Lindab sikrer frisk luft på verdenshavene

Mens skibene bliver større og større, stiger også gæsternes krav til komfort ombord. Det kan mærkes hos Lindab, der leverer ventilationsløsninger til en række af de allerstørste krydstogtskibe.

Fra et støvet image som en ferieform for pensionister til en milliardindustri med millioner af rejsende. Krydstogter har gennemgået en forandring og er populære som aldrig før. Bare i år vil mere end 1 million turister gå i land i de danske havne som et stop på et krydstogt.

De største og mest moderne skibe har plads til helt op mod 10.000 gæster og medarbejdere, mens faciliteterne inkluderer alt fra biograf og bowling til swimmingpool og gourmetrestauranter. Komforten er i højsædet på de flydende luksushoteller, og det inkluderer naturligvis også indeklimaet.

”Krydstogtskibene er nemlig udstyret med skræddersyede ventilationsløsninger, der sikrer, at udsigten kan nydes fra et veltempereret og ventileret værelse, uanset om kursen er sat mod varmere himmelstrøg eller arktiske eventyr,” fortæller key account manager Michael Båring fra Lindab Marine.

60 kilometer rør til ét skib
Gennem de seneste 35 år har Lindab leveret ventilationsløsninger til marineindustrien heriblandt navy, cargo, offshore og selvfølgelig passagerskibe som færger og krydstogtskibe. På verdensplan bygges der i år 16 af de helt store krydstogtskibe, hvoraf Lindab har været hovedleverandør til de seks.

”Markedet er i voldsom vækst, og der findes nærmest ikke et værft i Europa, der ikke har ordrebogen fuld. Og det er hverken små skibe eller små kontrakter, der er tale om. Et enkelt skib skal måske bruge 60 kilometer rør, men fordi kontrakterne med værfterne som regel indebærer en hel serie af skibe og strækker sig over 4 til 5 år, så taler vi ordrer på op mod 500 kilometer rør,” fortæller Michael Båring.

Søen stiller strenge krav
Alting handler imidlertid ikke kun om volumen, når det kommer til marineindustrien. På grund af skibenes konstante kontakt med vandet, stilles der helt særlige og strenge krav til alle dele af de store skibe.

”Skibene er mere udsatte i forhold til vind og vejr samt hyppigere klimaskift end eksempelvis almindelige huse. Det er altafgørende med produkter af høj kvalitet, der kan stå imod. Derfor bruger vi en anden type galvanisering på vores marine-produkter, da udfordringerne med korrosion er større,” siger Michael Båring og fortsætter:

”Op mod en tredjedel af skibets brændstof går til ventilationen. Derfor arbejder vi hele tiden på at nedbringe energiforbruget, og som de første på markedet har vi fået certificeret rør i højeste tæthedsklasse.”

Dansk bindeled i internationalt samarbejde

Lindabs afdeling for ventilation til marineindustrien har hovedkontor i Haderslev og udviklingscenter i Farum, men beskæftiger derudover også medarbejdere på nationale kontorer i Finland, Tyskland, Frankrig, Italien og Norge.

”Det at vi har et tæt samarbejde på kryds og tværs af landegrænser, giver os mulighed for at være meget specialiserede i hver vores del af projektet. Eksempelvis har vores udviklingsafdeling i Farum et af de mest avancerede testcentre inden for lyd i Europa, hvor vi kan bygge 1:1 mock-ups, så kunden kan se og mærke, hvilken komfort de forskellige luftstrømme giver. Det kan lade sig gøre, idet vi ikke kun servicerer kunder fra Danmark, men fra mange forskellige lande,” siger Michael Båring.

Levering til tiden eller dagbøder i millionklassen 

Det er imidlertid ikke kun når det kommer til udvikling, at der er store fordele forbundet med et tæt samarbejde på tværs af landegrænser. Det er ingen hemmelighed, at forsinkede eller aflyste leveringer er blandt ethvert byggeprojekts værste mareridt, og det er ikke anderledes i marineindustrien, hvor dagbøder i millionklassen ved forsinkelser ikke er et særsyn.  

”Med produktionsfaciliteter i både Danmark, Tjekkiet og Sverige er vi tæt på værfterne, og det giver stor fleksibilitet i forhold til kundens levering. Hvis der mod forventning skulle opstå udfordringer i én afdeling, så kan de andre tage over og sikre, at kunden stadig får varen til tiden,” siger Michael Båring og fortsætter:

”Produktion tæt på værfterne giver samtidig en begrænset transport til gavn for miljøet. I Lindab kalder vi det Good Thinking, når ansvarlig produktion og god forretning går hånd i hånd,” fortæller Michael Båring.  

Et typisk krydstogtskib i tal:

Til et 300 meter langt og 45 meter bredt skib, der vejer omkring 150.000 tons, kræver ventilationsløsningen:

       60.000 meter runde rør

       60.000 fittings

       4-5000 kabinebokse

       3-3500 lyddæmpere

       Produktion af skibet varer omkring et år

 

LÆS også: Lindab leverer solidt årsregnskab
Lindab's Firmaprofil
Cookie-indstillinger