Læsserobotter

Læsserobotter er en af flere typer robotter. Løfteevnen for almindelige læsserobotter varierer fra nogle få kg til godt et halvt ton. Robottyper og deres anvendelse. Forklaring af de forskellige robottyper, se her - Formler, formelsamlinger og teknisk viden

Leverandører af og viden om Læsserobotter:

B&R Industrial Automation A/S

Rolundvej 17-19
5260 Odense S
Tlf.: 63 15 30 80
E-mail: office.dk@br-automation.com

web

Se hele vores produktprogram og profil her

KSN Industri A/S

Bjerring Hede 12
8850 Bjerringbro
Tlf.: 86 68 03 00
E-mail: ksn@ksn.dk

www.ksn.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

KUKA Nordic AB

A Odhners Gata 15
Telf.: +45 49 70 80 00
Email: info@kuka.dk

www.kuka.com

Se hele vores produktprogram og profil her

Nordland Automatic A/S

Kummerowsvej 3
9400 Nørresundby
Tlf.: 9631 2020
E-mail: nordland@nordland.dk

web

Se hele vores produktprogram og profil her

RARS

Hybenvej 7
9500 Hobro
Tlf.: 81 98 75 75
E-mail: Kontakt@rars.dk

web

Se hele vores produktprogram og profil her

ST LOGISTICS

Sundsholmen 3
9400 Nørresundby
Tlf.: 26 13 01 90
E-mail: mk@systemteknik.dk

web

Se hele vores produktprogram og profil her

Scape Technologies A/S

Østerbro 5C
5000 Odense C
Tlf.: + 45 70 25 31 13
E-mail: info@scapetechnologies.com

www.scapetechnologies.com

Se hele vores produktprogram og profil her


Global mangel på lagermedarbejdere øger salget af danske logistikrobotter




Når arbejdskraft er en mangelvare overalt og travlheden samtidig er stor i mange brancher, så kommer der robotter og automation på indkøbssedlen. Det mærker Mobile Industrial Robots (MiR) på en meget kontant måde. Bestillingerne på transportrobotter fra MiR steg med 40 procent i perioden januar til september i år sammenlignet med de samme ni måneder i 2020.

Der er fuld tryk på forsyningskæden i den globale industri. Trenden bekræftes af den nyeste statistik fra International Federation of Robotics.

Salget af professionelle servicerobotter steg med imponerende 41 % til 131.800 enheder i 2020, siger IFR-præsident Milton Guerry.

Markedsvæksten mærkes også hos MiR, der i Odense producerer mobile robotter til fremstillingsindustrien, logistiksektoren, detailhandlen og sundhedssektoren. Lagerarbejdere er generelt blevet sværere at rekruttere og fastholde, og det øger kravene til et godt arbejdsmiljø.

Automatisering af intern logistik handler om at kunne levere uden at overbelaste de ansatte. Der er en helt klar tendens til, at medarbejdere i stigende grad takker nej til monotone opgaver, også i traditionelle lavtlønslande. Derfor anvender man ikke kun mobile robotter for at effektivisere og for hurtigt ROI – det er simpelthen en nødvendighed, fordi der ikke er folk til at løse opgaven. Automatisering af den interne logistik simpelthen en mere holdbar strategi til at sikre en kort gennemløbstid og en høj leveringsevne, konstaterer Søren Nielsen fra MiR.

Det var også mangel på arbejdskraft, især lagerarbejdere, der motiverede TE Connnecivity til at automatisere interne logistikopgaver på deres fabrik i den ungarske by Esztergomr. Her har koncernen købt en flåde på seks MiR200-robotter til primært at udføre to opgaver. Fem af MiR-robotterne transporterer råvarer, komponenter og færdige produkter mellem lageret og de enkelte produktionsafdelinger. Den sjette transportrobot arbejder ved automatisk pakkestation ved siden af en sprøjtestøbemaskine. Pakkestationen tæller antallet af færdigproducerede produkter og kalder automatisk på MiR-robotten, når beholderen er fyldt. Som led i opgaven henter MiR200 en tom beholder, udskifter den med den fyldte beholder, som den transporterer til lageret.

Projektet startede oprindeligt som en simpel investering i intern logistik, men med tiden er det blevet et bredere pilotprogram. Vores mål er at finde den mest effektive teknologiske løsning, der også kan implementeres andre steder i vores globale koncern. For eksempel tester vi et system, der med kunstig intelligens og webkameraer skal sikre navigationen i produktionen. Vi anvender adskillige typer af robotter på samme tid, og med AI-teknologi er MiR-robotterne i stand til at registrere, hvis en anden type robot, befinder sig i området, så kollisioner undgås, siger Gábor Schvamberger, logistikanalytiker hos TE Connectivity.

Hans Roberto Lu, VP technology hos TE Connectivity vurderer, at omstillingsparathed er en af de vigtigste parametre ved mobile robotter:

Den største fordel ved MiR-robotterne er, at de er i stand til at navigere uden særlige markeringer på gulvet eller installation af styringshardware. Det gør dem lette at tilpasse til de dynamiske miljøer på vores mere end 100 lokationer.

At robotterne må rette ind efter rammer er også det overordnede billede, der tegner sig i den global industri.

Trenden er, at mobile robotter bliver installeret i eksisterende miljøer. Vi oplever stor efterspørgsel i industrien på robotter, der både kan køre ind under ting, kan navigere smalle steder, i små elevatorer osv., siger Søren Nielsen, adm. dir. i MiR.

Der er fortsat et kolossalt automationspotentiale på logistikområdet, ifølge data fra det amerikanske The Bureau of Labor Statistics: Autonome mobile robotter, AMR, bliver anvendt til under 2,5 procent af de transportopgaver, de i realiteten kunne automatisere. Det fremgik, da MiRs ejer for kort tid siden rapporterede om det forløbne kvartal i koncernen.


ROEQ booster mobile robotters lasteevne og muligheder med to unikke produkter




ROEQ kan, som førende leverandør af udstyr til mobile robotter, nu præsentere nyskabelser, der markant forøger lasteevne og øger anvendeligheden for de autonome mobile robotter fra Mobile Industrial Robots. Den nye, store cart-løsning fra ROEQ gør det nu muligt at transportere op til 1500 kg ad gangen på de store MiR-robotter, og det nyligt lancerede løftemodul øger løsningsmulighederne for transport af gods op til 200 kg på den mindre MiR250-robot. Det innovative Vissenbjerg-firma ROEQ præsenterer sine nye løsninger på industrimessen hi Tech & Industry Scandinavia 5.-7. oktober i Herning i MCH Messecenter Herning.

Den udbredte mangel på arbejdskraft kombineret med stor vækst inden for e-handel lægger pres på lager, logistik og produktionsfaciliteter. Det har skabt en øget interesse for at automatisere sig ud af udfordringerne. Ambitionen er at kunne øge både kapacitet og produktivitet uden at øge stab eller omkostninger.

Teknologivirksomheden ROEQ adresserer nu disse behov med to nye topmoduler til de mobile robotter fra MiR. Modulerne TMS-C1500 og TML200 giver helt nye muligheder, når de installeres med MiRs robotter, designet til automatiseret, indendørs transport. Dermed har slutbrugerne nu flere og nye muligheder for at transportere gods mere effektivt med MiRs nyeste robotter.

TMS-C1500 giver et kraftigt boost til lasteevnen

Topmodulet TMS-C1500 fra ROEQ er udviklet til MiRs største robotter, MiR1000 og MiR1350. Topmodulet gør robotterne i stand til at afhente og aflevere den nye, store vogn, S-Cart1500W – ligeledes fra ROEQ. Dermed øges lasteevnen for en MiR1000 fra 1000 kg til 1500 kg, og der åbnes nye muligheder for transport af gods, som hidtil ikke har været muligt med MiRs robotter.

Kombineres topmodulet TMS-C1500 med MiR500 eller MiR600 robotten, opnås en lasteevne på 800 kg. Dermed kan MiR500-robotten fx transportere gods, som tidligere krævede en MiR1000, hvorved der opnås en investeringsmæssig besparelse samtidigt med øget lasteevne.

Med den nye løsning kan slutkunder automatisere transport af større og tungere gods end hidtil – i visse tilfælde endda med en mindre investering, idet man kan nøjes med en mindre og dermed billigere robot, så den samlede løsning bliver billigere, siger Michael Ejstrup Hansen, CEO i ROEQ.

ROEQ tilbyder "Rails", så paller kan transporteres sikkert på S-Cart1500W, og vognens størrelse tillader transport af US paller, som måler 1x1,2 m. Med kundetilpassede holdere/fiksturer ovenpå S-Cart1500W, sætter kun fantasien grænser for, hvilket stort og tungt gods, der automatisk vil kunne transporteres.

Den nye løsning kan opsamle og aflevere vognen, S-Cart1500W, "in free space", hvilket vil sige, at robotten kan samle vognen op, når blot den er placeret indenfor et afmærket område på gulvet i fx en produktionshal. Vognen er desuden velegnet til manuel transport, så medarbejdere selv kan flytte vogne rundt i produktionen.

En enkelt robot vil nu kunne transportere forskelligartet gods rundt over små og store afstande i en virksomhed, og robotter såvel som medarbejdere vil kunne håndtere vognene – helt som det er kendt fra vores vognsystemer til de mindre robotter, tilføjerMichael Ejstrup Hansen.

TML200 åbner op for nye anvendelser af MiRs 250-robot

Det andet nye topmodul, TML200, fra ROEQ åbner ligeledes for helt nye muligheder med den mere kompakte robot MiR250.

Med TML200 kan MiR250 køre ind under det nye Pallet Rack, PR250, fra ROEQ og afhente/aflevere kasser og fladbundet gods. Monteres de nye "gafler", TML200 Forks – også fra ROEQ - kan halve europaller og andre godstyper også flyttes af MiR250 robotten. Endeligt kan TML200 også flytte en anden ny vogn fra ROEQ, S-Cart300L, som også kan transporteres manuelt af personalet.

Applikationsmulighederne med TML200 er mange" siger Michael Ejstrup Hansen, som forventer stor efterspørgsel på produktserien.
Udover transport af vogne, mindre paller og kasser, kan man automatisere transport af emner i flere lag, som vi har anskueliggjort i vores "application workflow" animation. Mulighederne er nærmest uendelige, fortsætter han.

Prikken over i'et er en "cargo sensor", som forhindrer, at der afhentes gods, hvis der allerede findes gods på TML200 top modulet.

Dermed fjernes risikoen for, at gods havner på gulvet som følge af menneskelige eller systemfejl, siger Michael Ejstrup Hansen.

I det hele taget er sikkerhed og fejlfri funktion i forbindelse med automatisering en afgørende faktor, når ROEQ udvikler udstyr til selvkørende robotter.

Hvad der måske synes som enkle produkter set udefra dækker i virkeligheden over grundigt gennemtænkte og afprøvede systemer, som tilsammen udgør stærke og professionelle løsninger, som efterspørges af ikke mindst de store virksomheder, konstaterer ROEQ's CEO.

Software fra ROEQ

Pointen med sikre og gennemførte løsninger er også temaet i ROEQ Assist – et softwareprogram, som assisterer ved opsætning og programmering, når topmoduler fra ROEQ skal installeres på MiR-robotterne. 

ROEQ Assist-softwaren er videreudviklet til også at omfatteTMS-C1500 og TML200, så bedre og hurtigere opsætning, mere stabil funktion og større oppetid også opnås for disse nye løsninger. Således korrigeres robottens "footprint" automatisk, så robotten kan planlægge ruter med tilstrækkelig plads, når vogne fra ROEQ transporteres.

Desuden leverer ROEQ opdateret sikkerhedssoftware, så robottens samlede sikkerhed, inkluderende robot og topmodul, lever op til industrielle standarder.


MiRs mobile robot fjerner alt papemballage hos FM Logistic




FM Logistic er en stor global logistikoperatør. Virksomheden har på sit logistikcenter nær Warszawa i Polen installeret en MiR200 mobil robot, som årligt transporterer 200 tons brugt papemballage fra pakkelinjen til en tip-container, uden at mennesker er involveret. Derved er den interne logistik forbedret, ligesom medarbejderne er fritaget for en kedelig og ensformig arbejdsopgave. Desuden er omkostningerne ved affaldshåndtering reduceret, og det har ikke været nødvendigt at ændre lagerets layout. MiR-robotten arbejder døgnet rundt i et treholdsskift. Den tilbagelægger 18,5 km om dagen.

FM Logistic er en international logistikoperatør, som dækker Asien, Latinamerika og Europa. Selskabet har 27.000 medarbejdere og råder over 4 mio. kvm. lagerkapacitet. FM Logistic disponerer over en flåde på 3.500 køretøjer til intern transport.

I centraleuropa er FM Logistic organiseret med 19 logistikcentre og 27 godshåndteringslagre. I denne region beskæftiger FM Logistic 5.500 ansatte. Polen, hvor FM Logistic har været til stede i 25 år, er en af selskabets vigtigste bastioner.

FM Logistic fungerer som en logistik-integrator mellem producenter og detailhandelskæder. Integrationen omfatter alle processer fra lagerføring, co-pakning, co-produktion, til transport og distribution. 

Co-pakning, d.v.s. udpakning, ompakning, påsætning af nye labels og transport af varer, gør det muligt for producenterne at fokusere på salg og markedsføring af deres produkter.

Dagligt indgår 70 forskellige produkter i pakkeprocesser hos FM Logistic.

FM Logistics pakkeprocesser udløser årligt 200 tons brugt pap, som skal transporteres til genbrug.

”I vores virksomhed gør vi meget for at automatisere, specielt hvor medarbejderne dagligt udfører tunge gentagne bevægelser i pakkeprocesserne. Omvendt er vi også opmærksomme på, at medarbejderne er nøglepersoner i hele vores drift. Automatisering kan aldrig erstatte medarbejderne og dere evne til at reflektere,” forklarer Agnieszka Vidawska, co-pakningschef hos FM Logistics logistikcenter i Mszczonów nær Warszawa

MiR 200 mobil robot gør arbejdet

At gå rundt på et lager med brugt pap er ikke særlig produktivt. Derfor har FM Logistic i 2019 investeret i en MiR200 mobil robot, af medarbejderne kaldet Mirek, der samler pappet sammen og gør det muligt for medarbejderne at udføre andre opgaver.

”Det har været et pilotprojekt i hele FM Logistic gruppen at tage en MiR200 i anvendelse. Formålet har været at undersøge den tekniske mulighed for at bruge en robot i interne logistikprocesser. Men også at undersøge om den kunne indgå i co-produktion og co-paknings-processer”, fortæller Arkadiusz Bucsek, leder af co-pakningsafdelingen hos FM Logistic i Mszcsonów.

”Fordelen ved denne løsning er, at MiR robotten er let at installere og programmere,” tilføjer han. Det er medarbejderne selv, der med assistance fra en software-ekspert har programmeret robotten til at fjerne det brugte pap.

Med hjælp til integration fra software-eksperten ABZ Automatyka gjorde applikationen det muligt at opnå et yderligere og meget avanceret mål: At samarbejde med en tip-container. Ingen arbejder behøver længere hente en container og bortskaffe pappet selv. Opgaven udføres af en robot, et kontrolsystem og en tip-container.

I drift hele døgnet

MiR200 robotten er i drift døgnet rundt i et treholdsskift fem til seks dage om ugen. Hver opgave tager 10,5 minutter. Distancen, som robotten tilbagelægger, er på 300 meter. Robotten kører 18,5 km om dagen.

At have en robot kørende i et stort logistikområde kan synes at være en beskeden automatisering.

Men det vigtigt at kunne forbedre den interne logistik uden at skulle ændre i det eksisterende layout i en lagerhal, hvor hver kvadratmeter tæller.

”Den store fordel ved løsningen er, at vi ikke behøver at ændre bygningens layout. En anden fordel er, at vores løsning er mobil og kan overføres til andre destinationer. Desuden er den sikker og nem at bruge. Vores projekt har levet op til forventningerne,” understreger Akadiusz Bucsek.

MiR-robotten er leveret af Astor, som er autoriseret distributør af Kawasaki, Epson og MiR-robotter i Polen.

”Det, der udmærker MiR robotten, er, at den har en række forskellige funktioner til brug for logistikformål. Den går i gang, så snart vi får den ud af emballagen og programmeret. Den ved hvorfra og hvortil den skal køre, den undgår på sikker vis mennesker og andre forhindringer, kører på batterier og lader sig selv op fra en docking station,” siger Lukasz Maki, MiR robotchef hos Astor.

Det polske pilotprojekt med implementering af MiRs mobile robotter overføres nu til andre af FM Logistics logistikcentre i Europa.


Nyheder og Indlæg om Læsserobotter


Seneste om Læsserobotter




Cookie-indstillinger