Teknologisk Institut – Kunstig intelligens kan sætte turbo på fødevareindustrien
– AI er en af de løftestænger, der skal gøre vores industri mere effektiv, og som man ikke skal sakke bagud med, sagde forretningsdirektør Lars Leopold Hinrichsen bl.a. ved konferencen.
AI kan øge effektiviteten i fødevareindustrien, og virksomhederne bør begynde at integrere AI i deres produktion for ikke at blive overhalet af konkurrenterne, var blandt budskaberne ved fødevarekonference.
Danske fødevarevirksomheder risikerer at halte bagud i brugen af kunstig intelligens, hvis ikke de tager de første skridt allerede nu. Det blev præciseret onsdag på Teknologisk Instituts konference AI og digitalisering i fødevareindustrien. Her samledes eksperter og aktører fra branchen og stillede skarpt på netop nye veje og muligheder for AI og digitalisering i fødevareindustrien.
– AI er en af de løftestænger, der skal gøre vores industri mere effektiv, og som man ikke skal sakke bagud med. Feltet rykker hurtigt, og hvis man vil undgå at blive overhalet, skal man sørge for at være blandt de virksomheder, der er i gang med at integrere AI i deres forretning og processer, sagde forretningsdirektør Lars Leopold Hinrichsen, Teknologisk Institut
Deltagerne fik ved konferencen præsenteret konkrete cases, værdifulde muligheder og gode råd om effektiv udnyttelse og optimering af AI for fødevareindustrien.
Strategisk afklaring
Hvordan man kommer klogt og godt fra start i praksis, har Teknologisk Instituts specialist i digital transformation, seniorkonsulent Cathrine Lippert flere anbefalinger til:
– Det gælder om at identificere, hvordan AI bedst bruges til at understøtte forretningen. Indledende strategisk afklaring er afgørende for at sikre, at man ikke bare poster tid og ressourcer i et stykke teknologi, udelukkende fordi det findes og umiddelbart virker vigtigt, er rådene fra Cathrine Lippert.
Hun præciserede, at AI kræver gode data, fordi AI-systemer kun er så gode som de data, de trænes på. Man skal derfor sikre, at man har både systemer og processer på plads til at indsamle, lagre og analysere relevante data.
– AI bliver centralt i virksomhedens udvikling og drift, og det er derfor afgørende at implementere robuste sikkerhedsforanstaltninger for at beskytte sine systemer mod hacking, misbrug og forkert brug – og tilsvarende vigtigt at overveje de etiske implikationer af AI-anvendelse, tilføjer hun.
Marginalerne er små
Deltagerne fik desuden indblik i anvendelsen af modeller og AI til optimering af biologiske processer i fødevareindustrien fra Morten Arendt Rasmussen, som er professor i datascience inden for fødevarer ved KU Food. Han viste blandt andet, hvordan AI-modeller kan trænes til fx at udvikle plantebaseret ost ved at sammenligne med relevante parametre i sammensætningen af traditionel ost.
– Får man ikke styr på sine variationer, taber man i konkurrencen. Marginalerne i fødevaresektoren er så små, at for at fastholde konkurrenceniveauet er det fuldstændig kritisk, at Danmarks fødevarevirksomheder formår at udnytte data og digitalisering bl.a. via kunstig intelligens eller machine learning til at optimere deres udviklingsprocesser, sagde Morten Arendt Rasmussen.
Konferencen er støttet af Uddannelses- og Forskningsstyrelsen samt Svineafgiftsfonden og blev afholdt af Teknologisk Institut i samarbejde med Food & Bio Cluster Denmark og IDA Levnedsmiddelselskabet.