Nordens førende overfladeforskere mødes til konference
Nordtrib konferencen afholdes hvert andet år på skift mellem de
nordiske lande, Norge, Sverige, Finland og Danmark. Her mødes
forskere, udviklere og øvrige personer herunder fagfolk fra en lang
række industrier fra bl.a. Danmark, Norge, Sverige og Finland for
at diskutere tribologi – videnskaben om friktion, mekanisk slid og
smøring. Konferencen er med årene blevet meget populær og besøges
af videnskabsfolk og industrien fra hele verden.
I år er det Teknologisk Instituts Tribologicenter, der afholder
den 16. konference i rækken. Konferencen kan tilmed fejre 30 års
jubilæum, idet den allerførste konference startede 1984 i Tampere i
Finland.
Teknologisk Institut’s Tribologicenter fremstiller belægninger
til de fleste former for produktionsværktøjer, maskindele og
færdige komponenter. Belægningerne bruges mod slid, korrosion,
friktion og som slip-let belægninger eller til dekorative formål.
Nogle af belægningerne er elektrisk isolerende, katalytisk aktive
eller ionledende for specifikke ioner. Belægninger kan også
benyttes i medicoindustrien til for eksempel implantater.
– Vi er stolte af at være vært for Nordtrib konferencen og ser
frem til at etablere mange gode kontakter til industrien nationalt
såvel som internationalt samt åbne op for nye udviklingsprojekter.
Vi har endvidere kombineret konferencen med et åbent hus
arrangement på Teknologisk Institut i Aarhus tirsdag aften den 10.
juni, og jeg forventer, at vi får rigtig mange gode kontakter i
forbindelse med konferencen, siger centerchef Lars Pleth Nielsen,
Teknologisk Institut.
På konferencen er der mere end 130 indlæg, der præsenteres af
videnskabsfolk fra hele verden, og der forventes omkring 150
besøgende. Udenfor konferencelokalerne vil der være udstillinger af
europæiske coatning- og måleinstrumenteringsfirmaer. Her kan man
bl.a. møde Bruker, Anton Paar, BiolinScientific, CemeCon AG, Ducom,
Forceboard, LOT Quantum, Falex Tribology og Tetra.
Konferencen afholdes på Scandinvian Congress Centre i Aarhus og
åbnes tirsdag den 10. juni af Aarhus borgmester Jacob Bundsgaard.
Han følges op af direktør David Tveit, Teknologisk Institut, inden
det egentlige videnskabelige program går i gang.
Detaljer om program mv. findes på nordtrib.dti.dk
Yderligere oplysninger: Centerchef Lars Pleth Nielsen, mail:
lpn@teknologisk.dk, mobil: 7220 1585
Tilmelding for pressen: Lone Elly Larsen, Teknologisk Institut,
mobil: 7220 1571, mail: lel@teknologisk.dk






