Meltwater – Ny service skaber overblik over viden fra EU

Men det kan koste dyrt, når virksomheder misser udbud eller ikke er opdateret på de nyeste EU-lovgivninger. Meltwater har lanceret en ny service, som kan overvåge, hvad der sker i EU. Det giver nye muligheder for danske virksomheder, som ikke tidligere har kapitaliseret på viden fra EU.

Toldregler, persondatalov og EU-udbud er blot nogle af de områder, der kan være svære for danske virksomheder at finde rundt i. For med op mod 90.000 siders daglig publicering fra EU, herunder pressemeddelelser, nyheder og undersøgelser, kræver det mange ressourcer for danske virksomheder at holde sig opdateret.

Flere aktører peger på, at danske virksomheder skal være bedre opdateret på informationer fra EU, da det giver gevinster for erhvervslivet. Eksportforeningen mener fx, at der er et stort potentiale for at danske virksomheder kan tage en større bid af EUs udbud, der årligt tæller 5.000 mia. kr. Og senest har DI advaret om, at danske virksomheder kan være i skudlinjen for bøder på op mod 20 mio. kroner, fordi de er bagud EU’s regler for beskyttelse af persondata.

Det er ressourcekrævende at følge nyhedsstrømmen fra EU Hos Media Intelligence-virksomheden Meltwater oplever man, at det er en udfordring for mange danske virksomheder og organisationer at afsætte nok ressourcer til holde sig opdateret på nyheder fra EU:

”Der kommer dagligt en stor mængde data fra EU i form af fx pressemeddelelser, mødereferater, udbud og undersøgelser. Det betyder, at det kræver mange ressourcer at holde sig opdateret og identificere den forretningskritiske information for den enkelte virksomhed. Vi oplever derfor, at vores kunder efterspørger hjælp til at identificere relevant information fra EU,” siger Christian Pedersen, administrerende direktør hos Meltwater Danmark.

Meltwater har derfor udviklet en service, der overvåger EU-dokumenter – i alt 56 enheder, som tæller alt fra EU-kommissionen, EU-ombudsmanden og Europa-Parlamentet. Dermed kan danske virksomheder skabe sig et overblik over forretningskritiske nyheder, lovgivning og udbud på samme måde, som de får nyheder fra redaktionelle og sociale medier. Overvågningen kan tilpasses den enkelte virksomhed, og målet er klart:

”Vi vil hjælpe danske virksomheder med nemt og hurtigt at holde sig opdateret på informationsstrømmen fra EU, så de opnår et bedre beslutningsgrundlag og mulighed for at reagere på nye lovgivninger og udbud i tide. Det er relevant for mange danske virksomheder fx virksomheder i transport- og logistikbranchen,” siger Christian Pedersen og fortsætter:

”Det hele foregår i realtid, således at virksomhederne får besked om relevante EU-nyheder med det samme via en notifikation på deres telefon eller computer. Overvågningen kan samtidig integreres med virksomhedens overvågning af medier og sociale medier, så alt information samles på ét sted. Med andre ord tilbyder vi en udvidet platform, hvor virksomheden får al den eksterne viden, de har brug for.”

Cookie-indstillinger