Dieselmotorer

Dieselmotorer drives som navnet antyder af dieselolie. Dieselmotorer anvendes i mange personbiler, ligesom dieselmotorer er det primære motorvalg i marineindustrien. Formler til både beregninger og omregninger inden for motorer og dampanlæg, se her - Formler, formelsamlinger og teknisk viden

Leverandører af og viden om Dieselmotorer:

Hoyer A/S

Over Hadstenvej 42
8370 Hadsten
Tlf.: +45 86 98 21 11
E-mail: hoyermotors@hoyermotors.com

www.hoyermotors.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

ZF Danmark ApS

Tåstrupgårdsvej 8-10
2630 Taastrup
Tlf.: +45 70226243
E-mail: zfdk@zf.com

www.zf.dk

Se hele vores produktprogram og profil her


Olsson Parts goes Volvo Penta




Efter næsten syv årtier i reservedelsbranchen foretager Olsson Parts en stor satsning på dieselmotorer generelt og Volvo Penta i særdeleshed. "Vi har tidligere snuset til den maritime side af vores industri, men aldrig rigtig fundet det rigtige – før nu," siger adm. direktør Håkan Ekstrand.

Automaterne og hylderne i det flere tusinde kvadratmeter store og konstant voksende lager i Ellös rummer i dag mere end 30.000 forskellige artikler. Mange af dem er serviceartikler til Volvo Penta og andre marinedieselmotorer. Med et stadigt voksende udvalg af produkter på marineservicesiden vælger Olsson Parts nu at tage skridtet endnu længere og ansætter særlig ekspertise og kompetence på området:
— Med medarbejdere, der kun arbejder med dele til Volvo Penta og andre dieselmotorer, kan vi være ekstra lydhøre over for bådejeres behov og sammen med dem udvikle sortimentet yderligere, siger Håkan Ekstrand.


Teknologisk Institut – Ny teknologi er nøglen til CO2-neutral skibsfart




Udvikling af ny teknologi til 4-takts skibsmotorer giver håb for, at eksisterende skibe kan sejle på metanol og ammoniak i fremtiden og dermed blive CO2-neutrale.

Skibsfarten står overfor et stigende pres for at reducere det klimamæssige fodaftryk. Branchen har forpligtet sig til at reducere CO2 med 50 procent i 2050. I samme takt forventes verdenshandlen og dermed transport på skibe at stige. Metanol eller ammoniak som brændstof kan bane vejen til at nå de ambitiøse mål.

- Anvendelse af grøn metanol reducerer CO2-udledningen med ca. 70 procent og er derfor et attraktivt brændstof. Det er samtidig et tilgængeligt brændstof, som er let at transportere, siger projektleder Lars Overgaard, Teknologisk Institut.

En injektor udvikles til indsprøjtning af brændstof
Projektet Injektorteknologi til grønne brændstoffer i 4-takts skibsmotorer, støttet af Energistyrelsens støtteprogram EUDP, vil tage udfordringen op. Missionen er at udvikle en teknologi, som gør det muligt for både eksisterende og nye skibe at sejle på metanol. Sekundært undersøges mulighederne også for ammoniak.

- Udfordringen med metanol er at få brændstoffet til at tænde. Derfor skal vi udvikle en injektor, som sprøjter en mindre mængde diesel ind først, som sikrer tænding og derefter metanol, forklarer Lars Overgaard.

Mere nyt fra Teknologisk Institut

Injektoren, som er en slags dyse, udvikles og testes på en lastbilsmotor i Teknologisk Instituts motorlaboratorium. Herefter 3D-printer Teknologisk Institut prototyper i fuld skala.

Kommerciel løsning til metanoldrift
MAN Energy Solutions, der deltager som motorproducent, ønsker at være på forkant med behov for CO2-neutrale brændstoffer.

- Vi oplever stor interesse for alternative brændstoffer. Efter projektet håber vi at stå med en prototype, som vi kan skalere op til egne motorstørrelser og dermed tilbyde en teknisk løsning til metanoldrift i både eksisterende og nye skibe, siger Finn Fjeldhøj, chef for MAN Energy Solutions, Holeby.

Kravene til injektorteknologien er, at der hurtigt skal kunne skiftes fra metanol til diesel i tilfælde af udfordringer med metanolforsyningen.

- Det er essentielt, at vi finder pålidelige løsninger, der sikrer stabil drift og strømforsyning på skibe, siger Finn Fjeldhøj.

Ammoniak er CO-neutralt
I projektet vil ammoniak som brugbart maritimt brændstof også blive undersøgt.

- Ammoniak indeholder ikke kulstof og danner dermed ikke CO2. Vi vil undersøge, hvordan forbrændingsegenskaberne er for ammoniak og med brint som støttebrændsel. Hvis brint er baseret på grøn strøm, så får vi et CO2-neutralt brændstof, forklarer Peter Glarborg, professor, DTU.

Han uddyber, at selve kemien for ammoniak og brint, og hvorvidt det har potentiale til at fungere rent praktisk i en motor, vil blive undersøgt i DTU's laboratorier.

- Hverken ammoniak eller metanol er fantastiske brændstoffer. De kræver begge et støttebrændsel for at sikre antænding, så det kræver en teknologiudvikling. Den nye injektor er et nøgleelement for at få disse alternative brændstoffer til at fungere i praksis, siger Peter Glarborg, professor, DTU.



Cookie-indstillinger