Tagpapmarkedet i Danmark er i vækst

Tagpapmarkedet i Danmark er i vækst.
Selvom byggeriet som helhed har oplevet tilbagegang i de senere
år, så er der små lyspunkter. Tagpap som tagmateriale vinder frem
hos arkitekter og forbrugere. Arkitekturen bevæger sig i retning af
flade tage og tage med ensidige taghældninger og her har tagpappen
sin styrke. Tagpap bliver også mere og mere almindeligt ved
renovering af enfamiliehuse. Levetiden på tagpap matcher i dag
levetiden på mange andre tagmaterialer. Listedækning og
plankedækning  giver taget et flot udtryk og vægten på et nyt
tagpaptag gør det nemt at renovere de mange tusinde fibercementtage
som efterhånden trænger til udskiftning. Et tagpaptag er en let
konstruktion ligesom et fibercementtag. Der skal derfor ikke
foretages nogle konstruktive ændringer i tagkonstruktionen.
Det danske tagpapmarked har i mange år været og er fortsat i dag
domineret af to store spillere. De har mere eller mindre delt
markedet i mellem sig. Både som vareleverandører og som udførende
tagdækkere. Det betyder at man som tagdækker køber deres vare for
derefter at konkurrere med selvsamme leverandør om arbejdet ude hos
bygherrerne.
Selvom der også indenfor tagpap er kommet europæiske
standardiseringer, så fastholdes en række nationale krav stillet af
TOR (Tagbranchens Oplysnings Råd). Det kan der være god mening med,
da vi især klimamæssigt afviger meget fra det varme Sydeuropa. Men
det betyder samtidig at det danske tagpapmarked bliver uinteressant
for udenlandske producenter når det bliver for “besværligt” at
producere varer der overholder de danske krav. Dermed mindskes
konkurrencen.
Det gør det nordjyske handelsselskab KOMPROMENT nu noget ved. De
har udvidet deres sortiment indenfor tagmaterialer. Denne gang med
forhandlingen af tagpap fra den spanske producent DANOSA.
Virksomheden kan derfor præsentere en to-lags løsning  til
den professionelle tagdækker og en et-lags løsning til gør-det-selv
segmentet på Byggeri14 der foregår i Fredericia d. 25. – 28.
februar.
Uanset hvilken af de to løsninger man vælger får man SBS-tagpap
der lever op til de gældende krav i Danmark. Der er 15 års
produktgaranti på begge løsninger. På to-lags løsningen kan
tagdækkere tilkøbe en 15 års forsikringsdækket
udførelsesgaranti. 
Det har taget næsten et år at udvikle og få testet en tagpap der
lever op til de krav der bliver stillet i Danmark. Det har kun
været muligt fordi DANOSA er en seriøs leverandør der også vil være
på markedet i overmorgen. Et eksempel er granulatet på deres
overpap. Her bruger nogle producenter indfarvede stenprodukter.
DANOSA anvender klasse A naturskifer som er certificeret i henhold
til DIN norm UNE EN 12326‐1. Det betyder at der ikke forekommer
rustdannelse i  skiferen. Der er et meget lavt vandoptag og
ingen kalk. Alt sammen noget der har betydning for tagpappens
levetid.
DANOSA er en familieejet virksomhed som leverer til 70 lande og
producerer mere end 35 mill. m2 om året.
KOMPROMENT blev etableret i 1999 og har 15 års erfaring med handel
af teglsten. Derudover forhandler firmaet betontag, skifer, tage
med integrerede solceller og facadesystemet D-Wall.
I 2010 vandt KOMPROMENT Byggeriets Klimapris.
KOMPROMENT har hovedkontor i Svenstrup nær Aalborg og har
konsulenter, fordelt over hele Danmark. Læs mere på
www.KOMPROMENT.dk

Cookie-indstillinger