Førerløse trucks (AGV)

Førerløse trucks (AGV) – Automatisering af materialer og varer
Førerløse trucks – Automatiserede styrede køretøjer, eller AGV (Automated Guided Vehicles), er selvkørende maskiner, der anvendes til at transportere materialer og varer inden for forskellige industrier. Disse intelligente køretøjer bruger sensorer, software og automatiseringsteknologi til at navigere og udføre opgaver uden behov for manuel styring eller fører.
Førerløse trucks (AGV – Automated guided vehicles) er med til automatisere håndteringen af materialer og varer hos mange virksomheder. Førerløse trucks (AGV) eller automatiserede trucks om man vil er kendetegnet ved at være fleksible løsninger, som giver mere effektive og omkostningsbesparende håndteringer.
Leverandører af Førerløse trucks (AGV – Automated guided vehicles):
BILA A/S
Industrivej 18
7900 Nykøbing M
Tlf.: +45 97710044
E-mail: bila@bila.dk
ZTEC Aps
Åbrovej 57
8586 Ørum Djurs
Tlf.: 71 61 50 00
E-mail: info@ztec.dk
Mere viden om AGV:
AGV'er er designet til at operere i forskellige miljøer og arbejdsområder. De kan være små og kompakte til at manøvrere i snævre rum eller store og robuste til at håndtere tunge belastninger. Køretøjerne er udstyret med sensorer, såsom laserscannere eller kameraer, der registrerer deres omgivelser og tillader dem at undgå forhindringer og navigere sikkert.
Anvendelsen af AGV'er er omfattende og spænder fra industrier som logistik, produktion, lagerstyring og sundhedssektoren.
Her er nogle af de vigtigste anvendelser af AGV'er:
- Materialehåndtering: AGV'er bruges til at flytte materialer og forsyninger inden for fabrikker og lagerfaciliteter. De kan transportere varer fra et sted til et andet, laste og aflaste containere og understøtte lagerstyringssystemer.
- Palletransport: AGV'er er ideelle til transport af paller med varer i store lagerområder. De kan hente og levere paller til bestemte placeringer og hjælpe med at optimere processen for varemodtagelse og -afsendelse.
- Vareplukning: AGV'er kan bruges til at assistere ved vareplukning, hvor de navigerer mellem reoler og plukker varer til forsendelse. Dette automatiserer plukningsprocessen, øger effektiviteten og reducerer fejl.
- Hospitals- og sundhedssektoren: AGV'er anvendes i hospitaler og sundhedsfaciliteter til at transportere medicinsk udstyr, forsyninger og affald. De kan også bruges til intern logistik og lagerhåndtering.
Fordelene ved AGV'er inkluderer øget produktivitet, reduceret behov for manuel arbejdskraft, forbedret sikkerhed og nøjagtighed samt muligheden for at arbejde døgnet rundt. De kan integreres med eksisterende systemer, såsom lagerstyringssoftware og produktionslinjer, og bidrage til at optimere arbejdsprocesser og forbedre effektiviteten.
AGV'er er en vigtig del af den moderne industrievolution og den voksende anvendelse af automatisering og robotteknologi. De spiller en afgørende rolle i at gøre transport- og logistikprocesser mere effektive, pålidelige og sikre.
Ny førerløs truck giver ny frihed

Ny førerløs truck giver ny frihed
Det er stort set kun fantasien, der sætter grænser for, hvor en ny førerløs truck kan køre hen, når den transporterer materialer for AVK GUMMI. Virksomheden kan selv ændre eller tilføje alle de ruter, der er brug for, når den nye førerløse truck fra Global AGV fx skal hente gummiblandinger og køre dem til forskellige produktionshaller.
AVK GUMMI er kendt og anerkendt for at udvikle, producere og sælge gummikomponenter til virksomheder inden for drikkevand, fødevarer, healthcare, energi og teknik. Virksomheden fremstiller kundetilpassede tekniske gummiløsninger, herunder gummipakninger, brændstofslanger og mere til.
I den forbindelse er der brug for at flytte ganske mange materialer rundt i virksomheden i Låsby.
Gamechanger: Intuitiv og fleksibel
”Vi har valgt Global AGV, fordi vi har brug for en løsning, som er fleksibel, intuitiv at bruge og nem at tilpasse til vores behov for at transportere gummi. Vi er en virksomhed i konstant forandring, og derfor skal det være let for os selv at justere den førerløse truck, når vi har nye opgaver, den skal løse. Og det er nemt,” fastslår Andreas Kjersgaard, som er produktionschef hos AVK GUMMI.
Den førerløse truck er bindeleddet mellem de forskellige arbejdsstationer i AVK GUMMI, og sådan har det været i en årrække. Behovet for den nye Global AGV, som afløser for en ældre AGV, stod klart, da en ny hal skulle bygges, og der var et andet flow i arbejdet med at flytte paller. Der var brug for en langt mere fleksibel løsning, hvor virksomheden selv kunne tilpasse behovet for nye ruter. Den gamle førerløse truck var programmeret med 10-12 faste ruter, som AVK GUMMI ikke selv kunne ændre. Den nye AGV overtog uden problemer de eksisterende ruter, og så har AVK GUMMI selv lagt yderligere 25 nye ruter ind.
Den førerløse truck tager sig bl.a. af transporten til og fra virksomhedens eget mikseri og ud til fem produktionshaller med gummiblandinger. AGV’en kører også retur til mikseriet med kasser og paller samt returvarer. Det kan også være affaldscontainere, kasser eller paller, den flytter.
Vi kan det hele selv
Morten Dahl Kruse er maskiningeniør og ansvarlig for den førerløse truck hos AVK GUMMI. Efter et kursus hos Global AGV og seks dages installation af den nye truck var han ’selvkørende’. Han tegner selv nye ruter ind til den førerløse truck og bruger supportafdelingen hos Global AGV som sparringspartner, hvis han har spørgsmål.
Han fremhæver, at det er nemt selv at lægge nye ruter ind på den nye førerløse truck, nemt at få den ind på ruten igen, hvis noget står i vejen på ruten, og så er den nem at starte for en medarbejder, hvis der er behov for det.
”Vi har 35 ruter nu, og der kommer løbende nye tilføjelser. Når nogen kommer med en god idé, så kan vi bare prøve det af. Det eneste det koster er min tid til at sætte den op, så det er nemt og billigt at teste nye løsninger. Det giver en stor effektivitet, når der er kort vej fra idé til udførelse. Vi skal ikke først ringe til en ekstern tekniker, der skal komme for at se på planen og så udføre den. Vi kan gøre det hele selv,” forklarer Morten Dahl Kruse og fortsætter:
”Den nye Global AGV er ikke ”bare” nem at betjene. Den er også utrolig stabil og driftssikker, og det er helt afgørende, at vi kan regne med den hver dag”.
Førerløs truck frigiver tid til vigtige opgaver
Tid er penge. Derfor har Morten Dahl Kruse og hans kolleger hele tiden fokus på, hvor den førerløse truck kan løse opgaver frem for at sætte en medarbejder i sving.
Den længste rute, Morten Dahl Kruse har lagt ind, er 600 meter. En rute, som den gamle AGV ikke kørte. Hvis turen skulle klares af en medarbejder på en almindelig truck, så ville den tage otte minutter.
”Vi har investeret i en løsning, hvor det er forholdsvis billigt at tilføje nye funktioner. Idéerne står nærmest i kø: lige fra at køre ind i vores vareelevator med ting, der skal op på første sal, til vores kommende automationsløsninger og vores skraldeløsning. Den bidrager til at løfte vores innovationskraft,” siger Morten Dahl Kruse.
Hurtig adgang til hjælp
Morten Dahl Kruse er efter et kursus i at bruge den nye førerløse truck og erfaringerne fra hverdagen fortrolig med at bruge den nye AGV. Det betyder også, at behovet for ekstern assistance er minimalt.
”Jeg bruger Global AGV som sparringspartner, når der er brug for det. Det er positivt at være i dialog med supportafdelingen. Her er tonen god, og der er stor hjælpsomhed i forhold til at løse de udfordringer, vi måtte have. Hvis jeg kommer med en ting eller et spørgsmål, de ikke kender, så bliver de glade for, at man gør opmærksom på det. På den måde kan vi hjælpe hinanden med forbedringer,” siger Morten Dahl Kruse.
Citater:
Produktionschef hos AVK GUMMI, Andreas Kjersgaard:
”Vi har valgt Global AGV, fordi vi har brug for en løsning, som er fleksibel, intuitiv at bruge og nem at tilpasse til vores behov for at transportere gummi. Vi er en virksomhed i konstant forandring, og derfor skal det være let for os selv at justere den førerløse truck, når vi har nye opgaver, den skal løse. Og det er nemt.”
Maskiningeniør og ansvarlig for Global AGV hos AVK GUMMI, Morten Dahl Kruse:
”Vi har 35 ruter nu, og der kommer løbende nye tilføjelser. Når nogen kommer med en god idé, så kan vi bare prøve det af. Det eneste det koster er min tid til at sætte den op, så det er nemt og billigt at teste nye løsninger. Det giver en stor effektivitet, når der er kort vej fra idé til udførelse. Vi skal ikke først ringe til en ekstern tekniker, der skal komme for at se på planen og så udføre den. Vi kan gøre det hele selv.”
Maskiningeniør og ansvarlig for Global AGV hos AVK GUMMI, Morten Dahl Kruse:
”Den nye Global AGV er ikke ’bare’ nem at betjene. Den er også utrolig stabil og driftssikker, og det er helt afgørende, at vi kan regne med den hver dag.”
Maskiningeniør og ansvarlig for Global AGV hos AVK GUMMI, Morten Dahl Kruse:
”Investeringen i den nye AGV er en gamechanger for os, fordi den er let at bruge og tilpasse. Det sparer os for tid og dermed penge, at vi selv kan ændre og tilføje ruter efter behov frem for at skulle bruge penge på dyr ekstern support. Den giver os den fleksibilitet, vi har brug for, og vi kan blive ved med at give den nye opgaver, så den frigiver tid til, at vi kan løse andre og mere værdiskabende opgaver.”
Maskiningeniør og ansvarlig for Global AGV hos AVK GUMMI, Morten Dahl Kruse:
”Vi har investeret i en løsning, hvor det er forholdsvis billigt at tilføje nye funktioner. Ideerne står nærmest i kø: lige fra at køre ind i vores vareelevator med ting, der skal op på første sal, til vores kommende automationsløsninger og vores skraldeløsning. Den bidrager til at løfte vores innovationskraft.”
Maskiningeniør og ansvarlig for Global AGV hos AVK GUMMI, Morten Dahl Kruse:
”Jeg bruger Global AGV som sparringspartner, når der er brug for det. Det er positivt at være i dialog med supportafdelingen. Her er tonen god, og der er stor hjælpsomhed i forhold til at løse de udfordringer, vi måtte have. Hvis jeg kommer med en ting eller et spørgsmål, de ikke kender, så bliver de glade for, at man gør opmærksom på det. På den måde kan vi hjælpe hinanden med forbedringer.”
Om AVK GUMMI
AVK GUMMI er kendt og anerkendt for at udvikle, producere og sælger gummikomponenter til virksomheder inden for drikkevand, fødevarer, healthcare, energi og teknik. Virksomheden fremstiller kundetilpassede tekniske gummiløsninger, herunder gummipakninger, brændstofslanger og mere til til kunder i ind- og udland og har gjort det gennem 50 år.


ReBeL Move – autonomt logistikkøretøj fra igus til 222.591 kroner

ReBeL Move – autonomt logistikkøretøj fra igus til 222.591 kroner
Den mobile robot er nem at installere og er hurtigt afviklet, og den giver nye brugere mulighed for at automatisere logistikprocesser på en økonomisk måde
Med den nye ReBeL Move, som den Köln-baserede specialist i motion plastics præsenterer på Motek 2024, viser igus, at automatisering af materialehåndteringsprocesser ikke behøver at være dyrt eller kompliceret. Den mobile robot bevæger sig selvstændigt gennem fabrikshaller og transporterer produkter fra et sted til et andet. Den kan også kombineres med ReBeL cobot, der er fremstillet af højtydende plast. Det tager kun brugere med selv de mest basale IT-færdigheder en time at sætte den i gang, og den kan fås - inklusive ReBeL cobot - for 259.668 kroner.
Automated Guided Vehicles (AGV'er) forenkler hverdagen i industrivirksomheder: medarbejdere, der arbejder på maskiner, behøver f.eks. ikke længere at hente værktøj og materialer fra lageret til fods, men kan få hjælp af selvkørende køretøjer. I tider med omkostningspres og personalemangel indser flere og flere små og mellemstore virksomheder med en lav grad af automatisering, at denne teknologi øger produktiviteten og reducerer omkostningerne. "Alligevel er der ofte en modvilje mod at involvere sig på grund af manglende erfaring og frygt for fejlinvesteringer," siger Alexander Mühlens, Vice President og leder af forretningsenheden Low Cost Automation hos igus. "For at gøre det muligt for disse virksomheder at begynde at automatisere materialehåndteringsprocesser uden barrierer og med lav risiko har vi udviklet en økonomisk og intuitiv AGV med en integreret cobot til at gribe objekter: ReBeL Move."
Investeringen betaler sig selv på mindre end 12 måneder
Det autonome transportkøretøj kan transportere små belastninger på 60x40 cm og 30x40 cm med en nyttelast på op til 35 kg . Den kører med en hastighed på op til 1,5 m/s, har en batterilevetid på over otte timer og en opladningstid på mindre end to. Som ekstraudstyr kan den suppleres med en ReBeL, en cobot, som igus fremstiller næsten udelukkende af robust og økonomisk højtydende plast. Med en enhedspris på kun 37.076 kroner for den fuldt udstyrede version er robotarm robotten med leddelt arm fem gange billigere end sammenlignelige modeller i metal. Den har en vægt på 8,2 kg, en nyttelast på 2 kg og en rækkevidde på 664 mm. "Med en pris på kun 259.668 kroner koster ReBeL Move kun en brøkdel af en konventionel AGV, hvilket betyder, at investeringen er tjent hjem inden for 12 måneder," siger Mühlens.
ReBeL Move kan sættes i drift inden for en time
Det nye AGV-system er ikke kun mere økonomisk end sammenlignelige løsninger, det er også særdeles nemt at tage i brug og tager ikke længere tid end at starte en robotplæneklipper op. I mindre digitaliserede virksomheder fungerer AGV'en som et selvstændigt system, der kun kræver en WLAN-forbindelse. Til konfigurationen flytter operatøren køretøjet langs de fremtidige arbejdsområder ved hjælp af en håndbetjening. ReBeL® Move har et 360° kamera og skaber automatisk et digitalt kort under turen ved hjælp af SLAM-teknologi. Efter denne første kortlægningstur kan operatøren bruge en tablet til at definere individuelle stationer til arbejde, ventetid og opladning. Det samme gælder no-go-områder som områder omkring trapper og elevatorer eller zoner, hvor robotten skal køre med nedsat hastighed for ikke at forstyrre medarbejderne. I den fysiske virkelighed genkender den mobile robot målplaceringerne med et kamera og reflektorer på de enkelte stationer, uden at operatøren behøver at installere komplekse retningslinjer eller spor på jorden.
Tabletten kan også bruges til nemt at definere de opgaver, som ReBeL Move skal udføre inden for materialehåndtering, f.eks. at fjerne produkter fra en container på station A med ReBeL cobot og bringe dem til station B. Løsningen omfatter også software, der muliggør intelligent flådestyring, så flere AGV'er kan arbejde effektivt sammen. "Hele processen med idriftsættelse er så nem, at brugerne kan programmere enkle job på 15 minutter," siger Mühlens. Integration i etablerede it-landskaber, som f.eks. muliggør synkroniseret interaktion mellem robotter og automatiske rulleporte, er f.eks. heller ikke noget problem takket være grænseflader som IoT, VDA 5050, REST, SAP og ERP. Siger Mühlens: "Da idriftsættelsen går så hurtigt, kan vi til enhver tid simulere små automationsløsninger for interesserede kunder på stedet og dermed fjerne deres berøringsangst over for teknologien. Ud over at købe modellen kan kunderne også leje en."
Kompakt og highperformance styringsteknologi til AGV’er og mobile robotter

Kompakt og highperformance styringsteknologi til AGV’er og mobile robotter
Beckhoff - Kombinationen af e-handel, omkostningspres og personalemangel skaber en reel trend inden for intra- og produktionslogistik i retning af stigende brug af "automated guided vehicles" (AGV) og "autonome mobile robotter" (AMR). Det er her vores fleksibelt konfigurerbare PC- og EtherCAT-baserede styringsteknologi tilbyder den ideelle løsning til automatisering af dine autonome køretøjer og mobile robotter.
Derfor skal du bruge mobil robotteknologi fra Beckhoff:
- spar værdifuld installationsplads med en af de mest kompakte styringer til AGV'er på markedet
- drag fordel af alle teknologier: styring, robotteknologi, motion control, drive, I/O'er, navigation og sikkerhed - integreret i en enkelt platform
- få glæde af investerings- og livscyklusbeskyttelse samt fleksibilitet takket være Beckhoffs styresystemarkitektur, åbenhed og EtherCAT
- drag fordel af omfattende brancheekspertise baseret på årtiers samarbejde med slutbrugere
Nyheder og Indlæg om Førerløse trucks (AGV)
Seneste om Førerløse trucks (AGV)