Scrubber (skrubber)

Scrubber / skrubber - som alternativ til brændstof med lavt svovlindhold kan udslippet af svovloxider nedbringes med en såkaldt scrubber / skrubber, hvor svovl vaskes ud af udstødningen med vand

Leverandører af og viden om Scrubber (skrubber):


AMMONGAS A/S

Ejbymosevej 5
2600 Glostrup
Tlf.: +45 43 63 63 00
amg(a)ammongas.dk

www.ammongas.dk

Kompetencer: Opgradering af biogas, Biogasopgraderingsanlæg, Luftrensning, ammoniak separering, Filteranlæg, Filtreringsanlæg, Selvrensende filtre, Vand og afløb teknik, Vandfiltre, Vandfiltrering, Vandrensning, Flotationsanlæg, multimediefilter, Sandfilter

Læs mere om AMMONGAS A/S


PlusFlow Skandinavien

Tlf.: 23 29 92 98
E-mail: michael@plusflow.dk

www.plusflow.dk

Kompetencer: Pumper, centrifugalpumper, ventiler, skrubber, aktuatorer, manometre, skueglas, snavssamlere

Læs mere om PlusFlow Skandinavien


Reecon A/S

Læs mere om Reecon A/S


Mere viden om Scrubber (skrubber):

Scrubbere kan dog også være effektive overfor ex. støv og flere typer lugtstoffer fra eksempelvis biogas- og renseanlæg. Ydermere er scrubbere meget effektive som kondensatorer, og kan også anvendes til biologisk luftrensning.


Hoyer – OEM-leverandører ser frem til, at scrubbermarkedet vender retur


03.sep 2021


Efter tilbagegang som følge af COVID-19-påvirkningen og lave oliepriser er det globale marked for marinescrubbere ved at tage fart igen. Det ses i hele forsyningskæden, hvor virksomheder som den norske ventilatorspecialist Flebu forventer stor efterspørgsel efter marinescrubbere de kommende år.

De faldende oliepriser og COVID-19 satte en stopper for fem års fortsat vækst på scrubbermarkedet. Nu stiger den globale efterspørgsel efter marinescrubbere igen og forventes at blive til et marked på 6.950 millioner USD i 2025.

Med de stigende priser på brændstofolie med lavt svovlindhold vender skibsredere igen tilbage til scrubbere for at overholde IMO’s regler for svovlemissioner. Det betyder flere ordrer til scrubberproducenter og deres leverandører. En af disse virksomheder er Flebu, der fremstiller centrifugalventilatorer og andre stålprodukter af høj kvalitet til den maritime industri.

– Under den første opbygning og acceleration af markedet for scrubbere til marinesektoren fra 2014 til 2019 var det en udfordring at levere ventilatorer nok til at opfylde efterspørgslen. Vi har set et totalt stop under pandemien, men vi forventer, at markedet for scrubbere vil blive højere end aktiviteten i de foregående år, siger Trond Bøe, Group CEO for Flebu.

Mere nyt fra Hoyer

Trond Bøe peger på konsekvenserne af de stadigt strengere lovgivningsmæssige krav, f.eks. Carbon Intensity Indicator (CII), der bedømmer skibe fra A (bedst) til E (dårligst) ud fra, hvor effektivt skibet transporterer gods eller passagerer. Mellem 70 og 80 procent af alle aktive massegodsskibe, containerskibe, tankskibe og gastankskibe kræver forbedringer inden 2030 for at opretholde en CII-klassificering på A, B eller C.

Alternative brændstoffer er årtier væk

Efterspørgslen efter scrubbere afhænger også af tilgængeligheden af alternative brændstofkilder som ethanol, LNG, ammoniak og brint.
– I branchen taler man meget om muligheden for fremtidige lavemissionsbrændstoffer. Når vellykkede alternativer er blevet modne, vil der være behov for en fyldestgørende infrastruktur. I øjeblikket er elektricitet ikke en mulighed for større fartøjer. Man tror ikke meget på brint på grund af temperaturkravene, og de første ammoniakdrevne fartøjer forventes i 2026. Kort sagt, mange skibe kommer til at sejle på olie i mange år endnu, og de fleste af dem vil kræve scrubbere for at opfylde emissionsstandarderne, siger Trond Bøe.

Mere komplekse scrubbersystemer

De øgede krav påvirker også designet af marinescrubbere. Efterhånden som scrubberteknologien udvikler sig til at omfatte flere applikationer, herunder skibets kedel, bliver systemerne mere komplekse og følsomme over for trykforskelle.

– Scrubbermarkedet skifter fra at kræve enorme højtryksblæsere til mere varieret udstyr. Kedlen er forbundet med scrubberanlægget på mange skibe, så vi er nødt til at bruge mindre ventilatorer for at styre trykket præcist. Derfor designer vi næsten alle vores ventilatorer efter kundespecifikationer. Vores valg af specifikke materialer og pumpehjuldesign er baseret på gassens sammensætning og scrubberanlæggets dimensioner, siger Trond Bøe.

Flebu har brugt Hoyer Motors som deres primære motorleverandør siden 2018.

– Vi har valgt Hoyer Motors på grund af deres store produktkendskab, den pålidelige kvalitet, korte leveringstid og konkurrencedygtige priser. I de fleste tilfælde bruger vi standard-marinemotorer, men Hoyer yder god support til specialløsninger og naturligvis alle de korrekte typer af godkendelser, der kræves til marinebrug, siger Trond Bøe.


PureteQ – THE SCRUBBER MAKER




PureteQ Exhast Gas Cleaning System er et af de mest energi-efficiente scrubber systemer i markedet (laveste OPEX). Derudover, er det dét mest pålidelige, sikre og brugervenlige scrubber system i industrien. Hvis vedligeholdt i god operationel tilstand, vil et PureteQ scrubber system tjene skibsejeren vel gennem hele skibets levetid. Skulle der komme stramninger af den nuværende lovgivning, er vores scrubber system forberedt til opgraderinger, som kan møde endnu højere miljøstandarder.

For at sikre kontinuerlig drift, pålidelighed og MARPOL compliance, opfordrer vi alle skibsejere til at realisere the fulde potentiale af deres scrubber systemer ved at indgå en PureteQ Serviceaftale.

PureteQ tilbyder fair priser på serviceaftaler, som desuden er designet til at imødekomme skibsejernes specifikke behov baseret på skibenes operationelle mønster og besætningens kvalifikationer. Alle kunder med en PureteQ Serviceaftale får en dedikeret Service Engineer og ifølge aftale, betales der kun for det der fås.

Grundet vores indgående kendskab og ekspertise inden for Exhaust Gas Cleaning, tilbyder vi også service og support til andre brands af scrubber systemer.

PureServ – THE SERVICE PROVIDER

PureServ er vores dedikerede service organisation. Vores Service Engineers har gennemgået omfattende træning, så de har kompetencerne til at assistere skibsejere med kontinuerlig drift, pålidelighed og MARPOL compliance af deres scrubber systemer. Dette indebærer ekspertise support on-site såvel som online support og vejledning for alle scrubber systemer.


Alfa Laval vinder ordre på udstødningsrensesystemer til marineindustrien på ca. 97 mio. kr.




Alfa Laval - en af verdens førende virksomheder inden for varmeoverførsel, centrifugal separation og væskehåndtering - har vundet en ordre på levering af flere Alfa Laval PureSOx udstødningsrensesystemer

Ordren blev modtaget sidst i marts af Business Unit Boiler & Gas Systems, en del af Marine Divisionen. Den har en værdi på ca. 97 mio. kr og er planlagt til levering i løbet af 2018 og 2019.

Ordren omfatter otte Alfa Laval PureSOX udstødningsrensesystemer (hybrid scrubbere), der skal installeres om bord på to fartøjer.

"Jeg er meget glad for at kunne annoncere denne store ordre på vores scrubber-systemer. Det bekræfter, at Alfa Laval PureSOx er en attraktiv og gennemprøvet løsning til reduktion af svovloxider", siger Peter Leifland, President for Marine Division.

Vidste du at ... Alfa Laval PureSOx hybrid scrubber-løsningen både kan bruge hav- og ferskvand for at rense emissionerne fra motorerne?