Festo – Nøglefærdige løsninger øger effektiviteten i højt specialiseret maskinproduktion

Produktionsvirksomheden TRESU Group, som er førende inden for produktion og levering af kundetilpassede flexo trykmaskiner over hele verden, har i de senere år været inde i en rivende udvikling. For TRESU Group, som eksporterer mere end 98% af deres samlede produktion, kan det være en udfordring at følge med væksten og samtidig fastholde et højt output i produktionen. Virksomheden har derfor set et stigende behov for at producere mere effektivt i fremtiden.

I mere end 12 år har Festo leveret elektriske og pneumatiske komponenter og løsninger til TRESU Group. Grundet det tætte samarbejde og indgående kendskab til TRESU Groups maskinproduktion, har de to partnere i fællesskab designet og udviklet et nyt set-up, hvor Festo leverer nøglefærdige løsninger til TRESU Groups trykmaskiner. Trykmaskinerne, som benyttes af de førende producenter i den grafiske industri, er ofte tilpasset efter kundernes specifikke behov.

Fra 70 komponenter til én samlet løsning
Med det nye set-up modtager TRESU Group nu alle de relevante automationskomponenter, som indgår i en specifik trykmaskine i en samlet montageklar løsning. Det betyder, at løsningen er tegnet i 3D, samlet og testet i engineering-afdelingen hos Festo, hvorefter den installeres i den pågældende trykmaskine hos TRESU Group.

”Fordelene med det nye set-up er mange. Hvor vi tidligere modtog op mod 70 forskellige komponenter til en trykmaskine, for herefter at samle, installere og teste samtlige komponenter i vores egen produktion, modtager vi i dag komponenterne som nøglefærdige, montageklare løsninger. Det har betydet færre håndteringsomkostninger hos os, dvs. væsentlig færre mandetimer skal allokeres i produktionen, langt større fleksibilitet, og installationen kan nu gennemføres på markant kortere tid”, forklarer Henning K. Jensen, Head of Procurement Engineering, Suppliers and Components i TRESU Group.

Med det nye set-up kommer Festo tidligt ind i forløbet, og det fungerer rigtig godt for begge parter.

”Nu får vi fra start en professionel rådgivning og sparring, der sikrer, at vi får valgt både den helt rigtige tekniske løsning men også den mest økonomiske og fremtidssikre løsning, og det betyder et mere effektivt og sikkert forløb”, uddyber Henning K. Jensen.

TCO reduceret med 20-30%
For TRESU Group er det vigtigt at sammenholde de nye effektivitetstiltag med TCO (Total Cost of Ownership), som er et effektivt produktionsstyringsværktøj og udtryk for de samlede omkostninger over et produkts levetid.

”Når vi analyserer på det nye set-up, ser vi store besparelser. En værdistrømsanalyse viser, at vi på de pågældende løsninger har reduceret TCO med ca. 20-30%. Ligeledes arbejder vi hen mod at nedbringe trykmaskinernes samlede produktionstid hos os. Hvor enkelt-komponent løsningen tidligere var på omkring fire ugers gennemløbstid, er vi nu nede på 8-10 dage”, fortsætter Henning K. Jensen.

En andet væsentlig parameter er servicedelen, dvs. når maskinen er leveret til slutkunden. Her er der også besparelser og effektivitet at hente. Opstår der en fejl i en af delene, behøver TRESU Group ikke at bruge unødig tid på fejlfinding. Tidligere kunne det være en tidskrævende opgave, hvis der opstod fejl i de mange komponenter, eller fejl i den el-tekniske del. Med det nye set-up, udskifter TRESU Group blot hele løsningen, og Festo garanterer levering af en ny løsning inden for 24 timer.

”Med dette nye set-up sparer vi værdifuld reparationstid hos kunden, og vi holder maskinens nedetid på et absolut minimum”, pointerer Henning K. Jensen.

Singlesourcing partnerskab og innovative løsninger matcher markedskrav
For TRESU Group er det afgørende, at deres kundetilpassede løsninger kan matche de standardløsninger, som de konkurrerer med på markedet.

”Udfordringen for os er, at kunne levere vores kundetilpassede løsninger, så de matcher de standardiserede løsninger – på pris og service. Vi arbejder derfor på strategiske områder hen mod at indgå i tætte partnerskaber på leverandørsiden, hvor pris, kvalitet og sparring er altafgørende, og som gerne på sigt kan udvikle sig til single-sourcing partnerskaber på linje med vores samarbejde med Festo”, forklarer Henning K. Jensen.

For Festo er samarbejdet med TRESU Group i god tråd med deres ønske om, at levere kundetilpassede ”ready to install” løsninger.

”Vi ønsker, i tæt samarbejde med vores kunder at designe, konstruere og levere komplette løsninger, så de er nøje tilpasset kundens ønsker og behov. Vi er glade for det gode og tætte samarbejde vi har med TRESU Group. Det er altid meget inspirerende at samarbejde med en kunde, der er innovativ og klar til at gå nye veje, for at fastholde sin konkurrencemæssige stærke position på markedet” fremhæver Claus Glud Wonsild, Key Account Manager OEM hos Festo A/S.

Hos TRESU Group er man særdeles tilfreds med Festo som en innovativ, løsningsorienteret og ressourcestærk samarbejdspartner.

”Det er absolut en fordel, at Festo har et så grundigt kendskab til vores løsninger, og da de samtidig er professionelle, bevarer overblik og har styr på vores leverancer, er det en ekstra gevinst” fremhæver Henning K. Jensen

LÆS også: Festo – Få styr på kommunikationen
Festo A/S's Firmaprofil
Cookie-indstillinger