KPI – din virksomheds vej til målrettede målsætninger

KPI - din virksomheds vej til målrettede målsætninger

Annonce

Det er formentlig ikke første gang du hører forkortelsen KPI. Men hvad står det egentlig for, og hvordan bruger man dem som en integreret del af din virksomheds målsætninger? Læs med i det følgende, og bliv meget klogere.

KPI står for Key performance indicator og er en amerikansk forkortelse, der henviser til vigtige nøgletal, der siger noget om, hvordan virksomheden præsterer og klarer sig efter en række opstillede mål. Virksomheder kan anvende KPI’erpå mange forskellige niveauer, og som målestok for mange forskellige målsætninger.

Hvad skal du måle efter?

Det store spørgsmål, når man taler KPI’er, hvilke der er de bedste – og hvordan man måler på disse. Der findes desværre ikke et enkelt og tydeligt svar på dette, da det er meget individuelt og afhænger af virksomhedens typer og hvilken afdeling i virksomheden, man ønsker at fokusere og måle på.

Ledelsen har måske andre ønsker og behov end udviklingsafdelingen, som igen har andre ønsker og mål end marketing- og salgsafdelingen. Derfor kan det være en fordel, at man dels opstiller en række generelle KPI’er, der måles på for hele virksomheden, dels opstiller en række mere afdelingsspecifikke KPI’er, der fokuserer på en bestemt afdeling i virksomheden.

Skab konkrete mål til din digitale markedsføring

Beskæftiger du dig med digital markedsføring, kan det være en fordel at arbejde med KPI’er, der kan måle jeres performance i marketingafdelingen.

Der findes et væld af forskellige målepunkter, som I kan måle jeres performance ud fra. Derudover medfører den teknologiske udvikling også, at der konstant kommer nye platforme, hvorfra man kan måle sin performance og hermed i hvilken grad, man har opnået sine opstillede mål. Eksempler på platforme, der kan bruges til at bedømme og måle performance er Google analytics, Google Ads, Facebooks business manager og listen fortsætter længe endnu. En KPI set i relation til digital markedsføring kunne eksempelvis være, at man skal have en click-rate på 50% på udsendte nyhedsbreve.

Er din KPI smart?

Når man taler om KPI’er, taler man også ofte om, hvordan man opstiller nogle, der er både konkrete, målbare og som passer til den enkelte virksomhed. Man taler i den forbindelse ofte om SMART modellen. Arbejder du med SMART-modellen, når du opstiller KPI’er for din virksomhed, baserer du dine mål på, at de er specifikke, målbare, accepterede, realistiske og tidsbestemte. Opstiller du et eller flere mål for din virksomhed, kan det være fordelagtigt at gennemgå målene med udgangspunkt i SMART-modellen. Således sikrer du, at du har mål, der både kan måles og som er så konkrete og realistiske, at de også kan udføres og opnås i praksis. Bruger du SMART-modellen som basis for dine kommende målsætninger i din virksomhed, er du allerede et godt skridt på vejen mod, at kunne effektmåle din performance og nå endnu længere med din forretning.

LÆS også: Hvordan foregår en tvangsopløsning?
KPI – din virksomheds vej til målrettede målsætninger's Firmaprofil

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Cookie-indstillinger