Additiver

Additiver

Additiver er stoffer, der tilsættes til materialer, produkter eller processer for at forbedre eller ændre deres egenskaber, ydeevne eller anvendelighed. Additiver anvendes bredt i forskellige industrier, herunder fødevareproduktion, kemisk produktion, farmaceutisk produktion, byggeri, bilindustrien, kosmetik og mange andre områder. Formålet med at bruge additiver varierer afhængigt af den specifikke anvendelse, men det kan omfatte forbedring af holdbarhed, farve, smag, struktur, stabilitet og meget mere.

Leverandører af Additiver:

Borup Kemi I/S

Bækgårdsvej 53
4140 Borup
Tlf.: 57 56 00 20
E-mail: kontakt@borupkemi.dk

www.borupkemi.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

Motorverk

Gungevej 9, 2650 Hvidovre
Bugattivej 15, 7100 Vejle
Telefon: 81 900 900
Mail: info@motorverk.dk

www.motorverk.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

Norner AS

Asdalstrand 291
3962 Stathelle, Norge
Tlf.: +47 35578000
E.mail: post@norner.no

www.norner.no

Se hele vores produktprogram og profil her

PayBack Danmark ApS

Hjulmagervej 1
4300 Holbæk
Tlf.: 93 87 93 86
E-mail: info@pld.dk

web

Se hele vores produktprogram og profil her

SEAB Danmark A/S

2640 Hedehusene
Baldersbuen 15 F
Tlf.: 45 82 15 00
E-mail: info@seab.dk

www.seab.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

Würth Industri Danmark A/S

Merkurvej 5
6000 Kolding
Tlf.: 73 20 73 20
E-mail: salg@wuerthindustri.dk

www.wuerthindustri.dk

Se hele vores produktprogram og profil her


Mere viden:

  1. Fødevareadditiver: Disse inkluderer konserveringsmidler, farvestoffer, smagsforstærkere, emulgatorer, fortykningsmidler og antioxidanter, der bruges til at forbedre smag, udseende, konsistens og holdbarhed af fødevarer.
  2. Farvestofadditiver: Anvendes i produkter som farver, farvestoffer, blæk og maling for at give dem den ønskede farve eller nuance.
  3. Smøremiddeladditiver: Tilsættes smøremidler som olie og fedt for at forbedre smøreevnen, reducere slid og forhindre korrosion.
  4. Plastadditiver: Bruges til at ændre plastmaterialets egenskaber, såsom styrke, fleksibilitet, farve og brandmodstand.
  5. Betonadditiver: Anvendes i betonblandinger for at forbedre styrke, holdbarhed, hærdningstid og andre egenskaber.
  6. Farmaceutiske: Disse omfatter fyldstoffer, bindemidler, smøremidler og dispergeringsmidler, der bruges til at forme og forbedre tabletters egenskaber.
  7. Brændstofadditiver: Tilsættes brændstoffer for at forbedre ydeevnen, reducere emissioner, forhindre korrosion og forbedre brændstoføkonomien.
  8. Kosmetiske: Disse inkluderer duftstoffer, fortykningsmidler, fugtighedscremer og farvestoffer, der bruges til at forbedre udseendet og følelsen af kosmetiske produkter.
  9. Antioxidantadditiver: Anvendes til at forhindre oxidation og nedbrydning af materialer og produkter, såsom fødevarer og plast.

Teknologisk Institut – Skibe skal kunne sejle på metanol




Et nyt projekt støttet af Energistyrelsen vil udvikle en eftermonteret løsning til eksisterende skibe, så de kan sejle fossilfrit på det alternative brændstof metanol.

Fremtiden kræver alternative drivmidler. FN og den internationale maritime organisation IMO ønsker, at skibsfarten skal reducere drivhusgasser med 40 % i 2030 og 50 % i 2050. Her er et af de mest lovende fossilfrie brændstoffer til fremtidens skibsfart metanol. Nu skal nyt projekt udvikle teknologi til at ombygge eksisterende dieselskibe til fremtidens brændstoffer som fx metanol.

- Metanol soder ikke, har meget lav partikeldannelse og kan fremstilles CO2 neutralt af bl.a. biogas eller træ. Men i dag kan metanol kun anvendes med dual-fuel teknologi, dvs. at skibet har diesel som støttefyring. Dette kræver også en meget dyr ombygning af motorerne, siger seniorspecialist Kim Winther, Teknologisk Institut.

Genvej til fossilfri
Et nyt projekt metanol som brændstof i marinedieselmotorer, som er støttet af Energistyrelsens støtteprogram EUDP, vil gøre det økonomisk muligt for mange eksisterende skibe at sejle på metanol. Teknologisk Institut er projektleder og derudover deltager MAN Energy Solutions, Nouryon Surface Chemistry, Alfa Laval, DTU og Nordic Green.

– Vi ønsker med projektet at skabe en genvej, så skibe med dieselmotorer kan blive fossilfrie. Vi vil finde frem til en enkel løsning til eksisterende motorer, så skibsfarten kan erstatte diesel med metanol som et CO2 neutralt alternativt brændstof, siger seniorspecialist Kim Winther, Teknologisk Institut om bevæggrunden for projektet.

Efterspørgsel på alternative løsninger
MAN Energy Solutions oplever en del efterspørgsel på motorer til alternative brændstoffer og ønsker med projektet at kunne tilbyde en økonomisk, effektiv løsning til deres 4-takts motorer.

– Vi ønsker at dække markedet for skibsmotorer til mange forskellige brændstoffer. Metanol er prismæssigt et godt alternativ til diesel. Samtidig er det muligt at skaffe metanol overalt i verden og det er let at transportere. Derfor giver projektet god mening for os, fortæller ingeniør Klaus Petersen fra MAN Energy Solutions.

Optimale additiver
Dieselmotorer kan som udgangspunkt ikke fungere på metanol. Derfor skal der i projektet arbejdes med en række tekniske tiltag, dog uden større indgreb i selve motoren. Der skal bl.a. tilføjes luftforvarmning på motoren og en anden brændstof-booster skal udvikles af Alfa Laval. Desuden vil den hollandske kemi-koncern Nouryon, tidligere en del af Akzo Nobel, undersøge hvilken tilsætning af additiver der er optimal for den pågældende dieselmotor.

– Jeg er overbevist om, at projektet vil lykkedes, så jeg forventer, at vi kommer til at tilbyde en attraktiv servicepakke til metanol, når projektet er slut. Denne servicepakke skal helst være konkurrencedygtig på prisen og sikre, at vi stadig kan sejle med så høj ydelse som muligt, siger Klaus Petersen, MAN Energy Solutions.



Cookie-indstillinger