Ahlsell høster frugterne af strategiske tiltag og styrker sin position på det danske marked

El- og VVS artikler

Ahlsell høster frugterne af strategiske tiltag og styrker sin position på det danske marked

Siden Ahlsell overtog Sanistål og omdannede 24 danske håndværkerbutikker i april 2024, har koncernen investeret mange millioner kroner i nye tiltag og står nu endnu bedre rustet på det danske marked. Opgradering af butikkerne, stor udvidelse af sortimentet og et stærkt fokus på digitalisering har ført til tilfredsstillende vækst i de første måneder af 2025.

Find Leverandører af Elartikler her

– Som et led i vores ambitiøse vækstplan har vi lagt en masse kræfter i at bygge op i 2024. Der er sket utrolig meget på forholdsvis kort tid. Vi har f.eks. moderniseret butikkerne og sat fokus på digitalisering for at imødekomme kundernes behov. Vi er kommet godt fra start i 2025 og har oplevet vækst fra begyndelsen af januar til midten af marts, og nogle af vores butikker har oplevet tocifret salgsvækst. Det er meget tilfredsstillende, siger CEO Claudio Christensen fra Ahlsell Danmark, som er en del af Ahlsell Group, der er Nordens største distributør af bl.a. værktøj, VVS- og elartikler til byggebranchen og industrien.

Ahlsell arbejder løbende på at give kunderne en bedre oplevelse ved at skabe en større sammenhæng mellem onlinehandel og handel i de fysiske butikker. Kunderne har taget godt imod initiativerne, som blandt andet har medført et langt større udvalg i butikkerne.

– Vi har været dynamiske i vores tilgang til at give kunderne en langt bedre oplevelse i vores butikker og har derigennem fået skabt et større lokalt tilhørsforhold. Butikkerne har generelt fået et løft, f.eks. har vi udvidet sortimentet markant. Vi har videreudviklet vores servicekoncept, vi prioriterer den faglige vejledning højt og har lyttet til, hvad kunderne gerne vil have. Det har naturligvis også betydning for fremgangen, at der har været øget aktivitet i branchen i årets begyndelse, siger salgsdirektør Peter von der Hude.

Ahlsell har tilføjet nye produktområder i en del af butikkerne. For eksempel sælger flere butikker nu produkter inden for køleteknik og sprinkler, og arbejdstøj bliver også en del af sortimentet i flere butikkerne. I den mere end 2.000 kvadratmeter store håndværkerbutik i Vallensbæk er der etableret en decideret shop-i-shop med arbejdstøj fra Bacher, som er ejet af Ahlsell, og dette koncept bliver udrullet til flere butikker.

Find Leverandører af Værktøj her

Store investeringer i digitalisering
I forbindelse med overtagelsen af Sanistål rettede Ahlsell også fokus mod øget digitalisering for at skabe bedre personaliserede kundeoplevelser. Ved hjælp af en ny søgemotor, store mængder data og kunstig intelligens har Ahlsell sikret sine flere end 34.000 kunder en mere personlig og effektiv oplevelse, når de handler online, uanset om det er en mindre vvs-installatør, der handler via Ahlsells app, eller en stor industrikoncern, som handler online på Ahlsells hjemmeside. Alene i 2024 blev der investeret et tocifret millionbeløb i digitalisering.

Ahlsells erfaringer viser, at sammenhængen mellem handel i de fysiske butikker og online spiller en stor rolle, og tilbagemeldingerne fra kunderne viser øget tilfredshed, uanset hvor kunderne handler.

På trods af at markedet er udfordret, ser Claudio Christensen gode muligheder for, at den positive udvikling fortsætter i de kommende måneder.

– Vi har styrket vores position på et meget konkurrencepræget marked, og vores tal for de seneste måneder tyder på, at vi er kommet godt fra land i 2025, hvor vi fortsat vil drage nytte af, at vi har brugt enormt mange ressourcer på opbygning i 2024. Da vi investerede betydelige summer for et år siden, var det for at styrke tilfredsheden hos kunderne og øge salget, og vi arbejder hårdt på at lykkes med begge dele, siger Claudio Christensen.

Find Leverandører af VVS-artikler her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Cookie-indstillinger