Kenny fra Fjerritslev Fjernvarme skruer op for den grønne omstilling med nye units
Kenny Lundtoft, Driftsleder ved Fjerritslev Fjernvarme
I denne case har vi besøgt driftsleder Kenny Lundtoft fra Fjerritslev Fjernvarme, der fortæller, hvordan værket i dag arbejder målrettet mod at sænke værkets klimaaftryk og samtidig skabe en mere stabil og driftsøkonomisk varmeforsyning for både værk og forbrugere. En af vejene dertil er moderne fjernvarmeunits fra METRO THERM.
Vi møder driftsleder Kenny Lundtoft foran Fjerritslev Fjernvarme. Kenny er en lokal ildsjæl, der i over 20 år har stået i spidsen for driften på værket. Dermed har han også ansvaret for, at mere end 2.000 af byens beboere hver dag får frisk forsyning af varme og varmt vand.
For Kenny er det en æressag, at værket til hver en tid kan tilbyde en så stabil og driftsøkonomisk forsyning som overhovedet muligt. For at opfylde dette mål er Kenny hver dag optaget af, at Fjerritslev Fjernvarme skal være i konstant udvikling, så de altid er tilpasset de skiftende forbruger- og miljøkrav.
Gennem årene har Kenny blandt andet stået i spidsen for et stærkere ledningsnet, en større kapacitet på værket og en markant udvidelse af fjernvarmeområdet, som – foruden Fjerritslev by – i dag også består af flere af de nærliggende landsbyområder.
Flis reducerer CO2’en og styrker lokalsamfundet
Foruden at udvide fjernvarmeområdet og styrke driften, så har Kenny også medvirket til, at der er blevet skruet markant op for den grønne omstilling.
Fossile brændstoffer i form af kul og olie er helt ude af billedet og siden 1993 har Fjerritslev Fjernvarme i stedet hovedsageligt været drevet af en stor fliskedel med en ydelse på 22 MHw.
I dag gør den miljøvenlige flis (energipil og skovflis) en mærkbar forskel. Hvert år kan værket nemlig erstatte flere tusinde liter fyringsolie – alene én hektar flis svarer til mellem 4.000 og 5.000 liter olie.
Derudover har Kenny og varmeværket også sørget for, at flisen kommer fra lokale savværker og maskinstationer, og at den bliver transporteret af lokale vognmænd. Ved at holde produktion og transport af flisen lokalt forankret, holder man gang i lokalsamfundet samtidig med, at man slipper for at importere fra andre lande – noget, der ellers ville have givet en markant større CO2-udledning.





