Akustik – Beregning akustikken i et lokale

Beregning akustikken i et lokale

Beregning akustikken i et lokale

Akustikberegneren fra Troldtekt kan hjælpe med at generere en overskuelig rapport med oversigt over efterklangstider, absorptionsareal og andre nyttige oplysninger om akustik – Find den her

Beregning af Akustikken i et Lokale

Akustikken i et rum bestemmes af faktorer som efterklangstid, lydabsorption og refleksion. Beregninger hjælper med at vurdere lydforholdene og optimere akustikken for forskellige formål, fx koncerter, kontorer eller klasseværelser.


🔹 1. Efterklangstid (RT60)

Efterklangstid (RT60RT_{60}RT60​) er den tid, det tager for lyden at falde med 60 dB efter, at lydkilden er stoppet. Det beregnes med Sabines formel:RT60=0.161×VART_{60} = \frac{0.161 \times V}{A}RT60​=A0.161×V​

Hvor:

  • RT60RT_{60}RT60​ = Efterklangstid i sekunder
  • VVV = Rumvolumen i m³
  • AAA = Total lydabsorptionskoefficient (m² sabin)

Total absorption beregnes som:A=∑(Si×αi)A = \sum (S_i \times \alpha_i)A=∑(Si​×αi​)

Hvor:

  • SiS_iSi​ = Overfladearealet af en flade (m²)
  • αi\alpha_iαi​ = Absorptionskoefficienten for materialet ved en given frekvens

📌 Eksempel
Et lokale på L = 6 m, B = 4 m, H = 3 m (Volumen: 6×4×3=726 \times 4 \times 3 = 726×4×3=72 m³).
Materialer:

  • Loft (24 m²) – Gipsplader (α=0.05\alpha = 0.05α=0.05)
  • Gulv (24 m²) – Træ (α=0.1\alpha = 0.1α=0.1)
  • Vægge (48 m²) – Murværk (α=0.03\alpha = 0.03α=0.03)
  • Tæppe (4 m²) – Tykt tæppe (α=0.4\alpha = 0.4α=0.4)

Total absorption:A=(24×0.05)+(24×0.1)+(48×0.03)+(4×0.4)=1.2+2.4+1.44+1.6=6.64A = (24 \times 0.05) + (24 \times 0.1) + (48 \times 0.03) + (4 \times 0.4) = 1.2 + 2.4 + 1.44 + 1.6 = 6.64A=(24×0.05)+(24×0.1)+(48×0.03)+(4×0.4)=1.2+2.4+1.44+1.6=6.64

Efterklangstid:RT60=0.161×726.64=1.75 sekunderRT_{60} = \frac{0.161 \times 72}{6.64} = 1.75 \text{ sekunder}RT60​=6.640.161×72​=1.75 sekunder

(For tale bør RT60 være ca. 0.5-1 sek., mens det i koncertsale kan være op til 2 sek.)


🔹 2. Lydniveau i et lokale (Sabine’s formel for lydtryk)

Lydniveauet i et rum afhænger af lydkilden og rummets absorptionsforhold:Lp=Lw−10log⁡(A)+4L_p = L_w – 10 \log(A) + 4Lp​=Lw​−10log(A)+4

Hvor:

  • LpL_pLp​ = Lydtryksniveau (dB)
  • LwL_wLw​ = Lydkildens effekt (dB)
  • AAA = Samlet lydabsorption (sabins)

📌 Eksempel
En maskine med Lw = 90 dB står i et lokale med A = 6.64 sabin:Lp=90−10log⁡(6.64)+4L_p = 90 – 10 \log(6.64) + 4Lp​=90−10log(6.64)+4 Lp=90−8.2+4=85.8 dBL_p = 90 – 8.2 + 4 = 85.8 \text{ dB}Lp​=90−8.2+4=85.8 dB

Lydniveauet kan reduceres ved at tilføje mere lydabsorberende materiale.


🔹 3. Tale- og Musikforståelighed (Clarity, C50 og C80)

  • C50 (taletydelighed) → Bør være >0 dB for god forståelighed.
  • C80 (musik) → Typisk mellem -2 dB og +2 dB.

Formlen er:C50=10log⁡(energi indenfor 50 msenergi efter 50 ms)C_{50} = 10 \log \left(\frac{\text{energi indenfor 50 ms}}{\text{energi efter 50 ms}} \right)C50​=10log(energi efter 50 msenergi indenfor 50 ms​)

Jo mere lyd absorberes, desto bedre bliver forståeligheden.


🔹 4. Praktiske Løsninger for Akustisk Optimering

  • For meget efterklang? Tilføj lydabsorberende materialer (gardiner, tæpper, akustikpaneler).
  • For dårlig tale- eller musikforståelighed? Reducér refleksioner ved at bruge diffusorer.
  • Støjreduktion? Installer lyddæmpende skillevægge eller akustiske loftplader.

Leveret af Troldtekt

Enhedsomregner/Enhedsberegner til omregning af enheder. Her kan du omregne mange enheder i flere kategorier som længde, areal, densitet, energi, masse, kraft, tryk, hastighed, temperatur, volumen med mere. Du finder den her

Cookie-indstillinger