Ny dimension på Det Digitale byggeri

– Spilindustrien fremstår som spydspids i den digitale
udvikling, og vi er stolte over sammen med De Digitale Dage at
afprøve mulighederne for at udnytte spilleindustriens nyeste
landvindinger inden for 3D virtual reality som et nyt effektivt
redskab i Det Digitale Byggeri.

Det siger Jesper Bendix, direktør og medstifter af den knap to
år gamle innovative virksomhed EvoKon, der som et led i årets
digitale dage på UCN gør klar til for første gang herhjemme at
teste computerspillenes 3D-teknologi som redskab ved projektering
og planlægning af et byggeprojekt.

– ‘Virtual reality konceptet’ føjer helt nye dimensioner til det
digitale byggeri, og vi tror, at teknologien har stort potentiale
både når det gælder nybyggeri og renovering.

– Med de virtuelle briller for øjnene får bygherrer og de
projekterende som led i projekteringsprocessen mulighed for
umiddelbart efter at stregerne er slået i Revit at tage på en
realistisk og virkelighedstro rundtur i det projekterede byggeri.
På den måde vil byggeriets aktører umiddelbart kunne se, vurdere og
diskutere, hvordan de forskellige løsninger spiller sammen i
virkeligheden.

Store gevinster

– Kombineret med BIM-modellerne giver det helt nye muligheder
for at tilrette, justere og optimere byggeriet allerede på
tegnebrættet, konstaterer Jesper Bendix, der forudser, at byggeriet
gennem effektiv udnyttelse af ‘virtual reality konceptet’ kan hente
betydelige gevinster, både når det gælder kvalitet, økonomi, tid og
forventningsafstemning.

– Og, pointerer Jesper Bendix slutteligt, den virtuelle verden
bag brilleglassene er ikke begrænset af afstande mellem de
forskellige parter i byggeriet. Under De Digitale Dage er det for
eksempel planen, at studerende fra Utrecht, Odense og Aalborg
løbende mødes med bygherrens repræsentanter i KUNSTENs nye
virtuelle rum med henblik på løbende justering og tilpasning af
projektering.

Rammetekst:

Mere end 100 studerende fra seksten forskellige byggeuddannelser
i Utrecht, Odense og Aalborg sidder klar bag skærmene i det
internationale digitale eksperimentarium, når Aalborgs Borgmester
Thomas Kastrup-Larsen på onsdag klokken 8.30 åbner De Digitale
Dage.

Som led i årets digitale dage, der – foruden test af nye
Cuneco-standarder og introduktion af ‘virtual reality konceptet’
som et integreret redskab i projekteringsprocessen – over tre dage
sammen med Dansk Byggeri sætter særlig fokus på byggeriets
udførende aktører, skal de studerende udvikle digital projektering
af en gennemgribende restaurering af det fyrre år gamle og
totalfredede museum Kunsten i Aalborg.

 

 

Cookie-indstillinger