Boeing opdaterer software til passagerfly

Her kan der for eksempel være tale om diskfragmenteringer, der kan sænke din computers hastighed. Se mere her for at lære mere om diskfragmentering. Noget andet, som hjælper med at optimere teknologi, er softwareopdateringer. De er nærmest blevet uundværlige. Foretages en softwareopdatering eksempelvis på et fly, er det væsentligt, at alle er informeret omkring mulige ændringer. Boeing har for nyligt foretaget en softwareopdatering til deres passagerfly, men har ikke formået at oplyse hverken piloter eller flyselskab. Softwaren gør, at Boeing flyet automatisk kan tvinge næsen ned på Boeing 737 Max modellen.

Oplysningerne til softwareopdateringen blev ikke fremlagt

Det kræver viden og erfaring at styre et Boeing fly, og dette vanskeliggøres, når man ikke får besked om opdateringer af softwaren i flyet, der gør, at manøvreringen ændres. Dette mener fagforeningen til flyets skandinaviske piloter, i hvert fald.

Men hvad indebar den omdiskuterede softwareopdatering egentlig? Det, der er blevet ændret på dette Boeing fly, er MCAS-softwaren, som har til opgave automatisk at justere højderoret på flyet. Den skulle opføre sig som på forgængeren, men Boeing havde ikke fremlagt oplysningerne omkring den ændrede aerodynamiks egenskaber, og selve softwaren skulle neutralisere disse ændringer. Det har ført til, at den sensor som viser angrebsvinklen, har været i stykker på et fly og dermed viste 20 grader forkert nedad.

Tilliden er svækket

Forbundet, som har ytret utilfredshed med Norsk Pilotforbund, har dermed nu en svækket tillid til Boeing på baggrund af manglende information angående softwareopdateringen. De mener, at Boeing skal komme ud med flere oplysninger omkring den nye funktion, der skulle være i stand til at koble MCAS-softwaren ud. De nævner ligeledes, at Boeing allerede i oktober lovede en opdatering inden jul, men den er stadig undervejs og ventes at komme ud til 737 Max-flyene engang i april.

Cookie-indstillinger