Arbejdsmiljø – Rådgivning

Arbejdsmiljø

Arbejdsmiljø

Arbejdsmiljørådgivning

Arbejdsmiljørådgivning er en væsentlig del af enhver virksomheds ansvar for at sikre et sikkert og sundt arbejdsmiljø for deres medarbejdere. Denne form for rådgivning omfatter en række tjenester, der spænder fra at vurdere risici og udvikle politikker til at implementere sikkerhedsprogrammer og uddanne medarbejdere.

En vigtig del af arbejdsmiljørådgivning er risikovurdering, hvor rådgivere analyserer arbejdsmiljøet for potentielle farer og identificerer måder at reducere eller eliminere disse risici på. Dette kan omfatte vurdering af kemiske, fysiske og ergonomiske risici samt evaluering af psykosociale faktorer, såsom stress og arbejdspres.

Rådgivere inden for Arbejdsmiljø:

Avidenz A/S

   

Magnoliavej 6
5250 Odense SV
Tlf.: 66173455
E-mail: info@avidenz.dk

avidenz.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

BP Støjmåling

Søndermarken 2
7400 Herning
Tlf.: 27 63 85 03
E-mail: bp@bpstoj.dk

web

Se hele vores produktprogram og profil her

BUREAU VERITAS

Oldenborggade 25-31
7000 Fredericia
Tlf.: 77 31 10 00
E-mail: info-dk@bureauveritas.com

web

Se hele vores produktprogram og profil her

CRECEA A/S

Kongsvang Allé 25
8000 Aarhus C
Tlf.: 70 10 86 00
E-mail: crecea@crecea.dk

web

CRECEA er en landsdækkende konsulentvirksomhed med kontorer i Aarhus, Horsens, Odense, Næstved og København, der indenfor områderne ”Arbejdsmiljø og Sikkerhed”, ”Sundhed og Helbred” og ”Psykisk Arbejdsmiljø og Trivsel” skaber forandringer og værdi hos offentlige og private virksomheder.

Se hele vores produktprogram og profil her

DAVINCI 3D A/S

Hedegårdsvej 9
7190 Billund
Tlf.: +45 7650 2850
E-mail: info@davinci.dk

davinci.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

ICM A/S

Petersmindevej 15
5000 Odense C
Tlf.: 7060 6606
E-mail: mail@icmsafety.com

web

Se hele vores produktprogram og profil her

Intertek Dic A/S

Buen 12, 2. sal
6000 Kolding
Tlf.: 75 72 66 11
E-mail: lene.wiencken@intertek.com

web

Se hele vores produktprogram og profil her

RT9 Scandinavian Rope Access

Grimhøjvej 6
8220 Brabrand
Tlf. 30 80 00 70
E-mail: info@rt9.dk

rt9.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

Weldadvice I/S

Messingvej 32B
8940 Randers
Tlf.: 86 40 68 05
E-mail: mail@weldadvice.dk

weldadvice.dk

Se hele vores produktprogram og profil her


Mere viden om Arbejdsmiljø:

I arbejdsmiljølovgivningen er der krav om at alle virksomheder med ansatte bl.a. laver arbejdsmiljødrøftelser, opretter en arbejdsmiljøorganisation (ud fra antal ansatte) og gennemføre en arbejdspladsvurdering (APV). Målet med en arbejdspladsvurdering (APV) er at få styr på arbejdsmiljøet. Det sikrer, at virksomheden forholder sig til de væsentlige problemer i faget.

Der skal laves en APV mindst hvert 3. år samt hver gang, man får nye maskiner eller indfører nye arbejdsmetoder. Det er ledelsens ansvar, at der bliver lavet en arbejdspladsvurdering. Ofte er det arbejdsmiljørepræsentanten el. en konsulent og lederen, som laver APV'en i samarbejde med de ansatte.

Både offentlige myndigheder, kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere stiller i stigende grad krav til virksomhedernes arbejdsmiljø. Med fokus på at produkter og tjenesteydelser frembringes under ordnede arbejdsmiljøforhold. Det vil derfor være en stor fordel at implementere et arbejdsmiljøsystem.

Ledelsen får med et arbejdsmiljøledelsessystem mulighed at følge sikkerheden og arbejdsmiljøet i virksomheden. Og medarbejderne oplever et godt arbejdsmiljø med tryghed i hverdagen.


D-S Sikkerhedsudstyr – Varme stress og hedeslag




Udnyt kroppens eget kølesystem for at undgå overophedning

Kend symptomerne på almindelige varme relaterede sygdomme

Farlig varme kan forringe din evne til at udføre dine arbejdsopgaver. Især hvis det kræver at du er klar i hovedet. For varmestress påvirker din hjernefunktion og kan reducere dine beslutningsevner og produktivitet.

Derudover er der en voksende mængde af beviser på, at disse varmeinducerede svækkelser kan resultere i betydelige arbejdsskader. Hidtil har man i arbejdsmiljø sammenhænge ikke haft tradition for at vurdere sundhedsfarerne som følge af erhvervsmæssig varmeeksponering. Men i takt med at mere ekstremt vejr bliver den nye virkelighed, vil det påvirke flere og flere arbejdspladser hvor der arbejdes udendørs.

Læs mere her


D-S Sikkerhedsudstyr – Hvide fingre – en skade fra vibrerende værktøj




Hvide fingre er en seriøs arbejdsskade, som kan give livsvarige mén og gener

Læs hvordan du beskytter dig

Hvide fingre er en seriøs arbejdsskade, som kan give livsvarige mén og gener

Hvert år anmeldes ca. 200 tilfælde af vibrationsinducerede hvide fingre. Omkring halvdelen anerkendes som en arbejdsskade. Hvide fingre er en seriøs arbejdsskade, hvor nerverne er ødelagte hvilket kan give livsvarige men og gener.

Hånd-Arm vibrationer

Først og fremmest er det vigtigt at forstå, hvad der menes med Hånd-Arm vibrationer:
Hånd-arm vibrationer er rystelser, der udbreder sig i arme og hænder, når man bruger vibrerende maskiner

Dagligt eller hyppigt arbejde med vibrerende maskiner, er den primære årsag til at du bliver udsat for hånd-arm vibrationer. Men også kortvarigt arbejde, som eksempelvis reparations- og vedligeholdelsesarbejde med slående maskiner, kan medføre kraftige hånd-arm vibrationer.

Følgende brancher er især udsatte for hånd-arm vibrationer:

  • Energi og råstoffer
  • Metal og maskiner
  • Plast, glas og beton
  • Transportmidler

Man udsættes for hånd-arm vibrationer ved brug af slående eller roterende håndmaskiner som mejselhamre, borehamre, slibemaskiner, møtrikspændere og stavvibratorer, eller hvis man holder et emne mod en slibeskive. Men man kan også blive udsat for vibrationer, når man betjener rat og håndtag på maskiner, der styres eller føres.

Langsom udvikling - vedvarende skader  

Symptomerne kan tage år om at vise sig, men når først de gør det, er der ingen vej tilbage. Effekten af dit arbejde med vibrerende værktøj er blevet synlig.

Når skaden er sket, er den sket.

Læs mere her


DS Stålprofil A/S har fået bedre overblik og effektivitet ved at digitalisere arbejdsmiljøet




DS Stålprofil A/S har fået bedre overblik og effektivitet ved at digitalisere arbejdsmiljøet

Avidenz - DS Stålprofil A/S er en af Danmarks førende leverandører af stålprofiler til tag og facader til alle former for byggeri. De producerer i tyndpladestål med lang levetid og minimalt vedligeholdelsesbehov samt med fokus på bæredygtighed. Med over 50 års erfaring i branchen har virksomheden opbygget et solidt ry for kvalitet, holdbarhed og kundetilpassede løsninger.

DS Stålprofil A/S er en del af DS Gruppen, som også omfatter DS Elcobyg, DS Stålkonstruktion og DS Flexhal. Hos DS Stålprofil A/S er de cirka 95 ansatte.

Lettere at opretholde et godt arbejdsmiljø
DS Gruppen har fokus på sikkerhed og sundhed for medarbejderne. For at sikre en smidig og effektiv beslutningsproces i forhold til arbejdsmiljøet er alle beslutninger på området decentraliseret og træffes selvstændigt i de enkelte virksomheder. Hos DS Stålprofil A/S samarbejder de om arbejdsmiljøet med den autoriserede arbejdsmiljørådgiver Avidenz A/S, der også tilbyder et digitalt arbejdsmiljøsystem, SOSWEB, som DS Stålprofil A/S også anvender.

Beslutningen om at anvende SOSWEB blev taget på flere baggrunde. 2 andre enheder i DS Gruppen anvendte i forvejen SOSWEB og er meget tilfredse. Samtidig kendte produktionschef hos DS Stålprofil A/S, Rasmus Revsbæk Hansen, lidt til systemet fra en tidligere ansættelse i en anden virksomhed. Alligevel skulle der en konkret opgave til at give virksomheden det sidste skub til at komme i gang med at anvende SOSWEB. Og det har de ikke fortrudt.

"Vi havde en konkret opgave vedrørende vedligehold af vores tekniske udstyr, som vores konsulent, Anders Brøndbjerg Pedersen, fra Avidenz overbeviste os om ville være en god idé at løse i SOSWEB. Og da prisen på systemet er meget fair, ja faktisk billig, så blev vi overbeviste om at prøve det af. Og det har vi bestemt ikke fortrudt. Vi er kun blevet positivt overraskede over, hvor meget systemet faktisk kan hjælpe os med at effektivisere", udtaler produktionschef Rasmus Revsbæk Hansen.

Nemt at komme i gang med SOSWEB
DS Stålprofil A/S fremhæver, at systemet spiller utrolig godt sammen med rådgivningsdelen i Avidenz. Derfor var det oplagt og nemt at komme i gang med SOSWEB. I det hele taget mener Rasmus, at det ikke har været et stort projekt at komme i gang med systemet, som også er meget simpelt og intuitivt at anvende.

"Jeg synes, det er en stor fordel, at man ikke bare køber et system, som man så selv skal lære at anvende og få det optimale ud af. Men her har man Avidenz og ens kontaktkonsulent med inde over – både i forhold til, hvis der er noget, man ikke kan finde ud af, men det er i høj grad også en fordel, at det er et konsulentværktøj, så de opretter dagsordener, mødereferater, APV-handlingsplaner, årsplaner og andre administrative dokumenter og dokumentationer, hvis man ønsker dette. Konsulenten, i vores tilfælde Anders, kommer her jo alligevel".

SOSWEB er opbygget i separate moduler, som man kan vælge til og fra. DS Stålprofil A/S anvender indtil videre modulerne Teknisk udstyr, Kemi, Opgaver og Medarbejdere.

Teknisk udstyr giver overblik, effektivitet og sikkerhed
I modulet Teknisk Udstyr har DS Stålprofil A/S oprettet alle virksomhedens maskiner og tekniske udstyr, så de har det fulde overblik i systemet. Samtidig har de opbygget en plan for vedligeholdelse med faste intervaller, og systemet er sat op til automatisk at give besked til udvalgte personer, når det er tid til at udføre eftersyn. Det sikrer blandt andet virksomheden mod unødvendige produktionsstop, dyre reparationer og ulykker, der let kunne være undgået.

Rasmus fortæller:

"Tidligere havde vi et selvlavet excel-ark med oversigter over vores udstyr og maskiner. Her foregik intet automatisk, og vi skulle huske på, hvornår der skulle foretages eftersyn og anden vedligeholdelse. Det blev vi ret trætte af. Nu er vores udstyr lagt i SOSWEB med vedligeholdelsesintervaller og notifikationer sat op, og dermed slipper vi selv for at skulle huske, hvornår der skal foretages eftersyn m.m.

Det er virkelig rart, for det giver færre spekulationer og mere ro i hverdagen, at vi er sikre på, der er styr på det. Vi får mere tid til at koncentrere os om produktionen og at drive forretningen i det hele taget."

"En anden stor fordel, jeg ser med modulet Teknisk udstyr, er, at alle dokumentationer på service, instruktioner m.m. på de enkelte maskiner også ligger i systemet, så alt er samlet ét sted i stedet for i en masse forskellige ringbind eller mapper på computeren. Det er overskueligt og hurtigt at finde frem i systemet i stedet".

Oversigt over kemiske produkter
Modulet Kemi giver DS Stålprofil A/S overblik og dokumentation over al den kemi, de anvender i virksomheden. De har fået udarbejdet en kemisk risikovurdering af Avidenz, og den ligger i SOSWEB sammen med overskuelige instruktioner på alle de kemiske produkter. Disse kan hentes enten enkeltvis eller i store plancher med flere produkter samlet på.

"Det er meget nemt og hurtigt for vores medarbejdere at hente instruktioner på de kemiske produkter, uanset om de er i virksomheden eller ude, hvor de også kan hente dem på deres telefon via app'en. Det giver samtidig en god sikkerhed for, at de rette instruktioner bliver fulgt, så vi undgår farlig omgang med de kemiske produkter", udtaler Rasmus.

Har virksomheden kompetencerne?
I kompetenceoversigten i SOSWEBs medarbejdermodul er det muligt at lægge kursusbeviser m.m. ind, så det er nemt og hurtigt at gå ind og se, hvem der kan betjene en given maskine, som kræver specielle kompetencer, eller om virksomheden besidder de rette kompetencer til at tage sig af en speciel opgave fra en kundeforespørgsel. Samtidig er det her muligt at bevise over for Arbejdstilsynet, at medarbejderne er instrueret korrekt i anvendelse af maskiner og øvrige arbejdsprocesser.

"Vi ser en stor fordel i kompetence-oversigten, også i forhold til hvis en medarbejder stopper. Så kan vi hurtigt få et overblik over, hvilke kompetencer vi mangler, for det hele ligger i SOSWEB.

Vi har også planer om at få lagt kontakt-oplysninger ind på medarbejdernes pårørende, som skal kontaktes ved en (gud forbyde det) ulykke. Det giver en tryghed for alle parter, at det ligger i systemet og er hurtigt og nemt at finde frem, hvis situationen skulle opstå", fortæller Rasmus.

"Kan så meget mere, som vi glæder os til at prøve af"
Rasmus giver også udtryk for, at han ved, at man kan meget mere end det omtalte i SOSWEB, som de glæder sig til at komme i gang med i fremtiden. Her nævner han blandt andet booking af udstyr, der gør det nemt at koordinere brugen af fællesudstyr, fordi systemet kan sættes op til at give besked til udvalgte brugere, når der bookes udstyr. Så er medarbejderne altid sikre på, om udstyret er ledigt, når de skal bruge det og slipper for at risikere at køre forgæves efter det.

"Vi ser frem til at komme i gang med booking-delen, og så har vi også hørt om modulet Registreringer, hvor man kan registrere hændelser, nærved- ulykker, afvigelser m.m.. Det har vi helt sikkert også tænkt os at skulle i gang med at benytte, for der ser vi store muligheder for at komme mere på forkant og reducere småskader og undgå større ulykker", slutter Rasmus.

Kontakt Avidenz
Har du spørgsmål til et samarbejde med os eller om SOSWEB, så kontakt os på telefon 66 17 34 55 eller mail info@avidenz.dk.


Nyheder og Indlæg om Arbejdsmiljø – Rådgivning


Seneste om Arbejdsmiljø – Rådgivning









Cookie-indstillinger