Mikrolegeret stål

Mikrolegeret stål – Et nyt og stærkt materiale til konstruktioner
Mikrolegeret stål er stål af en rimelig ny oprindelse, hvor man tilsætter små mængder af forskellige tilsætningsstoffer. Sammen med en temperaturkontrolleret valsning opnår man nogle egenskaber vedr. styrke og svejseegenskaber de gamle kendte stålkvaliteter ikke har.
Mikrolegeret stål er beregnet til konstruktioner med højere styrkekrav og detaljer – såvel svejste som ikke svejste. Det har en højere flydespænding end almindeligt ulegeret stangstål og en langt bedre bearbejdelighed. – Resistenstabel – Resistenstabellen er en vejledning til valg af materialer – Formler, formelsamlinger og teknisk viden
Leverandører af Mikrolegeret stål:
Ahlsell
Håndværkervej 14
9000 Aalborg
Tlf.: 96 30 60 00
E-mail: ahlsell@ahlsell.dk
ahlsell.dk/da
EBI A/S
Sylvestervej 7
2610 Rødovre
Tlf.: +45 4497 8111
E-mail: salg@ebi.dk
Lemvigh-Müller A/S
Stationsalleen 40
2730 Herlev
Tlf.: +45 3695 1230
E-mail: lemu@lemu.dk
lemu.dk
Simik ApS
Værkstedsvej 7
4230 Skælskør
Tlf.: 21 91 96 34
E-mail: kn@simik.dk
Mere viden om mikrolegeret stål:
Stålet er en type stål, der indeholder små mængder legeringselementer som vanadium, niobium og titanium. Disse elementer tilføjes i meget små mængder, typisk mindre end 0,1%, men de har en betydelig effekt på stålets egenskaber. Det har forbedret styrke, sejhed og korrosionsbestandighed sammenlignet med almindeligt kulstofstål.
Det anvendes i konstruktioner, hvor høj styrke og lav vægt er vigtige, såsom i bilindustrien og byggeri. Stålet har også forbedret formbarhed, hvilket gør det lettere at bearbejde og forme til komplekse komponenter. Det kan bruges i både varmebehandlede og koldbearbejdede tilstande, afhængigt af kravene til det færdige produkt.
Stålet kombinerer høj ydeevne med omkostningseffektivitet, hvilket gør det populært i mange industrielle applikationer. Dets evne til at opnå høje mekaniske egenskaber uden omfattende varmebehandling reducerer produktionsomkostninger og energiforbrug. Det spiller en vigtig rolle i moderne teknik og konstruktion, hvor det bruges til at forbedre både sikkerhed og ydeevne.