Krydstogtterminal i Nordhavnen med nyskabende facadeløsning

København har længe været et turistmekka, hvor udlændinge fra
alle verdenshjørner lægger vejen forbi. En stor del af disse
turister kommer med de over 300 krydstogtskibe, der hvert år lægger
til kaj i hovedstaden. For at tilgodese denne interessante
kundeskare har By & Havn netop – sammen med Dronningen –
indviet en ny passagerterminal i Nordhavnen. Det er meningen, at
terminalen skal gøre livet som krydstogtturist endnu nemmere.

For Mogens Rasmussen A/S, der blandt andet leverer facader,
solafskærmninger og loftsprodukter til byggesektoren, har projektet
været særligt interessant. Firmaet med base i Middelfart har nemlig
leveret det tyskproducerede facadepanel Rodeca 50 mm. Heatbloc i
polykarbonat til den nye terminalbygning. – Da vi fik muligheden
for at levere 5.000 kvadratmeter facadepaneler til den nye
krydstogtterminal, var der ikke meget at betænke sig på. Vi er
stolte over at have leveret facaden til et så fremtrædende byggeri
i det københavnske havneområde, siger Peter Gjerløff, der er
direktør hos Mogens Rasmussen A/S.

Minder om opaler og østers Jesper Kusk Pedersen fra Christensen
& CO Arkitekter var arkitekt på projektet, og han forelskede
sig i panelerne, fordi de gav nogle specielle muligheder i de
maritime omgivelser. – Panelernes perlemorsudtryk giver en rigtig
god effekt i de maritime omgivelser, da det minder om opaler eller
det indvendige af en østers, fortæller han og
fortsætter:   

– Rodeca 50 mm. Heatbloc er translucent, og det giver en god
effekt i dagslys, men også når det er mørkt. Da lyset kan
gennemtrænge facaden både udefra og indefra, er der altid nye
nuancer at betragte, når man ser på bygningen, ligegyldig om det er
nat eller dag. Desuden sikrer Heatbloc-teknologi, at varmen bliver
reflekteret, hvilket muliggør et mere behageligt
indeklima.  

Alternativ til glas

Ifølge Peter Gjerløff giver polykarbonat som facadeprodukt andre
muligheder end eksempelvis glas. – Hvis man vælger en facade lavet
af polykarbonat, får man mulighed for at lege med et hav af farver,
forklarer han. Når det kommer til isoleringsevnen, er
polykarbonat fuldt ud på højde med energiruder, og det var
naturligvis også vigtigt for arkitekten, da valget faldt på Mogens
Rasmussens facadepaneler: – I dag er energiprofilen vigtig i
nybyggeri, og ud over de arkitektoniske fordele ved facadepanelerne
er de også yderst energivenlige, forklarer Jesper Kusk Pedersen,
der også peger på den relativt simple montering som en fordel ved
Rodecas produkt.

Billigt materiale

For Mogens Rasmussen A/S startede processen med at blive
leverandør til den nye krydstogtterminal allerede i efteråret 2011.
Arkitekt Jesper Kusk Pedersen havde set Rodecas produkt på et
byggeri i Holland, og han mente, det ville passe godt til den nye
københavnske havnebygning. Siden den første kontakt blev taget, er
leverandøren og arkitekten indgået i en tæt dialog. – Det har været
en god og lærerig proces for alle parter, hvor vi har budt ind med
de kompetencer, som vi har i forhold til facader, siger Peter
Gjerløff.

Facadeelementerne er leveret i en bredde på 50 centimeter og i
længder på op til 14,5 meter. Pladernes tykkelse er 50 millimeter.
Polykarbonat er et billigt materiale, som normalt kun koster godt
en tredjedel af facadeglas

Cookie-indstillinger