Grundfos leverer stærkt resultat trods svære markedsvilkår

Selv om det globale pumpemarked stort set står stille, har
Grundfos-koncernen haft en moderat salgsvækst på 0,8 % målt i
lokale valutaer og har samtidigt øget indtjeningen markant.

Resultatet før skat og renter (EBIT) er på 2,0 milliarder DKK
mod 861 millioner DKK året før, og koncernens resultat efter skat
(PAT) når 1,45 milliarder DKK mod 503 millioner i 2014.

Koncernens omsætning er steget til 24,8 milliarder DKK, hvilket
i danske kroner udgør en salgsvækst på 5 % i forhold til 2014.
Salgsvæksten i danske kroner er positivt påvirket af
valutakursstigninger på en række centrale valutaer.

Ved indgangen til 2015 var koncernledelsens ambitioner klare:
Vis en markant forbedring i indtjeningen, fasthold den globale
markedsandel og få en god start på implementeringen af den nye 2020
koncernstrategi.

“Vores indtjening og cash-flow er væsentligt forbedret ved
blandt andet at fokusere og prioritere bedre. Vi fastholder eller
vinder markedsandele på vigtige strategiske markeder. Og
koncernstrategien med fokus på kerneforretningen og styrkelse af
kunderelationerne virker,” siger koncernchef Mads Nipper.

Netop en forbedret og endnu tættere relation til kunderne har
været med til at sikre det positive resultat. Den globale
konkurrence har været mærkbart stigende og trods økonomiske
udfordringer blandt mange kunder har kundeloyaliteten været på
samme høje niveau som tidligere. 

“Vi indfrier vores forventninger, så vi er tilfredse med
resultatet. Når det sagt, så må jeg sige, det har været en blandet
pose bolsjer på verdensmarkedet. Rusland, som tidligere var et af
vores hurtigst voksende og profitable markeder, går markant
tilbage, og Kinas vækstmaskine er gået i stå. Vi oplever den
stærkeste vækst i Nord- og Sydamerika. Vi har under svære
markedsvilkår skabt en moderat vækst i salget. Det tilskriver jeg
vores innovative kvalitetsprodukter og vores organisations evne til
at fastholde de gode kunderelationer,” forklarer koncernchef Mads
Nipper.

Trods en svag europæisk økonomi sporer Grundfos fremgang på
markeder som Italien, Polen, Ungarn, Tyrkiet, Tjekkiet og de
baltiske lande, der alle viser fine væksttal. I USA, som er verdens
største pumpemarked, øges salget med 12 procent, mens de
sydamerikanske markeder øger salgsvæksten med 18 procent. I Japan
og Vietnam er der også positiv udvikling at spore.

Inden for segmentet HVAC/OEM, hvor Grundfos leverer løsninger
til nogle af verdens store kedelproducenter, ses den positive
effekt af skærpede EU-krav til pumper og motorers
energieffektivitet. Her kan Grundfos tilbyde de mest
energieffektive løsninger, der findes på markedet, og det ved
OEM-kunderne.

Grundfos indfrier ligeledes ambitionerne om vedvarende at
mindske sin egen miljøbelastning, blandt andet ved aldrig at udlede
mere CO2 end i 2008. I årets løb er både CO2 udledning,
energiforbrug og vandforbrug nedbragt såvel i forhold til 2014 som
til vores benchmark i år 2008.

Cookie-indstillinger