Lærlinge er en samfundspligt

Dette billede illustrere Lærlinge er en samfundspligt

Af Frank Andersen, uddannelseskonsulent i
Arbejdsgiverne

Nu lagde han særligt mærke til alle de mange fordele.
Eksempelvis udvikler man sig som virksomhed på en anden måde, når
man hele tiden får nye unge ind, man skal forklare tingene til. Man
bliver konfronteret med sine egne rutiner.

Men mest af alt handlede det egentlig ikke om, hvad han selv
havde ud af det. Det handlede om, at det var det rigtige at gøre.
Det handlede om at give noget tilbage. Hvordan var han selv blevet
håndværker, som var grundlaget for den virksomhed, han havde
opbygget? – han havde fået en læreplads. Det handlede om at tage et
ansvar for at uddanne den næste generation.

Her havde han fat i noget. Det er nemlig en samfundspligt at
uddanne lærlinge. Og det er han faktisk ikke den eneste
virksomhedsejer, der har blik for. Særligt blandt de små og
mellemstore virksomheder er man rigtig flinke til at ansætte
lærlinge. Her tager man gerne sin del. Blandt de helt store
virksomheder har man tilsyneladende en anden tankegang. Her har man
i årevis haft det godt med at køre på frihjul.

Og det med at ansatte lærlinge er en vigtig sag. Der skal bruges
flere praktikpladser. Der er i dag 80.000 erhvervsskoleelever i
praktik. Af de 80.000 elever er 11.000 elever i skolepraktik, som
er godt nok til, at de som færdiguddannede hurtigt bliver afsat på
arbejdsmarkedet. Og det er det, som betyder noget. Der er altså
ingen grund til panik. Men der skal bruges flere praktikpladser i
fremtiden.

Faktum er, at vi kommer til at mangle 30.000 håndværkere om bare
fem år, viser beregninger fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Det
er man fra politisk hold så småt blevet opmærksom på. Men
politikerne kan heller ikke trylle. Skal man for alvor vende
udviklingen, må erhvervslivet selv tage ansvar, hele erhvervslivet,
også de helt store virksomheder. Få nu ansat de lærlinge – det er
en samfundspligt. 

Cookie-indstillinger