Solenergi

Solenergi - Teknologien til udnyttelse af solenergi kan opdeles i to systemer: termiske, solvarme, og elektriske, fotovoltaiske. Solenergi anlæggene kan enten fungere decentralt eller i tilknytning til el- og varmeforsyningsnettet, og der er således et enormt spektrum af muligheder

Leverandører af og viden om Solenergi:


BUCCMA ENERGY ApS

Hørsøvej 3A
8830 Tjele
Tlf.: 87 50 01 10
E-mail: info@buccmaenergy.com

www.buccmaenergy.com

Kompetencer: Ventilation, Kaloriferer, Lufttæpper, Solcelleanlæg, Solenergi, Varmeflader, Ventilationsanlæg, Ventilationskanaler

Læs mere om BUCCMA ENERGY ApS


Mere viden om solenergi:

Solenergi har i de senere år for alvor vundet indpas, ikke mindst på grund af den "grønne omstilling". Solenergi er mange ting, det kan eksempelvis være solceller og solvarme. Men solenergi er også specielfilm opsat på vinduer eller facader. Solenergi er gratis energi, når der ses bort fra etableringsomkostningerne.


Norges største busselskab, NETTBUSS monterer solcelle teknologi på deres busser


26.jun 2018


Nu rulles teknologien ud i hele europa med udgangspunkt i Vejle

Projektet omfatter en robust systemløsning med en helt speciel solcelle teknologi. Dette kombineret med en nyudviklet elektronisk ladeteknologi samt software-løsninger, muliggør installation på moderne busser. Løsningen er over flere år udviklet af Green Energy A/S, en virksomhed som blandt andet står bag Green Energy Scandinavia med europæisk hovedsæde i Vejle.

Nettbuss er Norges største busselskab, og det er vigtig for Nettbuss at ligge på forkant af teknologiudviklingen.

- Vi er stolte over, at kunne lancere dette unike demonstrationssprojekt med ti busser som der er installeret solceller på, siger adm. dir. Ole Engebret Haugen i Nettbuss AS.

Den nye teknologi benytter bussens tag overflader og gør det muligt at producere strøm med gratis energi fra solen. Dette reducerer bussens brændstofforbrug med ca. fem procent og styrker levetiden på bussens batterier.

- Øget oppetid som sikrer drift, reduceret brændstofforbrug og reduceret CO² udslip på ca. 2,5-3 tonn per bus, er en god kombination som vi også vil anvende på andre busruter, fortsætter Haugen.

Bussene vil hovedsageligt køre lokalt i Hønefoss og Oslo, på kontrakt med trafikselskabet Brakar, som er ansvarlig for drift og udvikling af den kollektive trafik i det norske amt Buskerud. 93 procent af bussene som kører for Brakar kører i dag på biodiesel, men i fremtiden er det først og fremmest elektrisk drift Brakar ønsker at satse på i byområdene. Solcelle løsningen er også udviklet til elbusser.

 - Dette er et spændende projekt, siger Terje Sundfjord, som er administrerende direktør i Brakar. Vi har allerede et godt samarbejde med Nettbuss om gode miljøløsninger, og sætter stor pris på, at vores operatør nu prøver ny teknologi på bussene som kører for os. Vi tror solcelleenergi kan blive et vigtig bidrag til grøn mobilitet i fremtiden, siger han.

Naturen giver en hjælpende hånd til bussen

- Kunsten er at fange og anvende de vedvarende energirecurser vi omgives af, siger Eystein Aspesletten, som er stifter og ejer af virksomheden Green Energy A/S.  Selskabet har efter lang tids udvikling leveret solcelleteknologien til busserne. Lade-algoritmer, solceller, elektronik og moderne busser, avancerede overvågningssystemer og sky-løsninger er en svær cocktail at få sat sammen.  Aspesletten understreger, at samarbejdet mellem de involverede parter har fungeret godt og er stolt over resultatet som nu gennem det store europæiske projekt GreenTechBus.com skal udbredes til alle busselskaber i Europa.

Den nye solcelleteknologi er en ny type solceller som både er bøjelige og mere lysfølsomme, noget som gør dem velegnet til brug på taget af en bus.