Skibselektronik

Skibselektronik - herunder El- og elektronikinstallationer er en speciel ydelse, som skal være med til at sikre en pålidelig og holdbar elektronik

Leverandører af og viden om skibselektronik:


Schneider Electric Danmark A/S


Lautrupvang 1
2750 Ballerup
Tlf.: 88 30 20 00

www.schneider-electric.dk

Kompetencer: Alarmanlæg, Antenneanlæg, Batterier, Belysning, El - og elforsynings produkter, El anlæg, El- og styretavler, El-installation, Elektriske isolationssystemer, Elektromotorer, Generatorer, Elektronikmontage, Elektronikudvikling, Elforsyningsprodukter, Energibesparelser, Energiprojekter, Energisektor - service og vedligehold, EX-udstyr, Flugtvejsarmaturer, Frekvensomformere, Installationsmateriel, Invertere, Ladere, Omformere, strømforsyninger, Kabel- og rørgennemføringer, Kabelrør, Kabelskabe, Kabinetter, Kabler, Koblingskabe, Luftledningsmateriel, Målere, måleinstrumenter, Montage, Muffer, Projektering af energianlæg, Relæer, Samtaleanlæg, Sikkerhedsbelysning, Sikringer, Styringer, Teknisk dokumentation, Tele og svagstrøm, Transformere, Transformerstationer

Læs mere om Schneider Electric Danmark A/S


Siemens A/S

Borupvang 9
2750 Ballerup
Telefon: +45 44775555
E-mail: ind-presales.dk@siemens.com

web

Kompetencer: Automation, eltavler, kontroltavler, effekttavler, styringsteknik, elektronikmoduler, embedded systemer, scada, rfid, procesoptimering, industri PC, sensorer, strømforsyninger, bygningsautomatik

Læs mere om Siemens A/S


Når hurtigfærgen Lilleøre mellem Aarhus og Samsø bliver sat i drift til April er det med SERTICA ombord.


14.jan 2021


Samsø Rederi investerer i vedligeholdssystemet SERTICA til Prinsesse Isabella, som i dag sejler mellem Hou og Sælvig, samt hurtigfærgen Lilleøre, der indsættes mellem Aarhus og Samsø til April 2021.

Samsø Rederi vælger at udskifte det nuværende vedligeholdssystem på Prinsesse Isabella med SERTICA i forbindelse med idriftsættelse af den ny hurtigfærge Lilleøre.

Per Nymann, Teknisk Chef hos Samsø Rederi, fortæller: ”Som livline til Samsø er det vigtigt for os, at vi har en sikker og effektiv drift. Med et system som SERTICA kan vi planlægge og optimere vedlighold digitalt og simplificere interne arbejdsgange med mobile apps.”

Hans Christian Jensen, Salgschef hos Logimatic, tilføjer: ”I sidste måned var jeg på besøg på Prinsesse Isabella for at underskrive salgskontrakterne og gav samtidig en 5 minutters undervisning i brug af SERTICA appen. Der skal faktisk ikke mere undervisning til, for det er jo meningen det skal være let.”

Christian Damhøj Jensen, Chief Engineer ombord på Prinsesse Isabella er enig og uddyber: ”Appen er faktisk overaskende smart og det skal være dead-simple for sådan en gammel mand som mig. Jeg skal blot tage et billede, igangsætte et job og trykke på knappen, når jobbet er udført.”

Netop simpliciteten og mobiliteten i form af en app er en af grundene til Samsø Rederi har valgt at skifte til vedligeholdssystemet SERTICA.

Per Nymann, Teknisk Chef hos Samsø Rederi, fortæller afslutningsvist: ”Vi forventer at få en nemmere hverdag med et logisk og brugervenligt vedligeholdssystem, hvor vi kan komme i mål med ganske få klik. Vi kender jo SERTICA fra andre rederier og ved de har en super support oppe i Aalborg.”

Fakta om Samsø Rederi

-          Rederiet driver ruten mellem Samsø og Hou i Østjylland med færgen Prinsesse Isabella.

-          Samsø Rederi udvider med hurtigfærgen Lilleøre, som indsættes på ruten for gående og cyklende kunder mellem Aarhus centrum ved Dokk1 og Samsø.

-          Prinsesse Isabella sejlede førte tur fra Samsø i 2015, hvor den også blev kåret som årets skib i 2015 og er første dualfuel færge i Danmark som kan sejle på LNG eller/og marinegasolie.

-          Lilleøre leveres med forsinkelse pga. corona i starten af 2021, hvor første tur er planlagt til 26. April 2021

Fakta om Logimatic

-          Dansk softwarevirksomhed etableret i 1987 i Aalborg

-          120 medarbejdere fordelt i Aalborg, København, Singapore og Santiago, Chile

-          Specialiseret i maritim automation og softwareudvikling, integration og migration

-          SERTICA Crewing & Payroll er netop tilføjet til produktporteføljen

Fakta om SERTICA

-          Vedligeholdssystem lanceret i 1991

-          Reducerer operationelle omkostninger gennem digitaliserede arbejdsgange og apps

-          Anvendes af rederier over hele verden og ombord på mere end 1400 skibe

-          Referencer såsom DFDS, Molslinjen, Scandlines og Fjordline


Powerbox – Højeffektive strømforsyninger til maritime- og krævende industri-applikationer




Powerbox introducerer fire nye produkter i sin Marine Line familie af strømforsyninger, PT570, PT571, PT576 og PT577, alle godkendt efter Det Norske Veritas (DNV), Germanischer Lloyd (GL) og flere større maritime certificeringsorganer
Den nye serie er designet til krævende applikationer, der kræver høje peak-effekter med op til 50 procent ekstra peak-effekt i op til 10 sekunder med en effektivitet op til 92 procent. PT570, PT571, PT576 og PT577 kan bruges ved temperaturer mellem -25°C og +70°C uden derating i konvektionskølede miljøer. Forsyningerne er robust bygget, så de kan tåle hårde miljøer med høje vibrationsniveauer - som i dieselgeneratorer – og alle forsyninger er dækket af en conformal coating, så de er ufølsomme over for kondens. PT570 (250W) og PT571 (125W) er udstyret med en baseplate, mens PT577 (250W) og PT576 (125W) er tiltænkt DIN-skinnemontage. Kravene til marine- og offshore-installationer overgår gennemsnittet for industri- og kontormiljøer, så designere af forsyningssystemer skal følge strikse designregler med valg af komponenter og teknologier, som opfylder internationale standarder. Et skib er normalt opdelt i ”bro- og dækzoner” samt en ”generel forsyningszone”, der stort set dækker resten af skibet. Bro og dæk stiller ekstra høje krav til EMC, da der ofte befinder sig sikkerhedskritisk udstyr i de områder (kommunikation, radar og navigation). EMC-kravene er langt strengere end i EN55022 Level B, så målingerne starter ved 10 kHz, i stedet for de vanlige 150 kHz. Alle de nye produkter er EN60945-kompatible. Grænserne for mekaniske og klimatiske krav er også strengere med vibrationsniveauer op til 4g i almindelighed samt temperaturudsving mellem -25°C og + 70°C og høj relativ fugtighed. De nye produkter, PT570, PT571, PT576 og PT577 integrerer de nyeste effektteknologier, som specifikt til maritim brug giver en enestående kombination af elektrisk og mekanisk ydelse. Marinearkitekturer kræver ofte redundans af sikkerhedshensyn. Derfor er der som regel flere strømforsyninger koblet i parallel sammenkoblet over dioder. For at lette installation og brug har PT570, PT571, PT576 og PT577 som standard interne ORing-dioder for redundans. Brugeren kan vælge, om en forsyning skal køre i “Single Mode” eller “Redundant Mode”. “Den maritime sektor og de krævende industrielle applikationer kræver en høj grad af pålidelighed parret med en robust udformning. Den type af produkter skal designes efter strikse regler med state-of-the-art teknologi. Powerbox’ Marine Line skal netop afspejle den ekspertise, som gør det muligt for os at udvikle produkter til selv de mest krævende formål”, siger Martin Fredmark, VP product management. Afhængigt af applikationen kan beskyttelse af output kræve en anden slags konfiguration. PT570, PT571, PT576 og PT577 inkluderer tre slags beskyttelse, switch-off, hiccup-mode eller constant current, som alle kan vælges via en DIP-switch. Forsyningerne inkluderer et DC OK signal samt en potentialefri relækontakt til fejlbeskyttelse. En LED på fronten indikerer status for forsyningen (OK eller fejl). I marineapplikationer er belastninger ofte langt væk fra strømforsyningen, og spændingerne kan falde undervejs som følge af lange kabler, der skal medregnes i designet. PT570, PT571, PT576 og PT577 inkluderer en spændings output-indstilling, der går det muligt at tilpasse spændingen meget præcist til belastningens krav. "De nye produkter følger en løbende evolution af vores designplatform. Effekttætheden er øget med 40 procent med en samtidig forbedring af energieffektiviteten og en bedre funktionalitet”, siger Harm-Jelle Zwier - senior design ingeniør. PT570, PT571, PT576 og PT577 tåler en universal input-spænding mellem 90 og 265VAC, 47-63Hz (440Hz med reduceret PFC) og en lækstrøm mindre end 3,5mA. Alle forsyninger har en input-output isolation på 3.000VAC og 2.000VAC input-chassis. PT570 (250W – peak-power 300W/10s) og PT571 (125W – peak-power 150W/10s) leveres med fire justerbare output-spændinger, 12V (11-15V) ; 24V (23-29V) ; 36V (35-46V) og 48V (47-56V). PT570 and PT571 har en typisk effektivitet på 90%. Det mekaniske design er optimeret til baseplate-køling. PT570-dimensionerne er 230mm x 115mm x 40mm og 200mm x 100mm x 35mm for PT571. PT577 (250W – peak-power 375W/10s ) giver de samme fire output-spændinger som PT570 - PT571 og er kapslet i en 132mm x 50mm x 128mm (ekskl. DIN-skinneophæng) kassette. PT576 (125W – peak-power 187,5W) giver 24V eller 48V på udgangen til lokal distribution. Dimensionerne er 132mm x 37mm x 128mm (ekskl. DIN-skinneophæng). Alle produkter kan fungere uden belastning og inkluderer overspændings-, overstrøm- og overtemperaturbeskyttelse. PT570, PT571, PT576 og PT577 er designet til maritime og hårde industrielle miljøer og opfylder de relevante kapitler i sikkerhedsstandarderne EN60950 og EN61000. Ved drift i stærkt vibrerende miljøer er PT570, PT571, PT576 and PT577 testet til at overholde Germanisher Lloyd tabel 3.16 – High Vibration Strain (±1,6mm amplitude, 2-25Hz, 4g; 25-100Hz (1 oktav/min.)). PT570, PT571, PT576 og PT577 kan bruges i højder op til 10.000 fod og opbevares op til 30.000 fod, når de ikke er idriftsat.

WAGO – Nye industrial managed switches med skibsgodkendelse




Fuld fleksibilitet, større sikkerhed
ETHERNET-applikationer udføres i øget grad om bord på skibe – f.eks. i motorstyringer, i dækhåndteringsudstyr eller i alarm- og overvågningssystemer. Til det formål benyttes omkostningseffektive, stabile og redundante netværksløsninger, der omfatter komponenter som WAGO's industrial managed switches i serie 852. De individuelt konfigurerbare industrial managed switches forbinder på en pålidelig måde alle ETHERNET-deltagere med hinanden og sørger for en permanent adgang til maskiner og anlæg. Via protokollerne "Rapid Spanning Tree", "Dual Homing", "Dual Ring", "Jet Ring", "ERPS v1/v2" og den hurtige "Xpress Ring" kan der oprettes redundante netværksstrukturer med korte genetableringstider på mindre end 50 ms for at garantere en sikker kommunikation selv ved fejlbehæftede forbindelser. WAGO's switches er forsynet med en redundant spændingsforsyning og sørger også for en datakommunikation, der ikke kan afbrydes (transmissionsrate op til 1 GBit/s). Det medfører en sikker drift for maskiner og anlæg på skibe. Omfattende sikkerhedsfunktioner WAGO's industrial managed switches understøtter aktuelle sikkerhedsfunktioner, såsom "Mac Limitation", "Port Security" og autentificering i henhold til IEEE 802.1x. Desuden kan der med "IGMP Snooping" samt broadcast- og båndbreddebegrænsninger udføres en ekstra dataflow-kontrol. Med disse udvidede sikkerhedsfunktioner understøtter den nye switch-generation beskyttelsen mod cyberangreb og havarier, der kan have uheldige følger for mennesker, maskiner og miljø. Industrial managed switches med DNV GL-godkendelser til anvendelse på skibe fås i to forskellige versioner: 8-ports-1000Base-T og 4-ports-1000Base-SX/LX (852-1305) samt 8-ports-100Base-TX og 2-ports-1000Base-SX/LX (852-303). Alle switches kan konfigureres individuelt til at opfylde kravene i forskellige netværksstrukturer. Kontakt WAGO Denmark A/S for yderligere information: tlf.: 44 35 77 77, e-mail: info.dk@wago.com, web: www.wago.dk

Phoenix – Robust IO system godkendt til skibsbrug




Takket være lav støjudledning i henhold til EMC Class B og den mekaniske robusthed opfylder I/O systemet, Axioline F, fra Phoenix Contact de strenge krav til automation i skibsbygning.
Dermed har I/O systemet opnået godkendelse fra alle store maritime myndigheder til sikkerhedstests. Særlig vigtigt for skibsbygning er opnåelse af BSH certifikat og beståelse af kompastest. Dette certifikat tillader installation af en I/O station blot få centimeter væk fra følsomt, standard magnet kompasdele. De nye XC varianter i I/O systemet tilbyder også et udvidet temperaturområde fra -40 til 70 oC såvel som lakerede printkort. De er derfor ideelt egnede til anvendelse i barske motormiljøer.