Gaffeltrucks

Gaffeltrucks

Gaffeltrucks er et motorredskab til at løfte, stable og transportere gods på paller. De fleste mindre gaffeltrucks har 4 hjul, men på grund af den manglende affjedring er bagakslen ophængt på midten, hvilket gør at trucken virker som 3-hjulet.

Leverandører af Gaffeltrucks:

BMS A/S

Sofiendalsvej 94A 1. sal
9200 Aalborg sv
Tlf.: +45 7242 0200
E-mail: mail@bms.dk

bms.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

Bechmann Trucks A/S

Industrivej 56A
​6760 Ribe
Tlf.: 70 25 00 33

Se hele vores produktprogram og profil her


Mere viden:

Der fås mange typer ekstraudstyr, der kan monteres på eller i stedet for gaflerne, bl.a. tæppespyd, klemmegafler, sneskraber, skovl eller løfteåg. Der skal truckcertifikat og kørekort til at køre gaffelstabler (A-cert.), når stableren kan løfte over 1.80 M

De er motorkøretøjer med lodrette forskydelige vandrette arme anbragt fortil samt styrbare baghjul. Med de to arme kan trucks løfte og transportere gods anbragt på en såkaldt transportpalle. Der bygges gaffeltrucks med en løftehøjde på over 10 m og enkelte med en kapacitet på op til 90 t.

De almindeligste typer er dog mindre og har en maksimal løftehøjde på 1,5 m og en maksimal kapacitet på 500-700 kg. De er næsten enerådende i forbindelse med losning og lastning af gods på jernbanevogne og lastbiler samt på større lagre.

Vedligeholdelse af trucks er afgørende for at sikre deres driftssikkerhed og levetid. Regelmæssig inspektion af hydraulik, dæk og motorer er nødvendig. Operatørerne skal gennemgå træning for at kunne betjene gaffeltrucks sikkert og effektivt. Dette inkluderer kendskab til lastens vægtgrænser, korrekt stablingsteknik og nødprocedurer.


Linde: Nogle af verdens bedste gaffeltrucks


13.maj 2024


Sponseret - Skal I have investeret i nye gaffeltrucks til virksomheden? Det kan være, de andre efterhånden synger på sidste vers og har tjent jer godt i mange år, eller at I ganske enkelt har brug for at udvide flåden, hvis I har fået mere arbejde. Derfor er det også godt at fremtidssikre sig ved at investere i ordentlig kvalitet, så I ved, at jeres næste gaffeltruck holder i mange år frem.

Linde er en af de producenter, der er meget anset inden for gaffeltrucks. Her finder i alverdens forskellige modeller, der kan håndtere forskellige kapaciteter, og de er blandt andet kendt for deres robusthed og evne til at passe ind i alverdens industri- og produktionsvirksomheder. Så måske det også er på tide, at I ser i retning af de lækre, røde gaffeltrucks, der snart kan køre omkring enten på jeres lager eller udendørs i forbindelse med forskellige opgaver?

Hvilken gaffeltruck er den rette?

Der er nok ikke noget endegyldigt svar på, hvad den rette gaffeltruck egentlig er. Men noget af det, der i hvert fald kan gøre, at I har lidt større chance for at vælge en gaffeltruck, der passer til jeres behov, er ved at kigge på, hvad I egentlig skal anvende den til. Hvor mange kilo skal der typisk flyttes omkring? Der er ingen grund til at investere i en gaffeltruck, der har meget større kapacitet, end I kommer til at benytte.

Samtidig skal I overveje, om I vil have en gaffeltruck, der kører på elektricitet eller diesel. De elektriske gaffeltrucks fra Linde kan sagtens arbejde en hel dag, uden I skal bekymre jer om, at batterilevetiden ikke er lang nok – og så kan de anvendes indendørs, uden der udskilles skadelige partikler. Dieseldrevne gaffeltrucks er ofte anvendelige udendørs, hvor de er hurtige at tanke op og kan klare lige de opgaver, I har behov for.


Ny ”Intelligent Guided Vehicle” (IGV, intelligent styret køretøj) – Autonom afbalanceret gaffeltruck der styres af swarm intelligence




Efter ”ONE” kommer ”OCF”: AGILOX udvider deres portefølje af intelligente, styrede køretøjer med introduktionen af en ny, autonom gaffeltruck, der er afbalanceret og som kan køre i alle retninger, og den aktiveres med swarm intelligence. Med den nye gaffeltruck bevæger AGILOX sig ind i et nyt område af applikationer: Klassisk intralogistik i inbound/outbound lagerdrift og opbevaring.

Med ONE, der er AGILOX ultralette, højeffektive gaffeltruck produktlinie, har virksomheden ændret konceptet for AGV'er. Flåderne virker uden et centralt kontrolsystem, hvilket betyder, at køretøjerne navigerer i produktionslokaler eller varehuse på en fuldstændig autonom måde. De ekceptionelt kompakte AGILOX IGV'er organiserer deres rute ifølge de decentrale principper for swarm intelligence, hvilket gør dem meget mere fleksible end traditionelle AGV'er. Tilmed bliver programmeringen, eller ”indlæringen”, af køretøjerne betydeligt nemmere, da centrale software programmer, der indeholder vedligeholdelse, opdateringer osv., betragtes som gammeldags – en innovation, der sænker driftsomkostningerne.

AGILOX udvider nu sin palette af IGV'er til at omfatte OCF'en – en forkortelse for “Omnidirectional Counterbalanced Forklift” (gaffeltruck, der er afbalanceret og kan køre i alle retninger). Mens ONE er udstyret med en sakselift, der håndterer lasten (og dermed transporterer lasten indenfor køretøjets struktur, er OCF designet efter principperne for den afbalancerede gaffeltruck. Derfor kan den optage paller, tremmebokse og andre lastemballager med en maksimal vægt på 1.500 kg (3.300 lbs), transportere dem til bestemmelsesstedet og sætte dem ned fra en højde på op til 1.600 mm (63 in).

AGILOX's intelligente og omkostningsbesparende IGV koncept åbner op for nye applikationsområder. For mens ONE køretøjerne hovedsageligt anvendes til materialelevering i produktionen, er OCF i stand til klassiske intralogistiske opgaver med indkommende og udgående varer, plukning af ordrer og lagring, også i produktionen – forudsat at transporten sker på paller.

Lige som ONE bruger OCF et multiretnings kørselskoncept. Den kan derfor også køre sidelæns gennem smalle gange, dreje på stedet og manøvrere i de tætteste omgivelser. Den samme litium-ion (LiFePO4) batteriteknik sikrer korte ladetider og lang driftstid – bare tre minutters opladning giver op til en times drift.

IGV flåderne kan kobles sammen med kundens software systemer (LVR, ERP, WMS, MES, etc.) via et åbent API interface. En ekstra IO boks muliggør integration med ekstern infrastruktur, som f.eks. rulleporte og stationære conveyorsystemer, i det intelligente kontrolsystem. Et analyse modul giver brugeren alle relevante driftsdata og KPI (Key Performance Indicator).

Dipl.-Ing. (FH) Franz Humer, M.A. Co-Founder og CEO hos AGILOX, bemærker: ”OCF er en logisk tilføjelse til afrunding af vor produkt portefølje. Med OCF åbner vi muligheder for lagerhold og ordreplukning og dermed for åbning af store markeder, hvor IGV'erne kan vise deres fordele frem for både AGV'er og gaffeltrucks med førere.”

Den kombinerede drift af ONE og OCF i en ”swarm” giver også store fordele. Eksempelvis kan de mindre køretøjer levere tjenesteydelser til samlestationer eller betjene e-Kanban hylder, mens OCF'en, med det samme kontrolsystem og WiFi infrastruktur, kan overtage palletransporten.

OCF pilot serien er allerede blevet testet med succes i Vorchdorf, Østrig. Serieproduktionen begynder snarest, med forventet levering af de første OCF'er til kunder i første kvartal af 2021.



Cookie-indstillinger