Bremser

Bremser er beregnet til helt eller delvis at bringe et objekt til standsning. Normalt udføres en bremsning som en mekanisk virkende indretning, der fungerer ved hjælp af friktion, men på fly anvendes også luftbremser, eventuelt i form af en skærm, der foldes ud.

 

 

 

Leverandører af og viden om bremser:


DJ Stork Drives ApS

Naverland 2, 10.
2600 Glostrup
Tlf.: 89 88 24 16/17
E-mail: info@storkdrives.com

www.storkdrives.com

Kompetencer: AC motorer, Bremser, Børsteløse motorer, DC motorer, EC motorer, Elmotorer, El-motorer, Gear, Gearmotorer, Linearaktuatorer, Linearenheder, Ledeskruer, Motorer, Motorstyringer, Planetgear, PM Motorer, Positionering, Sensorer,  Servomotorer, Snekkegear, Stepmotorer, Tandhjulsgear

Læs mere om DJ Stork Drives ApS


MK-Tech


Stenbukvej 31, Ejby
4623 Lille Skensved
Tlf.: 29 65 12 53
E-mail: mk-tech@mail.dk

www.mk-tech.dk

Kompetencer: Bremser, Hydrauliske bremsekalibre, Kombi mekanisk-hydraulisk bremsekalibre, Vindmølle bremser, Mekaniske bremsekalibre, Pneumatiske bremsekalibre, Failsafe hydrauliske bremsekalibre, Failsafe pneumatiske bremsekalibre, Twiflex bremsekalibre, Kompositkoblinger, Samiflex koblinger, Autogard sikkerhedskoblinger, Luft til olie bremseforstærkere, Dore Tech – Port åbnere, Pneumatiske cylindre, W.C. Branham vinkel gear

Læs mere om MK-Tech


R. Frimodt Pedersen a/s

frimodt

Ndr. Stationsvej 3
8721 Daugård
Tlf.: 75 89 54 44
E-mail: rfp@frimodt-p.dk

www.frimodt-p.dk

Kompetencer: VEM, Frimodt, El motor, Motorer, IE2 motorer, IE3 motorer, bremsemotor, Gear, ATEX, Trefasede motorer, Polomkobbelbare motorer, Gearmotorer, Snekkegear, Tandhjulsgear, Keglehjulsgear, Akselgear, Vinkelgear, Elektromagnetiske Koblinger, Elektromotorer

Læs mere om R. Frimodt Pedersen a/s


RENO A/S

reno ny

Åmarksvej 1,
8250 Egå
Tlf.: +45 70102210
E-mail:  info@reno.dk

www.reno.dk

Kompetencer: Rørsystemer, adsorptionstørrer, trykluftrørsystemer, luftbehandling, mobilkompressorer, skruekompressorer, trykluftsbeholdere, stempelkompressorer, køletørrere, kompressorer, filtrering, Bremsevasker, højtryksrensere, oliefrie kompressorer

Læs mere om RENO A/S


ZF Danmark ApS

Tåstrupgårdsvej 8-10
2630 Taastrup
Tlf.: +45 70226243
E-mail: zfdk@zf.com

www.zf.dk

Kompetencer: Aksler, Akselgear, Akselkoblinger, Centrifugalkoblinger, Friktionskoblinger, Gear, Gearkasse renoveringGear reparationGearmotorerHulaksel gear, Hydraulikkoblinger, Koblinger, Kraftudtag, Krøjegear, Lamelkoblinger, Planetgear, Pto, Reparation gear, Servo, Sikkerhedskoblinger, Snekkegear, Spindelgear, Tandhjul, Tandstænger, To-trins gearVedligehold gearVindmøllegear, Vinkelgear, Donkrafte

Læs mere om ZF Danmark ApS


R. Frimodt Pedersen – VIS bremse uden ATEX




Coel Motori SRL udviklede i 2004 en serie ATEX-bremser, som de første i verden

Bremsen var unik da denne kunne monteres på alle ATEX-motorer uanset hvilken zone motoren skulle operere i.

På baggrund af denne velafprøvede VIS bremse udviklede Coel Motori SRL en ny serie af bremser for brug i industrien, hvor der ikke var ATEX krav

Bremsen kan monteres på alle motorer, det eneste der kræves, er en IEC B5 flange

Særlige kendetegn for bremsen:

  • Beskyttelsesgrad IP66
  • Bremsen er fabrikeret i aluminium i størrelserne IEC71B5-90B5 og i støbejern for størrelser IEC100B5-160B5
  • Tilslutningsspænding 200-500VAC er standard, dvs. en bremse dækker hele spændingsområdet
  • Ekstrem støjsvag udførsel
  • Ekstra lang holdbarhed på bremseskiven, som sikrer en lang levetid, samt gode egenskaber både i kolde og varme omgivelser
  • Udgangsflangen kan leveres som IECB5 på alle størrelse samt IECB14 for byggestørrelse 71-112
  • Kan leveres med håndløft på forespørgsel

 


Hoyer – Maksimal bremsekraft i 4 kilometers højde




Fra den vindblæste Nordsø til bjergene i Chile og Peru holder bremser fra Svendborg Brakes styr på industrimaskiner og vindmøller

Og kravene til kvalitet og bremsekraft stiger, for maskinerne bliver hele tiden større og forholdene mere ekstreme.

Der skal store kræfter til at knuse den kobbermalm, som chilenske minearbejdere henter op fra Andesbjergene. Det foregår blandt andet i en gearløs SAG (Semi-Autogenous Grinding) mølle, hvor malmen knuses i en enorm tromle med en diameter på 12 meter, drevet frem af 32.000 hestekræfter. Møllens specialfremstillede bremsesystem, der med et bremsemoment på over 24 millioner Nm kan holde det tonstunge mineudstyr fuldstændigt parkeret, er leveret af danske Svendborg Brakes.

Hvert år leverer Svendborg Brakes, i samarbejde med Hoyer motors, bremsesystemer til vindmøller, mineudstyr og boreplatforme over hele kloden, og virksomheden er med sin globale After Sales Support klar til at rykke ud døgnet rundt med service og reservedele, der kan forhindre kostbare driftstop.

Total kontrol under alle forhold

Bremserne fra Svendborg Brakes er monteret på en lang række forskellige applikationer, primært fra tunge industrisegmenter som vindkraft, olie og gas, minedrift og marine. Fællesnævneren er sikkerhed, holdbarhed og pålidelighed under selv de værst tænkelige forhold.

– Vores bremser skal virke, når alt andet svigter. I nogle tilfælde indebærer det at kunne levere et bremsemoment på op mod 36 millioner Newtonmeter i nogle af de mest ekstreme miljøer på kloden. Nogle installationer i mineindustrien arbejder i 4-5 kilometers højde, hvor motoren til hydraulikken skal være specialmodificeret for ikke at tabe kraft på grund af den tynde luft. I andre tilfælde skal bremserne kunne tåle temperaturer på plus eller minus 50 grader celsius, forklarer Robin Schmidt, der er Regional Sales Manager i Svendborg Brakes.

Hydraulik og fjederkraft

Produktporteføljen spænder fra fjederaktiverede nødbremser med få bevægelige dele til 2-Stage Soft Braking Option (SOBO) systemer, hvor lynhurtige Hydraulic Power Units og avanceret elektronik giver fuld kontrol over bremseprocessen.

– I fjederaktiverede bremser er det en række kraftige fjedre, der klemmer bremsen sammen og hydrauliktryk, der åbner den. Denne type anvendes blandt andet til nødbremser og til at sikre en applikation under service. I aktive bremser, for eksempel rotorbremserne på vindmøller, er det omvendt hydrauliktrykket, der klemmer bremsen sammen. Elektromotoren, som styrer trykket i hydraulikken og lader akkumulatoren, kører kun i korte intervaller på cirka 30 sekunder. Men hurtig aktivering og præcis kontrol er afgørende, siger Robin Schmidt.

Konstant stigende krav

Produktudviklingen hos Svendborg Brakes er konstant præget af nye udfordringer, for kundernes applikationer vokser i størrelse og kompleksitet og bliver placeret i hårdere og hårdere miljøer. Hoyer Motors, der har leveret motorer til Svendborg Brakes i over 20 år, er med i processen allerede under den tidlige produktudvikling.

– Hoyer Motors kender vores produkter og ved, hvilket slutresultat, vi arbejder hen imod. Derfor inddrager vi Hoyer Motors allerede under udviklingen af de tidlige prototyper. Gennem den tætte kontakt og det høje produktkendskab har vi mulighed for hurtige ændringer undervejs, så vi lettere kan sikre, at prototypen bliver godkendt. Desuden leverer Hoyer Motors højt på kvalitet og service og kan følge med vores globale tilstedeværelse, siger Robin Schmidt.