Kraftværker skal være grønnere og mere fleksible

Dette billede illustrere Kraftværker skal være grønnere og mere fleksible

 Vi havde 15 blokke i drift for få år siden. Seks af dem er
lagt i mølpose, mens ni fortsat er i drift. Om de fortsætter,
afhænger bl.a. af varmegrundlaget og mulighederne for at få
aflønnet kraftværkernes fleksibilitet, for elmarkedet er ikke nok
til at holde dem i live, siger koncerndirektør Thomas Dalsgaard fra
DONG Energy, der ejer de fleste af de centrale kraftværker.

Energinet.dk er ved at starte en dialog med branchen om
fremtidens markedsvilkår, og Thomas Dalsgaard fremhæver en aftale
om Kyndbyværket som et eksempel på, hvordan kraftværkerne i denne
Markedsmodel 2.0 kan få en vigtig plads i det samlede system. DONG
Energy og Energinet.dk har indgået en femårig aftale (2016-2020)
om, at Kyndbyværket sammen med gasturbinen på Masnedøværket, der
fjernstyres fra Kyndby, fortsat skal fungere som reservekraftværk
på Sjælland.

Værkerne skal altså kunne gå i drift med minutters varsel, hvis
der opstår udfald på andre kraftværker, hvis
transmissionsforbindelser svigter, eller hvis vindmøllerne står
musestille.

Vi har vundet en del af kontrakten med 474 MW ud af 600 MW, så
der er også kommet andre aktører ind i dette marked. Jeg synes
samlet set, at det et eksempel på en god model for, hvordan vi kan
indrette os i den nye verden, siger Thomas Dalsgaard til
Nyhedsbladet Dansk Energi.

En tilsvarende model eller noget lignende kan blive udbredt til
også at kunne dække en bredere vifte af de fleksibilitets- og
backupmuligheder, som er nødvendige for at kunne opretholde en høj
forsyningssikkerhed:

Det langsigtede perspektiv i Kyndby-aftalen betyder, at
samfundet fortsat får glæde af anlægget som et vigtigt element i
forsyningssikkerheden på Sjælland – og det til en konkurrencedygtig
pris, siger Thomas Dalsgaard og påpeger, at den snart ‘arbejdsløse’
gasturbine på Kyndbyværket bliver ‘mølposet’, hvis det ikke lykkes
DONG Energy at finde nye opgaver til den.

Omstilling til biomasse er en anden overlevelsesstrategi for
nogle af kraftværksblokkene. Herningværket, Randersværket og dele
af de andre værker – herunder Avedøreværket, Studstrupværket,
Amagerværket og Fynsværket – har længe fyret med halm, flis og
træpiller. 

DONG Energy håber, ifølge Thomas Dalsgaard, på inden
sommerferien at træffe investeringsbeslutning om omstilling fra kul
til træpiller på Studstrupværket og fra naturgas til flis på
Skærbækværket.

Tanken er, at vi ved at bruge forskellige brændsler gør
forretningen mere robust, siger Thomas Dalsgaard, der vurderer
investeringsomfanget til 3-5 mia. kr. for den samlede konverterting
af DONG Energys kraftværker.

Læs mere i Nyhedsbladet Dansk Energi nr. 7/2014, der netop er
udkommet.

Cookie-indstillinger