Lemvigh-Müller – Stålgrossist skifter til jernhest i København

Lemvigh-Müller vil køre rundt til københavnske byggepladser på el-ladcykel. Det handler om tidsoptimering – og grøn omstilling.

Det kan være lidt som at møde en enhjørning at finde parkering i København. Og hvis man har et job, hvor man skal rundt til flere forskellige steder i byen i løbet af arbejdsdagen, kan der gå meget tid med at lede efter et sted at stille bilen. Det gør stål- og teknikgrossisten Lemvigh-Müller nu noget ved. Virksomhedens bygge og anlæg-team, som servicerer københavnske byggepladser med bl.a. værktøj, værnemidler, maskiner, el- og vvs-artikler, har fået en el-drevet ladcykel, så byggepladsbesøgene kan klares med jernhest i stedet for bil.

Vil spare tid – og CO2

”Ladcyklen er en lavpraktisk løsning på den københavnske parkeringsudfordring. Vi kommer typisk forbi 4-6 byggepladser i løbet af en arbejdsdag, så der kan være meget spildtid med at finde en ledig p-plads – og også med køkørsel, når man skal videre. Samtidig passer det ind i vores bæredygtighedsstrategi, hvor vi blandt andet har fokus på at minimere CO2-aftrykket fra vores transport”, fortæller Maria Steen, Director of Sales med ansvar for Bygge & Anlæg, Lemvigh-Müller.

I forvejen bliver en del af Lemvigh-Müllers vareleveringer i samarbejde med GLS kørt ud med enten el-cykel eller -varebil. 53 procent af de såkaldte ekspresleveringer fra grossistens håndværkerbutik i København kører på el, og der er fokus på løbende at øge andelen – også i resten af Danmark.

Fokus på at køre færre kilometer

Ekspresleveringerne kan være alt fra værktøj til el- og vvs-artikler, som håndværkerne pludselig mangler i løbet af arbejdsdagen. Stål er til gengæld anderledes tungt at levere, så her er tilgangen til at reducere CO2 fra transporten en lidt anden, fortæller Maria Steen og siger:

”Ser man på vores stålleverancer, så kræver det meget tunge lastbiler, og her er teknologien indenfor el-lastbiler endnu ikke så langt, at vi lige kan skifte. Til gengæld har vi fokus på at reducere antallet af kørte kilometer og har i samarbejde med vores kunder indført færre ugentlige leveringsdage. På den måde har vi siden 1. januar 2022 foreløbig sparet 180.000 kørte kilometer på vores stålleverancer i Danmark”.

Find Leverandører af Metaller og Stål her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.