Hvordan får du nye kunder?



Der er mange ting der skal tages højde for når man som virksomhed skal sælge sine produkter. En ting er at du har verdens bedste produkt, en anden ting er om dine kunder bliver gjort opmærksom på det.

Vi gennemgår i denne artikel blandt andet hvilke muligheder der er for at øge opmærksomheden for sin virksomhed, så man kan få flere kunder.

Hvilke metoder kan man bruge?

Der findes en del teorier, der vejleder til hvordan man kan skabe opmærksomhed og øge sit salg.

Hvis man koger alle disse teorier ned til en kort lille liste får man dette:

  1. Gør dig synlig
  2. Skil dig ud så dine kunder husker dig
  3. Målret din markedsføring

Gør dig synlig

Et meget almindelig kendt faktum i forhold til marketing er, at man skal gøre opmærksom på sig selv hvis man vil have kunder. Derfor skal din butik eller virksomhed synliggøres. Det gøres ofte ved reklamer.

Der er mange typer af reklamer og ofte kan det være en god strategi at vælge at kombinere flere typer samtidig alt efter hvilket produkt du sælger og hvem dine kunder er.

Outdoor reklamer er alle de reklamer man ser på taxaer og busser, busstoppesteder, husfacader, flag og bannere. De er meget statiske og rammer kun folk hvis de kommer forbi hvor reklamen er.

Online synlighed er at reklamere på Google Ads, Facebook Ads, samt online annoncer i medierne. Her kan man supplere med at optimere sin hjemmeside med teknisk SEO, så Google gør din side mere synlig for dem der søger på dine produkter eller ydelser.

Tilbudsaviser og annoncer i fysiske medier er også et stadig ganske benyttet reklameområde. Det er typisk håndværkere, ejendomsmæglere, banker, forsikringsselskaber og lignende, der benytter sig af det.

Lyd- og billedmedier som radio og TV når ud til en stor målgruppe, men koster også en del. YouTube og podcasts er ved at vinde frem og kan være en billigere måde at nå en målgruppe.

Uddeling af reklameartikler på messer med mere er også en meget brugt måde at gøre sig synlig på. Den bedste form for reklameartikel er en sample af det produkt man sælger, så kunderne kan få en ”smagsprøve” på det man laver. Det er dog ikke alle virksomheder, der har mulighed for at give en sample af deres produkt. Og konsulentvirksomheder, der lever af at sælge deres tid, har ikke noget fysisk produkt de kan præsentere.

Derfor er reklameartikler med logo på en meget benyttet strategi for at skaffe nye kunder.

Skil dig ud så dine kunder husker dig

Uanset om det er tekniske produkter eller serviceydelser, så er det en god ide at nå ud til dine kunder med noget fysisk, som de kan huske.

Reklameartikler bliver typisk delt ud på messer, hvor man møder kunderne direkte.

Her er det vigtigt at skabe et godt førstehåndsindtryk, så kunden beslutter at købe noget. Og det er vigtigt at de husker dig og dit logo.

Hvis det er på en messe hvor mange konkurrenter også findes, så er det en fordel at skille sig ud og tilbyde noget, som konkurrenterne ikke gør.

Typisk bliver der tilbudt bolsjer eller kuglepenne med logo, og det er da altid hyggeligt, som besøgende på en messe, at få en lille snack hist og her, men det er ikke noget du nødvendigvis husker firmaet på.

Til gengæld er det smart at kunne give potentielle kunder noget de kan bruge til noget. For eksempel en kalender med logo eller kontorartikler generelt, som er brugbare til hverdag, så kunden ser dit navn og logo hver dag og mindes om at købe hos dig.

Men hvis du rigtig vil skille dig ud, så skal du give dem noget med, som de ikke forventer at få. Noget der er helt anderledes. Det kunne blandt andet være et par VR briller, som de kan sætte deres mobiltelefon ind i og se en VR præsentationsvideo på YouTube af dit firma.

Det er noget særligt teknisk interesserede besøgende sætter pris på.

En goodiebag til at bære alle de ting rundt, som de samler sammen på messen eller i byen, når de har handlet hos dig, er også en god ide. Så er det dit logo, som alle besøgende går rundt med og dermed vises til alle andre.

Målret din markedsføring

Udover at skille dig ud på din markedsføring, så er det selvfølgelig også vigtigt at skille sig ud på selve produktet eller ydelsen. Det kaldes differentiering.

Differentiering kan blandt andet være at tilbyde det samme produkt eller den samme ydelse til en anden pris, i en anden emballage eller med en anden efterfølgende service med i købet.

Find også ud af hvem dine kunder er så du kan målrette din markedsføring til dem.

Når du skal markedsføre din virksomhed er det også vigtigt ikke at skyde med spredehagl. Hvis det er en butik, der ligger et fast sted i Danmark og ikke har nogen online shop, så fokuser på geografisk målretning. Også på den online del af markedsføringen.

Test de forskellige medier af og se hvad der virker.

Den bedste måde at finde ud af hvem kunderne er og målrette sin markedsføring til dem, er blandt andet ved at lave en forretningsplan. Det er ikke en engangsplan, men et dynamisk stykke værktøj, som du kan optimere hele tiden og finde din plads i markedet.

Der er som sagt mange muligheder for at imponere kunderne i sin markedsføring og fange deres opmærksomhed. Det handler blot om at have lidt fantasi og tænke ud af boksen, så finder man en løsning, der giver flere kunder.

LÆS også: Danvak – Kursus i den nye gassikkerhedslov
Hvordan får du nye kunder?'s Firmaprofil

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *