fischer – Nye metrostationer får eksklusiv teglbeklædning

Over 50.000 naturtegl pryder de ellers kedelige betonvægge, når fire af Københavns nye metrostationer åbner i 2018. Det ligner og føles som en mur, men er det ikke. Skindet bedrager, for der er hverken brugt mørtel eller synlige skruer og bolte på væggene i de fire kommende metrostationer, som netop nu er ved at blive færdiggjort.
 
Bag det innovative ophængningssystem står fischer a/s, hvis ACT-system giver mulighed for at befæste teglsten, natursten, mursten og facadeplader på eksempelvis beton, uden at øjet kan se de beslag og skinner, som holder det hele på plads.
 
ACT-systemet er udviklet af fischer-koncernen og bliver brugt på prestigeprojekter i hele verden. Særligt i Qatar, Kina og Kuwait bruges løsningen flittigt på store byggerier med den nødvendige volumen og økonomi. Hovedstadens metro er det første store prestigeprojekt i Skandinavien med ACT-systemet.
 
”Omsætningen er voksende i Danmark, og efter ordren fra Cityringen har vi fået flere henvendelser fra arkitekter og entreprenører. Metro-byggeriet sætter fodspor, og vi håber, at der en gang imellem vil komme nogle arkitekter i metrostationerne, som forelsker sig i både resultatet og teknikken bag,” siger Ulrik Nielsen, der er salgschef for projekter hos fischer i Danmark.
 
Skjulte fordele
De 50.000 naturteglsten fordeles på i alt fire kommende metrostationer i København. Aksel Møllers Have, Nørrebros Runddel, Nuuks Plads og Enghave Plads. Hos hovedentreprenøren MT Højgaard, der er ansvarlig for en stor del af byggeriet af metrostationerne, glæder de sig over valget af ACT og naturtegl, som snart helt vil skjule den grå beton på Aksel Møllers Have.
 
”Jeg tror ikke, at naturtegl nogensinde er blevet hængt op på denne måde. Ophængningen er fuldstændig skjult, og det ser virkelig godt ud. Stenene er håndlavede og varierer meget. Det giver væggene et flot udtryk,” forklarer Roland Poulsen, der er entrepriseleder hos MT Højgaard.
 
ACT er et såkaldt undercut-system. Det betyder, at en speciel maskine borer ind i stenene fra bagsiden, hvorefter en selvudvidende bolt bliver ført ind i stenen. Bolten er fastgjort til en aluminiumsskinne, og derfor kan stenene sidde meget tæt sammen, så ingen kan se beslagene bagved. Desuden kan undercut-systemet bære en tung vægt. Selv om de danskproducerede teglsten i metrobyggeriet vejer godt til, så har ACT-løsningen ingen problemer med at klare den betragtelige vægt. Der er også andre fordele ved løsningen og de flotte naturtegl, fortæller Londero Mosaik, der er underentreprenør på projektet og skal montere de mere end 50.000 teglsten.
 
”Det bliver rigtig pænt, og der er mange gode ting ved systemet. Vi behøver fx ikke at mure stenene op, og det er nemt at trække kabler og andet teknik bag stenene,” siger Kareem Abdallah, der er byggeleder ved Londero Mosaik.
 
Solidt samarbejde
Erfaringerne med ACT-systemet i Norden er begrænsede, og derfor har byggefasen på de kommende metrostationer krævet et effektivt samarbejde mellem MT Højgaard, Londero Mosaik og fischer i Danmark. ACT’s medfølgende instruktioner fra fischers tyske hovedkvarter er detaljerede og komplekse, men ifølge MT Højgaard og entrepriseleder Roland Poulsen er det langt fra usædvanligt.
 
”ACT er et unikt system, og det er vigtigt, at alle huller bliver korrekt boret, og stenene sat korrekt op. fischer er en professionel virksomhed, og de er hurtige til at hjælpe med at løse eventuelle problemer,” siger Roland Poulsen og bliver bakket op af Londero Mosaik, der i øjeblikket har 20 mand gående på metrostationerne.
 
”Supporten fra fischer er fantastisk, og det sætter vi meget stor pris på. Vi får prompte svar på alle vores spørgsmål, så jeg har intet at udsætte på samarbejdet overhovedet,” siger byggeleder Kareem Abdallah.
 
Københavns nye metro, Cityringen, åbner i juli 2019.

Cookie-indstillinger