Navigationsudstyr

Navigationsudstyr anvendes for at kunne navigere frem til et mål om det er på land eller vand. Navigationsudstyr bruger satelitter for at kunne få de mest præcise måling på nuværende placering og på ruten hen til et ønsket mål

Leverandører af og viden om Navigationsudstyr:

 


Schneider Electric Danmark A/S


Lautrupvang 1
2750 Ballerup
Tlf.: 88 30 20 00

www.schneider-electric.dk

Kompetencer: Alarmanlæg, Antenneanlæg, Batterier, Belysning, El - og elforsynings produkter, El anlæg, El- og styretavler, El-installation, Elektriske isolationssystemer, Elektromotorer, Generatorer, Elektronikmontage, Elektronikudvikling, Elforsyningsprodukter, Energibesparelser, Energiprojekter, Energisektor - service og vedligehold, EX-udstyr, Flugtvejsarmaturer, Frekvensomformere, Installationsmateriel, Invertere, Ladere, Omformere, strømforsyninger, Kabel- og rørgennemføringer, Kabelrør, Kabelskabe, Kabinetter, Kabler, Koblingskabe, Luftledningsmateriel, Målere, måleinstrumenter, Montage, Muffer, Projektering af energianlæg, Relæer, Samtaleanlæg, Sikkerhedsbelysning, Sikringer, Styringer, Teknisk dokumentation, Tele og svagstrøm, Transformere, Transformerstationer

Læs mere om Schneider Electric Danmark A/S


ABB’s DEGO IV software indfrier løfte om brændstofbesparelse på Stena Line fartøj




Stena Scotia’s fjerde generation DEGO IV fartregulator og actuator tilføjer rulledæmpning samt en ny brændstofbesparende dimension til skibets performance management software
Som lovet til Stena Line’s færge Stena Scotia gav en væsentlig opgradering af ABB’s kontrolsystem software en operationel og målbar gevinst på driften, allerede inden for en måned. Den avancerede fartregulator DEGO IV og styresystemet om bord på færgen, er blevet forbedret, så kontrollen over fartøjets fremdrivningssystem minimere rulninger og rorbevægelser. Dette resulterer i en nye og yderligere besparelser på brandstofforbruget, samtidig med at besætningens forhold forbedres. Den fjerde generation af DEGO IV software indsamler data fra sensorer, der overvåger 60 parametre om bord i realtid, herunder motorydelse (RPMS, skyllelufttryk, brændstofforbrug, mv.), skruens ydeevne (stigning, forskydning, drejningsmoment og kraft), ror/fartøjets tyngdepunkt for torque og informationer fra navigationssystemet. I en forbedret version udnytter DEGO IV en datamodel til gennem simulering af forudsige de næste to rulleperioder i søen, for der igennem at minimere rulninger og dermed reducere brændstofforbruget. Dick van der Ent, Energy Efficiency Manager hos Stena Line BV, siger: “For os er det vigtigt at minimere det daglig brændstofforbrug og de forbundne udledninger. ABB garanterede os en minimum besparelsesmulighed på 3% ved brug af den seneste generation af DEGO IV systemet.” DEGO IV udgør en vigtig af ABB’s sortiment af energieffektiviseringsværktøjer til søfartsindustrien. Graden af effektivitetsforbedring afhængig af skibstype, havforhold og type af autopilot. De første installationer af DEGO IV i 10 fartøjer viser en brændstofbesparelses potentiale i området 5-7% baseret på en reduktion af rulninger på 20-40% og en reduktion af rorudslag på 15-60%. ”Den nyeste generation af vores DEGO-system er et fremragende eksempel på, hvordan vores integrerede løsninger hjælper til optimering af energiforbrug på alle typer skibe, fra nybygninger til eksisterende fartøjer, som fx Stena Scotia,” siger Juha Koskela, direktør for ABB’s marine og havne forretning. “I et samfund, der kræver, at skibsfart skal være mere bæredygtig, og med regler og forskrifter om grøn skibsfart, lægger ABB sine kræfter i at hjælpe sine kunder til at leve op til disse krav.” ABB’s marinesoftware portefølje er designet til at give redere og rederier muligheden for at visualisere data til brug for fartøjets mandskab om bord og med rederiets afdelinger på land. I 2016 prøvede Stena Scotia ABB’s overvågningssystem for drejningsmomenter – Torductor Marine. Dette system måler propelleraksens ydeevne for at bekræfte, at fartøjet overholder International Marine Organization’s Ship’s Energy Efficiency Management Plan (SEEMP). Systemet har demonstreret dets evne til at måle propulsion power, Specific Fuel Oil Consumption (SFOC), totale antal akselomdrejninger (RPM) og den totale mængde af energi forbrugt på rejsen. På denne baggrund indgik Stena Line en handelsaftale om at tage Torductor Marine om bord på Stena Scotia.