Danmark har fået en ny overenskomst

Dette billede illustrere Danmark har fået en ny overenskomst

Derimod er det sjældent, at der etableres helt nye
overenskomster mellem to organisationer, der ikke tidligere har
været aftalepartnere. Men det er nu sket med en aftale mellem Dansk
El-Forbund og Arbejdsgiverne, der indtil september sidste år var
kendt som DS Håndværk og Industri.

Overenskomsten sikrer, at ansatte, der i Arbejdsgivernes
medlemsvirksomheder arbejder inden for Dansk El-Forbunds
installationsområder, fremover er dækket af en aftale, som i stort
omfang svarer til Elektrikeroverenskomsten. Det er den
overenskomst, der er indgået mellem forbundet og Tekniq – den
traditionelle arbejdsgiverpart på installationsområdet.

I Dansk El-Forbund er der tilfredshed med indgåelsen af
aftalen.

– Det bliver mere enkelt for os at varetage medlemmernes
interesser. Uden overenskomsten skulle vi arbejde på at få
tiltrædelsesaftaler med hver enkelt medlemsvirksomhed hos
Arbejdsgiverne, der arbejder med el-installation, siger
forbundssekretær Ole Tue Hansen.

Selv om aftalen bygger på Elektrikeroverenskomsten, er der også
forskelle. Blandt andet indeholder den en decideret
funktionæraftale. Det betyder, at forbundet fremover kan beholde og
varetage interesserne for de medlemmer, som ‘uddanner sig væk’ fra
de mere traditionelle elektrikerområder. Disse medlemmer
beskæftiger sig typisk med udvikling og programmering af
eksempelvis styrefunktioner.

– Det er en milepæl i vores historie at indgå en overenskomst på
det her område. Vi ser frem til samarbejdet og glæder os over at
kunne gøre en fælles indsats med Dansk El-Forbund for at flest
muligt bliver organiseret. Derudover er konkurrence jo altid godt,
og derfor er det positivt, at vi nu er flere organisationer, der
tilbyder en fuld organisering på el-området, siger direktør i
Arbejdsgiverne Jani Lykke Methmann.

Cookie-indstillinger