Verdens første perlekædebro løftes på plads
Teknologien er baseret på principperne i en perlekæde, hvor
betonstykker spændes sammen som perler på en snor. Broen bliver
samlet ved siden af vejen, hvorefter den løftes på plads i løbet af
en dag. Billister slipper således for at blive frustreret over
længerevarende trafikgener ved broprojekter.
Et dansk konsortium har siden 2012 arbejdet på at udvikle en ny
og banebrydende måde at bygge broer på. Udviklingsprojektet, der
har modtaget 10 mio. kroner i støtte fra Innovationsfonden, skulle
efter planen være færdig til sommer, men projektgruppen er på
rekordtid nået så langt, at den første rigtige bro allerede nu
bliver opført i Ringkøbing-Skjern Kommune.
Teknologien bag det nye brokoncept er baseret på noget så
simpelt som principperne i en perlekæde. En række betonelementer
spændes sammen med en wire og danner en stærk bue. På samme vis som
når elastikken strammes i en perlekæde.
– Vores nye perlekædebroer er en helt ny og effektiv måde at
bygge broer på. Vi anvender princippet fra en perlekæde ved at
spænde otte betondæk sammen i en bue. Når kablet spændes, bliver
buen selvbærende, og vi kan løfte den på plads med en kran. Den
første perlekædebro her i Skjern bliver i alt 25 meter lang, men
teknologien kan opskaleres til større motorvejsbroer, siger
projektleder Nicky Viebæk Petersen fra virksomheden Abeo A/S.
Størstedelen af alle motorvejsbroer i Danmark bliver støbt på
stedet. Det er en månedlang proces, der kræver et omfattende
stillads- og formarbejde og har store negative konsekvenser for
bilister. Et af de mest mærkbare eksempler er, da støbeformen under
en bro på Helsingørmotorvejen brød sammen sidste efterår.
Slut med kilometerlange køer
Med opførelsen af den første perlekædebro kan det ændre sig i
fremtiden. Nicky Viebæk Petersen uddyber:
– Perlekædebroerne kan føre til et paradigmeskift inden for
betonbroer. Vi kan nu samle hele den bærende konstruktion ved siden
af vejen, som derefter kan løftes på plads i løbet af en dag. Det
vil medvirke til langt færre gener for trafikken og færre bilkøer
under byggeprocessen.
I Innovationsfonden vækker projektet glæde hos direktør
Peter Høngaard Andersen:
– Det er godt at se den innovative idé blive til virkelighed. Det
er samtidig offentlig innovation, når det er bedst. Jeg vil gerne
rose Ringkøbing-Skjern kommune for at vælge perlekædebroen og
dermed give det lovende koncept en unik chance for at vise sit
værd.
Teknologien bag de nye perlekædebroer er oprindeligt opfundet af
professor Kristian Hertz fra Danmarks Tekniske Universitet.
Kristian Hertz modtog i sidste uge den danske byggebranches svar på
en Oscar i form af ‘Betonprisen 2015’ for sin epokegørende
opfindelse. Konceptet er blevet videreudviklet af Abeo A/S i
samarbejde med virksomhederne Perstrup, Grontmij, Skandinavisk
Spændbeton og DTU