Reparation af pumper
Reparation af pumper
Reparation af pumper kan være nødvendig af flere årsager, herunder mekanisk slid, lækager, elektriske problemer eller generel vedligeholdelse for at sikre, at pumpen fungerer optimalt
Reparation af pumper kræver det rette firma, med de rette kvalifikationer, således din pumpe hurtigt er oppe at køre igen! Hvorfor købe ny pumpe når den kan repareres? Mange virksomheder tilbyder service og reparation af alle typer og fabrikater ved driftstop og forebyggende vedligeholdelse
Reparation af pumper:
DanPumps A/S
Niels Bohrs Vej 10
6100 Haderslev
Tlf.: 69 15 93 94 / 30 73 81 96
E-mail: info@danpumps.dk
ElectroCare ApS
Generatorvej 8 A
2860 Søborg
Telf: 38 34 60 10
E-mail: kbh@electrocare.dk
Lykkegaard A/S
Nyborgvej 35
5863 Ferritslev Fyn
Tlf.: 65 98 13 16
Email: lm@lykkegaard-as.dk
LØWENER Industri ApS
Smedeland 2
2600 Glostrup
Tlf.: 43 200 300
E-mail: vl@loewener.dk
Thybotech ApS
Industrivej 12
8653 Them
Tlf.: 20 86 26 40
E-mail: thorben@thybotech.dk
Mere viden:
Her er en generel oversigt over trinene, der kan være involveret i reparation af pumper:
- Fejlfinding og diagnose: Det første skridt er at identificere problemet med pumpen. Dette kan indebære inspektion af pumpen, lytte efter unormale lyde, kontrol af ventiler og ledninger, og brug af testudstyr til at måle parametre som tryk, flow og strøm.
- Afbryd strømforsyningen: Før du foretager nogen reparationer, skal du altid afbryde strømforsyningen til pumpen for at undgå elektriske farer.
- Adskillelse af pumpen: Dernæst skal pumpen adskilles for at få adgang til de interne komponenter. Dette kan omfatte fjernelse af dæksler, bolte eller andre fastgørelsesanordninger.
- Inspektion af komponenter: Efter adskillelse skal hver komponent inspiceres for tegn på slid, skader eller lækager. Dette kan omfatte inspektion af pakninger, tætninger, lejer, aksler og andre bevægelige dele.
- Udskiftning af slidte eller beskadigede dele: Hvis der findes slidte eller beskadigede dele under inspektionen, skal disse udskiftes med nye. Det kan være nødvendigt at bestille reservedele hos producenten eller en autoriseret forhandler.
- Rengøring og smøring: Efter udskiftning af dele eller reparationer skal pumpens komponenter rengøres grundigt for at fjerne snavs, olie eller andre forurenende stoffer. Derefter skal de smøres korrekt for at sikre smidig og effektiv drift.
- Samling af pumpen: Når alle reparationer er foretaget, skal pumpen samles igen i omvendt rækkefølge af adskillelsen. Sørg for, at alle komponenter er korrekt placeret og fastgjort.
- Testning: Endelig skal pumpen testes for at sikre, at den fungerer korrekt. Dette kan omfatte en række funktionstest, kontrol af tryk, flow og andre parametre, samt lytte efter unormale lyde eller vibrationer.
Det er vigtigt at følge producentens instruktioner og anbefalinger under reparationen for at sikre sikkerhed og korrekt funktion af pumpen. I nogle tilfælde kan det være nødvendigt at få professionel assistance fra en kvalificeret tekniker eller pumpefirma for at udføre avancerede reparationer eller vedligeholdelsesarbejde.
Effektiv pumperenovering – fra kritisk nedbrud til stabil fjernvarmedrift
Effektiv pumperenovering – fra kritisk nedbrud til stabil fjernvarmedrift
Armatec - I to år har Verdos kraft-varme-værk i Randers kørt med reduceret sikkerhedsnet. Nu er en kritisk fødevandspumpe, som spiller en central rolle i fjernvarmeproduktionen, endelig blevet genoplivet og giver igen den redundans, der sikrer stabil drift.
På havnen i Randers står to flisfyrede kedler. Siden 1982 har de produceret damp og strøm til byens fjernvarme. Anlægget kører 24/7, alle ugens dage, alle årets uger undtagen en enkelt sommeruge, hvor det serviceres. Anlæggets hjerte udgøres af de tre fødevandspumper, der trykker vand igennem kedlerne. Hver pumpe har en 880 kW-motor og leverer et differenstryk på 150 bar og et flow på 122 m3/hr.
Pumpe brød sammen
For to år siden opstod der en kritisk udfordring, da en af de tre fødevandspumper brød sammen. Trods flere forsøg fra den oprindelige servicepartner på at genoplive pumpen blev problemet ikke løst, hvilket efterlod Verdo uden den nødvendige redundans.
»Vi ramte en mur og kunne ikke få den hjælp, vi havde brug for,« forklarer Jacob Rasmussen, maskinmester i Verdo.
»Det var rigtig uheldigt, fordi det er decideret anlægskritisk ikke at have redundans på pumpesiden. Derfor har vi tre pumper til to kedler. Pumpe nummer tre giver os den redundans og dermed produktionssikkerhed, vi har brug for. Pumperne kører i et rullende skift, så vi altid kan være sikre på, at de alle tre er fuldt funktionsdygtige.«
På jagt efter en løsning
I håb om at finde en løsning henvendte Jacob Rasmussen sig til Armatec. Armatec har det danske agentur for den store internationale pumpefabrikant Flowserve og ejer af SIHI Halberg, som oprindelig byggede pumperne tilbage i 1982.
»Den defekte pumpe skulle i drift igen. Men samtidig ønskede vi ikke at smide endnu flere penge efter et projekt, der på daværende tidspunkt havde en usikker fremtid. Derfor havde vi brug for en klar og tydelig melding fra Armatec om, hvorvidt det overhovedet var muligt at reparere pumpen. Desuden havde vi brug for hurtigt at opbygge et effektivt og transparant samarbejde,« forklarer Jacob Rasmussen.
Hollandske eksperter
På det tidspunkt var pumpen, der fylder ca. 3,5 meter i længden og 1 meter i højden, fuldstændig skilt ad. I februar blev delene sendt til Flowserves servicecenter i Etten-Leur i Holland. Her sidder ca. 600 medarbejdere, der bl.a. udfører store serviceopgaver og test af pumpeperformance.
»Vores hollandske kolleger undersøgte pumpen og vurderede, at det var muligt at få den op og køre igen,« forklarer Jonas Bach Rasmussen fra Armatec.
»Pumpen bar præg af de reparationer, der var forsøgt lavet. Men derudover var der tale om en helt normal serviceopgave.«
Grønt lys
Verdo gav grønt lys, og pumpen blev opmålt, renset og inspiceret af Flowserves specialister. Derefter blev de nødvendige reparationer igangsat. Undervejs holdt Verdo, Armatec og Flowserve ugentlige statusmøder. Jacob Rasmussen og hans chef i Verdo, Simon Tougaard, tog desuden til Etten-Leur for at tilse pumpen og give grønt lys til påbegyndelsen af samlefasen. Ifølge Jacob Rasmussen var det en mulighed for at få en god dialog med Flowserves pumpespecialister, samtidig med at han fik indblik i kvaliteten af det arbejde, der blev udført og skulle udføres, inden pumpen skulle returneres til Danmark.
Desuden lykkedes det Jonas fra Armatec, efter Jacob Rasmussens ønske, at få en af Flowserves pumpeingeniører til at rejse til Randers for at gennemgå Verdos pumpesystem og udelukke eventuelle uhensigtsmæssige driftsbetingelser under opstart og drift. Ifølge Jonas er det nemlig ofte ikke selve pumpen, der er problemet, men en forkert anvendelse af den i forhold til dens specifikationer. Flowserve fandt imidlertid ingen fejl på pumpesystemet.
Fremtidssikret drift
I september, en måned tidligere end den oprindelige tidsplan, vendte den nyservicerede pumpe tilbage og blev installeret og igangsat af en servicetekniker fra Flowserve.
»Og den har kørt lige siden,« fortæller Jacob Rasmussen. Han er glad for, at to år med talrige problemer endelig er overstået, og at Verdo har fået genopbygget sit produktionstekniske sikkerhedsnet.
»Selvom vi normalt skifter mellem vores tre pumper, kommer den nyreparerede pumpe til at snurre uafbrudt hele vinteren. Vi vil være sikre på, at den spiller 100 %.«
Næste sommer står Verdos andre pumper for tur. Efter det vellykkede forløb med den første, defekte pumpe har Verdo valgt Armatec til at servicere de to også. Ikke mindst fordi Armatec har hjulpet med at skabe en god dialog og et godt samarbejde mellem Verdo og den hollandske pumpeleverandør.
»Vi forventer, at alle tre pumper holder til 2036. På det tidspunkt lukker vi vores værk på Randers Havn og bygger et nyt et andet sted. Vi fortsætter som energiproducent og vil fortsat levere fjernvarme til borgere i og omkring Randers, og vi har tænkt os at sætte nogle af de nyeste teknologier i spil i det nye værk.«
Har du også behov for en pålidelig partner til kritiske pumpesystemer? Så tvivl ikke med at kontakte vores specialister i pumpeafdelingen.
Kontakt Jonas Bach Rasmussen - Jonas er vores Markedschef i Pumpeafdelingen. Kontakt ham i dag. Kontakt Jonas her >>
HI nyt – Teknologisk Institut – ”Det er en kæmpe succes”: 3D-print vil give nyt liv til ødelagte pumper
HI nyt – Teknologisk Institut – ”Det er en kæmpe succes”: 3D-print vil give nyt liv til ødelagte pumper
Med metal 3D-printede reservedele er det muligt at genanvende dyre, slidte mælkepumper. Det fandt kaffeleverandøren Bentax ud af i et MADE Materiale Demonstrationsprojekt, hvor de fik hjælp af Teknologisk Institut. Teknologien reducerer spild og udgifter i produktionen og åbner også op for en række anvendelser på andre områder.
En stor bunke ubrugelige mælkepumper ligger i et hjørne og samler støv.
Måske de dyre kasserede dele fra kaffemaskiner kan genanvendes og få nyt liv frem for at smides ud?
Det spørgsmål undersøgte virksomheden Bentax, der er totalleverandør af kaffeløsninger til virksomheder og udsalgssteder, sammen med Teknologisk Institut i et MADE Materiale Demonstrationsprojekt.
Test viser, at man kan metal 3D-printe reservedele til de ødelagte pumper, så de leverer næsten som en ny pumpe. Næste skridt bliver at reservedelene og de genanvendelige pumper nu skal justeres og testes grundigt hos en virksomhed.
Nu og her er det en kæmpe succes, og vi er godt tilfredse med, hvor det ligger prismæssigt, så vi er klar til næste runde med 3D-print, og så er det en fantastisk historie for os at kunne fortælle vores kunder
- Anders Myrup, Bentax
Mælkepumper er roden til alt ondt
I forbindelse med service har Bentax oplevet en udfordring med mælkepumpen, hvor nogle dele bliver slidt hurtigt. Det er en stor udgift, da man ikke kan få løse reservedele til pumpen, og derfor er nødt til at købe en helt ny pumpe hos leverandøren. Det har betydet, at Bentax nu ligger inde med en stor bunke ubrugelige mælkepumper, som egentlig fungerer fint bortset fra to slidte dele.
3D-print metaldel til kaffemaskine- Disse mælkepumper er roden til alt ondt i en kaffemaskine, for hvis de ikke fungerer optimalt, er der mange andre dyre dele omkring pumpen, der går til. Det kræver mange udkørsler og gør, at den enkelte tekniker ikke kan håndtere lige så mange kunder, så det kræver flere ansatte, flere servicebiler etc. Så for at stoppe den onde spiral er det vigtigt, at pumpen fungerer optimalt, fortæller Anders Myrup, Teknisk Projektleder hos Bentax.
Løsningen skulle findes i et MADE Materiale Demonstrationsprojekt: Målet var at undersøge, om man kunne 3D-printe de kritiske reservedele i metal og dermed genanvende de dyre pumper i stedet for at skulle købe helt nye – og samtidig se, om man kunne få pumperne til at holde længere?
- Vi har valgt den sværeste opgave til at prøve 3D-print af, og den der giver os flest udfordringer. Hvis vi kan løse den, så kan vi løse alt. Desuden sidder vi på den ’grønne’ gren og vil gerne løse vores opgaver på en mere ansvarsfuld og bæredygtig måde. Så det ville være interessant, hvis vi i højere grad kunne digitalisere varelageret og samtidig få fremstillet komponenter lokalt i stedet for at få dem sendt fra den anden side af jorden, siger Anders Myrup.