Gaffeltrucks
Gaffeltrucks er et motorredskab til at løfte, stable og transportere gods på paller. De fleste mindre gaffeltrucks har 4 hjul, men på grund af den manglende affjedring er bagakslen ophængt på midten, hvilket gør at trucken virker som 3-hjulet.
Leverandører af og viden om Gaffeltrucks:
BMS A/S
Sofiendalsvej 94A 1. sal
9200 Aalborg sv
Tlf.: +45 7242 0200
E-mail: mail@bms.dk
Kompetencer: Bæltekraner, Gaffeltrucks, Kranudlejning, Køreplader, Lastbilkraner, Mini kraner, Mobilkraner
O.J. Truck A/S
Hovedgaden 5
8831 Løgstrup
Tlf. Salg: 86 64 26 99
Tlf. Service: 86 64 30 44
E-mail: oj@ojtruck.dk
Kompetencer: El-pallevogne, El-stablere, El-truck, Fejemaskine, Gulvvaskere, Stablere, Truckbatterier, Gulvvaskere, Truckservice
Tektra A/S
Birkegårdsvej 20-22
8361 Hasselager
Tlf.: 87 38 88 88
E-mail: tektra@tektra.dk
Kompetencer: Porte, turboporte, brandporte, branddøre, docking systemer, læsseramper, hydrauliske læsseramper, mekaniske læssebroer, slusehuse, porttætninger, ledhejseporte, industriporte, garageporte, sidefoldeporte, langramper, bændelgardiner, pendulporte, løfteborde, døråbnere, service og reservedele, gaffeltrucks, rengøringsmaskiner
Bechmann Trucks A/S
Industrivej 56A
6760 Ribe
Tlf.: 70 25 00 33
Kompetencer: Diesel-truck, El-stablere, El-truck, Gas-truck, Gaffeltrucks, Løfteudstyr, Palleløftere, Pallestablere
Mere viden om gaffeltrucks:
Der fås mange typer ekstraudstyr, der kan monteres på eller i stedet for gaflerne, bl.a. tæppespyd, klemmegafler, sneskraber, skovl eller løfteåg. Der skal truckcertifikat og kørekort til at køre gaffelstabler (A-cert.), når stableren kan løfte over 1.80 M
Gaffeltrucks er motorkøretøjer med lodrette forskydelige vandrette arme anbragt fortil samt styrbare baghjul. Med de to arme kan gaffeltrucks løfte og transportere gods anbragt på en såkaldt transportpalle. Der bygges gaffeltrucks med en løftehøjde på over 10 m og enkelte med en kapacitet på op til 90 t. De almindeligste typer er dog mindre og har en maksimal løftehøjde på 1,5 m og en maksimal kapacitet på 500-700 kg. Gaffeltrucks er næsten enerådende i forbindelse med losning og lastning af gods på jernbanevogne og lastbiler samt på større lagre.
Ny ”Intelligent Guided Vehicle” (IGV, intelligent styret køretøj) – Autonom afbalanceret gaffeltruck der styres af swarm intelligence

Efter ”ONE” kommer ”OCF”: AGILOX udvider deres portefølje af intelligente, styrede køretøjer med introduktionen af en ny, autonom gaffeltruck, der er afbalanceret og som kan køre i alle retninger, og den aktiveres med swarm intelligence. Med den nye gaffeltruck bevæger AGILOX sig ind i et nyt område af applikationer: Klassisk intralogistik i inbound/outbound lagerdrift og opbevaring.
Med ONE, der er AGILOX ultralette, højeffektive gaffeltruck produktlinie, har virksomheden ændret konceptet for AGV'er. Flåderne virker uden et centralt kontrolsystem, hvilket betyder, at køretøjerne navigerer i produktionslokaler eller varehuse på en fuldstændig autonom måde. De ekceptionelt kompakte AGILOX IGV'er organiserer deres rute ifølge de decentrale principper for swarm intelligence, hvilket gør dem meget mere fleksible end traditionelle AGV'er. Tilmed bliver programmeringen, eller ”indlæringen”, af køretøjerne betydeligt nemmere, da centrale software programmer, der indeholder vedligeholdelse, opdateringer osv., betragtes som gammeldags – en innovation, der sænker driftsomkostningerne.
AGILOX udvider nu sin palette af IGV'er til at omfatte OCF'en – en forkortelse for “Omnidirectional Counterbalanced Forklift” (gaffeltruck, der er afbalanceret og kan køre i alle retninger). Mens ONE er udstyret med en sakselift, der håndterer lasten (og dermed transporterer lasten indenfor køretøjets struktur, er OCF designet efter principperne for den afbalancerede gaffeltruck. Derfor kan den optage paller, tremmebokse og andre lastemballager med en maksimal vægt på 1.500 kg (3.300 lbs), transportere dem til bestemmelsesstedet og sætte dem ned fra en højde på op til 1.600 mm (63 in).
AGILOX's intelligente og omkostningsbesparende IGV koncept åbner op for nye applikationsområder. For mens ONE køretøjerne hovedsageligt anvendes til materialelevering i produktionen, er OCF i stand til klassiske intralogistiske opgaver med indkommende og udgående varer, plukning af ordrer og lagring, også i produktionen – forudsat at transporten sker på paller.
Lige som ONE bruger OCF et multiretnings kørselskoncept. Den kan derfor også køre sidelæns gennem smalle gange, dreje på stedet og manøvrere i de tætteste omgivelser. Den samme litium-ion (LiFePO4) batteriteknik sikrer korte ladetider og lang driftstid – bare tre minutters opladning giver op til en times drift.
IGV flåderne kan kobles sammen med kundens software systemer (LVR, ERP, WMS, MES, etc.) via et åbent API interface. En ekstra IO boks muliggør integration med ekstern infrastruktur, som f.eks. rulleporte og stationære conveyorsystemer, i det intelligente kontrolsystem. Et analyse modul giver brugeren alle relevante driftsdata og KPI (Key Performance Indicator).
Dipl.-Ing. (FH) Franz Humer, M.A. Co-Founder og CEO hos AGILOX, bemærker: ”OCF er en logisk tilføjelse til afrunding af vor produkt portefølje. Med OCF åbner vi muligheder for lagerhold og ordreplukning og dermed for åbning af store markeder, hvor IGV'erne kan vise deres fordele frem for både AGV'er og gaffeltrucks med førere.”
Den kombinerede drift af ONE og OCF i en ”swarm” giver også store fordele. Eksempelvis kan de mindre køretøjer levere tjenesteydelser til samlestationer eller betjene e-Kanban hylder, mens OCF'en, med det samme kontrolsystem og WiFi infrastruktur, kan overtage palletransporten.
OCF pilot serien er allerede blevet testet med succes i Vorchdorf, Østrig. Serieproduktionen begynder snarest, med forventet levering af de første OCF'er til kunder i første kvartal af 2021.
Webshoppen Jungheinrich PROFISHOP åbner i Danmark

Jungheinrich PROFISHOP blev stiftet i 2006 i Tyskland som det første land og er siden udvidet til elleve andre europæiske lande. Portalen har nu opnået en omsætning på mere end 500 mill. kr.. I år er Danmark et af seks lande, der slutter sig til platformen som led i en kontinuerlig ekspansion og international vækst hos Jungheinrichs e-handelsforretning, der i 2016 kunne notere en vækst i nettosalget på 19 procent.
PROFISHOP Danmark vil i december 2017 rumme op til 5.000 artikler i Danmark, dækkende et bredt sortiment af udstyr til materialehåndtering fra Jungheinrich og udvalgte partnere. Sortimentet vil omfatte Jungheinrichprodukter som håndbetjente palletrucks, elektriske palletrucks og elektriske pallestablere foruden en vifte af supplerende lagerudstyr, herunder sakseløfteborde, platformtrucks, lagercontainere med mere – alt sammen til de bedste leveringstider og attraktive priser.
Martina Möller, adm. direktør, Jungheinrich Danmark A/S, siger: ”Virksomheder oplever generelt en stigende kundeefterspørgsel efter en service, der er hurtigere, mere fleksibel og tilgængelig 24/7. I den efterspørgsel ligger et behov for det høje supportniveau, den ekspertise og det kvalitetsudstyr, som Jungheinrich kan levere, og som bliver mere tilgængeligt med vores nye webshop.”
"Med PROFISHOP DK omfatter vores flerkanals-tilgang endnu flere berøringspunkter, sådan at det bliver så nemt som muligt for vores kunder at samarbejde med os på den måde, der passer dem bedst – hvad enten det er over telefonen, face-to-face med en af vores Area Sales Managers eller online når som helst."
For at fejre lanceringen tilbyder Jungheinrich Danmark 5 % rabat på den samlede indkøbskurv med alle bestillinger, som PROFISHOP-kunder har afgivet inden d. 31. december 2017.
Find mere information om Jungheinrich PROFISHOP DK på: www.jungheinrich-profishop.dk
Om Jungheinrich Jungheinrich er en af verdens førende i trucks, oplagring og materialehåndltering, samt den førende i Europa indenfor warehousing teknologi. Vi er en af de førende leverandører af gaffeltrucks, både nye som brugte, lejemaskiner samt salg direkte til kunder.
Jungheinrich blev grundlagt i 1953 i Hamborg / Tyskland og opererer nu i 36 lande i Europa, Asien og Amerika med ca. 15.000 medarbejdere. Vi har eksisteret i Danmark i 50 år og har flere end 80 ansatte i Tåstrup og Horsens. Jungheinrich Danmark A/S dækker hele det danske marked. Som full-service udbyder i materialehåndtering og oplagring har Jungheinrich særlig fokus på procesoptimering og effektive energiløsninger i Danmark. Virksomheder som Orkla har gennemgået en komplet procesoptimering og Lantmännen har en hel flåde af trucks med lithium ion batterier kørende hos dem. Dette er kun få eksempler på Jungheinrichs teknologiske tilgang
Euromaster opruster på industridæk

Euromaster opruster på industridæk
Efter lukningen af Skandinavisk Dæk Imports afdeling i Brabrand, der var blandt Jyllands førende inden for dæk til gaffeltrucks, overtager Euromaster i Skejby den tidligere afdelingsleder, 175 ton dækpresse og stort konsignationslager.
Med 45 dækcentre samt servicevogne og erhvervskonsulenter over hele landet står Euromaster stærkt på markedet for industridæk. Igennem mange år har Skandinavisk Dæk Import (SDI) været Euromasters hovedleverandør af dæk til internt transportmateriel, og efter den nylige lukning af SDI's jyllandsafdeling i Brabrand er samarbejdet med Euromaster blevet udvidet. Det betyder blandt andet, at SDI's engroskunder i Aarhusområdet fortsat kan blive serviceret lokalt hos Euromaster på Graham Bells Vej i Skejby.
- Euromaster har altid været både en stor kunde og en vigtig samarbejdspartner for os, og vi oplever mange synergimuligheder i det tættere samarbejde med Euromaster i Skejby. Partnerskabet vil være til gavn for vores kunder og deres slutbrugere, som også i fremtiden kan regne med hurtig og professionel service. Med aftalen bygger vi videre på vores eksisterende partnerskab om konsignationslagre hos en lang række af Euromasters afdelinger, så vores kunder i gaffeltruckbranchen og deres servicemontører altid kan få monteret eller udleveret de rigtige dæk uden at køre langt, siger Lars Rasmussen, der er direktør i Skandinavisk Dæk Import A/S.
Kendt ansigt flytter med
Samarbejdet betyder også, at SDI har opsat en ny 175 ton dækpresse hos Euromaster i Skejby til montering af massivdæk helt op til 14.00 x 24" - og samme sted har placeret et stort konsignationslager af både luft- og massivdæk.
Samtidig er den tidligere afdelingsleder hos Skandinavisk Dæk Import i Brabrand, Claus Nørhave, blevet ansat hos Euromaster i Skejby. De kunder, som er vant til at handle hos SDI i Brabrand, bliver dermed fortsat serviceret af et kendt ansigt.
Positive forventninger
Hos Euromaster har man yderst positive forventninger til samarbejdet. - Med ekstra kompetence, forbedret materiel og et forstærket kundegrundlag har vi nu en god platform for at nå en meget stærk position inden for dæk til gaffeltrucks. Vi kan løse så at sige alle opgaver inden for industridæk, siger key account manager Karsten Fisker, der er salgsansvarlig for området hos Euromaster.
- Dækkøberne i industrien efterspørger især lang levetid, en god evne til at stå fast og robusthed mod punktering, og de krav får vi nu endnu bedre mulighed for at leve op til. Samtidig lægges der stadig større vægt på chaufførkomfort og sikkerhed. Specielt er der i stigende grad fokus på stabilitet, så trucken er rolig og ikke svajer, når der løftes højt. Med et komplet program af både diagonal-, radial- og massivdæk har vi nu mulighed for at imødekomme ethvert behov inden for industridæk. Det gælder også særlige behov som eksempelvis dæk, der ikke efterlader sorte streger på lagergulve samt i fødevare- og medicinalfabrikker, slutter han.
Euromaster er europæisk markedsleder inden for dæk og dækserviceløsninger. I Danmark omfatter kæden 45 dækcentre samt servicevogne og erhvervskonsulenter over hele landet. www.euromaster.dk
Skandinavisk Dæk Import A/S i Havdrup er den førende importør af industridæk herhjemme og repræsenterer nogle af markedets største producenter - som fx canadiske Camoplast Solideal, der står bag mærker som Hauler LT og Solideal inden for luftgummidæk samt Magnum inden for massivdæk. www.sdi.dk