Ladestandere
Ladestandere til Elbiler: Effektiv Opladning
Ladestandere er enheder, der bruges til at oplade genopladelige batterier eller batteripakker til forskellige elektroniske enheder. Dette kunne være mobiltelefoner, bærbare computere, elbiler, elektriske køretøjer og meget mere. Effektiviteten af ladestandere er en vigtig faktor, der påvirker opladningsprocessen, energiforbruget og miljøpåvirkningen.
Ladestandere bruges til opladning af el-biler og hybridbiler, både på offentlige steder, men også hjemme hos private, såvel som ved private virksomheder. Ladestandere kommer i mange afskygninger og størrelser og med forskellig ladekapacitet.
Leverandører af Ladestandere:
ELIT Scandinavia ApS
Herstedvang 8
2620 Albertslund
Tlf.: 48 44 60 60
E-mail: elit@elit.dk
Legrand Danmark A/S
Stamholmen 155, 3. Sal
2650 Hvidovre
Tlf.: 36 34 05 90
Mail: Mail: info.danmark@legrand.com
NEWTEK ApS
Kærvej 39
5220 Odense SØ
Tlf.: 21 24 24 54
E-mail: mny@newtek.dk
Schneider Electric Danmark A/S
Lautrupvang 1
2750 Ballerup
Tlf.: 88 30 20 00
Mere info om Lade-standere:
Lad os udforske dette nærmere:
- Funktion: De fungerer ved at forbinde et strømkilde til et batteri eller en batteripakke og levere den nødvendige elektriske strøm til at genoprette batteriets opladning. Dette kan ske via en række forskellige tilslutningsmetoder og opladningsteknologier afhængigt af det specifikke batteri og enhed, der oplades.
- Effektivitet: Effektiviteten af en ladestander angiver, hvor meget af den elektriske energi, der tilføres ladestanderen, rent faktisk bruges til at oplade batteriet, og hvor meget der går tabt som varme eller andre former for energitab. Højere effektivitet betyder, at mindre energi spildes under opladningsprocessen, hvilket resulterer i en mere økonomisk og miljøvenlig drift.
- Faktorer der påvirker effektivitet: Flere faktorer kan påvirke effektiviteten af en ladestander, herunder opladningsteknologi, strømforsyningens kvalitet, ledningsmateriale, opladningshastighed og temperaturstyring. Avancerede ladestandere kan have indbyggede mekanismer til at optimere opladningsprocessen og minimere energitab.
- Fordele ved høj effektivitet: En høj effektivitet i en ladestander giver flere fordele, herunder hurtigere opladningstider, lavere energiforbrug, reduktion af varmegenerering og længere levetid for batteriet. Derudover kan det bidrage til at reducere omkostningerne og miljøpåvirkningen ved elektricitetsforbrug.
- Standarder og regulering: Der er etableret internationale standarder og reguleringer for effektiviteten af ladestandere, såsom EU's økodesigndirektiv og Energy Star-certificeringer, der fastlægger krav til energieffektivitet og strømforbrug for elektroniske enheder og apparater, herunder ladestandere.
Samlet set er effektiviteten af len ladestander en vigtig faktor at overveje, når man vælger og bruger disse enheder. Ved at vælge ladestandere med høj effektivitet kan man opnå hurtigere og mere økonomisk opladning af batterier samtidig med at man reducerer energiforbruget og miljøpåvirkningen.
Installation og opstilling af Ladestandere bør altid udføre af en Aut. Installatør da sikkerheden må og skal være i top når der arbejdes med El / Strøm.
Ny rapport afslører udfordringer for tovejsopladning af elbiler i Europa
Ny rapport afslører udfordringer for tovejsopladning af elbiler i Europa
Eaton - Mere fleksibilitet i elnettet kan føre til betydelige klimagevinster i Europa – faktisk kan intelligent udnyttelse af batterier til elbiler indbringe hele 9,9 milliarder euro fra 2030. Det afslører en ny rapport.
Tovejsopladning af elbiler (V2X) og intelligente energilagringssystemer er afgørende for Europas grønne omstilling. Det viser en ny rapport fra smartEN og DNV foretaget på vegne af Eaton.
Rapporten er den første af sin art og tager temperaturen på udviklingen af det europæiske elbil-marked og gør status over tovejsopladning (V2X) i Belgien, Danmark, Frankrig, Tyskland, Storbritannien, Italien, Norge, Holland, Polen, Sverige og Spanien.
Den konkluderer, at V2X kan give fordele på 9,9 milliarder euro i EU inden 2030. Trods de positive økonomiske udsigter viser rapporten dog, at kun Storbritannien, Frankrig og Holland har fuldt fungerende fleksibilitetsmarkeder for V2X-teknologi.
Ifølge Nick Luitwieler, direktør hos Eaton Danmark, er dette problematisk, da det hindrer en bred anvendelse af V2X-teknologien, der både rummer store økonomiske og klimamæssige potentialer:
”Vi kan ikke længere kun satse på de store forsyningsanlæg, når det kommer til at tackle vores stigende behov for energilagring i overgangen til ren energi. Fremtidens energisystemer kommer i høj grad til at hvile på fleksible teknologier som V2X. Men det kræver politisk støtte og ikke mindst, at virksomheder og forbrugere får klarhed om de langsigtede planer for tovejsopladningen i Europa,” siger Nick Luitwieler, direktør hos Eaton Danmark.
Rapporten peger på flere udfordringer for tovejsopladning, herunder manglen på en fælles EU-ramme, dobbeltbeskatning af energi, begrænset adgang til elmarkedet og udynamiske priser.
Den advarer også om, at manglen på en klar V2X-implementeringsplan kan føre til betydeligt energispild, da europæiske elbilbatterier kan være uudnyttede op til 90 procent af tiden.
Høj smartmåler- og elbilsandel i Danmark baner vejen for V2X
Zoomer man ind på rapportens lokale konklusioner, skiller Danmark sig positivt ud i forhold til at implementere smarte målere. Sammen med Italien, Spanien, Norge og Sverige har Danmark opnået næsten 100 procent udrulning af smarte målere, hvilket giver forbrugerne adgang til elprisernes udviklingen, som igen skaber grobund for at indføre V2X.
I det hele taget peger rapporten på, at Danmark viser gode takter i overgangen til V2X-teknologien – både når det gælder andelen af elbiler og gunstig ladeinfrastruktur.
Når det gælder elbiludbredelsen, indtager Danmark sammen med Holland en flot andenplads over flest nysolgte elbiler i Europa med en elbilsandel på henholdsvis 38 og 36 procent. Norge ligger fortsat helt i front med 88 procent elbiler blandt nysolgte biler.
Desuden er V2X-teknologier tilladt i det danske energimarked, selv om der endnu ikke er tale om implementering i fuld skala. Dog er den danske dobbeltbeskatning på energilagring ifølge rapporten fortsat en barriere for fuld udrulning.
Rapporten er udarbejdet af smartEn og DNV med støtte fra Eaton, Enel X, ev energy, Octopus Energy, The Mobility House, Elli og tiko.
Læs hele rapporten her.
Trafikknudepunkt i Aalborg Øst udvides med kraftig lynlader
Trafikknudepunkt i Aalborg Øst udvides med kraftig lynlader
Opgraderingen af Vejdirektoratets tidligere samkørselsplads ved Universitetsboulevarden i Aalborg Øst står nu færdig. Senest har energiselskabet DCC Energi færdiggjort etableringen af en lynhurtig ladestander, der dermed supplerer det nye trafikknudepunkts øvrige faciliteter med en ny mulighed for lynladning med op til 300 KW.
Elbilister i og omkring Aalborg får nu endnu bedre muligheder for at ”tanke” strøm. Energiselskabet DCC Energi har nemlig netop officielt åbnet sin spritnye lynlader på trafikknudepunktet tæt ved Universitet, Gigantium og Nordjyske Motorvej. Dermed fortsætter udviklingen af det trafikale knudepunkt i Aalborg Øst, som Vejdirektoratet satte i gang tidligere på året.
”Målet med den udvikling, der lige nu sker på området i Aalborg, er at fremme mulighederne for samkørsel og mere bæredygtig mobilitet. Det involverer i sagens natur både offentlig transport, elcykler og elbiler. Og specielt sidstnævnte passer godt til vores ambitioner om at gøre livet som elbilist nemt og trygt. Derfor har vi også valgt at udbygge vores eksisterende lademuligheder på trafikknudepunktet, der består af mere traditionelle ladestandere, med en kraftig lynlader,” siger Søren Møller Maretti og tilføjer:
”Dermed har vi nu reelt en hel lille ladepark på området, der giver plads til, at otte elbiler kan lade på én og samme tid. Så kan de, der f.eks. har fået et lift med en kollega videre, bruge de traditionelle AC-ladere, mens elbilister, der hurtigt skal have strøm på, kan benytte vores lynlader. Med en kapacitet på hele 300 KW klarer den en opladning fra 20-80 procent på kun 20 minutter for de fleste moderne elbiler”.
Ud over lynladeren og de seks traditionelle AC-ladestandere byder trafikknudepunketet bl.a. også på et større antal parkeringspladser, grønne områder med borde og bænke, overdækket venteområde samt et nyetableret toilethus. Anlægget er et forsøg, hvor Vejdirektoratet ser på, om og hvordan eksisterende samkørselspladser i bynære områder og tæt på motorveje kan omdannes til effektive knudepunkter som mødesteder for flere forskellige transportformer.
Fuld fart på med nye lynladere
Udbygningen af ladefaciliteterne tæt ved Nordjyske Motorvej er ifølge Søren Møller Maretti tæt forbundet med DCC Energis igangværende investeringer i lynladere i hele landet. Her har også flere nordjyske Shell tankstationer den senere tid åbnet for ladestandere. Blandt andet i Thisted, Saltum, Løgstør og senest i Klarup og på Engtoftevej i Aalborg. Og i dag tilbyder ca. 50 Shell tankstationer lynladning til de stadig flere elbilister i Danmark.
”På sigt vil op mod 100 af vores tankstationer blive udstyret med lynladere i stil med den, der nu er åbnet i Aalborg Øst. Vores tankstationer er velplaceret langs vejnettet, og det giver os gode muligheder for at hjælpe elbilisterne fra A til B. Men samtidig ser vi også på, om der er muligheder for at etablere ladere i samarbejde med andre parter, som vi netop har gjort i Aalborg,” siger han.
Betaling for både lynladning og ladning ved de seks øvrige AC 22 KW-standere på trafikknudepunktet i Aalborg sker med enten kreditkort, ladebrikker fra flere forskellige udbydere, med Shell Recharge-app’en eller med det nye Shell Card Mobilitetskort, som kan benyttes til betaling på ca. 11.000 ladestandere i Danmark og mere end 600.000 ladestandere i hele Europa.
Sikker opladning til alle behov – Eaton
Sikker opladning til alle behov – Eaton
Eatons nye Green Motion-serie af ladere tilbyder et omfattende sortiment af AC- og DC-ladere samt det opladningsudstyr, styringssystemer og avancerede software, der er nødvendig for at integrere dem sikkert i alle typer bygninger.
AC-ladere til alsidigt brug
Eatons AC-ladere er skræddersyede til elbiler med Type 2 udtag. De passer perfekt til både private hjem og større bygninger. Green Motion Building-modellen egner sig til arbejdspladser med store elbilflåder, erhvervsparker, indkøbscentre, boligblokke og andre steder, hvor der er behov for at oplade flere elbiler på én gang.
Green Motion AC-laderne kan monteres på væggen eller med en gulvstander, og ladernes kompakte design gør, at de bruger minimal plads.
Hurtigopladning med en DC-lader
Når tiden er knap, er Green Motion DC-lader det rette valg. Den oplader med en højere frekvens end AC-laderne, så du hurtigt kan komme videre
DC-laderen fra Eaton er enkel at montere, har flere monteringsmuligheder, enkel kabelhåndtering, galvanisk isolation og IMD for øget sikkerhed. Derudover har den både CCS 2- og CHAdeMo-udtag, som passer til de fleste typer elbiler. DC-laderen er ideel til destinationsladning og i offentlige og private parkeringsanlæg, men også ideel til motorvejsopladning.
Indendørs eller udendørs?
Både AC- og DC-laderne kan bruges både uden- og indendørs, med løsninger som passer alt fra boligbygninger til kommercielle bygninger, offentlig parkering og elbilsflåder.
Nyheder og Indlæg om Ladestandere
Seneste om Ladestandere