-årige Ole Madsen, nytiltrådt i BILA, men med årelang erfaring med netop logistik og automation i den globale fremstillingsindustri.

Vi gør noget, som ingen andre har gjort før. Så kan alle SMV’erne også være med på automationsvognen og få en mere effektiv intern logistik. Vi har nemlig pillet kompleksiteten ud af den selvkørende automatiske AGV-truck ved at bygge et modul på en manuel stabler. Det er så let, at industrien selv kan installere den og spare tid og penge på store konsulentprojekter. Software-integration simplificeres eller tages helt væk. Derudover lejes eller leases løsningen ud, så det på månedsbasis koster ca. en fjerdedel af det, som industrien betaler for at have en traditionel bemandet truck kørende. Vi har desuden en demo periode med mulighed for returret, hvis tilbagebetalingen ikke er tilfredsstillende. Sidst men ikke mindst, så arbejder vi imod at blive lagerførende på løsningen Global AGV, så det blot er et spørgsmål om uger, før man kan frigøre truckførerne til mere værdiskabende opgaver i virksomheden, siger Ole Madsen, CEO i BILA Logistics.

AGV er en forkortelse for ”Automated Guided Vehicle”. Det er således førerløse el-stablere, som ved hjælp af laserscannere selv finder vej rundt mellem reolerne i en produktionsvirksomhed. BILA Logistics’ produktsortiment indeholder ud over Global AGV også to andre stærke logistik-automationsløsninger: Nemlig Palomat og Dan-Palletiser.

Lean logistik er lig med konkurrenceevne

Der er meget at vinde på at få toptunet logistikken i en fremstillingsvirksomhed. I bogen ”Den stærke værdikæde – sådan skaber du konkurrencekraft” skrevet af professor Jan Stentoft fra SDU, konsulent Einar Scholte fra Implement, fremgår det, at top- og bundlinjen kan forbedres med op mod 20 procent inden for 24 måneder, hvis værdikæden får strategisk fokus.

Ole Madsen ser frem til at hjælpe industrien med at forny og automatisere logistikken omkring paller. Alene i Europas industri anvendes der på årsbasis mere end 400 millioner paller. Til trods for, at automatisering kunne frigøre mandskab til mere komplekse og værdiskabende logistikopgaver.

En høj automatiseringsgrad er lig med en bomstærk konkurrenceevne både lokalt og på det globale marked. Robotter koster jo det samme i hele verden, og så kan virksomhedens medarbejdere få tid til de opgaver, der til gengæld ikke kan automatiseres. Eksempelvis koster en fuldautomatiseret leaset løsning til pallehåndtering ca. 25% i timen af omkostningerne til en traditionel bemandet løsning, pointerer Ole Madsen, CEO i BILA Logistics.

BILAs nye logistik-division får til huse i Aalborg, hvor BILA netop har åbnet et nyt kontor. Automationshuset vil gerne endnu tættere på talenterne fra blandt andet Aalborg Universitet, ligesom afstanden til jobbet bliver kortere for de nordjyder, der hidtil har pendlet til Mors. BILA Logistics vil rekruttere et større antal medarbejdere med logistikekspertise til at drive den nye satsning, ligesom der vil blive høstet synergigevinster med de godt 350 øvrige kolleger i koncernens hovedkontor i Nykøbing Mors og på de øvrige 10 kontorer i Danmark.

BILA har automatiseret i 32 år

BILA Logistics er en del af koncernen BILA A/S, der blev grundlagt i 1988 og hjælper industrien med produktionsoptimering gennem automatiseringsløsninger, typisk ved hjælp af logistikløsninger, industrirobotter og cobots. Løsningerne dækker over alt fra simpel automatisering til optimering af hele produktionslinjer. Alle kompetencer er samlet hos BILA A/S og omfatter rådgivning, konstruktion, udvikling, implementering og efterfølgende servicering af robotanlæg. Virksomheden har eget værksted, hvor de udvikler og konstruerer specialværktøj til robotanlæggene. BILA er en højteknologisk virksomhed, der beskæftiger mere end 350 engagerede medarbejdere fordelt på flere forskellige adresser i Danmark samt lokale kontorer i Sverige, Norge, Tyskland, USA og en afdeling under etablering i England. Yderligere er Palomat allerede repræsenteret gennem forhandlere i 22 lande. BILA har gennem årene leveret mere end 2000 automationsløsninger til industrien i Europa og USA. 


BILA – Dragsbæk løfter produktionen til nyt niveau med ny førerløs truck


22.okt 2019


En førerløs truck fra BILA - AGV Scandinavia hjælper fødevareproducenten Dragsbæk i Thisted med at flytte paller med margarineblokke fra produktionen til lageret

Den selvkørende truck-teknologi mindsker omfanget af manuelle skub og sparer medarbejderne for tunge løft. 

Som en del af industri 4.0-bølgen har margarinefabrikken Dragsbæk identificeret et behov for et mere effektivt produktionsflow, hvor medarbejderressourcer og automation kombineres med henblik på maksimalt udbytte. Virksomheden har derfor valgt at investere i førerløs truck fra BILA - AGV Scandinavia, og det er ifølge Karsten Rokkedal, som er produktionschef hos Dragsbæk, en helt ideel løsning for virksomheden:

”AGV’en har allerede løftet vores produktion til næste niveau. Margarineproduktionen har tidligere involveret mange tunge og opslidende løft for medarbejderne. Nu varetager den førerløse truck i stedet palleløft og -kørsel – og det har i den grad forbedret vores arbejdsmiljø, hvor vi både har oplevet en reduktion af sygedage, men også minimeret risikoen for arbejdsulykker.”

Ansatte frigjort til at løfte kvaliteten

Hos Dragsbæk i Thisted har den førerløse truck-løsning ikke bare bidraget til et forbedret arbejdsmiljø, men også optimeret arbejdsprocesser og frigjort medarbejderressourcer til kritiske opgaver - og det øger margarineproducentens konkurrenceevne.

”Vores førerløse truck er en gevinst for både produktionen og lageret. Den ligger i fast rutefart døgnet rundt fra produktionslinjen og til lageret, hvor den placerer pallerne på et rullebånd ved en emballeringsmaskine. Det var tidligere en manuel opgave, men AGV’en har overtaget tjansen og frigjort en mand til at kunne overvåge og observere på produktionslinjen. Vi har dermed fået flere øjne på produktionsdelen og dermed opnået et yderligere kvalitetsløft i denne del af processen”, fortæller Karsten Rokkedal.

Han har hovedansvaret for den daglige drift af anlægget. Det skal holdes i gang hele tiden, de ugentlige produktionsplaner er fastlagt helt ned på minuttet. Det kræver et en høj automatiseringsgrad:

Min kunde er lageret, der hele tiden skal være fyldt med de rette varer på hylderne. Derfor har vi valgt at investere i førerløs truck. For at forblive konkurrencedygtig er det meget vigtigt, at vores medarbejdere holder et vågent øje med produktionsflowet, så der ikke opstår fordyrende produktionsstop. Og med AGV’en har vi frigjorte ressourcer til netop dette”, siger Karsten Rokkedal fra Dragsbæk.


BILA – Førerløse truck løser flaskehalsproblemer på danske industriarbejdspladser


19.aug 2019


Har du truckcertifikat, kan du lige nu vælge og vrage mellem jobbene

Flaskehalsproblemer med truckførere er nemlig en stor hovedpine for den danske industri, og efterspørgslen stiger yderligere i travle perioder og i ferietiden. Det gør det nødvenligt for arbejdsgivere at tænke kreativt og gøre eksisterende ansatte endnu mere produktive. Derfor stiger interessen for førerløse trucks kraftigt for tiden.

Danmarks største automationshus, BILA A/S, har stor succes med en målrettet satsning på førerløse truck under navnet AGV Scandinavia.

På ganske kort tid har godt et halvt hundrede produktionsvirksomheder valgt at implementere vores førerløse truck for at kunne slå adskillige fluer med et smæk: De kan nedbringe manuelle processer, forbedre arbejdsmiljø og sikkerhed, tiltrække og fastholde dygtige medarbejdere og øge både produktivitet og konkurrenceevne i virksomheden, siger Jan Bisgård Sørensen, CEO i BILA.

Nogle af de fremsynede virksomheder, der har taget den førerløse teknologi fra AGV Scandinavia til sig, er blandt andet Rockwool, Glud & Marstrand, Arla, Dragsbæk og Hav Line og Thiese Mejeri.

Ansatte frigjort til at løfte kvaliteten

Hos Dragsbæk i Thisted har den førerløse truck-løsning både optimeret arbejdsprocesser og frigjort medarbejderressourcer til kritiske opgaver og derved øget margarineproducentens konkurrenceevne.

Vores førerløse truck er en gevinst for både produktionen og lageret. Den ligger i fast rutefart døgnet rundt fra produktionslinjen og til lageret, hvor den placerer pallerne på et rullebånd ved en emballeringsmaskine. Det var tidligere en manuel opgave, men AGV'en har overtaget tjansen og frigjort en mand til at kunne overvåge og observere på produktionslinjen. Vi har dermed fået flere øjne på produktionsdelen og dermed et yderligere kvalitetsløft i denne del af processen, fortæller produktionschef Karsten Rokkedal fra Dragsbæk.

Han har hovedansvaret for den daglige drift af anlægget. Det skal holdes i gang hele tiden, de ugentlige produktionsplaner er fastlagt helt ned på minuttet. Det kræver et en høj automatiseringsgrad:
Min kunde er lageret, der hele tiden skal være fyldt med de rette varer på hylderne. Derfor har vi valgt at investere i førerløs truck. For at forblive konkurrencedygtig er det meget vigtigt, at vores medarbejdere holder et vågent øje med produktionsflowet, så der ikke opstår fordyrende produktionsstop. Jeg kan sagtens forestille mig, at vi kan automatisere endnu flere rutinemæssige transport-arbejdsopgaver sammen med BILA, siger Karsten Rokkedal fra Dragsbæk.

Det ensformige automatiseres

Tendensen med truckførere som mangelvare bekræftes også af en rundringning til vikarbureauer, der rekrutterer blandt andre truckførere den danske industri. Herfra lyder det generelt, at gode truckførere ikke hænger på træerne, og at opgaverne helst ikke må være for ensformige. Så kan det være mere oplagt at automatisere.

Med over 100 ubesatte truckførerjobs lige nu og med de positive aspekter i forhold til både arbejdsmiljø og økonomi, som førerløse AGV'er tilbyder, er jeg slet ikke i tvivl om, at vi vil se en fortsat stigende interesse for feltet fremover, spår Jan Bisgård Sørensen.

En førerløs AGV kører med et lavt energiforbrug og kan være i drift døgnet rundt. Dermed reducerer den mandskabsbehovet, også på de ubekvemme arbejdstider som aftener og weekend. Timeudgiften ved en leaset førerløs truck er 26 kroner i timen ved kørsel i døgndrift.

Unødvendigt hårdt arbejde
Mange af de 400 millioner paller, der årligt bruges i Europa, håndteres stadig mange steder helt manuelt. Til trods for, at automatisering kunne frigøre mandskab til mere komplekse og værdiskabende logistikopgaver.

Den nyeste rapport med 2018-tal fra det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø i Danmark viser, at en forholdsvis stor andel af lønmodtagerne stadig arbejder med løft, skub eller træk af byrder. På det punkt har arbejdsmiljøet stort set ikke forbedret sig. Således svarer 21 %, at de skubber eller trækker mindst 25 procent af arbejdstiden.


SSI SCHÄFER A/S – Investering i den førerløse truck (AGV) WEASEL blev afskrevet på få måneder




Ved automatiseringen af virksomhedens interne transport satser Bachmann Forming AG på den førerløse truck (AGV) WEASEL® fra SSI Schäfer, som sidste år blev tildelt en IFOY Award. Projektet med den innovative AGV-løsning kunne realiseres på blot fem uger og er allerede blevet afskrevet efter få måneder

Bachmann Forming AG, der er specialist i udvikling af skræddersyede plastemballager, leverer dybtrukken emballage til kunder inden for både fødevare- og non-food-segmentet. "Hidtil kunne arbejdsstationerne ikke tilknyttes direkte til virksomhedens conveyorsystem på grund af den begrænsede plads," forklarer Bruno Skraber, leder af salgsprojektafdelingen hos SSI Schäfer. "Transporten fra produktionsmaskinerne hen til det sted, hvor varerne føres over på conveyorsystemet, kunne ikke automatiseres med almindelige løsninger."

Kort implementeringstid og hurtig ROI var afgørende
Implementeringen af automatiserede transportløsninger med AGV'en WEASEL fra SSI Schäfer gav fordele som maksimal fleksibilitet, høj effektivitet og skaleringsmuligheder. Kort projekt- og implementeringstid samt hurtig return on invest (ROI) var yderligere fordele, som overbeviste Bachmann-koncernen med hovedsæde i Schweiz.

Her har tre WEASEL-trucks i et par måneder stået for virksomhedens interne transport, og det med et godt resultat: Skiftet til et dynamisk, automatiseret system med førerløse trucks sikrer virksomheden en tidsbesparelse på omkring 7.000 timer om året, og det er med til at sikre, at systemet via sin ROI har betalt sig selv tilbage på under et år.

Sporlængden mellem de tolv arbejdsstationer i produktionen og det sted, hvor varerne overføres til conveyorsystemet, er 175 m lang. Der er etableret manuelle overleveringsstationer ved produktionsmaskinerne. Med målene 810 x 420 x 180 mm overvinder de tre ekstremt kompakte WEASEL-trucks nemt og problemfrit denne transportafstand. "De små køretøjer kan også anvendes i områder, der ellers ikke er tilgængelige for trucks," fortæller Bruno Skraber. Baggrunden for denne løsning er en innovativ teknik, der kan integreres i den eksisterende IT- og lagerinfrastruktur. Køretøjerne kører med en hastighed på op til 1 m/sek. via et fleksibelt optisk spor, der er nemt og hurtigt at montere.

Maksimal fleksibilitet og skalerbarhed
"Hvis produktions- eller transportstrukturerne ændrer sig, kan man nemt og hurtigt indsætte flere køretøjer i systemet," forklarer Bruno Skraber. "Løsningen er dimensioneret til maksimal fleksibilitet både med hensyn til det anvendte antal WEASEL-trucks og den fastlagte kørestrækning." I Hochdorf kører systemets WEASEL-trucks op til 120 transporter i timen.

De effektive førerløse trucks understøtter serviceringen af Bachmanns udleveringssystem og dermed undgås forsinkelser. Samtidig giver de virksomheden maksimal fleksibilitet i automatiseringen af virksomhedens interne transport, fremtidige vækstrater og udvidelsen af det førerløse transportsystem – desuden aflaster trucks'ene medarbejderne ved at overtage uproduktive, tidsrøvende transportopgaver.

AGV'en WEASEL vandt en IFOY Award i 2016 og fik prædikatet "Best of 2016" ved nomineringen af den tyske Industriepreis


Q-System – Sådan optimerer du din produktion – Q Lean Connect




AGV står for Automated Guided Vehicle

Det er med andre ord en mobil robot, der kører efter nogle markeringer i gulvet eller bruger vision, magneter eller laser som navigation. De bruges ofte på lagre og i produktionshaller til at fragte gods og materialer fra A til B helt automatisk.

Med en Q Lean Connect sparer man masser af tid og kraft på at hente og levere emner, og man kan derfor bruge tiden mere effektivt på andre områder. Ikke nok med at produktionen bliver optimeret, arbejdsforholdene og arbejdsmiljøet bliver også bedre pga. eksempelvis reduceret truckkørsel og mindre manuel håndtering af godset.

Vi har den sammenhæng samlet en top 5 fordele med en Q Lean Connect. 

  1. Lean Connect kan skræddersys til dit bestående transportanlæg og udrustes med eksv. rullebane, kædebane eller båndtransportør.
  2. Vognen kan som standard transportere paller med vægt op til 1200 kg og naturligvis også alle andre typer gods med en plan bæreflade.
  3. Med en Lean Connect kan du halvere afhentnings- og afleveringstiden og hermed effektivisere din produktion.
  4. Du kan vælge mellem forskellige navigationssystemer:
    vision/kamera, hvor vognen følger en streg i gulvet, induktionskabel, som er nedfældet i gulvet, eller laser, magnet eller kontur.
  5. Lean Connect er batteridrevet og kører mellem 10 og 12 timer på en opladning - med 2 batterier kan den køre 24 timer i døgnet.

 


SSI Schäfers førerløse truck Weasel vinder endnu en prestigefyldt pris




Tirsdag aften udpegede juryen SSI Schäfers førerløse truck Weasel ® som årets truck i kategorien Intralogistics Solutions ved IFOY Award 2016. Dermed har Weasel vundet for anden gang i år.

Hos den tyske virksomhed NextLevel Logistik GmbH varetager SSI Schäfers Weasel al transport mellem varemodtagelse, arbejdsstationer og vareafsendelse til affaldshåndtering. Hvad enten det er kasser, æsker eller andet der skal flyttes, så klarer Weasel automatisk transporten - op til 35 kg. 

Det er netop løsningen hos NextLevel Logistik GmbH som ligger til grund for, at SSI Schäfers Weasel tirsdag den 31. maj modtog prisen som årets truck. Juryen, som bestod af 25 journalister og chefredaktører fra 16 lande, lagde i bedømmelsen vægt på løsningens fleksibilitet samt de lave investeringsomkostninger. 

- Med de reducerede investeringsomkostninger åbnes nye perspektiver i form af automatiserede transportløsninger, hvor det, især i en tid med Industry 4.0, er en stor fordel for virksomheder, hvis de fleksibelt kan forbinde forskellige lagerområder, skriver IFOY på deres hjemmeside. 

Selvom Weasel er SSI Schäfers nyeste løsning til intern transport er den fornemme titel som årets truck ikke den første Weasel kan bryste sig af. I april vandt Weasel nemlig også titlen Best of 2016 ved Industriprisen 2016 i kategorien Intern Logistik & Produktionsmanagement


SSI SCHÄFER – Weasel kåret til Best of 2016




Yderst fleksibel, skalerbar og nu også præmieret som Best of 2016

Den førerløse truck (AGV) Weasel® fra SSI Schäfer overbevidste juryen og blev kåret Best of 2016 ved Industriprisen 2016 i kategorien Intern logistik & Produktionsmanagement.

Siden åbningen af Hannover Messe 2016, d. 25. april, kan den førerløse truck Weasel fra SSI Schäfer smykke sig med den eftertragtede Best-of-titel og tilhører dermed den absolutte topklasse af produkter i 2016. Industriprisen uddeles hvert år til produktløsninger med yderst økonomiske, teknologiske og bæredygtige fordele.