Årsrapport fra Kyocera Unimerco

Kyocera Unimerco A/S har netop godkendt årsregnskabet for 2020/21 (01.04.2020 – 31.03.2021). Et regnskab, som – på godt og ondt – er præget af Covid-19 pandemiens betingelser og udfordringer.
Highlights i det netop aflagte regnskab:
Omsætning: DKK 1.152M – en tilbagegang på DKK 109M eller 8,7% i forhold til sidste regnskabsår
76% af salget sker til kunder udenfor Danmark
Resultat før skat DKK 120M – en beskeden tilbagegang på DKK 2M (-1,5%)
Overskudsgrad 10,4%
Investeringer: DKK 22M (39% mindre end sidste regnskabsår)
Ledelsen i Kyocera Unimerco A/S betegner resultatet som tilfredsstillende efter omstændighederne – og glæder sig over et resultat, der er markant bedre end forventet ved regnskabsårets start, hvor Covid-19 i den grad prægede industriens situation.

Lettelse og stolthed
Koncernchef Shoji Gotoda uddyber: ’’ I 1. halvår og specielt første kvartal oplevede vi en voldsom opbremsning i de fleste af vores forretningssegmenter. Værst ramt blev vores salg til metal industrien, hvor især bil- og flyindustrien oplevede en signifikant opbremsning med nedlukning af flere produktionsenheder i flere lande over en længere periode. Der er fortsat et stykke op til et normalt aktivitetsniveau hos mange af vores kunder i disse segmenter. Omvendt har byggesektoren i næsten hele perioden oplevet en markant fremgang, hvilket har haft en positiv indvirkning på vores afsætning af befæstelsesløsninger til byggeriet samt omsætningen i den værktøjsdivision, som servicerer træ- og møbelindustrien.’’

Shoji Gotoda er glad for, at et meget anderledes år er afsluttet med et fornuftigt resultat, men hæfter sig mest ved, at det er lykkes, at holde den kurs der blev afsat, da man stod midt i pandemien. ’’ Vi besluttede tidligt, at vi ville investere i vores fælles tryghed, fremtid og gode humør og holde hele organisationen intakt og så i øvrigt se fremad’’, udtaler Shoji Gotoda. Han er samtidig utrolig stolt over sammenholdet, fleksibiliteten og kreativiteten fra alle 700 medarbejdere i en rigtig svær periode. ’’Det er fantastisk at opleve – og jeg og den øvrige ledelse er både imponeret og dybt taknemmelig.’’

Gode udsigter og ny vækststrategi
I andet halvår og specielt i sidste kvartal har Kyocera Unimerco oplevet en mærkbar fremgang i industrien, som betød, at regnskabsårets sidste måned, marts, bød på både rekord ordreindgang, rekordomsætning og rekordindtjening.

Shoji Gotoda ser derfor også positivt på fremtiden. ’’Vi har gode muligheder for at vokse på alle vores markeder og forretningssegmenter’’, siger Shoji Gotoda. Han bemærker yderligere, at virksomheden netop nu lægger sidste hånd på et omfattende strategiarbejde, som inkluderer investeringer i yderligere digitalisering af kundeløsninger, services og interne processer, ligesom der fokuseres på styrkelsen af både digitale samt andre kompetencer på tværs af koncernen.

’’Vi søger derfor også godt 20 nye medarbejdere alene i Danmark, som skal sikre, at vi har kapacitet til at realisere vores potentiale.’’

’’Vi tror på, at væksten på både vores top- og bundlinje bliver accelereret i det kommende år’’, slutter Shoji Gotoda

LÆS også: KYOCERA Fineceramics tilbyder kvalitet og viden med keramisk værktøj til trådindustrien
Kyocera Fineceramics Nordics AB's Firmaprofil

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *