ITU-studerende udvikler til fremtiden hos Schneider Electric

De studerende er for nyligt startet på linjen Softwareudvikling, og frem til jul skal de i grupper arbejde med en af tre udfordringer beskrevet af Schneider Electric. Forløbet munder ud i en præsentation af deres arbejde for virksomheden i Ballerup.

Allerede på første studiedag var Schneider Electric mødt op på ITU med inspirationsoplæg, og frem til startskuddet på selve projektforløbet forberedte de studerende en lang række spørgsmål. De blev besvaret under et virksomhedsbesøg i Ballerup, hvor baggrunden og de tre udfordringer blev gennemgået med de studerende. Henriette Moos, ekstern lektor på ITU, fortæller om samarbejdet:
– Som underviser er jeg altid på udkig efter it-relaterede udfordringer, der både er højt prioriteret af ledelsen i virksomheden, og hvor de studerende samtidig får mulighed for at udnytte deres eksisterende viden med medier, digitale services, spil, musik, film og undervisning. Det skaber en stærk motivation begge veje. Derudover repræsenterer de studerende også erhvervslivets kommende kunder og medarbejdere, så der er også altid et par øjenåbnere at hente for virksomheden i det perspektiv.

Prioriterede områder
Anvendelse af Big Data inden for bygningsstyring bearbejdes i udfordring nummer et. Her skal de studerende give bud på, hvordan man kan anvende de store datamængder, kunderne hos Schneider Electric har adgang til igennem deres BMS-løsninger (Building Management System) – eksempelvis til en mere proaktiv service.
Hvordan kan man servicere sine kunder inden for bygningsdrift i fremtiden? Svaret skal de studerende komme med bud på i udfordring nummer to.
– Service er et vigtigt forretningsområde for os, og vi forventer, at der med den teknologiske udvikling vil ske store ændringer inden for service af bygninger. Vi vil gerne være på forkant med denne udvikling for bedst muligt at sikre vores kunder optimale løsninger i fremtiden, fortæller Niels Boel Business Development Director hos Schneider Electric.

Digitalt overblik er temaet i udfordring nummer tre. Her skal de studerende udarbejde et udkast til en app, der nemt og hurtigt giver kunder adgang til deres services. Appen skal i fremtiden øge gennemsigtigheden og forenkle samarbejdet mellem virksomhed og kunder.

Lære af virkeligheden
Samarbejdet er interessant for Schneider Electric, da de studerendes input ofte giver friske øjne og derigennem en ny vinkel på det daglige arbejde. Omvendt giver samarbejdet også de studerende et værdifuldt indblik i erhvervslivet og ved at give dem direkte kontakt med en virksomhed allerede på det første semester i deres uddannelse bygges bro mellem teori og praksis.
– Det er vigtigt, at de studerende allerede tidligt på deres uddannelse stifter bekendtskab med “virkeligheden” og lærer at skabe værdi for erhvervslivet. Som en stor virksomhed med fokus på digital udvikling har vi et ansvar for at involvere studerende, og vi er super glade for samarbejdet med ITU. Det fortæller Niels Boel.

Det er andet år i træk, at ITU og Schneider Electric samarbejder om et forløb for de studerende. Og resultatet sidste år var særdeles tilfredsstillende med syvafleverede projekter og præsentationer fra i alt 42 studerende. Således håber projektleder Anca Galinescu, at projektet også i år vil blive en succes, hvor de studerende kommer op med nogle spændende løsninger.

Cookie-indstillinger