Har du brug for en beregning til at finde det korrekte transportbånd – Så se her
Leveret af Nikatech
Når man dimensionerer og beregner et transportbånd, skal man tage højde for flere tekniske faktorer for at sikre optimal drift og effektivitet.
1. Parametre til Beregning af Transportbånd
Følgende faktorer er essentielle for at beregne den nødvendige effekt og udforme transportbåndet korrekt:
- Båndlængde (LLL): Afstanden mellem drivstation og vendehjul (m).
- Båndhastighed (vvv): Typisk i m/s.
- Nominel belastning (QQQ): Transporteret masseflow i kg/s eller ton/time.
- Båndets bredde (BBB): Afhængig af materialet og kapacitetskravene.
- Friktionskoefficient (μ\muμ): Afhængig af rullelejer, båndmateriale og omgivelser.
- Hældning (α\alphaα): Transportbåndets vinkel i forhold til horisontalplanet.
- Effekttab (PtabP_{\text{tab}}Ptab): Inkluderer mekaniske tab og modstand i systemet.
2. Beregning af den Nødvendige Effekt
Den totale effekt, der kræves for at drive et transportbånd, er summen af:
- Effekten til at overvinde rulle- og båndfriktion
- Effekten til at accelerere lasten
- Effekten til at overvinde højdeændring (hvis relevant)
Den samlede effekt kan beregnes som:P=Pfrik+Pløft+PaccP = P_{\text{frik}} + P_{\text{løft}} + P_{\text{acc}}P=Pfrik+Pløft+Pacc
hvor:
- Friktionstab (modstand i lejer, ruller og bånd)Pfrik=μ⋅mtotal⋅g⋅vP_{\text{frik}} = \mu \cdot m_{\text{total}} \cdot g \cdot vPfrik=μ⋅mtotal⋅g⋅vhvor
- μ\muμ = Friktionskoefficient
- mtotal=mlast+mba˚ndm_{\text{total}} = m_{\text{last}} + m_{\text{bånd}}mtotal=mlast+mba˚nd (kg)
- ggg = Tyngdeaccelerationen (9,81 m/s²)
- vvv = Båndhastigheden (m/s)
- Løftearbejde (hvis transportbåndet har en hældning)Pløft=mlast⋅g⋅hløft/tP_{\text{løft}} = m_{\text{last}} \cdot g \cdot h_{\text{løft}} / tPløft=mlast⋅g⋅hløft/thvor
- hløfth_{\text{løft}}hløft = Højdeforskel (m)
- ttt = Tid (s)
- Accelerationsarbejde (ved start)Pacc=12mtotalv2/tstartP_{\text{acc}} = \frac{1}{2} m_{\text{total}} v^2 / t_{\text{start}}Pacc=21mtotalv2/tstarthvor
- tstartt_{\text{start}}tstart = Tid til fuld hastighed (s)
Den samlede effekt beregnes så ved at lægge alle komponenter sammen og tilføje en sikkerhedsfaktor (SFSFSF) typisk på 1,2-1,5.Ptotal=(Pfrik+Pløft+Pacc)⋅SFP_{\text{total}} = (P_{\text{frik}} + P_{\text{løft}} + P_{\text{acc}}) \cdot SFPtotal=(Pfrik+Pløft+Pacc)⋅SF
3. Eksempel på Beregning
Data for transportbånd
- Længde: L=20L = 20L=20 m
- Båndhastighed: v=1,5v = 1,5v=1,5 m/s
- Transporteret masse: mlast=500m_{\text{last}} = 500mlast=500 kg
- Båndmasse: mba˚nd=200m_{\text{bånd}} = 200mba˚nd=200 kg
- Friktionskoefficient: μ=0,02\mu = 0,02μ=0,02
- Hældning: α=10°\alpha = 10°α=10°
- Accelerationstid: tstart=5t_{\text{start}} = 5tstart=5 sek
- Sikkerhedsfaktor: SF=1,3SF = 1,3SF=1,3
Beregning af effekt
- FriktionstabPfrik=0,02⋅(500+200)⋅9,81⋅1,5P_{\text{frik}} = 0,02 \cdot (500 + 200) \cdot 9,81 \cdot 1,5Pfrik=0,02⋅(500+200)⋅9,81⋅1,5Pfrik=205,8WP_{\text{frik}} = 205,8 WPfrik=205,8W
- LøftearbejdePløft=500⋅9,81⋅(20⋅sin(10°))/1P_{\text{løft}} = 500 \cdot 9,81 \cdot (20 \cdot \sin(10°)) / 1Pløft=500⋅9,81⋅(20⋅sin(10°))/1Pløft=1704,7WP_{\text{løft}} = 1704,7 WPløft=1704,7W
- AccelerationsarbejdePacc=12⋅700⋅(1,5)2/5P_{\text{acc}} = \frac{1}{2} \cdot 700 \cdot (1,5)^2 / 5Pacc=21⋅700⋅(1,5)2/5Pacc=157,5WP_{\text{acc}} = 157,5 WPacc=157,5W
- Total effektPtotal=(205,8+1704,7+157,5)⋅1,3P_{\text{total}} = (205,8 + 1704,7 + 157,5) \cdot 1,3Ptotal=(205,8+1704,7+157,5)⋅1,3Ptotal=2701,3W=2,7kWP_{\text{total}} = 2701,3 W = 2,7 kWPtotal=2701,3W=2,7kW
Resultat
Den nødvendige effekt til transportbåndet er ca. 2,7 kW.
4. Konklusion
✅ Transportbånd kræver en detaljeret teknisk beregning for at sikre korrekt valg af motor og drivsystem.
✅ De vigtigste faktorer er båndlængde, hastighed, masse, friktion og hældning.
✅ En sikkerhedsfaktor sikrer, at båndet kan håndtere variable belastninger uden problemer.
Enhedsomregner/Enhedsberegner til omregning af enheder. Her kan du omregne mange enheder i flere kategorier som længde, areal, densitet, energi, masse, kraft, tryk, hastighed, temperatur, volumen med mere. Du finder den her

