Transportbånd

Transportbånd er mekanisk håndteringsudstyr, der bevæger materialer fra et sted til et andet. Transportbånd er særlig anvendelige, der involverer transport af tunge eller omfangsrige materialer. Et transportbånd system er et fælles stykke mekanisk håndteringsudstyr, der bevæger materialer fra et sted til et andet. Transportbånd er især nyttig i applikationer, der indebærer transport af tungt eller omfangsrigt materiale - Transportbånd – Teknisk beregning - Formler, formelsamlinger og teknisk viden

Leverandører af og viden om transportbånd:


Check-line ApS

Jens kusks vej 53
6731 Tjæreborg
Mobil.: +45 93946240
E-mail.: ajo@check-line.dk

www.check-line.dk

Kompetencer: Conveyors, Metaldetektorer, Transportbånd, Transportsystemer, Vejesystemer

Læs mere om Check-line ApS


ContiFlow

Industriparken 4
8832 Skals
Tlf.: 81 61 47 90
E-mail: max@max-consult.dk

www.contiflow.dk

Kompetencer: Lageroptimering, intern transport, transportsystemer

Læs mere om ContiFlow


Fron-tech

Holcks Plads 10
2700 Brønshøj
Tlf.: +45 38 74 54 22
Mobil: +45 20 27 69 33
E-mail: ft@fron-tech.dk

www.fron-tech.dk

Kompetencer: Alu profilsystemer, Encodere, Transportbånd, Transportsystemer, Absolutte encodere, Høj nøjagtighed, Brudkontrol, Emneopmåling CNC-maskiner

Læs mere om Fron-tech


Jens S Transmissioner A/S

Jens logo originalt

Hørskætten 7
2630 Taastrup
Tlf.: 45 70138333
E-mail: info@jens-s.dk

www.jens-s.dk

Kompetencer: Aksler, Bremsemotorer, Bælgkoblinger, El motorer, Elastiske koblinger, Fladgear, Frekvensomformer, Gearmotorer, Keglehjulsgear, Kileremme, Koblinger, Krympeskiver, Kuglelejer, Kædehjul, Kæder, Lamelkoblinger, Motorer, PlanetgearRemskiver, Rullekæder, Sikkerhedskoblinger, Snekkegear, Spændeelement, Tandhjul, Tandhjulsgear, Tandremme, Transmissioner, Transportbånd, Transportørkæder, Tromlemotorer, Variatorer, Vinkelgear

Læs mere om Jens S Transmissioner A/S


Max-Consult ApS

    

 

Max Frandsen
Tlf.:+45 8161 4790
E-mail: max@max-consult.dk

www.max-consult.dk

Kompetencer: Intern transport, Akkumulerende conveyor i samarbejde med ContiFlow, Emnetransport for emner op til 100kg i samarbejde med svenske MH Modules AB, Løfteborde i samarbejde med svenske Marco AB, Palleconveyor og nøglefærdig special automatik i samarbejde med Gipo Sp. z.o.o., Transfervogne og håndteringsudstyr i samarbejde med Q-System, Lagerreoler og indretning i samarbejde med Lagerteknik.dk, Volume scanning af emner eller paller i samarbejde med Scaletronic, Standardconveyor, Specialconveyor, Reolconveyor, Palleconveyor, Båndconveyor, Contiflow-conveyor

Læs mere om Max-Consult ApS


REMA TIP TOP Danmark A/S

Ambolten 27
6000 Kolding
Tlf.: 75 52 81 33
E-mail: tiptop@tiptop.dk

www.tiptop.dk

Kompetencer: Båndservice, Båndrensning, Rensesystemer, Tromler, Båndruller, Slitagebeskyttelse, Sigteteknik, Gummisold, Møllepansring, Polyurethan, Gummi, Transportbånd, Korrosionsbeskyttelse, Flakelining, PVC-Transportbånd, Tromlemotor, Støjdæmpning, 2-komponentlim, Coating, Gummiprofiler, Industrigummi, Polyuretanbelægninger, PVC

Læs mere om REMA TIP TOP Danmark A/S


SBK Viborg A/S

Mariendalsvej 16B
8800  Viborg
Tlf.: 8844 7040
E-mail: Viborg@sbk-belt.dk

www.sbk-belt.dk

Kompetencer: Transportbånd, tilbehør til transportbånd, båndskrabere, elevatorbånd, elevatorkopper, kopbolte, samlere, afstandsskiver, rørkoblinger, rørbøjninger, sikkerhedskomponenter, sikkerhedssystemer, eksplosionspaneler, kontraventiler, magnetseparatorer, inspektionsluger, teknisk gummi, skydespjæld, PVC og PU bånd

Læs mere om SBK Viborg A/S


Sal-Tech Easy Packaging

Eggebækvej 10, Kravlund
6360 Tinglev
Tlf.: 70272220
E-mail: support@sal-tech.com

web

Kompetencer: Pallevikler, omsnøringsmaskiner, strapbånd, palleomviklere, strækfilm, banderolemaskiner, banderolebånd, bindemaskiner, bindegarn, posesvejsere, poselukker for film, poser, sække, sækkelukkemaskiner, sækkesymaskiner, sækkefyldere, krympemaskiner, krympefolie, Skin pakkemaskiner, laste og transportbånds løsninger, afvejning, forme, fylde og pakkeanlæg, kartonrejsning og lukning, emballerings materialer, brugte maskiner og reservedele

Læs mere om Sal-Tech Easy Packaging


Mere viden om transportbånd:

Transportbånd systemer tillader hurtig og effektiv transport for en bred vifte af materialer, der gør dem meget populære i materialehåndtering og emballageindustrien. Mange former for transportsystemer er tilgængelige, og anvendes i overensstemmelse med de forskellige behov i forskellige brancher. Der er kædebaner (gulv og overhead) såvel. Kædebaner består af lukkede spor, I-Beam, slæbetov, magt & gratis, og hånd skubbede vogne.

Transportbånd systemer bruges udbredt på tværs af en række brancher på grund af de mange fordele, de leverer.
Transportbånd er i stand til sikkert at transportere materialer fra et niveau til et andet, som når det gøres ved menneskelig arbejdskraft ville være anstrengende og dyrt. De kan installeres næsten overalt, og de er langt sikrere end at bruge en gaffeltruck eller anden maskine til at flytte materialer. De kan flytte belastninger i alle former, størrelser og vægte. Også mange har avancerede sikkerhedsfunktioner, der hjælper med at forebygge ulykker. Der er en bred vifte af muligheder for at køre transport systemer, herunder hydrauliske, mekaniske og fuldautomatiske systemer, som er udstyret til at passe individuelle behov.

Transportbånd systemer er almindeligt anvendt i mange brancher, herunder bilindustrien, landbrugs-, computer, elektroniske, forarbejdning af fødevarer, rumfart, farmaceutiske, kemiske, aftapning og konservesindustri, print efterbehandling og emballage. Selv om en lang række materialer kan formidles, nogle af de mest almindelige er fødevarer såsom bønner og nødder, flasker og dåser, bil komponenter, metalaffald, piller og pulvere, træ og møbler og korn- og foderstoffer. Mange faktorer er vigtige i nøjagtig udvælgelse af et transportørsystem. Det er vigtigt at vide, hvordan transportøren system vil blive brugt på forhånd. Enkelte områder, der er nyttigt at overveje, er de krævede transportbånd operationer, såsom transport, ophobning og sortering, de materielle størrelser, vægte og former, og hvor lastning og pickup punkter skal være.

Et transportbånd system er ofte livline til en virksomheds evne til effektivt at flytte sit produkt i tide. De skridt, som en virksomhed kan tage for at sikre, at det udfører på maks kapacitet, omfatte regelmæssige inspektioner, tæt overvågning af motorer og reduktionsgear, holde vigtige dele på lager, og ordentlig uddannelse af personale.

Øget levetid dit transportbånd system indebærer: at vælge den rigtige transportbånd type det rigtige system design og opmærksomhed til regelmæssig vedligeholdelse praksis.

Et transportbånd system, der er konstrueret ordentligt, vil vare lang tid med ordentlig vedligeholdelse. Her er seks af de største problemer til at se i overliggende typen transportanlæg herunder I-beam monorails, lukkede spor transportbånd og magt og gratis transportører.

Dårlig take-up indstilling: Dette er en simpel justering på de fleste systemer, men det er ofte overset. Kæden take-up enhed sikrer, at kæden bliver trukket stramt da det efterlader drivenheden. Som slitage opstår og kæden forlænger, take-up strækker under den kraft af sine fjedre. Da de udvide fjederkraften bliver mindre og take-up har mindre effekt. Blot komprimere take-up fjedre og dit problem går væk. Undladelse af at gøre dette kan resultere i kæden bølgende, jamming og ekstremt slid på banen og kæden. Take-up justering er også vigtigt for enhver transportbånd hjælp bælter som et middel til magt valser, eller bælter selv er den mover. Med dårlig tage op på remtrukne ruller, kan bæltet twist i drevet enheden og forårsage skader, eller i det mindste en mærkbar nedgang eller fuldstændig tab af ydeevne kan forekomme. I tilfælde af transportbånd, en fattige take-up kan forårsage drivenhed skader eller kan lade remmen glide af den side af chassiset.

Manglende smøring: Kæde lejer kræver smøring for at reducere friktion. Kæden trækker, at drevet erfaringer kan fordobles, hvis lejerne ikke smøres. Dette kan medføre, at systemet overbelastning enten dets mekaniske eller elektriske overbelastningsbeskyttelse. På transportbånd, der går gennem varme ovne, kan smøreapparater blive siddende på hele tiden eller indstillet til at tænde hvert par cykler.

Forurening: Maling, pulver, syre eller alkaliske væsker, slibemidler, glas perle, stål skud, etc. kan alle føre til en hurtig forringelse af sporet og kæden. Spørg enhver bærende virksomhed om den førende årsag til lejesvigt og de vil pege på forurening. Når et fremmed stof lander på løbebanen på et leje eller på sporet, fordybninger i overfladen vil ske, og når overfladen er kompromitteret, vil slid accelerere. Opbygning omkring dine transportører kan hjælpe med at forhindre indtrængen af forurenende stoffer. Eller tryk den indesluttede område ved hjælp af en simpel ventilator og kanal arrangement. Forurening kan også gælde for bælter (forårsager glidning, eller i tilfælde af nogle materialer tidlig slitage), og motorerne selv. Da motorerne kan generere en betydelig mængde varme, holde overfladen ren er en næsten fri vedligeholdelse, kan holde varmen fra at blive fanget af støv og snavs, hvilket kan føre til en udbrændt motor.

Produkt Håndtering: I transportbånd systemer, der kan være egnet til en bred vifte af produkter, såsom dem i distributionscentre, er det vigtigt, at hvert nyt produkt anses for acceptable til transport inden køres gennem materialehåndteringsudstyr. Kasser, der er for lille, for stor, for tung, for lys eller for akavet formede må ikke viderebringe eller kan forårsage mange problemer, herunder syltetøj, overskydende slid på transportbånd, motor overbelastning, bælte brud eller anden skade, og de kan også forbruge ekstra mandetimer i form af picking up sager, der gled mellem ruller, eller beskadiget produkt, der ikke var beregnet til materialehåndtering. Hvis et produkt som dette formår at gøre det gennem det meste af systemet, vil sorteringssystemet sandsynligvis være den berørte, hvilket forårsager papirstop og undlader at ordentligt placere elementer, hvor de er tildelt. Det skal også bemærkes, at enhver og alle kartoner håndteres på enhver transportbånd skal være i god form eller spild, syltetøj, nedetid og eventuelle ulykker og skader kan resultere.

Drive Train: Uanset ovenstående, involverer take-up justering burde andre dele af drevet toget holdes i ordentlig form. Brudte O-ringe på en Lineshaft, pneumatiske dele i forfald, og gearmotorer bør også undersøges. Tab af strøm til endda en eller nogle få ruller på et transportbånd kan betyde forskellen mellem en effektiv og rettidig levering, og gentagne nuancer, der løbende kan koste nede tid.

Dårlige transportører eller Timing: I et system, der bruger netop kontrollerede bælter, såsom en sorteringsanlæg system, skal regelmæssige inspektioner skal foretages, at alle remme er på rejse med de rigtige hastigheder på alle tidspunkter. Mens normalt en computer styrer dette med pulspositions Indikatorer skal enhver bælte ikke kontrolleres blive overvåget for at sikre nøjagtighed og reducere sandsynligheden for problemer. Timing er også vigtig for det udstyr, der er instrueret om at netop meter ud elementer, såsom en sammenfletning, hvor den ene kasse trækker fra alle linjer på én gang. Hvis man skulle mistimed ville produkt kolliderer og forstyrre driften. Timing er også vigtig, hvor en transportør skal "holde styr" på, hvor en kasse er, eller forkert betjening vil medføre.

Da et transportanlæg er en kritisk link i en virksomheds evne til at bevæge sine produkter i tide, kan enhver afbrydelse af driften være dyrt. De fleste "nede tid" kan undgås ved at tage skridt til at sikre et system fungerer optimalt, herunder regelmæssige inspektioner, tæt overvågning af motorer og reduktionsgear, holde vigtige dele på lager, og ordentlig uddannelse af personale.

Conveyor-systemer giver mulighed for hurtig og effektiv transport af en bred vifte af materialer, der gør dem meget populære i materialehåndtering og emballageindustrien og fødevareindustrien. Mange former for transportsystemer er tilgængelige, og anvendes i overensstemmelse med forskellige behov i forskellige industrier. Der er kædetransportører og kædetransportører der består af lukkede spor, I-Beam, slæbetov, Power & Free, og hånd skubbede vogne.


Pepperl+Fuchs – Undgå harmonikasammenstød på transportbåndet


28.apr 2021


Med intelligent motorstyringsmodul Serie G20-ZPA med udgange til 24 VDC motorer og sensorindgange til f.eks. fotoceller kan conveyormotorruller med 24VDC motorer styres så pakker undgår at køre op bag i hinanden i tilfælde af trafikprop på båndet. Moduler leveres komplet med ledninger og stik til sensorer og motorer til direkte montage i kabelbakke, så det er ren plug and play.

Der fås to typer af moduler, enten til ekstern styring via As-i bus eller som helt et helt autonomt modul komplet med integreret styrelogik helt uden brug af ekstern PLC el.lign., hvor opsætning af nedbremsning/acceleration og hastighed/retning på motorruller samt funktionsprincip opsættes med drejekontakter. Modulet forbindes med nabo-moduler, så trafikinformation kan udveksles. Begrænsningen er at kun én pakke må være tilstede i hver zone.

Kabler til sensorer er med standard M8 4-polet omløberhunstik, mens motorkabler er M8 B-kodet 5-polet snap-on begge 1 meter lange, designet direkte til Interroll EC310. Også Interroll EC5000 24V AI (20W / 35W / 50W), Rulmeca BL3, Itoh Denki PM500X* varianter. Forbindelse til nabomoduler som kun findes på stand-alone modulet og sker med standard 4-polede M12 stik og 1,5 m kabler. Strømforsyning på Stand-alone modulet sker via det velkendte fleksible flade, kodede As-i kabel i sort AUX-udgave. På As-i moduler sker strømforsyningog kommunkatiion via både gult As-i kabel og motorspænding via sort AUX-sort kabel. Så grundlæggende er er det ikke muligt at forbinde noget forkert. Moduludskiftning f.eks. grundet afbrændte motorsikringer, som af sikkerhedshensyn ikke kan udskiftes, sker hurtigt ved at stille switche som på det gamle modul og derefter tilslutte modulet.

Til standalone modulet findes et interface til PC til analyse af moduler og firmwareopgradering, type VAZ-ZPA-ANALYZER

Til beskyttelse mod overspændingspulser ved frakobling af motorer findes tilbehøret VAZ-G10-LIMITER

Produktsortimentet ses her

Animation af standalone modul.


Polymax transportbånd fra Ellegaard Components




Vi tilbyder komplet sortiment indenfor skræddersyede transportbånd af kvalitetsmærket Polymax®
Vi har mere end 50 båndtyper på lager samt mange forskellige profiler og medbringere. Det betyder naturligvis kort leveringstid for vore kunder. Herunder findes datablade på de mest almindelige båndtyper. Andre typer kan leveres på forespørgsel. Polymax® transportbånd er nøje fremstillet efter vores tekniske specifikationer i en ISO certificeret proces  og opfylder alle de specifikationer, der stilles til f.eks. trækfasthed, fleksibilitet, tværstabilitet, støjniveau og eventuelle fødevaregodkendelser. Vi produktudvikler kontinuerligt for at være i front med skræddersyede kvalitetsprodukter, der svarer til markedets efterspørgsel.

AVS – Dorner er blevet UR+ Partner




Dorner og Universal Robots har indledt et samarbejde, der gør at Dorners transportbånd nu indgår som en fast del af UR’s tilbehørsprogram. Dette program kaldes UR+ og består udelukkende af tilpassede produkter og tilbehør, der kan samarbejde med UR’s robotter
AVS Danmark er ansvarlig for UR+ i Norden og Baltikum Som forhandler af Dorner transportbånd, er AVS ansvarlig for UR+ løsningen i Norden og Baltikum. Vi vil varetage enhver henvendelse - fra support til salg - af UR kompatible transportbånd til integratorer o.lign. i de pågældende lande. Transportbåndene er udviklet så de direkte kan styres af UR’s controller Vores transportbånd fra Dorner er designet til at lede produktet til og fra en Universal Robot og kan styres af UR’s controller. Transportbåndene er designet til at optimere effektiviteten og produktiviteten. Vi tilbyder en bred vifte af industrielle og sanitære transportbånd med slidstærke rammer og stel. De fås med forskellige profil- og bæltemuligheder, fleksible kædeindstillinger, guidemuligheder, næsebjælkeoverførsler m.m. og kan konfigureres som lige, kurvede, med hældning, fald og Z-rammer. Kendetegnet ved Dorners transportbånd er høj hastighed og præcision. De bliver bygget efter bestilling og afsendes inden for 72 timer fra fabrikken. Du kan konstruere dit eget transportbånd Dorner giver dig mulighed for at konfigurere dine egne transportbånd. Med deres online konfigurator DTools er det nemt at designe sine transportsystemer. Og med funktionen 3D Preview kan du modtage opdateringer i realtid, mens du designer og ændrer i dine transportsystemer. Når du bygger dit transportbånd i DTools udarbejdes der samtidig en 3D CAD-model, der matcher dit design. 10 års garanti på Dorners transportbånd Hos Dorner er alle transportbånd konstrueret og testet for at sikre problemfri ydeevne og reducere ejerudgifterne. På den måde kan Dorner tilbyde enhver kunde den bedste garanti i industrien. Intet andet firma i branchen tilbyder længere garanti.

SBK ekspanderer – Nyt firma i Viborg får fokus på transportbånd til fødevarer og lettere industri




Henrik Kjeldal Hansen – der kommer fra en stilling som CEO hos Ellegaard Components – har sammen med SKANDINAVISK BÅNDKOMPAGNI A/S (SBK) etableret den nye virksomhed SBK Viborg A/S
- der skal styrke indsatsen overfor de kunder, der anvender transportbånd af kunststof. SBK i Aarhus har traditionelt haft størst fokus på transportbånd af sort gummi til den tunge industri samt agro- industrien, men med Henrik Kjeldal Hansens ekspertise er der nu blevet mulighed for at styrke og udvikle den del af forretningen, der henvender sig til andre kundesegmenter. ”Af hygiejnehensyn, er det ikke hensigtsmæssigt at producere transportbånd af kunststof i samme lokaler som transportbånd af sort gummi. Og ud fra ønsket om større geografisk spredning, giver det god mening at opbygge helt nye faciliteter i Viborg, hvor jeg har min naturlige base,” forklarer Henrik Kjeldal Hansen. Direktør med stærkt branchekendskab Det er en direktør med særdeles godt kendskab til branchen, der står i spidsen for at opbygge den nye virksomhed i Viborg. Henrik Kjeldal Hansen har været i branchen i godt 22 år – heraf ca. 6 år som CEO hos Ellegaard Components. Således har Henrik Kjeldal Hansen et indgående kendskab til de muligheder og løsninger, der findes inden for industrien på både et højt nationalt og internationalt niveau. Det er planen, at de ordrer på kunststofbånd, der hidtil er blevet leveret fra Aarhus, løbende vil blive overflyttet til SBK Viborg, men samtidig skal Henrik Kjeldal Hansen udbygge både kundekreds, sortiment og servicekoncept. ”Vi etablerer en komplet båndshop til produktion og forarbejdning af kunststoftransportbånd. Det er første skridt i vores planer om også at levere den bedste kvalitet til den lettere industri, på samme måde som SBK er kendt for til den tunge industri. Ved at opbygge vores egne faciliteter bliver vi i stand til at yde en både bedre og hurtigere service til vores kunder,” siger direktøren for den nye virksomhed. Flyvende opstart på god, gammeldags facon Det er på mange måder en flyvende opstart på god, gammeldags facon, hvor direktøren selv har mange kasketter i hverdagen, mens virksomheden opbygges. Men Henrik Kjeldal Hansen nyder udfordringen, også når det kræver at han må ud og køre gaffeltruck nogle dage. ”Det er rart at have føling med hverdagen og kende alle de funktioner, vi skal have opbygget. Samtidig starter vi ikke på bar bund, for der er god støtte fra SBK i Aarhus, hvor vi også kan trække på deres rutiner og forretningsgange. Så allerede fra første dag var vi faktisk i gang i et højt gear, og det har været en fantastisk oplevelse,” siger Henrik Kjeldal Hansen.

Baron tager teten inden for transportbånd




Baron styrker nu sin position inden for transportbåndsmarkedet med en betydelig videreudvikling af de eksisterende transportbåndsprodukter. Styringen har fået et markant løft med blandt andet valgfri kørselsretning og variabel hastighed, og det åbner op for salg til helt nye anvendelsesområder
Den danske virksomhed B+A A/S i Børkop, der producerer og sælger under navnet Baron, lancerer nu et nyudviklet transportbånd. I forvejen er Barons transportbånd anerkendt som et af branchens mest robuste, men med det nye produkt åbner Baron op for en række øvrige fordele. - Hvor vores tidligere transportbånd har benyttet en 1-faset tromlemotor, har vi til det nye transportbånd tilføjet en frekvensomformer, der muliggør anvendelsen af en 3-faset tromlemotor fra en 1-faset strømforsyning. Det betyder for det første, at det nye transportbånd har en bedre og kraftigere motor og for det andet, at man nu har langt bedre muligheder mht. styringen af båndet, forklarer adm. direktør Carsten Filsø og fortsætter: - Vores udviklingsmål for det nye transportbånd var, at vi gerne ville kunne tilbyde de førnævnte fordele, men samtidig måtte prisen på det nye bånd ikke overstige det tidligeres. Den målsætning lykkedes, da der på verdensplan produceres langt flere 3-fasede motorer end 1-fasede, hvorfor førstnævnte – udover at være bedre – også er billigere. Det nye transportbånd kan serieforbindes med op til otte bånd ad gangen og fås i udgaverne CU (ConveyorUnit) og CCU (ConveyorControlUnit). CCU’en er påkrævet, hvis man ønsker at serieforbinde, da den kan benyttes til styring af de øvrige bånd. Et større marked Med Barons CU og CCU transportbånd har man som følge af den 3-fasede motor mulighed for at justere hastigheden på båndet fra 20 cm/s til 80 cm/s, mens båndet også kan køre både frem og tilbage, og de nye funktioner åbner ifølge Carsten Filsø op for nye segmenter. - Optimeringerne letter og forbedrer selvsagt oplevelsen for vores eksisterende målgruppe, men det åbner også op for nye anvendelsesformer. Målgruppen for transportbåndene er således nu væsentlig større. Et godt eksempel er, at båndet nu kan bruges til at lægge tagsten på et tag, da det nye bånd kan justeres til lige præcis det tempo, der passer til den type arbejde. Derudover letter Baron CU og CCU ligeledes eksporten til England, hvor der anvendes 110 volt. Før krævede det, at transportbåndenes motor skulle udskiftes. - Det behøver vi dog ikke ved CU- og CCU-enhederne, der via udskiftning af kabinettet med strømstyring også kan bruge den 3-fasede 240 volts-motor i England. Dermed slipper vi for at køre dobbeltlager, hvilket styrker vores muligheder på det engelske marked og øvrige markeder med anderledes krav. CU- og CCU-transportbåndene frigives til salg i denne uge i hele Europa. Faktaboks om Baron CU og CCU - Stabilt og robust transportbånd med lukkede kanter - Frekvensomformer der muliggør en 3-faset 240 volts-motor - Variabel hastighed på båndet (20 cm/s til 80 cm/s) - Kan køre både frem og tilbage - Kan serieforbindes med op til otte bånd

Bøgeris – Specialist i transportbånd




Bøgeris Transportbånd i Sorø udvikler, servicerer og reparerer transportbånd i alle afskygninger

TRANSPORTBÅND: Der er nok flere transportbånd omkring os, end vi umiddelbart tænker på. Tænk på din sidste tur i supermarkedet hvor varerne ruller forbi kassen, eller på din sidste flyrejse, hvor kilometervis af transportbånd sørger for en hurtig og smidig transport af bagagen, eller af din egen person via de rullende fortorve!

Hans Christian Nielsen stiftede Bøgeris Transportbånd tilbage i 1983. I dag er virksomheden beliggende i Sorø, hvor den danner rammen om 12 medarbejderes travle og spændende hverdag!

Opgaverne
Etablering af et nyt transportbånd kræver ofte, at vi tager ud til kunden for at besigtige de aktuelle forhold, og den aktuelle opgave, fortæller han.
– Vi skal f.eks. vide hvordan produktionsmiljøet er, om det skal etableres i "ren-rums-miljøer" eller som råstoftransportør i entreprenørbranchen, og hvor store afstande båndet rækker over.
- Støj og støv er andre faktorer, der også skal være styr på, når en optimal løsning til opgaven skal projekteres.
- Ud fra denne indledende snak sammensætter vi et forslag til en løsning af opgaven, som selvfølgelig dokumenteres.
- Alle vore anlæg er nemlig dokumenteret, bl.a. af hensyn til efterfølgende udførelse af service – og reparation på anlægget.
– Kunden kan blot ringe og give os nummeret på rullebåndet, så kan vi ud fra vores database hurtigt finde og levere eksakt den rigtige reservedel, så produktionsmiljøet kan blive genskabt hurtigt i tilfælde af nedbrud, forklarer han.
Service
- Service er altafgørende for vores kunder, fortsætter Hans Christian Nielsen. - Når en enkelt del af et større transportsystem f.eks. bryder ned, virker det som når man piller et lille tandhjul ud af en stor maskine: Det hele går i stå!
- Vores kunder ved, at de altid kan regne med hurtig udrykning fra en af vores 7 servicevogne på Sjælland, så fejlen kan være udbedret på max. et par timer.
- Vi tilbyder ligeledes vores faste kunder at komme og udføre vores service- og vedligeholdelsesopgaver på deres anlæg på tidspunkter, hvor der alligevel er produktionspause. – På den måde belaster vi ikke den kostbare produktionstid, understreger han.
- Blandt de mere kuriøse opgaver kan jeg nævne, at vi har serviceret Vandrutchebanen på Bakken i de 23 år, den har eksisteret, smiler han.

Eget værksted
- Vi har her i Sorø de helt perfekte pladsforhold, idet vi har et 1.500 kvm. stort indendørs areal til at lave testopstilling af løsningerne, inden vi leverer dem på kundens produktionssted.
- Endvidere råder vi her over et komplet smede- og maskinværksted, som gør at vi er i stand til at konstruere transportbåndene helt fra bunden, ligesom vi reparerer såkaldte ?tromlemotorer? af alle slags.
- Det er også her vi leger med nye konstruktioner, når kunderne giver os udfordringer! Vi har netop konstrueret et bånd der fungerer som en barnevognstest, hvor barnevognen udsættes for 72.000 gennemløb, for derefter at blive skilt ad for at se, hvordan det er gået ud over de enkelte bevægelige dele på vognen.

Du kan kontakte Bøgeris Transportbånd på telefon 5767 0019, og du kan se mere om firmaet på www.boegeris.dk


Levering af chokolader i verdensklasse




Caffarel, der er en af verdens ledende og længst etablerede chocolatiers, kreerede den bådformede Gianduiotto af Piedmontese chokolade – et stykke konfekt, der når, det er formet, må transporteres forsigtigt til individuel indpakning i folie.

Dette gøres nu i Caffarels lokaler i samarbejde med Ammeraal Beltech - globale specialister indenfor transportbåndsystemer, specielt til fødevareindustrien.
Caffarel (et datterselskab 100% ejet af Lindt & Sprüngli Gruppen) er et af de første firmaer til at nyde godt af den seneste nyskabelse fra Ammeraal Beltech: Premium Ropanyl bånd - netop lanceret på Cibus 2014 International Food Exhibition i Italien.
Fødevaresikkert og funktionelt
Premium Ropanyl båndenes alsidige egenskaber er perfekt egnede til at dække de behov, som mesterlige chocolatiers (som Caffarel) har. De er tynde, meget fleksible, krympefri, trævler ikke, non-stick, kører jævnt og de overholder alle fødevareindustriens strikse hygiejnekrav. Dette er egenskaber, der er specielt værdifulde for den ensartede transport af delikate bage- og konfektureemner, som Flavio Falco, vedligeholdelseschef hos Caffarel, bekræfter. "De nye Premium Ropanyl bånd gør det muligt for os at lave vores dejlige konfekt med moderne produktionshastigheder - uden på nogen måde at gå på kompromis med deres kvalitet", siger Hr. Falco og tilføjer: "De har bevist, at de er en ideel løsning til at transportere vores chokolader ubeskadiget til pakkelinjen - og vi har også fordel af mindre vedligehold, takket være deres holdbarhed og forbedrede føring.
Premium Ropanyl bånd er den seneste tilføjelse til Ammeraal Beltechs store udvalg af løsninger til fødevareindustrien. For yderligere detaljer kontakt venligst Giuseppe Allais, FoodIndustry Segment Manager (gallais@ammeraalbeltech.it) ved Ammeraal Beltech eller besøg firmaets hjemmeside, www.ammeraalbeltech.com


PIZZAER, KAGER OG TÆRTER; Ammeraal Beltechs nye kundespecifikke transportbånd – den optimale løsning.




Halvautomatiske pynte- og påfyldningslinjer i bageri- og konfekturebranchen er afhængige af en præcis visuel placering af produktet på transportøren – et ønske, som specialisterne indenfor transportbånd, Ammeraal Beltech, til fulde har opfyldt med deres nye Permaline U2 bånd.
Designet ud fra de specielle behov, der er i forbindelse med fremstilling og pakning af fødevarer, kommer båndet på markedet med alle EU og FDA godkendelser for fødevarekontakt. På et marked, hvor de transporterede produkter sjældent har samme størrelse og form, bliver det fortrykte placeringsmønster på båndets overflade produceret efter kundens unikke specifikation - en afgørende faktor i hver eneste ordre. Uanset om det er pizza, kager eller tærter, der skal have toppings, så gør Permaline U2 det let for bageripersonalet at finde den præcise produktplacering på båndet. Giuseppe Allais, Industry segment manager for Ammeraal Beltech, udtaler: "Layoutet på det bånd, som er lavet specielt til kunden, er præcist, visuelt tydeligt og permanent - selv i samlingen. Båndet er top-coatet med et transparent og slidstærkt lag af levnedsmiddelgodkendt pu som beskytter produktet mod det trykte mønster. Dette andengenerationsbånd af typen Permaline er rengøringsvenligt og let at skrabe rent. Det underliggende trykte mønster er et innovativt skridt væk fra de traditionelle mærkningsteknikker brugt på sådanne transportsystemer - håndlavede tegninger, metalindsatse og laserprint - og en betydelig forbedring, hvad angår båndfleksibilitet, -holdbarhed og -hygiejne." "Innovative kvalitetsprodukter" Den ledende fabrikant af italienske pizzaer, SVILA, har allerede taget Permaline båndet til sig. Vedligeholdelseschef hos SVILA, Hr. Serfaustini, er henrykt: "Med Permaline båndet har vi et produkt, der er certificeret til fødevarekontakt ifølge de højeste kvalitetsstandarder.  Vi undgår forurening fra det trykte og da det er permanent, er der ingen problemer med rengøringen. Permaline båndet giver en gennemført løsning, som vi kan anbefale til alle fødevarevirksomheder, der stræber efter de højeste kvalitetsstandarder i fødevareindustrien." Alle detaljer om Permaline U2 båndet kan findes på Ammeraal Beltechs hjemmeside