Arbejdsgiverne – Virksomhederne skal lære at holde af den nye udbudslov
Så er den nye udbudslov trådt i kraft – en lov der i den grad
deler vandene. Men uanset om man kan lide den eller ej, er man nødt
til at indstille sig på, at det er en del af en ny virkelighed, som
man må lære at navigere i som virksomhed. Vores medlemskab af EU er
ikke til diskussion, og der følger nogle andre regler som
konsekvens heraf.
Arbejdsgiverne har i samarbejde med Håndværksrådet gjort, hvad
vi kunne for at beskytte hjemmemarkedet. Danmarks lønninger og
prisniveau er væsentlig højere end i mange af de lande, vi
konkurrerer med. Derfor skal vi sørge for, at årsagerne til det
høje niveau – eksempelvis i forhold til social ansvarlighed – også
regnes med.
Tidligere blev der ikke altid skelet så meget til om
medarbejderne var ansat på overenskomst, om virksomheden tog
lærlinge, og hvilken belastning produktet havde på miljøet – de
såkaldte life-cycle costs, hvor eksempelvis vandhaner, der har
samme funktionalitet, men som holder ti år længere, samlet set
belaster miljøet mindre. Men med den nye udbudslov kommer alle
disse ting i spil i langt højere grad. Også når opgaver udbydes på
europæisk plan – og det er ganske afgørende.
Men der er også ulemper. Hvis man tidligere var vant til, at man
automatisk fik de større opgaver på eksempelvis en skole, når man
var den der plejede at klare de mindre ting, som vedligeholdelse af
radiatorer, så er det en ny virkelighed. I dag skal meget mere i
udbud, og det stiller andre krav til virksomhederne. Det betyder
til gengæld også mere gennemsigtighed, og er det mest retfærdige på
den lange bane.
Men der kan også være dem, der ikke er enige i hvordan, at
referencerne bliver bedømt, når virksomhederne skal
prækvalificeres. Og der er også dem, der synes at papirarbejde
generelt fylder alt for meget i deres dagligdag. I Arbejdsgiverne
har vi fornylig foretaget en undersøgelse blandt vores
medlemsvirksomheder, der viste at over halvdelen betragter
administrative opgaver og lovgivning, som deres største
udfordringer.
Det er synd og uheldigt for Danmark. De små og mellemstore
virksomheder udgør rygraden i det danske erhvervsliv, og de skal
hellere kunne holde deres fokus på at skabe vækst. De skal hjælpes,
og her er der en stor formidlingsopgave. Forskellige
brancheorganisationer tilbyder kurser, der kan klæde virksomhederne
bedre på til at håndtere de nye regler. Så de kan holde fokus på
det, der egentlig er vigtigt. Indtjening, konkurrence og nye
markeder. Endelig er vi også nødt til at se tiden an og se hvordan
lovgivningen bliver implementeret – den udvikling følger vi nøje i
Arbejdsgiverne.






